Hankinta, Tekstiilityön tarvikkeet ja neulelangat, Kaupunginkanslia

HEL 2019-003611
More recent handlings
§ 17
This decisionmaker is no longer active

Hankinta, Tekstiilityön tarvikkeet ja neulelangat

Hallintojohtaja

Päätös

Vs. hallintojohtaja päätti hyväksyä osa-aluekohtaiset tarjoukset seuraavilta toimittajilta kolmeksi (3) vuodeksi:

I koukut ja puikot: Meira Nova Oy (FI0697627-4)

II neulat: Fabricol Oy (2156406-7)

III sakset: prym consumer finland oy (2714799-3)

IV nauhat ja nyörit: Ullaka Oy (0705605-8)

V vetoketjut: Fabricol Oy (2156406-7)

VI ompelulangat: Fabricol Oy (2156406-7)

VII muita tarvikkeita: Ullaka Oy (0705605-8)

VIII Neulelangat: Meira Nova Oy (FI0697627-4)

Lisäksi hankintaan kuuluu yhden (1) vuoden optiokausi, jonka käyttöönotosta hankintayksikkö päättää erikseen suoraa hankintaa käyttäen ennen perussopimuskauden päättymistä.

Vs. hallintojohtaja päätti hylätä Kouvolan Konetikki Oy:n osa-alueiden tarjoukset tarjouspyynnön vastaisina, sillä Kouvolan Konetikki Oy ei liittänyt tarjoukseensa pyydettyä tuotekuvastoa.

Vs. hallintojohtaja päätti hylätä Ullaka Oy:n osa-alueen I koukut ja puikot –tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.

Vs. hallintojohtaja päätti hylätä Fabricol Oy:n osa-alueen IV nauhat ja nyörit – tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 130 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin 11.4.2019 päivättyyn tarjouspyyntöön H007-19, Dnro HEL 2019-003611, Tekstiilityötarvikkeet ja neulelangat. Hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 11.4.2019 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 14.5.2019 klo 12. Määräaikaan mennessä saapui kahdeksan (8) tarjousta: prym consumer finland oy, Tevella Oy, Kouvolan Konetikki Oy, KS-Tarvike Oy, Ullaka Oy, Fabricol Oy, Meira Nova Oy, Lekolar-Printel Oy, joista Kouvolan Konetikki Oy:n tarjous oli vaillinainen.

Tarjoajien kelpoisuuden tarkastaminen

Kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajan kelpoisuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden arviointi

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville tuotteille sekä sisältyvälle palvelulle laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä). Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena.

Tarjouspyynnössä oli kielletty osatarjoukset osa-alueiden sisällä:

I koukut ja puikot (1 - 27)

II neulat (28 - 55)

III sakset (56 - 61)

IV nauhat ja nyörit (62-71)

V vetoketjut (72 - 77)

VI ompelulangat (78-79)

VII muita tarvikkeita (80-88)

VIII Neulelangat (89 - 94)

Koukkujen ja puikkojen kohdalla Ullaka Oy:n tarjouksessa hylättiin positiot 12-13 sekä 23-25 tarjouspyynnön vastaisena, sillä tarjotun tuotteen materiaali oli väärä. Näin ollen tarjotusta osa-alueesta muodostui osatarjous, mikä ei ole tarjouspyynnön mukaan sallittua.

Fabricol Oy:n tarjouksesta IV nauhat ja nyörit hylättiin positio 70, sillä tarjotun tuotteen leveys oli väärä. Näin ollen tarjotusta osa-alueesta muodostui osatarjous, mikä ei ole tarjouspyynnön mukaan sallittua.

Tarjousten vertailu

Hankittavien tuotteiden valintaperusteena oli halvin hinta niiden tarjousten kesken, jotka täyttivät tarjoajalle, tarjoukselle ja tuotteille asetetut vähimmäis- ja kelpoisuusvaatimukset.

Tarjousten vertailu perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa (liite 1). Vertailu osoittaa, että osa-alueiden halvimman tarjouksen hankintaohjelmassa ovat tehneet:

I koukut ja puikot: Meira Nova Oy (FI0697627-4)

II neulat: Fabricol Oy (2156406-7)

III sakset: prym consumer finland oy (2714799-3)

IV nauhat ja nyörit: Ullaka Oy (0705605-8)

V vetoketjut: Fabricol Oy (2156406-7)

VI ompelulangat: Fabricol Oy (2156406-7)

VII muita tarvikkeita: Ullaka Oy (0705605-8)

VIII Neulelangat: Meira Nova Oy (FI0697627-4)

This decision was published on 19.06.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Marko Harapainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21580

marko.harapainen@hel.fi

Decisionmaker

Marko Enberg
Vs. hallintojohtaja

Attachments

1. Vertailutaulukko Tekstiilityön tarvikkeet ja neulelengat
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.