Hankinta, terveydenhuollon pienlaitteet ja -välineet, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-014482
Asialla on uudempia käsittelyjä
8. / 166 §

Terveydenhuollon pienlaitteiden ja -välineiden hankinta

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta

Päätös

A Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti valita terveydenhuollon pienlaitteiden sekä välineiden toimittajiksi seuraavat toimittajat:

  • Osa-alue 1, Verenpainemittari, digitaalinen: Medidyne Oy
  • Osa-alue 2, Verenpainemittari, digitaalinen, kertakäyttömanseteille: Medidyne Oy
  • Osa-alue 3, Verenpainemittari, auskultatorinen: Pamark Business Oy
  • Osa-alue 4, Verenpainemittari, aneroidi: Otoplug Oy
  • Osa-alue 5, Sormipulssioksimetrit: Fennogate Finland Oy
  • Osa-alue 6, Pulssioksimetri: Pedihealth Oy
  • Osa-alue 7, Korvakuumemittari: Medidyne Oy
  • Osa-alue 8, Otsakuumemittari: Lifemed Oy
  • Osa-alue 9, Stetoskooppi, vaativampaan käyttöön: Mediq Suomi Oy
  • Osa-alue 10, Stetoskooppi, perus-/yleiskäyttöön: Steripolar Oy
  • Osa-alue 11, Stetoskooppi, lasten: Steripolar Oy
  • Osa-alue 13, Tonometri: Iogen Oy
  • Osa-alue 14, Seulonta-audiometri: Pedihealth Oy
  • Osa-alue 15, Tympanometri: Mediq Suomi Oy
  • Osa-alue 16, Kynälamppu: Pedihealth Oy
  • Osa-alue 17, Otsalamppu: Pamark Business Oy
  • Osa-alue 18, Otsalamppu, valokeilan koko sekä valoteho
  • säädettävissä: Mediq Suomi Oy
  • Osa-alue 19, Otsalamppu, kevyt: Mediq Suomi Oy
  • Osa-alue 20, Refleksivasarat: Mekalasi Oy
  • Osa-alue 21, Ääniraudat: Otoplug Oy
  • Osa-alue 22, Dermatoskooppi: Pedihealth Oy
  • Osa-alue 23, Sekuntikellot: Mediq Suomi Oy
  • Osa-alue 24, Mitat: Pedihealth Oy
  • Osa-alue 25, Verisuonidoppler: Mekalasi Oy
  • Osa-alue 26, Residuaalinmittauslaite: Pedihealth Oy
  • Osa-alue 31, Imulaite, kannettava: Pedihealth Oy
  • Osa-alue 32, Imulaite, jalustalla ja pyörillä: Pedihealth Oy
  • Osa-alue 33, Yökasteluhälytin: Pedihealth Oy
  • Osa-alue 34, INR-mittari: Aidian Oy
  • Osa-alue 35, CRP- ja Hb-mittarit: Aidian Oy.

Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hylätä seuraavat tarjoukset:

  • Amartmed Oy:n tarjoukset koskien osa-alueita 17, 18, 19 ja 22
  • Berner Oy:n tarjoukset koskien osa-alueita 1 ja 3
  • Fennogate Finland Oy:n tarjoukset koskien osa-alueita 1 ja 7
  • Fine Medical Oy:n tarjous koskien osa-aluetta 25
  • Mediq Suomi Oy:n tarjoukset koskien osa-alueita 6, 12 ja 21
  • OneMed Oy:n tarjoukset koskien osa-alueita 12 ja 21
  • Otoplug Oy:n tarjoukset koskien osa-alueita 17, 18, 19 ja 32
  • Pamark Business Oy:n tarjoukset koskien osa-alueita 4, 9, 10, 11, 12, 18, 21 ja 31
  • Pedihealth Oy:n rinnakkainen tarjous koskien osa-aluetta 6 sekä tarjoukset koskien osa-alueita 12 ja 21
  • Steripolar Oy:n tarjoukset koskien osa-alueita 1, 4, 8 ja 9
  • Suomen MediTuote Oy:n tarjous koskien osa-aluetta 5.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti keskeyttää hankinnan seuraavien osa-alueiden osalta:

  • Osa-alue 12: Oto- ja oftalmoskoopit
  • Osa-alue 27: Alkometri, ammattikäyttöön
  • Osa-alue 28: Alkometri, lääkintälaitteeksi hyväksytty
  • Osa-alue 29: Häkämittari
  • Osa-alue 30: Lääkesumutin.

Valitut tuotteet ja tarjoajat ilmenevät liitteeltä tarjousvertailut ja tarjousten tiedot (Liite 1). Hylätyt tarjoukset ja tarjousten hylkäämisten syyt ilmenevät liitteeltä hylkäämisten syyt (Liite 2).

Sopimukset ovat määräaikaisia ja ovat voimassa 31.7.2028 saakka. Sopimuskauden arvioitu alkamisajankohta on syyskuu 2024. Sopimusta voidaan tilaajan niin päättäessä jatkaa kahdella (2) enintään yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella. Optiokaudet voidaan tilaajan harkinnan mukaan ottaa käyttöön myös samalla kertaa.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo optiokaudet mukaan lukien on 2 500 000 euroa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen kaikkien toimittajien osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

B Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hankinta- ja sopimusjohtajan

- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään optiokausien käyttöönotoista
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Hankinnan taustaa

Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala hankkii tarpeiden mukaan terveydenhuollon pienlaitteita ja -välineitä toimialan eri yksiköihin Helsingin kaupungin alueella.

Hankinnan kohde

Kilpailutettu hankinta koskee terveydenhuollon pienlaitteiden ja -välineiden hankintaa. Hankinnan tavoitteena on tehdä hankintasopimukset tuotteista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön.

Hankinta oli jaettu 35 osa-alueeseen:

  • Osa-alue 1: Verenpainemittari, digitaalinen
  • Osa-alue 2: Verenpainemittari, digitaalinen, kertakäyttömanseteille
  • Osa-alue 3: Verenpainemittari, auskultatorinen
  • Osa-alue 4: Verenpainemittari, aneroidi
  • Osa-alue 5: Sormipulssioksimetrit
  • Osa-alue 6: Pulssioksimetri
  • Osa-alue 7: Korvakuumemittari
  • Osa-alue 8: Otsakuumemittari
  • Osa-alue 9: Stetoskooppi, vaativampaan käyttöön
  • Osa-alue 10: Stetoskooppi, perus-/yleiskäyttöön
  • Osa-alue 11: Stetoskooppi, lasten
  • Osa-alue 12: Oto- ja oftalmoskoopit
  • Osa-alue 13: Tonometri
  • Osa-alue 14: Seulonta-audiometri
  • Osa-alue 15: Tympanometri
  • Osa-alue 16: Kynälamppu
  • Osa-alue 17: Otsalamppu
  • Osa-alue 18: Otsalamppu, valokeilan koko sekä valoteho säädettävissä
  • Osa-alue 19: Otsalamppu, kevyt
  • Osa-alue 20: Refleksivasarat
  • Osa-alue 21: Ääniraudat
  • Osa-alue 22: Dermatoskoopit
  • Osa-alue 23: Sekuntikellot
  • Osa-alue 24: Mitat
  • Osa-alue 25: Verisuonidoppler
  • Osa-alue 26: Residuaalinmittauslaite
  • Osa-alue 27: Alkometri, ammattikäyttöön
  • Osa-alue 28: Alkometri, lääkintälaitteeksi hyväksytty
  • Osa-alue 29: Häkämittari
  • Osa-alue 30: Lääkesumutin
  • Osa-alue 31: Imulaite, kannettava
  • Osa-alue 32: Imulaite, jalustalla ja pyörillä
  • Osa-alue 33: Yökasteluhälytin
  • Osa-alue 34: INR-mittari
  • Osa-alue 35: CRP- ja Hb-mittarit.

Hankintamenettely

Terveydenhuollon pienlaitteiden ja -välineiden hankinnan arvo ylittää lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) tarkoittaman EU-kynnysarvon.

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa, osoitteessa hankintailmoitukset.fi 20.3.2024 julkaistulla hankintailmoituksella.

Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -portaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin tarjoajien soveltuvuudelle vähimmäisvaatimukset ja määriteltiin hankittavat tuotteet sekä hankittavien tuotteiden laadun ja ominaisuuksien vähimmäisvaatimukset sekä sopimusehdot. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin lisäksi muun muassa vaatimukset tarjoajien sosiaaliselle ja ekologiselle vastuullisuudelle. Tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoajilta edellytettiin ympäristönsuojelua ja jätehuoltoa koskevien säädösten ja määräysten noudattamisen ohella kestävän kehityksen periaatteiden noudattamista sekä pyrkimystä edistää ympäristövaikutusten vähentämistä.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli määritelty tarjousten valintaperusteet. Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, ja kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena oli hinta ja laatu kullakin osa-alueella erikseen määritellyillä painoarvoilla.

Tarjouskilpailussa sallittiin osatarjoukset sekä rinnakkaiset tarjoukset. Tarjoajat saattoivat jättää yhden tai useamman tarjouksen yhteen tai useampaan tarjouspyynnön osa-alueeseen.

Tarjoajilla oli tarjousaikana mahdollista esittää hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia tarkentavia lisätietokysymyksiä 3.4.2024 kello 14.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi -portaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä yhteensä 35 kysymystä, joihin vastattiin 10.4.2024.

Kysymyksiin vastaamisen jälkeen hankintayksikkö korjasi tarjouspyyntöä ja julkaisi hankinnasta korjatun tarjouspyynnön ja korjatun hankintailmoituksen 10.4.2024. Tarjousten jätön määräaikaa jatkettiin samalla kahdella viikolla 8.5.2024 asti.

Tarjouspyynnössä ja hankintailmoituksessa asetettuun määräaikaan 8.5.2024 kello 14.00 mennessä tarjouksia jättivät seuraavat 18 tarjoajaa.

  • Aidian Oy
  • Amartmed Oy
  • Berner Oy
  • Fennogate Finland Oy
  • FINE Medical Finland Oy
  • Iogen Oy
  • Lifemed Oy
  • Medidyne Oy
  • Mediq Suomi Oy
  • Mekalasi Oy
  • MEQNordic Oy
  • OneMed Oy
  • Otoplug Oy
  • Pamark Business Oy
  • Pedihealth Oy
  • Roche Diagnostics Oy
  • Steripolar Oy
  • Suomen MediTuote Oy.

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin 8.5.2024 sähköisestä järjestelmästä.

Hankintayksikön toteuttaman alustavan selvityksen mukaan kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö tarkisti soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoukselle ja tarjottaville tuotteille asetetut vähimmäisvaatimukset sekä muut hankintamenettelyn ehdot.

Tarjousten hylkääminen

Hankintayksikkö hylkäsi tarjouspyynnön ja hankintamenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset ja sulki ne pois tarjouskilpailusta. Hylätyt tarjoukset ja hylkäämisten syyt ilmenevät liitteestä 2.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti, eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Kaikki ne tarjoukset, jotka täyttivät tarjouspyynnössä asetetut ehdottomat vähimmäisvaatimukset ja hankintamenettelyn ehdot, otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä määritellyllä tavalla. Kullekin osa-alueelle oli määritelty hinnan ja laadun painoarvo siten, että hinnan painoarvo saattoi osa-alueittain vaihdella 50 prosentista 100 prosenttiin ja laadun painoarvo 0 prosentista 50 prosenttiin. Niissä osa-alueissa, joissa hinnan painoarvo on 100 prosenttia, laatutekijät on huomioitu tarjouspyynnössä asetetuissa vähimmäisvaatimuksissa.

Kullakin osa-alueella osa-aluekohtainen vertailuhinta muodostui tarjouksessa annetuista positiokohtaisista yksikköhinnoista kertomalla yksikköhinta kyseisen position arvioidulla vuosittaisella hankittavalla määrällä ja laskemalla näin saadut osa-alueen positioiden vertailuhinnat yhteen. Kullakin osa-alueella halvin vertailuhinta sai osa-alueen hinnan maksimipisteet, muut suhteutettiin halvimpaan.

Niissä osa-alueissa, joissa tarjousten vertailu perustui hinnan lisäksi myös laadun arviointiin, tarjouksen saamat laatupisteet muodostuivat tarjousten ja tuotekatselmoinnin perusteella tehtyyn tuotteen käytettävyyden arviointiin. Käytettävyyttä arvioitiin asteikolla 0–5. Parhaaksi arvioitu tarjous sai 5 arviointipistettä, muut suhteutettiin parhaaseen. Myös puolikkaat pisteet olivat arvioinnissa mahdollisia. Tarjouksen saamat arviointipisteet suhteutettiin vielä kyseisen osa-alueen laadun painoarvoon siten, että 5 pistettä saanut tarjous sai osa-alueen laadun maksimipisteet ja muut vähemmän tarjouspyynnöllä ilmoitetun laskentakaavan mukaisesti.

Tarjoukset vertailtiin osa-alueittain ja tarjousten saamat osa-aluekohtaiset kokonaisvertailupisteet muodostuivat tarjousten osa-aluekohtaisista hinta- ja laatupisteistä. Kullakin osa-alueella eniten pisteitä saaneen tarjouksen jättänyt tarjoaja valittiin sopimustoimittajaksi kyseiselle osa-alueelle.

Osa-alueille 18, 19, 21, 23, 25, 31, 33 ja 35 saatiin kuhunkin ainoastaan yhdet tarjouspyynnön mukaiset ja hankintamenettelyn ehdot täyttäneet tarjoukset. Hankintayksikön näkemyksen mukaan näille osa-alueille saadut tarjouspyynnön mukaiset tarjoukset olivat hinnaltaan kohtuullisia ja tarjotut tuotteet täyttivät niille tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset. Näin ollen näille osa-alueille valittiin sopimustoimittajiksi hyväksyttävät tarjoukset jättäneet tarjoajat.

Hankinnan keskeyttäminen

Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.

Osa-alueelle 12 (oto- ja oftalmoskoopit) ei saatu yhtään tarjouspyynnön mukaista tarjousta. Osa-alueille 27, 28, 29 ja 30 (alkometri ammattikäyttöön, alkometri lääkintälaitteeksi hyväksytty, häkämittari sekä lääkesumutin) ei saatu lainkaan tarjouksia.

Hankintayksikkö katsoo, että sillä on perusteltu syy keskeyttää hankintamenettely osa-alueen 12 osalta, koska tähän osa-alueeseen saatiin neljä tarjousta, mutta yksikään niistä ei ollut tarjouspyynnön mukainen. Hankintayksikkö katsoo, että tarjouspyyntö on osa-alueen 12 osalta ollut epäselvä ja epätarkoituksenmukainen ja hankinta tulee keskeyttää osa-alueen 12 osalta.

Hankintayksikkö katsoo, että sillä on perusteltu syy keskeyttää hankintamenettely myös osa-alueiden 27, 28, 29 ja 30 osalta, koska näihin osa-alueisiin ei saapunut lainkaan tarjouksia.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on 12.12.2023 § 260 päättänyt sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista.

Nyt tehtävän terveydenhuollon pienlaitteiden ja -välineiden hankinnan kokonaisarvoksi on arvioitu 2 500 000 euroa. Hankinnan arvo ylittää viranhaltijoiden hankintavaltuudet, minkä vuoksi lautakunta päättää asiasta.

Sopimusten allekirjoittaminen

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa hankinta- ja sopimusjohtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on hankinta- ja sopimusjohtajalla. Lisäksi on tarkoituksenmukaista, että hankinta- ja sopimusjohtaja voi päättää myös optioiden käyttöönotoista.

Osapuolia sitovat sopimukset eivät synny päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun hankinnasta on tehty hankintasopimukset valittujen toimittajien kanssa. Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14
päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 29.08.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 164 (B), 165 (B), 166 (B) ja 167 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 166 § (A).

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-
    tös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai 
    muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Krista Mannersuo, johtava hankinta-asiantuntija: 09 310 33760

krista.mannersuo@hel.fi