Hankinta, fysioterapian lääkinnälliset laitteet ja hoitopöydät, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-012514
Asialla on uudempia käsittelyjä
6. / 56 §

Lojer Oy:n hankintaoikaisuvaatimus sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 25.1.2024 § 14 koskien fysioterapian lääkinnällisten laitteiden ja hoitopöytien hankintaa

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hylätä Lojer Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen koskien sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöstä 25.1.2024 § 14 fysioterapian lääkinnällisten laitteiden ja hoitopöytien hankinnasta.

Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Taustaa

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan fysioterapian lääkinnällisten laitteiden ja hoitopöytien puitejärjestelyn hankinta kilpailutettiin julkisena hankintana avoimella menettelyllä marras- ja joulukuun 2023 aikana. Tarjouspyyntö julkaistiin 3.11.2023, ja määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 5.12.2023. Hankintaan saatiin kahdeksan tarjousta.

Hankinnan kohteena olivat fysioterapian lääkinnälliset laitteet ja hoitopöydät, joita hankitaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan eri yksiköihin.

Hankinta oli jaettu kolmeen osa-alueeseen:

Osa-alue 1: HoitopöydätOsa-alue 2: Harjoituspolkulaitteet, restoraattoritOsa-alue 3: Puristusvoiman mittarit

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti 25.1.2024 § 14 fysioterapian lääkinnällisten laitteiden ja hoitopöytien hankinnasta.

Oikaisuvaatimus ja oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset

Kilpailutukseen osallistunut Lojer Oy on tehnyt hankintapäätökseen oikaisuvaatimuksen 29.1.2024 (liite 1) koskien osa-aluetta 1, johon hankintapäätöksellä ensisijaiseksi toimittajaksi valittiin Fysioline Oy ja toissijaiseksi toimittajaksi Lojer Oy.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Oikaisuvaatimuksessaan Lojer Oy vaatii, että Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta oikaisee tehdyn hankintapäätöksen kilpailutuksen osa-alueen 1 osalta, keskeyttää tekemänsä päätöksen täytäntöönpanon sekä korjaa virheellisen menettelyn valitsemalla kyseiselle osa-alueelle ainoaksi toimittajaksi Lojer Oy:n. Oikaisuvaatimuksessaan Lojer Oy toteaa, että tehty hankintapäätös on ollut virheellinen ja Lojer Oy:tä kohtaan syrjivä.

Oikaisuvaatimuksensa perustelussa Lojer Oy esittää, että osa-alueelle 1 ensisijaisuusjärjestyksessä ensimmäiselle sijalle valitun Fysioline Oy:n hoitopöydät eivät täytä tarjouspyynnössä asetettuja vaatimuksia.

Oikaisuvaatimuksessaan Lojer Oy esittää, että osa-alueelle 1 positioon 2 (kapea hoitopöytä, päätuella, kasvoaukolla, sivusiivekkeillä, 60 cm x 200 cm) valittu Fysioline Oy:n tuote hoitopöytä Basic 400 ei täytä tarjouspyynnössä asetettua vaatimusta käsitukien portaattoman korkeussäädön osalta. Lojer Oy:n mukaan Fysioline Oy:n hoitopöydässä Basic 400 on perinteinen käsitukien korkeussäätö, joka toimii avaamalla ja kiristämällä sormin mutteria, eikä kyseinen toiminto ole näin ollen ole pikasäätö, jota tarjouspyynnössä on ehdottomana vähimmäisvaatimuksena vaadittu. Lojer Oy tarkentaa, että käsitukien pikasäätöä koskevaa vaatimusta tarkennettiin tarjousaikana jätettyjen kysymysten ja niihin annettujen vastausten yhteydessä, jolloin hankintayksikkö tarkensi, että pikasäädöllä tarkoitetaan nimenomaan kaasujousella toimivaa säätöä. Lojer Oy:n mukaan osa-alueelle 1 positioon 2 tarjotuista hoitopöydistä ainoastaan Lojer Oy:n Capre M4 hoitopöytä täyttää käsitukien korkeussäätöä koskevan vaatimuksen. Lojer Oy on liittänyt oikaisuvaatimukseensa kuvan Fysioline Oy:n Basic 400 hoitopöydästä sekä linkin Fysioline Oy:n internetsivulle, jossa on kuva Fysioline Oy:n tuotteesta. Lojerin oikaisuvaatimukseensa liittämässä kuvassa näkyy Fysioline Oy:n hoitopöydän käsituki sormin kiristettävällä mutterilla.

Lisäksi Lojer Oy esittää, että osa-alueen 1 positiossa 1 (leveä hoitopöytä, kasvoaukolla) ja positiossa 3 (leveä hoitopöytä) Fysioline Oy:n tarjoamat Pro mattohoitopöytä (2-osainen) ja Pro mattohoitopöytä (1-osainen) eivät täytä tarjouspyynnössä asetettua vaatimusta keskuslukittavien siirtopyörien osalta. Lojer Oy perustelee, että Fysioline Oy:n Pro mattohoitopöydissä ei ole keskuslukittavia siirtopyöriä, vaan pöytä nousee erillisille jaloille polkimella. Näin ollen siirtopyörät eivät Lojer Oy:n mukaan lukitu. Lojer Oy tarkentaa, että siirtopyörien lukitusta koskevaa vaatimusta tarkennettiin kilpailutukseen liittyvissä kysymyksissä, jolloin hankintayksikkö tarkensi vastauksessaan, että keskuslukittavien siirtopyörien tulee lukittua yhdestä polkimesta. Lojer Oy on liittänyt oikaisuvaatimukseensa kuvan Fysioline Oy:n Pro mattohoitopöydästä sekä linkin Fysioline Oy:n internetsivuille tarjottuun tuotteeseen. Lojerin oikaisuvaatimukseensa liittämässä tuotekuvassa näkyvät Fysioline Oy:n tuotteen siirtopyörät sekä jalkapoljin.

Oikaisuvaatimuksen käsittely

Hankintayksikkö on tarkastanut osa-alueen 1 hoitopöydät positioissa 1–3 valituksi tulleen ensisijaisen toimittajan tarjoamien tuotteiden tarjouspyynnön mukaisuuden. Hankintayksikkö toteaa Fysioline Oy:n tarjoamien tuotteiden täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.

Fysioline Oy on tarjouskilpailuun 4.12.2023 jättämässään tarjouksessa liittänyt position 2 kohdalla internetlinkin tarjottuun tuotteeseen yrityksen kotisivuille. Fysioline Oy on tarjouksessaan samassa kohtaa todennut, että verkkosivujen kuvassa ei ole samoja lisävarusteita kuin tarjouspyynnöllä ja että hintaan on laskettu kaasujousisäätöiset pikalukitteiset käsituet, jotka eivät näy kuvassa, koska ne eivät ole vakiovaruste.

Fysioline Oy:n on positioiden 1 ja 3 kohdalla ilmoittanut tarjouksessaan linkin yrityksen internetsivuille tarjottuihin tuotteisiin. Tuotteiden teknisissä tiedoissa on yrityksen kotisivuilla mainittu hoitopöytiin saatavan lisävarusteena keskuslukittavat siirtopyörät (neljä pyörää), mitkä mahdollistavat pöydän lukitsemisen paikoilleen hoitopöydän käytön ajaksi. Lisäksi kotisivuilla mainitaan, että siirtopyörien lukitusta operoidaan jalkapolkimella, jolloin hoitopöydän jalat siirtyvät kannattamaan pöytää ja kaikki neljä pyörää avautuvat ja lukkiutuvat samanaikaisesti.

Hankintayksikkö on pyytänyt Fysioline Oy:lta vastinetta liittyen tehtyyn oikaisuvaatimukseen keskuslukittavien siirtopyörien osalta. Fysioline Oy on todennut 7.2.2024 antamassaan vastauksessa, että tarjouspyynnössä esitetty pyyntö keskuslukittavista siirtopyöristä tarkoittaa kahta asiaa:

1. hoitopöydässä on siirtopyörät, joilla sitä voi tarvittaessa siirtää2. pyöriä hallitaan yhdestä polkimesta, eli pyörät ovat keskuslukittavat.

Fysioline Oy:n mukaan molemmat asiat toteutuvat heidän tarjoamissaan hoitopöydissä ja kyseistä ominaisuutta on aina kutsuttu keskuslukittavaksi pyörästöksi.

Hankintayksikkö on lisäksi kartoittanut muiden markkinoilla toimivien yritysten internetsivuja ja tutustunut niissä olevien hoitopöytien ominaisuuksiin. Vastaavalla tavalla toimivia ja keskuslukittaviksi siirtopyöriksi kutsuttavaa ominaisuutta on myös muiden yritysten hoitopöytämalleissa kuin Fysioline Oy:n Pro mattohoitopöydissä.

Hankintayksikkö on edellyttänyt, että tarjotuissa hoitopöydissä tulee olla keskuslukittavat siirtopyörät, jotka lukitsevat pöydän yhdestä polkimesta. Hankintayksikkö katsoo, että siirtopyörät on tarkoitettu hoitopöydän siirtämiseen. Tarjouspyynnössä ei ole yksilöity muuta tapaa kuin se, että siirtopyörät lukittuvat yhdestä polkimesta. Hankintayksikkö katsoo, että Fysioline Oy:n tarjoamissa hoitopöydissä on keskuslukittavat siirtopyörät, joita hallitaan yhdestä polkimesta, kuten tarjouspyynnöllä on edellytetty.

Hankintayksikkö katsoo, että termi keskuslukittavat pyörät ovat alalla yleisesti käytössä oleva termi, jossa hoitopöytä voidaan lukita paikalleen jalkapoljinta käyttämällä. Tällöin hoitopöytä lukittuu paikoilleen eikä liiku. Siirtopyörät ovat hoitopöydän liikuttelua varten, ja tällöin niiden lukitus avataan yhdellä polkimella, eikä jokaista pyörää tarvitse lukita ja avata erikseen. Tarjoajat ovat voineet tulkita, että yhdellä polkimesta lukittuva, millä tahansa tavalla toteutettava siirtopyörien keskuslukitus on täyttänyt tarjouspyynnön vaatimukset.

Hankintayksikkö on tarjouksia hyväksyessään noudattanut tarjouspyynnössä asettamiaan vaatimuksia ja tehnyt valinnat tarjouskilpailussa saatujen tarjousasiakirjojen ja tietojen perusteella. Hankintayksikkö on valinnut toimittajat noudattaen tarjouspyynnössä asetettuja valintaperusteita ja myös oikaisuvaatimuksen jättänyt Lojer Oy on valittu toimittajaksi tarjouskilpailussa. Näin ollen tehty päätös ei ole ollut Lojer Oy:tä kohtaan syrjivä.

Yhteenveto

Hankintayksikkö on tutustunut Lojer Oy:n oikaisuvaatimukseen. Hankintayksikkö katsoo, että Lojer Oy:n esittämä hankintaoikaisuvaatimus on perusteeton, eikä sen tueksi ole esitetty sellaisia väitteitä, että se tulisi hyväksyä. Perusteita ei sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksen 25.1.2024 § 14 muuttamiseen ole.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.

Sulje

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja 25.01.2024 § 14

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 18.03.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.

Sulje

Esittelijä

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Sanna Kanervo, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20252

sanna.kanervo@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus Lojer Oy
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.