Selvitys vuoden 2016 arviointikertomuksen johdosta suoritetuista toimenpiteistä
- Helsinki City Council 22/13.12.2017
- Helsinki City Board 43/04.12.2017
- Helsinki City Board 42/27.11.2017
- Helsinki City Council 13/21.06.2017
- Audit Committee 9/05.06.2017
- Sosiaali- ja terveyslautakunta 8/16.05.2017
- Opetuslautakunta 6/16.05.2017
- Varhaiskasvatuslautakunta 6/16.05.2017
- Liikuntalautakunta 6/11.05.2017
- Kaupunkisuunnittelulautakunta 12/09.05.2017
- Yleisten töiden lautakunta 12/09.05.2017
- Nuorisolautakunta 5/09.05.2017
- Helsinki City Board 18/08.05.2017
- Kiinteistölautakunta 9/04.05.2017
- Pelastuslautakunta 4/02.05.2017
- Taloushallintopalvelu-liikelaitoksen jk 2/27.04.2017
- Tarkastuslautakunta 6/12.04.2017
- Tarkastuslautakunta 5/05.04.2017
Opetuslautakunnan lausunto tarkastuslautakunnalle vuoden 2016 arviointikertomuksesta
Lausunto
Opetuslautakunta antoi tarkastuslautakunnalle seuraavan lausunnon:
5.9. Sukupuolten tasa-arvon edistäminen
Kuten arviointikertomuksessa todetaan, opetusvirastossa on nuorten koulutukseen ja työelämään ohjaamisessa otettu huomioon tasa-arvonäkökulmat. Opetusvirasto tulee jatkamaan edelleen toimenpiteitä sukupuolen mukaisen segregaation vähentämiseksi palveluissa, joissa ohjataan nuoria koulutukseen ja työelämään.
Tämä tarkoittaa mm. sitä, että opinto-ohjaajien kouluttamista tasa-arvoasioissa jatketaan edelleen. Lisäksi opetusvirasto on mukana SEGLI - Tasa-arvon edistäminen ja segregaation lieventäminen koulutuksessa ja työelämässä kehittämishankkeessa, joka on alkanut 1.4.2016 ja kestää 31.3.2019 asti. Hankkeessa on mukana Helsingin kaupungin perusasteen ja toisen asteen oppilaitoksia. Hankkeen toteuttajina ovat KoulutusAvain Oy ja Wom Oy, ja se on Euroopan Sosiaalirahaston rahoittama.
5.15. Perusopetuksen kouluverkon kehittäminen
Arviointikertomuksen mukaan peruskoulujen palveluverkon kehittäminen on toteutettu pääosin strategiaohjelman toimenpiteiden ja kaupunginhallituksen päättäminen linjausten mukaisesti. Tilojen käyttöä on tehostettu, lähikouluperiaatetta vahvistettu sekä uuden opetussuunnitelman myötä koulujen kieliohjelmat ja painotetun opetuksen verkko on päivitetty/tarkistettu. Vähintään kaksisarjaisia yhtenäisiä peruskouluja on muodostettu. Peruskoulujen keskikoko on kasvanut vuosina 2012-2016 merkittävästi sekä ruotsinkielisellä että suomenkielisellä puolella. Oppilasmäärä on kasvanut ja kasvaa perusopetuksessa vahvasti. Jotta kouluverkko saadaan vastaamaan jokaisella alueella oppilaiden palvelutarpeita, tulee prosesseihin ottaa vahvasti mukaan tilakeskus/kaupunkiympäristön toimiala kiinteistöjen omistajana ja uusien tai väliaikaisten tilojen rakennuttajana ja hankkijana. Yksin opetusviraston ei pysty näitä haasteita ratkaisemaan.
Palveluverkkotarkastelun prosesseja on kehitetty ja niissä on pyritty entistä vahvemmin asiakaslähtöiseen toimintatapaan alusta lähtien. Tätä tulee edelleen kehittää. Samalla tulee monipuolistaa viestintää, jotta alueen asukkaat saadaan nykyistä laajemmin mukaan ja tietoiseksi käynnissä olevasta prosessista. Lapsivaikutusten arviointi on toteutunut arviointikertomuksen mukaan heikoimmin. Sen parantamiseksi on neuvoteltu Helvaryn edustajien kanssa. Tarkoituksena on lisätä opetusviraston henkilöstön osaamista lapsivaikutusten arvioinnin tekemisessä ja luoda arviointiin toimiva rakenne, jotta arviointi tapahtuisi oppilaita ja huoltajia osallistaen.
5.16. Kulttuuristrategian hyvinvointitavoitteiden toteutuminen
Koulujen iltakäyttö ei ole lisääntynyt toivotulla tavalla suunnitelmakauden aikana. Liikuntatilat ovat aktiivisessa käytössä, mutta koulun muiden tilojen iltakäyttö on vähäistä. Tähän kiinnitetään jatkossa entistä enemmän huomiota. Ulkopuolinen käyttötarve on kiinni myös koulun alueesta: varsinkin keskustan alueella on enemmän kiinnostuneita tahoja käyttämään koulujen tiloja kuin kouluissa, jotka sijaitsevat keskustan ulkopuolella.
Peruskoululaisten mahdollisuutta osallistua kouluajalla kulttuuritoimintaan on lisätty opetusviraston ja kulttuuritoimen/Annantalon systemaattisella yhteistyöllä. Molempien virastojen pitkäjänteinen sitoutuminen ja sen systemaattinen kehittäminen on mahdollistanut toiminnan. Koulupäivän jälkeistä toiminta on kehitetty koulujen kerhotoimintaa lisäämällä ja antamalla koulutiloja koulupäivän jälkeen klo 17 asti kolmannen sektorin toimijoiden käyttöön maksutta, kun toiminta kohdistuu alueen oppilaiden harrastustoimintaan.
Lausunto on ehdotuksen mukainen.
Tarkastuslautakunta hyväksyi 12.4.2017 (§ 41) vuoden 2016 arviointikertomuksen.
Kuntalain ja Helsingin kaupungin hallinnon ja talouden tarkastussäännön mukaan tarkastuslautakunnan tulee laatia kaupunginvaltuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta arviointikertomus valtuustolle. Kertomuksesta tulee hankkia tarkastussäännön mukaisesti kaupunginhallitukselta ja muilta kaupungin toimielimiltä tarvittavat lausunnot valtuustolle toimitettaviksi.
Tarkastuslautakunta on pyytänyt opetuslautakunnalta lausuntoa kertomuksen kohdista 5.9. Sukupuolten tasa-arvon edistäminen, 5.15. Perusopetuksen kouluverkon kehittäminen ja 5.16. Kulttuuristrategian hyvinvointitavoitteiden toteutuminen.
This decision was published on 30.05.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
Presenter information
Ask for more info
Tero Vuontisjärvi, kehittämispäällikkö, puhelin: 09 310 80295
Anu Kangaste, lakimies, puhelin: 09 310 87180
Marjo Kyllönen, vs. linjanjohtaja, puhelin: 09 310 86274
Outi Salo, va. kehittämisjohtaja, puhelin: 09 310 86774