Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tulosbudjetti 2025
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tulosbudjetti 2025
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää
1. hyväksyä liitteenä 1 olevan kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tulosbudjetin vuodelle 2025.
2. merkitä tiedoksi liitteenä 2 olevat kaupunginhallituksen 2.12.2024 hyväksymät vuoden 2025 talousarvion noudattamisohjeet.
3. oikeuttaa toimialajohtajan päättämään käyttötalouden ja investointien kokonaismäärärahojen puitteissa määrärahojen vastuuhenkilöt ja heidän määrärahansa ja tarkistamaan niitä tarvittaessa. Lautakunnalle on raportoitava määrärahojen tarkistamisista talousarvion toteutumisennusteiden
yhteydessä.
4. että toimialajohtajan tulee valmistella lautakunnan käsiteltäväksi perusteltu esitys kaupunginvaltuustolle ylitysoikeudesta, jos kokonaismääräraha ei ennusteiden mukaan riitä sopeuttamistoimista huolimatta.
5. hyväksyä kaupungin hallintosäännön 15 luvun 1 §:n nojalla yhteisöjen tukemiseen varatun määrärahan käyttösuunnitelman seuraavasti:
- Iltapäivätoiminnan avustukset 12 914 000 euroa
- Helsingin Rudolf Steiner-koulun tilavuokra 1 792 000 euroa
- Marjatta ja Valtteri-koulujen avustukset 961 000 euroa
- Yksityisten koulujen tonttivuokrien tukeminen 710 000 euroa
- Helsingin seudun kesäyliopistosäätiön avustus 157 000 euroa
- Vapaan sivistystyön avustukset 80 000 euroa
- HERO ry, Helsingin seudun erilaiset oppijat ry 24 000 euroa
- Helvary ry, Helsingin vanhempainyhdistysten alueyhdistys 4 000 euroa
Euromäärät ovat enimmäismääriä.
6. oikeuttaa yhteisten palveluiden johtajan yhdessä ao. palvelukokonaisuuden johtajan kanssa hyväksymään talousarvion määrärahojen puitteissa Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitokselta tilattavien ei-kilpailutettujen ruoka- ja siivouspalveluiden tilaamista ja tuottamista koskevat sopimukset, joissa määritellään toimialan, koulujen ja tuottajan väliset vastuut sekä palvelujen sisältö ja laatu.
7. oikeuttaa Stadin ammattiopiston johtavan rehtorin tekemään oppilaitoksen käyttösuunnitelman puitteissa Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen kanssa palvelusopimukset, joiden tulee perustua hallintojohtajan ja palvelukokonaisuuden johtajan hyväksymään kokonaissopimukseen.
8. oikeuttaa yhteisten palveluiden johtajan hyväksymään tulosbudjettiin varattujen määrärahojen ja Helsingin palvelut oy:n kanssa solmitun määräaikaisen sopimuksen puitteissa koulujen ja oppilaitosten ilta- ja vapaa-ajankäytön palvelujen tilaukset.
9.oikeuttaa yhteisten palveluiden johtajan tekemään tulosbudjettiin varattujen määrärahojen puitteissa toimialan talous- ja palkkahallintopalveluja koskevan sopimuksen vuodeksi 2025 kaupungin taloushallintopalvelujen (Talpa) kanssa.
Esittelijän perustelut
1. Yleistä
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 27.11.2024 kaupungin talousarvion vuodeksi 2025 ja taloussuunnitelman vuosille 2026-2027.
Kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 2 momentin 4 kohdan mukaan toimialalautakunta päättää alaiselleen toimialalle tulosbudjetin.
Vuoden 2025 talousarviossa ja tulosbudjetissa on kaksi toimialaa koskevaa rakenteellista muutosta:
- Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vuoden 2025 talousarviossa perusopetuksen
kotikuntakorvausten tulot budjetoidaan kotikuntakorvausten menoja vastaavalle talousarviokohdalle korvaukset ja avustukset 2 10 03 (vuoteen 2024 asti budjetoitu talousarviokohdalle 2 10 01 kaupungin
tuottamat palvelut).
- ulkopuolisen rahoituksen tulot ja menot kirjataan talousarviokohdalle
2 10 01 kaupungin tuottamat palvelut (vuonna 2024 nämä tulot ja menot kirjattiin talousarviokohdalle 2 10 02 sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle tuotetut palvelut ja muu ulkoisesti rahoitettu toiminta)
Tulosbudjetin valmistelun pohjana on ollut kasvatus- ja koulutuslautakunnan 10.9.2024 hyväksymä vuoden 2024 talousarvioehdotus huomioiden sen jälkeisessä talousarviokäsittelyssä siihen päätetyt muutokset.
Tulosbudjettivalmistelun yhteydessä toimiala on tarkistanut asiakasmääräennusteet. Lisäksi on tehty määrärahasiirtoja eri palvelukokonaisuuksien ja palveluiden välillä siten, että määrärahat kohdentuvat sinne missä kustannuksetkin syntyvät. Siirroissa on huomioitu lautakunnan 3.9. (§ 209) tekemä päätös toimialan palvelukokonaisuuksia seuraavan tason organisaatioiden operatiivisen johtamisrakenteen muutoksesta.
Lisäksi vuoden 2024 toteutumisennuste huomioiden määrärahoja on kohdennettu tasokorotuksena varhaiskasvatuksen perusrahoituksen turvaamiseen.
Tulosbudjetin tavoitteet ovat talousarviossa lautakunnan talousarvioehdotuksen mukaisia. Siksi seuraavassa keskitytään määrärahamuutoksiin ja niiden kohdentumiseen budjetin sisällä.
Kaupunginhallitus hyväksyi 2.12.2024 vuoden 2025 talousarvion noudattamisohjeet. Ohjeet ovat lautakunnalle tiedoksi liitteenä 2.
Tulosbudjetissa ei ole varauksia talousarvion ulkopuolisella rahoituksella rahoitettaviin hankkeisiin. Ulkoiset rahoitustulot ja niitä vastaavat menot kirjaantuvat talousarviokohtaan kaupungin tuottamat palvelut.
2. Muutokset verrattuna lautakunnan hyväksymään talousarvioehdotukseen
2.1. Käyttötalouden tuloarvion ja määrärahojen muutokset
Tulosbudjetin tuloarvio on lautakunnan talousarvioehdotuksen mukainen.
Talousarviossa 2025 määrärahoja lisättiin 6,6 miljoonaa euroa verrattuna lautakunnan tekemään talousarvioehdotukseen. Lisäys kohdennettiin talousarviokohtaan Kaupungin tuottamat palvelut eli määrärahat kohdentuvat kaupungin itse järjestämien kasvatus- ja koulutuspalveluiden rahoittamiseen.
Kohdennuksissa on huomioitu poliittisten ryhmien kirjaukset lisäresurssien kohdentamisesta. Kaupunginhallitusten ryhmien budjettisovussa lisäys päätettiin kohdentaa seuraavasti:
- 500 000 euroa on kohdennettu painettuun oppimateriaaliin korvamerkittynä peruskouluille ja lukioille. Kohdennus on tehty budjettien suhteessa.
- 6,1 miljoonaa euroa on kohdennettu ammatilliseen koulutukseen (1,1 miljoonaa euroa), varekory-toimenpiteisiin (1 miljoonaa) sekä tarveperustaiseen rahoitukseen varhaiskasvatuksessa, peruskouluissa, lukioissa ja Stadin ammattiopistossa moniammatillisen työotteen vahvistamiseen (4 miljoonaa). Tarveperustaisesta rahoituksesta yli puolet, noin 2,2 miljoonaa euroa on kohdennettu varhaiskasvatukseen. Perusopetuksen rahoitusta nostetaan 0,9 miljoonalla eurolla, lukiokoulutuksen rahoitusta 0,4 miljoonalla eurolla ja ammatillisen koulutuksen tarveperustaista rahoitusta vajaalla 0,5 miljoonalla eurolla. Lisäksi kaupungin palkkakehitys- ja pitovoimaohjelman määrärahasta 0,5 miljoonaa euroa on varattu Allianssityöhön varhaiskasvatuksen henkilöstön lisäämiseksi.
Määrärahavaraus on kaupunginhallituksen käyttövaroissa ja tullaan siirtämään keväällä 2025 toimialan talousarvioon.
Toimialan määrärahoissa on kaupunginhallituksen antamien laatimisohjeiden mukaisesti varattu liikunta- ja kulttuurietuun 200 euroa/työntekijä. Marraskuun lopulla tulleen tiedon mukaan etuus nostetaan 250 euroon/työntekijä. Kanslia on ilmoittanut, että tämä 50 euron lisäys työntekijää kohden tullaan lisäämään toimialojen määrärahoihin kaupunginhallituksen käyttövaroista alkuvuodesta 2025 huomioiden edun arvioitu käyttöaste. Toimialalla edun nosto on kustannuksiltaan 100 % käyttöasteella noin 0,8 miljoonaa euroa.
2.2 Investointien määrärahojen muutokset
Investointimäärärahat ylittävät lautakunnan ehdotuksen noin 1,1 miljoonalla eurolla. Lisäys on tehty pääosin tietokoneohjelmistoihin. Lisäykset perustuvat vuodelta 2024 siirtyneisiin hankintoihin vuodelle 2025. Niiden perusteella toimiala ilmoitti syksyn arvion perusteella siirtotarpeeksi 3,4 miljoonaa euroa.
3. Määrärahamuutokset verrattuna vuoden 2024 tulosbudjettiin
3.1. Käyttötalouden määrärahamuutokset
Vuoden 2024 alkuperäiseen talousarvioon verrattuna tuloarvio kasvaa 5,3 miljoonalla eurolla eli 8,7 % ja määrärahat 93 miljoonalla eurolla eli 6,2 %.
Tuloarviota nostavat vuoden 2024 toteumien perusteella korotettu arvio varhaiskasvatuksen asiakasmaksutuloista sekä sotepen rahoittaman toiminnan eli oppilas- ja opiskelijahuollon tuloarvion nousu. Talousarviokohdan korvaukset ja avustukset tulonousu on teknistä ja johtuu siitä, että perusopetuksen kotikuntakorvaustulot siirtyvät vuoden 2025 talousarviossa kaupungin tuottamista palveluista korvauksiin ja avustuksiin, johon kirjataan myös kotikuntakorvausmenot.
Vuoden 2024 alkuperäiseen talousarvioon verrattuna määrärahat kasvavat siis 93 miljoonalla eurolla eli 6,2 %. Kesällä 2024 toimiala sai talousarvioon lisäyksenä 6 miljoonaa euroa palkkakehitysohjelmassa päätettyjen palkantarkistusten rahoittamiseen. Tämä huomioiden määrärahakasvu vuonna 2025 on 87 miljoonaa euroa. Tämä kasvu on kohdennettu tulosbudjetissa seuraavasti:
- Valtakunnallisiin sopimuksiin ja kaupungin palkkakehitysohjelmaan perustuvat palkkaratkaisut lisäävät henkilöstömenoja arviolta 26,2 miljoonaa euroa.
- Velvoittavien rakenteiden ja toiminnallisten muutosten aiheuttamat määrärahamuutokset 17,8 miljoonaa euroa
- Hintatason nousu ilman tilavuokria 13,6 miljoonaa euroa
- Lakimuutoksista aiheutuvat määrärahamuutokset 13,4 miljoonaa euroa
- Toimialan esityksen pohjalta ammatilliseen koulutukseen, varekory-toimenpiteisiin sekä tarveperusteisena rahana päiväkotien, koulujen, lukioiden sekä oppilaitosten moniammatillisen työotteen vahvistamiseen 6,1 miljoonaa euroa (khs-vaiheen lisäys)
- Tilavuokramenot kasvavat 6 miljoonaa euroa. Tähän sisältyy inflaatiotarkistus
- Asiakasmäärän ja -rakenteen muutos 5,6 miljoonaa euroa, johon sisältyvät henkilöstökulut
- Sotepelle tuotettujen palveluiden määrärahan kasvu 2,8 miljoonaa euroa
- Yksityisen hoidon Helsinki-lisän korotus 1,6 miljoonaa euroa
- Talouspalvelumaksujen ja lounassubvention kasvu 0,7 miljoonaa
- Painetun oppimateriaalin määrärahan kasvattaminen 0,5 miljoona euroa (khs-vaiheen lisäys)
Vastuuperiaatteen mukaiset tuottavuustoimenpiteet vähentävät määrärahoja 7,2 miljoonalla eurolla
Lisäksi tulosbudjetissa on uudelleenkohdennettu uusien asiakasmääräennusteiden perusteella ja mm. DigiHelsinki oy:n laskutushyvitysten perusteella määrärahoja noin 5,6 miljoonaa euroa varhaiskasvatuksen henkilöstömenoihin tasokorotuksena perustoiminnan rahoituksen turvaamiseksi.
3.2. Investointimäärärahojen muutokset
Investointimäärärahat vähenevät 5,7 miljoonaa euroa eli noin 13 % verrattuna vuoden 2024 tulosbudjettiin. Vähennys tapahtuu tietotekniikkainvestoinneissa ja perustuu pääosin siihen, että vuoden 2024 tulosbudjetissa oli 8 miljoonan euron kertavaraus perustuen kaupungin varautumissuunnitelmiin.
4. Tuottavuustoimenpiteet
Kaupunkistrategian 0,5 %-yksikön tuottavuustavoite tarkoittaa toimialalla sitä, että menokasvua on hillittävä noin 7,2 miljoonalla eurolla. Lautakunnan osana talousarvioehdotusta hyväksymät tuottavuustoimenpiteet ovat:
Varhaiskasvatuksessa tuottavuuden parantaminen toteutetaan sairauspoissaolojen vähentämisellä työhyvinvointia lisäämällä ja henkilökunnan kohdentamisella lasten määrän mukaan entistä tasaisemmin päiväkotien, yksiköiden ja alueiden välillä.
Peruopetuksessa jatketaan S2-/R2-opetuksessa systemaattista toimintatapaa oppilaiden ohjauksessa opintoihin, vahvistetaan johtamista ja otetaan käyttöön rehtoreiden uusi toiminnan ja talouden suunnitteluväline. Uutena toimenpiteenä on muuttaa S2-/R2-opetuksen rahoitusta vastaamaan enemmän valtion rahoitusperiaatteita.
Lautakunnan talousarvioehdotuksen tuottavuustavoitteisiin kuului myös kieliryhmien aloittamisen minimikoon nostaminen 15 oppilaaseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti 19.11.24 (§ 83), että uuden aloittavan A1- tai A2-oppimäärän opetusryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 13 oppilasta. Kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestari päätti 26.11.2024 § 18 ottaa jaoston päätöksen kasvatus- ja koulutuslautakunnan käsiteltäväksi. Asia tuodaan lautakunnan päätettäväksi 17.12.2024 kokoukseen.
Toisen asteen koulutuksessa ja vapaassa sivistystyössä jatketaan opintotarjottimen optimointia, työelämäyhteistyön kehittämistä ja kustannusseurannan kehittämistä. Lisäksi tavoitteena on lisätä oppisopimuskoulutuksien osuutta.
Yhteisten palveluiden (hallinnon) resursseja on siirretty tulosbudjetissa merkittävästi kattamaan ydinpalvelujen lisäresurssitarpeita. Yhteisten palveluiden menot pysyvät merkittävistä lisämäärärahatarpeista huolimatta vuoden 2024 tasolla.
Lisäksi panostetaan johtamisosaamisen kehittämiseen, jonka kautta parannetaan henkilöstön hyvinvointia ja yksiköiden tuloksellisuutta.
5. Tulosbudjetin vaikutusten arviointi
Kaupunginvaltuuston hyväksymään talousarvioon sisältyy vaikutusten arviointi. Koska tulosbudjetti on tarkennettu käyttösuunnitelma talousarviosta, sama vaikutusten arviointi pätee myös siihen. Kaupunginhallituksen ryhmien sopima ja talousarvioon sisältyvä 6,6 miljoonan euron lisäys määrärahoihin verrattuna lautakunnan esitykseen kohdentuu pääosin tarveperustaiseen rahoitukseen vahvistaa koulutuksellista yhdenvertaisuutta.
Vaikutusten arviointi sisältyy liitteenä yksi olevaan tulosbudjettiin.
Presenter information
Ask for more info
Tero Vuontisjärvi, talous- ja suunnittelujohtaja, puhelin: 09 310 80295
Anna Lyra-Katz, johtava erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 86706
Anna-Riitta Tarkkala-Hellström, suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 86442