Hankinta, muuttopalvelut, rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2024-009356
More recent handlings
This is a motion

Hankintaoikaisuvaatimus rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunnan päätökseen 7.11.2024 § 109

Board of Construction Services (Stara)

Päätösehdotus

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päättää hylätä esityslistatekstissä mainituin perustein Martela Oyj:n hankintaoikaisuvaatimuksen koskien johtokunnan päätöstä 7.11.2024 § 109 muuttopalvelujen hankinnasta.

Esittelijän perustelut

Martela Oyj on hankintaoikaisulla vaatinut muutosta rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunnan tekemään päätökseen 7.11.2024 § 109 muuttopalvelujen hankinnasta. Johtokunnan päätöksessä muuttopalvelujen puitejärjestelyyn on valittu palveluntuottajiksi Fastlane Finland Management Oy, Muuttopalvelu Forsman Oy, Niemi Palvelut Oy ja Secon Service Oy kanssa ajaksi 1.1.2025 – 31.12.2027.

Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staraj ärjesti EU-kynnysarvon ylittävän tarjouskilpailun koskien muuttopalvelujen hankintaa puitejärjestelynä avointa menettelyä käyttäen.

EU-kynnysarvon ylittävästä palveluhankinnasta on julkaistu HILMA- ja TED- (Tenders Electronic Daily) verkkosivustoilla hankintailmoitukset ja tarjouspyyntöasiakirjat julkaistiin tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 29.8.2024. Hankinnan kohteena on muuttopalvelujen hankinta.

Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat palveluntuottajat voivat tehdä tarjouksen. Tarjoukset oli annettava sähköisesti Tarjouspalvelussa.

Tarjous oli jätettävä tarjouslomakkeella, jossa tarjoajan oli ilmoitettava arvonlisäverottomat yksikköhinnat (€/h) palvelulajeittain, sekä muuttopalvelussa tarvittavien muuttolaatikoiden yksikköhinnat.

Päätöksenteon peruste on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa halvimman hinnan lisäksi on otettu huomioon muuttopalvelujen tuottamisessa käytettävien ajoneuvojen käyttövoima (biokaasu tai sähkö).

Tarjouspyynnössä ilmoitetut tarjousvertailun pisteytysperusteet ja tarjousvertailu löytyvät esityslistatekstin päätöshistoriasta. Tarjousvertailu on tehty tarjouspyynnössä ilmoitettujen päätöksen tekemisen perusteiden mukaisesti.

Hankintapäätös on annettu asianosaisille tarjouskilpailuun osallistuneille sähköisesti tiedoksi 11.11.2024. Martela Oyj:n hankintaoikaisuvaatimus on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 13.11.2024, joten hankintaoikaisuvaatimus on tehty määräajassa.

Martela Oyj ei ole saattanut asiaa vireille markkinaoikeudessa.

Oikaisuvaatimuksessa julkista hankintaa koskevassa asiassa Martela Oyj vaatii, että hankintayksikkö hyväksyy Martela Oyj:n tarjouksen takaisin tarjouskilpailuun, suorittaa tarjousten vertailun uudelleen ja valitsee Martela Oyj:n puitejärjestelyn palveluntuottajiin.

Martela Oyj:n hankintaoikaisuvaatimuksen peruste on se, että Martela Oyj:n tarjous ei ole ollut hankintayksikön esittämällä tavalla tarjouspyynnön vastainen, vaan täyttänyt kaikki tarjouspyynnön vaatimukset. Martela Oyj ei ole käsityksensä mukaan jättänyt, eikä sen ole ollut tarkoitus jättää tarjouskilpailuun osatarjousta. Martela Oyj:n hankintaoikaisuvaatimus on esityslistatekstin liitteenä (liite 1).

Hankintayksikkö ei ole pyytänyt Hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaisia lausuntoja tarjouskilpailuun osallistuneilta, koska lausuntojen pyytäminen on ilmeisen tarpeetonta.

Muuttopalvelujen tarjouslomakkeen kohdassa 1 on tarjoajia pyydetty hinnoittelemaan muuttopalvelut, jossa muuttoauton kuormatilan koko on oltava vähintään 16 m³. Kohdassa 2 muuttoautojen kuormatilan kokovaateeksi on asetettu vähintään 35 m³.

Muuttoautoille asetettujen vaateiden perusteella tarjoajat ovat olleet tietoisia kohdan 1 muuttoautojen määritelmien tarkoittavan paketti- tai kevyt kuorma-autoja. Kohdassa 2 asetetut vaateet ovat mahdollisia ainoastaan kuorma-autoksi rekisteröitävässä ajoneuvossa.

Tarjouspyyntöön esitetystä lisäkysymyksestä ja hankintayksikön antamasta vastauksesta tarjouskilpailuun osallistuneille on viimeistään ilmennyt kohtien 1 ja 2 olevan erikokoisia muuttoautoja, sekä mitä tarjouslomakkeessa mainitut kokomääritelmät tarkoittavat (liite 2).

Lisäkysymys: Vaadittehan kalustoluetteloon ilmoitettavaksi molempien pisteytettävien kokoluokkien ajoneuvoja, vähintään 16 m³ ja vähintään 35 m³? Hankintayksikön antama vastaus: Kyllä.

Martela Oyj:n hankintaoikaisussakin mainitaan, että muuttoautojen yksikköhinnat on pyydetty ilmoittamaan kahden eri autokoon osalta.

Martela Oyj on tarjouksessaan ilmoittanut hankkivansa muuttopalvelujen tuottamiseen kaksi (2) kuorma-autoa, jotka ovat tarjouksen liitteen kauppasopimuksen mukaan Volvo FE 18 t CNG kuorma-autoja Fokor Oy:n päällirakentein. Martela Oyj:n hankinnassa olevat kokonaismassaltaan 18 tonnin Volvo FE 18 t CNG kuorma-autot eivät ole kohdan 1 mukaisia paketti- tai kevyt kuorma-autoja. Hinnoiteltavaksi pyydetyt kohdan 1 mukaiset pakettiautot ovat kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnia, tai vaihtoehtoisesti kevyt kuorma-autoina kokonaismassaltaan 3,5 – 7,5 tonnia.

Martela Oyj:n tarjous on tarjouspyynnön vastainen osatarjous, ja siksi Martela Oyj:n tarjous oli hylättävä, eikä sitä otettu mukaan tarjousvertailuun.

Hankintayksikkö on tarkistanut Martela Oyj:n tarjouksen tarjouspyynnönmukaisuuden uudelleen Martela Oyj:n hankintaoikaisuvaatimuksessaan esittämien vaatimusten ja väitteiden osalta. Oikaisuvaatimusasiassa ei ole esitetty sellaisia hankintalain mukaisia perusteita, joiden takia hankintapäätöstä pitäisi muuttaa.

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta 07.11.2024 § 109

Close

Presenter information

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Ask for more info

Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 78571

sami.aherva@hel.fi

Heikki Halonen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 38963

heikki.halonen@hel.fi

Tanja Dickman, hankintalakimies, puhelin: 09 310 38821

tanja.dickman@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus, Martela Oyj, 13.11.2024
The attachment will not be published on the internet.
2. Lisäkysymykset ja vastaukset
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.