Rakennuksen ja tontin rakenteiden purkaminen, päiväkoti Tahvonlahti, Gunillantie 10, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-003025
More recent handlings
§ 46

Lpk Tahvonlahti, rakennuksen ja tontin rakenteiden purkaminen

Tekninen johtaja

Päätös

Tekninen johtaja päätti hyväksyä Lpk Tahvonlahden ja sen ulkorakenteiden purkamisen osoitteessa Gunillantie 10, 00870 Helsinki. Kiinteistötunnus 91-49-79-2.

Päätöksen perustelut

Lpk Tahvonlahti on rakennettu vuonna 1974. Rakennus on varhaiskasvatuksen käytössä ja toimii lasten päiväkotina. Purettavan rakennuksen laajuus on yhteensä 1037 brm². Rakennus on joitakin pintoja lukuun ottamatta alkuperäisessä kunnossaan ja teknisesti käyttöikänsä päässä.

Gunillantie 12:ssa sijaitsevan koulun laajennus- ja perusparannushanke valmistuu kesällä 2023 ja nyt purettavan päiväkodin toiminnot siirtyvät tulevaan laajennusosaan. Nyt purettavan päiväkodin tontille sijoittuu osa uuden päiväkodin pihan toiminnoista kuten tekonurmikenttä, polkupyöräkatos, päiväkodin lasten saattoliikenne ja noutopiha, sekä koulun ja päiväkodin autopaikat 17 kpl.

Näin saadaan päiväkotitoiminnoille uusi tiloiltaan suurempi ja monikäyttöisempi energiatehokas rakennus, jotta käyttäjät saavat uudet terveelliset, sekä toiminnoiltaan nykyaikaiset tilat ja jossa on myös paikkoja useammalle lapselle.

Päiväkodin purkamiselle tullaan hakemaan purkamislupa kevään 2023 aikana.

Hankesuunnitelma

Tahvonlahden koulun perusparannus- ja laajennushankkeen 22.3.2019 laadittu hankesuunnitelma on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 28.8.2019 (233 §). Lpk Tahvonlahden purkaminen on kirjattu kyseiseen hankesuunnitelmaan.

Kustannukset

Lpk Tahvolahden purkuhankkeen urakkavaiheen (UKA 27.2.2023) kokonaiskustannukset ovat kustannustasossa tammikuu 2023 arvonlisäverottomina yhteensä 245 000,00 euroa ilman arvonlisäveroa. Purkutyön suorittaa Stara.

Rahoitus

Hanke toteutetaan esirakentamishankkeena ja rahoitetaan talousarvion alakohdasta 8 01 03 01, Muu esirakentaminen, alueiden käyttöönotto ja tonttien rakentamiskelpoiseksi saattaminen, kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi.

Aikataulu

Työ on suunniteltu aloitettavaksi 7 kk/2023 ja valmistuvaksi 10 kk/2023.

This decision was published on 02.03.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Pentti Salo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 40308

pentti.salo@hel.fi

Decisionmaker

Kari Pudas
tekninen johtaja

Attachments

1. Kustannusarvio (UKA) 27.2.2023
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.