Slopande av hundskatten
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade att man inte längre ska betala hundskatt i Helsingfors från och med ingången av 2018.
Stadsfullmäktige beslutade samtidigt att en hundägare i Helsingfors inte är skyldig att göra anmälningar som nämns i 5 och 6 § i lagen om hundskatt och att någon kontrollsedel enligt 7 § inte behöver skrivas ut för skatteåret 2017.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Betalningen av hundskatt slopas i Helsingfors från 1.1.2018. Detta innebär att Helsingfors stad inte offentliggör någon kungörelse om hundskatten i januari 2018 och att det därmed inte skickas några debetsedlar år 2018 om hundskatten för beskattningsåret 2017.
I förslaget till budget för år 2018 och ekonomiplan för åren 2018–2020 ingår inte betalning av hundskatt i Helsingfors från och med 2018.
Uppbörden av hundskatt grundar sig på lagen om hundskatt (29.6.1979/590), enligt vilken kommunfullmäktige kan besluta att hundskatt inte ska betalas. Kommunfullmäktige kan samtidigt besluta att en hundägare inte är skyldig att göra anmälningar som nämns i 5 och 6 § och att någon kontrollsedel enligt 7 § inte behöver skrivas ut.
Lagen om hundskatt härstammar från 1800-talet. Då var lagens syfte att förhindra spridningen av rabies, dvs. vattuskräck. År 1979 blev det frivilligt för kommunerna att ta ut hundskatt.
Det finns ca 30 000 hundar i Helsingfors enligt en uppskattning från Helsingfors stads enhet för stadsforskning och statistik. År 2016 debiterades hundskatt för 6 925 hundar. Detta var nästan tusen färre hundar än 2015. Således betalades hundskatt 2016 endast för var fjärde hund i Helsingfors (23 %), enligt statistiken. År 1997 uppskattades att var femte Helsingforshund var utan skattemärke.
Av Finlands mer än 300 kommuner är det endast två, Helsingfors och Tammerfors, som fortfarande tar ut hundskatt 2017.
Enligt lagen om hundskatt kan hundskatten uppgå till högst 50 euro, enligt vad som kommunfullmäktige beslutar. Helsingfors har tidigare tillämpat hundskatt till dess fulla belopp, 50 euro.
År 2017 beräknas inkomsterna från hundskatten uppgå till 0,350 mn euro. Intäkterna från hundskatten har sjunkit tydligt under 2000-talet. År 2008 uppgick de till 0,635 mn euro och 2002 till 0,829 mn euro.
Kaupunginhallitus 30.10.2017 § 963
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää, että Helsingissä ei ole suoritettava koiraveroa 1.1.2018 alkaen.
Samalla kaupunginvaltuusto päättää, että Helsingissä koiranomistaja ei ole velvollinen tekemään lain 5 ja 6 §:ssä tarkoitettuja ilmoituksia ja ettei koirasta ole kirjoitettava 7 §:ssä tarkoitettua valvontalippua verovuodelta 2017.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli talousarviopäällikkö Matti Malinen.
Esittelijä
Lisätiedot
Ari Hietamäki, johtava suunnittelija, puhelin: 310 36567
This decision was published on 28.11.2017
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
- det beslut som besvärsskriften gäller
- till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
- på vilka grunder ändring söks
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
- det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
- ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Presenter information
Ask for more info
Ari Hietamäki, ledande planerare, telefon: 09 310 36567