Hankinta, hammaslaboratoriopalvelut, oikomishoidon hammaslaboratoriot, sosiaali- ja terveystoimiala
OK Dental Oy:n oikaisuvaatimus hammaslaboratoriopalvelujen hankinta, oikomishoidon hammaslaboratoriot
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä OK Dental Oy:n oikaisuvaatimuksen koskien terveys- ja päihdepalvelujen johtajan hankintapäätöstä 30.6.2022 § 76 hammaslaboratoriopalvelujen hankinta, oikomishoidon hammaslaboratoriot.
Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Oikaisuvaatimus
OK Dental Oy on jättänyt oikaisuvaatimuksen 11.7.2022 (liite 1) terveys- ja päihdepalvelujen johtajan hammaslaboratoriopalveluja koskevaan hankintapäätökseen 30.6.2022 § 76.
Oikaisuvaatimuksessaan OK Dental Oy vaatii hankintapäätöstä oikaistavaksi siten, että OK Dental Oy:n tarjous hyväksytään ja hankinnasta tehdään uusi vertailu ja päätös.
Oikaisuvaatimuksensa perusteluissa OK Dental Oy vetoaa inhimilliseen erehdykseen referenssien osalta ja toteaa, että hankintayksikön olisi tullut esittää täsmennyspyyntö, jotta OK Dental Oy olisi voinut korjata tarjouksessaan olleet virheelliset tiedot referenssien antajista.
Lisäksi OK Dental Oy vetoaa oikaisuvaatimuksessaan siihen, että muita tarjoajilta on pyydetty täsmennyksiä saatuihin tarjouksiin, mutta ei heiltä. OK Dental Oy:n mukaan heitä on kohdeltu epäoikeudenmukaisesti suhteessa muihin tarjoajiin. OK Dental Oy on liittänyt oikaisuvaatimukseensa listauksen uusista referenssin antajista (liite 2).
Referenssitietojen osalta asiassa on OK Dental Oy:n mukaan kyse kokonaisuuden kannalta vähämerkityksellisestä muotoseikasta.
OK Dental Oy on valittanut hankintapäätöksestä 14.7.2022 myös markkinaoikeuteen.
Hankintayksikön perustelut oikaisuvaatimuksen hylkäämiselle
Terveys- ja päihdepalvelujen johtajan päätöksessä 30.6.2022 § 76 on kerrottu perustelut OK Dental Oy:n tarjouksen hylkäämiselle. OK Dental Oy:n tarjous hylättiin, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä esitettyjä vaatimuksia referenssitietojen osalta. OK Dental Oy:n ilmoittamista, vaaditusta kolmesta referenssistä ainoastaan yksi täytti tarjouspyynnössä olleen vaatimuksen siitä, että referenssinantajan tulee olla oikomishoidon erikoishammaslääkäri.
Tarjoaja vastaa tarjouksestaan kaikilta osin. OK Dental Oy:n on ollut mahdollista tarkastaa referenssinantajien koulutus ja pätevyys joko ilmoittamiltaan referensseiltä henkilökohtaisesti varmistamalla tai sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston Valviran ylläpitämältä, maksuttomasta sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden keskusrekisterin tietopalveluista JulkiTerhikistä. Rekisteristä on ammattihenkilön nimellä haettavissa ammattioikeustiedot eli tässä hankinnassa tieto siitä, että referenssin antaja on hampaiston oikomishoidon erikoishammaslääkäri.
Hankintayksikkö toteaa, että oikaisuvaatimuksen liitteenä (liite 2) ilmoitettuja uusia referenssitietoja ei ole mahdollista huomioida. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun varmistamiseksi hankintayksikkö ei voi huomioida sellaisia uusia referenssitietoja, joilla on ollut vaikutusta tarjoajien soveltuvuuden, suorituskyvyn, kokemuksen ja ammatillisen pätevyyden arvioinnissa.
Hankintayksikkö on pyytänyt tarjouksiin liittyen täsmennyksiä kolmelta tarjoajalta. Päätöksessä 30.6.2022 § 76 on kuvattuna tarjoajilta pyydetyt täsmennykset. Hankintayksikkö toteaa, että hankintayksiköllä on mahdollisuus pyytää tarjoajia täsmentämään tai täydentämään tarjoustaan epäoleellisissa seikoissa. Hankintayksikkö katsoo, että täsmennyspyynnöillä pyydetyt tiedot ovat olleet epäoleellisia, tarjousten tarkennuksia.
Tarjoajilta ei sitä vastoin ole sallittua pyytää täsmennystä tai täydennystä sellaisten tarjouspyynnön vastaisuuksien vuoksi, jotka ovat olennaisia. Tämän lisäksi sellaisen referenssin vaihtaminen, joka ei täytä hankintayksikön vaatimuksia, on kiellettyä.
Hankintayksikön näkemyksen mukaan referenssin koulutustaustaa ja pätevyyttä on pidettävä olennaisena tietona, sillä hankintayksikkö on tarjouspyynnössä edellyttänyt referenssinä toimivalta henkilöltä tiettyä koulutustasoa ja pätevyyttä hankinnan kohteesta johtuen. Hankintayksikkö lisäksi huomauttaa, että hankintayksiköllä on laaja harkintavalta referenssivaatimusten asettamisessa.
Näin ollen sitä seikkaa, onko referenssinä toimineella henkilöllä hammaslääkärin peruskoulutus vaiko hampaiston oikomishoidon erikoishammaslääkärin koulutus, ei voida pitää sellaisena epäolennaisena muotoseikkana, jonka täydentäminen, täsmentäminen tai muuttaminen olisi sallittua.
Referenssin täydentäminen esimerkiksi puuttuvan yhteystiedon osalta on sallittua, mutta tarjoajien soveltuvuuden arvioinnissa käytettyjen referenssitietojen muuttaminen tai vaihtaminen ei ole sallittua, vaan se katsotaan tarjouksen kielletyksi parantamiseksi.
Lisäksi hankintayksikkö toteaa, että OK Dental Oy:n vetoaminen edelliseen, vuonna 2020 tehtyyn kilpailutukseen, ei ole relevanttia. Kyseessä on täysin uusi kilpailutus, eikä vuoden 2020 kilpailutuksessa olleilla vaatimuksilla tai tarjouksilla ole merkitystä kyseessä olevassa hankinnassa.
Yhteenveto
Hankintayksikkö ja suun terveydenhuolto ovat tutustuneet 1.8.2022 OK Dental Oy:n esittämään oikaisuvaatimukseen. Hankintayksikkö toteaa, että oikaisuvaatimus on perusteeton, eikä perusteita terveys- ja päihdepalvelujen johtajan päätöksen 30.6.2022 § 76 muuttamiseen ole.
Hankintayksikkö on ilmoittanut 18.7.2022 Cloudia-järjestelmän kautta kaikille hankintaan tarjonneille hankintaan saapuneesta oikaisuvaatimuksesta ja valituksesta markkinaoikeuteen.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.
Sosiaali- ja terveystoimiala Terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuus Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja 30.06.2022 § 76
Päätös
Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hyväksyä suun terveydenhuollon hammaslaboratoriopalvelujen hankinnassa seuraavien tarjoajien tarjoukset.
Perinteisellä jäljennöksellä
Hammaslaboratorio | Valittu positioihin |
Hamtek Oy | 14, 15 |
Oral Hammaslaboratorio | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13 |
Viphammas Oy | 10 |
Digitaalisella jäljennöksellä
Hammaslaboratorio | Valittu positioihin |
Oral Hammaslaboratorio | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11 |
Viphammas Oy | 10 |
Päätöksen liitteistä 1 ja 2 ilmenevät kuhunkin positioon valitut tarjoajat ja positiokohtainen kokonaisvertailuhinta ja -pisteet ja liitteessä 3 on laatuarvioinnin yhteenveto.
Lisäksi terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hylätä OK Dental Oy:n tarjouksen kokonaisuudessaan ja Hamtek Oy:n tarjouksen perinteisissä jäljennöksissä positiossa 2 ja Oral Hammaslaboratorioiden tarjouksen digitaalisten jäljennösten positiossa 2.
Päätös on kunkin tarjoajan osalta ehdollinen, kunnes harmaan talouden torjuntaan liittyvät dokumentit ja rikosrekisteriotteet on esitetty, tarkastettu ja hyväksytty.
Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo mahdolliset optiokaudet huomioiden on noin 2,5 Me:tä (alv 0 %). Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua hankitaan tilaajan tarpeen mukaan.
Päätöksen perustelut
Taustaa
Hammaslaboratoriopalvelujen hankinta on tällä hetkellä järjestetty suorahankintana. Sosiaali- ja terveyslautakunta on tehnyt suorahankintaa koskevan päätöksen 18.1.2022 § 5. Suorahankintaa koskevat sopimukset päättyvät 30.9.2022, sopimuskautta voidaan jatkaa tarvittaessa enintään 31.12.2022 saakka.
Sosiaali- ja terveyslautakunta on hyväksynyt hankintaa koskevat periaatteet ja ehdot 12.4.2022 § 70.
Hammaslaboratoriopalvelujen kilpailutus koski oikomishoitoon liittyviä hammaslaboratoriotöitä.
Hankintamenettely ja tarjouspyyntö
Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.
Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle ja vähimmäisvaatimukset.
Tarjouspyyntö julkaistiin julkisten hankintojen ilmoitusportaalissa Hilmassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi 4.5.2022.
Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 23.5.2022 klo 12 mennessä. Saapuneisiin kysymyksiin vastattiin 24.5.2022 mennessä. Määräaikaan 7.6.2022 klo 14 mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat viisi tarjoajaa:
- Hammaslaboratorio Hamtek Oy
- Hammaslaboratorio Viphammas Oy
- Loisto laboratoriot Oy
- OK DENTAL OY
- Oral Hammaslaboratorio
Valintaperusteet
Hankinnassa valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena oli hinta 90 % ja laatu 10 %. Valinnat tehtiin positiokohtaisesti.
Tarjoajan tuli tarjota kaikkia positioon kuuluneita töitä / työvaiheita, jotta hän pääsi mukaan position hintavertailuun. Hankinnassa oli yhteensä 15 positiota.
Lisäksi valintaan vaikutti suun terveydenhuollon, hankintapalvelujen ja toimialan ympäristöasiantuntijan työryhmän tekemä, laadullinen arviointi. Laadulla arvioitiin hammaslaboratorion toimintaan liittyviä seikkoja tarjoajien tarjoukseensa lataaman selvityksen perusteella. Laatua arvioitiin hammaslaboratorion turvallisen työskentelyn näkökulmasta, saapuvien ja lähtevien töiden prosessin osata, tietosuojaa ja tietoturvaa sekä ympäristöasioiden huomioimisesta hammaslaboratorion toiminnassa. Yhteensä laadusta oli mahdollista saada 12 pistettä, jotka vertailupisteiksi muutettuna olivat max. 10 laatuvertailupistettä.
Positioon valittujen tarjoajien määrään vaikutti tarjoajan ilmoittama, tarjottavien töiden määrä vuositasolla. Hammaslaboratorioita valittiin jokaiseen positioon siten, että tilaajan arvioima positiokohtainen tarve vuositasolla (arvioitu tilatavien töiden määrä) täyttyi.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintapalvelut ja suun terveydenhuolto ovat tarkastaneet tarjoajien soveltuvuuden. Tilaajavastuulakiin liittyvät selvitykset ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet tarkastetaan tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain niiltä tarjoajailta, jotka tulivat vertailun perusteella valituiksi palveluntuottajiksi.
Suun terveydenhuolto on tarkastanut tarjoajien henkilökunnan tarjouspyynnössä vaadittujen pätevyysvaatimusten täyttymisen vastaavien hammasteknikoiden osalta (koulutus ja kokemus tarjotuista töistä). Muun tähän palveluhankintaan osallistuvan henkilökunnan koulutus sekä kaikkien kielitaito tarkistetaan tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti ennen sopimuskauden alkua.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat tarkistaneet tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.
Tarjouksen täsmennyspyyntö on lähetetty seuraaville tarjoajille:
Hammaslaboratorio | Täsmennyspyynnön syy |
Hamtek Oy | Hankintayksikkö pyysi täsmennystä hintaliitteestä tarjouksen tietojen ja täytetyn hintaliitteen ristiriidan vuoksi. Lisäksi hankintayksikkö pyysi täydentämään referenssin antajien yhteystiedot. |
Oral Hammaslaboratorio | Hankintayksikkö pyysi täsmentämään Monoblock tyyppisen aktivaattorin hintaa digitaalisten jäljennösten hintaliitteessä, koska tarjouksessa oli selkeästi ns. pilkkuvirhe. Hankintayksikön on sallittua pyytää tarjoajaa täsmentämään hinnoittelua koskeva virhe, kuten väärä valuutta taikka hinnoitteluyksikkö taikka ilmeinen hinnan suuruusluokkaa koskeva virhe kuten pilkkuvirhe, joka on esimerkiksi pääteltävissä muusta tarjouksesta. |
Viphammas Oy | Hankintayksikkö pyysi täydentämään käsittelytoimien kuvausta (tarjouspyynnön liite 7). |
Hammaslaboratoriot vastasivat täsmennyspyyntöihin asetetussa määräajassa. Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat tarkastaneet saadut täsmennykset hyväksyneet ne.
Tarjousten hylkääminen
1. OK Dental Oy:n tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnössä esitettyjä vaatimuksia referenssien osalta. Tarjouspyynnössä oli vaadittuna, että tarjoajan tuli ilmoittaa kolme oikomishoidon erikoishammaslääkäriä, joille tarjoaja on tehnyt viimeisen vuoden aikana töitä ja jotka haluavat antaa tarjoajalle suosituksen (referenssin). OK Dental Oy:n referenssien antajina oli ainoastaan yksi oikomishoidon erikoishammaslääkäri. Muut kaksi eivät olleet oikomishoidon erikoishammaslääkäreitä, joten OK Dental Oy:n tarjous hylätään.
Referenssitietoa on käytetty tarjoajan soveltuvuuden, suorituskyvyn, kokemuksen ja ammatillisen pätevyyden arvioinnissa. Hankintayksikkö ei ole voinut pyytää täsmentämään ilmoitettuja referenssitietoja muutoin kuin yhteystietojen osalta. Tarjoaja ei voi vaihtaa ilmoittamaansa sellaista referenssitietoa, joka ei täytä hankintayksikön esittämiä vaatimuksia. Referenssitiedon vaihtaminen katsotaan julkisissa hankinnoissa tarjouksen kielletyksi muuttamiseksi.
2. Hamtek Oy hylätään perinteisten jäljennösten positiossa 2, koska kaikkiin positioon kuuluviin töihin ei ollut annettu hintoja.
3. Oral hammaslaboratoriot hylätään digitaalisten jäljennösten positiossa 2, koska kaikkiin positioon kuuluviin töihin ei ollut annettu hintoja.
Valinta
Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat kokouksessaan 29.6.2022 käsitelleet hankintaan saatuja tarjouksia ja tarjouksista tehtyä vertailua.
Positiokohtaiset kokonaisvertailuhinnat ja valitut hammaslaboratoriot käyvät ilmi tämän päätöksen liitteenä olevista vertailutaulukoista, liitteet 1 ja 2.
Vertailutaulukoissa ei ole mukana hylätyn hammaslaboratorion vertailuhintoja, eikä positioissa hylättyjen tarjoajien hylättyjen positioiden vertailuhintoja.
Sopimus ja sopimuskausi
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.
Sopimuskausi on pituudeltaan kaksi (2) vuotta. Hankintaan sisältyy mahdollisuus enintään 24 kuukauden mittaiseen optiokauteen. Tilaaja päättää optiokauden käyttöönotosta ja pituudesta viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.
Optiokausi voidaan ottaa käyttöön kaikkien hammaslaboratorioiden
kanssa tai vain osan kanssa. Lisäksi optiokausi voidaan ottaa käyttöön
kaikista hammasteknisistä töistä tai vain osasta töitä.
Sosiaali- ja terveystoimialalla tai sillä organisaatiolla, jolle tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain, on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus päättymään kuuden (6) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen.
Hankintavaltuudet
Terveys- ja päihdepalvelujen johtajan valtuutus päättää hankinnasta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen 12.4.2022 § 71.
Lautakunta on oikeuttanut päätöksessään terveys- ja päihdepalvelujen johtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden tai -kausien käyttöönotosta
- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.
Lisätiedot
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539
Sosiaali- ja terveyslautakunta 12.04.2022 § 70
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti
A. hyväksyä suun terveydenhuollon oikomishoitoon liittyvien hammaslaboratoriopalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa suun terveydenhuollon tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
B. oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.
Käsittely
Sosiaali- ja terveyslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttuja asiantuntijoita, eivätkä nämä siitä syystä osallistuneet kokoukseen.
Esittelijä
Lisätiedot
Sebastian Kaste, johtajahammaslääkäri, puhelin: 040 183 3789
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 341 2834
This decision was published on 19.08.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.
Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.
Presenter information
Ask for more info
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539