For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-007095
More recent handlings
Case 44. / 57 §

Oikaisuvaatimus koskien opinto-ohjaajan määräaikaisen virkasuhteen täyttämistä

Education Committee

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä Stadin ammattiopiston ja aikuisopiston rehtorin 14.6.2017 tekemää päätöstä (§ 6) koskevan oikaisuvaatimuksen, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta yhtyy ensivaiheen lopputulokseen ja viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin. Kasvatus- ja koulutuslautakunta jättää palkkavaateen tutkimatta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Stadin ammattiopiston ja aikuisopiston rehtori päätti 14.6.2017 (§ 6) ottaa ********** Stadin ammattiopiston opinto-ohjaajan määräaikaiseen virkasuhteeseen ajalle 1.8.2017 – 13.7.2018.

Oikaisuvaatimuksentekijä on tehnyt oikaisuvaatimuksen 29.6.2017 ja katsoo, että hänet olisi tullut valita valitun sijaan kysymyksessä olevaan virkasuhteeseen oikaisuvaatimuksessa ilmenevin perustein.

Virka oli julkisessa haussa 4.5 – 18.5.2017. Määräaikaan mennessä tehtävää haki 43 henkilöä. Tehtävään haastateltiin 4 hakijaa. Hakemusten perusteella haastatteluun kutsuttiin hakijat, jotka parhaiten täyttivät hakuilmoituksessa mainitut vaatimukset. Kaikki haastatteluun kutsutut olivat toimineet opinto-ohjaajana ammatillisessa toisen asteen koulutuksessa vuosina 2016 - 2017.

Hakuilmoituksessa kelpoisuusehdot määräytyivät opetustoimen henkilöstön kelpoisuusehdoista annetun asetuksen 1998/986 säännösten mukaan.

Lisäksi edellytettiin hyvää ja tuoretta kokemusta opinto-ohjaajan työstä ammatillisessa toisen asteen koulutuksessa sekä ajankohtaista näkemystä opinto-ohjauksesta ja sen kehittämisestä. Lisäksi edellytettiin hakujärjestelmien tuntemusta, joustavuutta ja kykyä itsenäiseen työskentelyyn, hyviä yhteistyötaitoja, hyviä ohjaus- ja vuorovaikutustaitoja sekä kiinnostusta opinto-ohjauksen kehittämiseen.

Eduksi luettiin hyvä englannin kielen taito ja kokemus monikulttuuristen opiskelijoiden kanssa työskentelystä.

Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (986/1998) 15 §:n mukaan opinto-ohjausta on kelpoinen antamaan henkilö, jolla on

1) tässä asetuksessa säädetty ammatillisten tai yhteisten opintojen opettajan kelpoisuus sekä 60 opintopisteen tai 35 opintoviikon laajuiset ammatillisessa opettajakorkeakoulussa tai yliopistossa suoritetut opin-to-ohjaajan opinnot tai yliopistojen tutkinnoista annetun valtioneuvoston asetuksen 19 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetut vähintään 60 opintopisteen laajuiset opinnot; tai

2) tämän asetuksen 11 §:ssä säädetty kelpoisuus.

Jos opinto-ohjauksen tarkoituksenmukainen järjestäminen sitä edellyttää, opinto-ohjausta voi 15 §:n 1 momentin estämättä osana muuta opetustaan antaa myös muu tässä luvussa tarkoitettu opettaja.

Suomen perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Hallituksen esityksen (HE1/1998 vp.) perustelujen mukaan taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja tai taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävien hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetellulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä.

Oikaisuvaatimuksentekijä on sosionomin koulutus ja opinto-ohjaajan opinnot vuodelta 2016. Hänellä on kokemusta useita eri tehtävistä, mutta opinto-ohjaajan tehtävässä ei edellytetty oikaisuvaatimuksentekijän mainitsemaan työkokemusta (oikaisuvaatimuksen kohdat 1-3; TE-hallinnon kurssien ohjaava opettaja, pitkäaikaistyöttömien opettaja ja ohjaava opettaja). Hänellä on kokemusta projektityöntekijänä, vs. opinto-ohjaajana 10 kuukautta (1.6.2014 - 2.4.2015). Oikaisuvaatimuksentekijä korostaa oikaisuvaatimuksessaan kokemustaan pitkäaikaistyöttömien, päihdeongelmaisten ja moniongelmaisten työttömien asiakkaiden kanssa. Tehtävässä ei kuitenkaan edellytetä tällaista kokemusta.

Valitulla on tehtävän kelpoisuusehdot täyttävä opinto-ohjaajan pätevyys. Hän on toiminut opinto-ohjaajana Stadin ammattiopistossa jo kahden vuoden ajan, joten hänellä on hakuilmoituksessa edellytettyä tuoretta kokemusta opinto-ohjaajan työstä ammatillisessa toisen asteen koulutuksessa.

Hakuilmoituksessa edellytettiin ajankohtaista näkemystä opinto-ohjauksesta ja sen kehittämisestä. Oikaisuvaatimuksentekijän hakemuksessa ei tullut esille ajankohtainen näkemys opinto-ohjauksesta ja sen kehittämisestä. Valitulla on hyvä ja ajankohtainen näkemys opinto-ohjauksesta ja opinto-ohjauksen kehittämisestä.

Lisäksi edellytettiin hakujärjestelmän tuntemista, joustavuutta ja kykyä itsenäiseen työskentelyyn, hyviä yhteistyötaitoja, hyviä ohjaus- ja vuorovaikutustaitoja sekä kiinnostusta opinto-ohjaukseen. Oikaisuvaatimuksentekijän hakemuksesta ei tullut näitä asioita esille. Hän oli arvioinut hakemuksessa opinto-ohjauksen osaamisalueen numerolla 4. Valittu toi haastattelussa esiin, että hän tuntee hakujärjestelmän, hänellä on joustava työskentelytapa ja kykenee itsenäiseen työskentelyyn. Valittu mainitsee hakemuksessaan asiakaspalautteen ja hyvän yhteistyön muiden toimijoiden kanssa. Myös haastatteluissa korostuivat hyvät yhteistyötaidot. Valittu kertoo hakemuksessaan, että on myös saanut hyvää palautetta opiskelijoilta. Valitun haastatteluissa tulivat ohjaus- ja vuorovaikutustaidot sekä monipuolinen ohjausosaaminen hyvin esille.

Hakuilmoituksessa luettiin eduksi hyvä englannin kielen taito sekä kokemuksen monikulttuuristen opiskelijoiden kanssa työskentelystä. Oikaisuvaatimuksentekijä ilmoitti hakemuksessaan englanninkielen tyydyttäväksi ja mainitsee osaamiskeskuksen maahanmuuttajaryhmän opetuksen ja ohjauksen sekä tekniikkapajan. Valittu ilmoitti hakemuksessaan englannin kielen taidon hyväksi ja puhui haastattelussa sujuvasti englantia. Valitulla oli myös kokemusta opinto-ohjaajana toimimisesta eri kulttuuritaustaisten opiskelijoiden kanssa Stadin ammattiopistossa.

Oikaisuvaatimuksentekijän esittämä väite siitä, että kukaan Stadin ammattiopiston opinto-ohjaajista ei haluaisi ottaa tätä tehtävää vastaan koska pitkäaikaistyöttömiä ohjatessa opinto-ohjaajalla täytyy olla tiettyä karismaa ja iän mukanaan tuomaa kokemusta ja mahdollisesti oma-kohtaista kokemusta työttömyydestä, ei pidä paikkaansa. Opinto-ohjaajilta ei ole kysytty halukkuutta ottaa tehtävä vastaan, vaan tehtävä on ollut haettavana Helsingin kaupungin rekrytointijärjestelmässä. Tehtävää haki 4 Stadin ammattiopistossa työskentelevää opinto-ohjaajaa, joista 3 kutsuttiin haastatteluun.

Valitulla on pitempi kokemus opinto-ohjauksesta ja hän täyttää viralle asetetut kelpoisuusehdot, edellytykset ja eduksi katsottavat seikat oikaisuvaatimuksentekijää paremmin. Edellä kerrottuun viitaten koko-naisarvioinnin perusteella valitulla on paremmat edellytykset hoitaa määräaikaista virkasuhdetta.

Oikaisuvaatimuksentekijä on myös oikaisuvaatimuksessaan esittänyt, että mikäli häntä ei valita tähän tehtävään, hänelle on maksettava vastaava palkka määräaikaisen virkasuhteen keston ajalta. Vaade tulee jättää tutkimatta.

Close

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön palvelukokonaisuus Ammatillinen koulutus Ammatillisen koulutuksen päällikkö 14.06.2017 § 6

Close

This decision was published on 07.09.2017

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
Arja Kukkonen

Ask for more info

Tarja Malmivirta, palvelussuhdepäällikkö, puhelin: 09 310 86235

tarja.malmivirta@hel.fi

Attachments

1. oikaisuvaatimus
The attachment will not be published on the internet.
2. Apulaisrehtorin päätös
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.