Vahingonkorvaus, taloudellinen menetys, palkanmaksun virheet

HEL 2024-001857
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 106
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Palkanmaksua koskeva vahingonkorvausvaatimus

Yksikön päällikkö

Päätös

Laki- ja hallintoasioiden päällikkö päätti, että ********** (jäljempänä hakija) korvataan 300 euroa palkanmaksun virheiden selvitykseen käytetystä ajasta.

Laki- ja hallintoasioiden päällikkö päätti hylätä muilta osin hakijan palkanmaksua koskevan vahingonkorvausvaatimuksen.

Tilinumero pyydetään korvauksen maksamiseksi ilmoittamaan kirjallisesti hallintoassistentti Kristina Frietsch-Muttilaiselle, Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala, toimistopalvelut, PL 6008, 00099 Helsingin kaupunki tai sähköpostitse: kristina.frietsch-muttilainen@hel.fi.

Päätöksen perustelut

Työsopimuslain (55/2001) 12 luvun 1 § mukaan työnantajan, joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tai laiminlyö työsuhteesta tai työsopimuslaista johtuvia velvollisuuksia, on korvattava työntekijälle aiheuttamansa vahinko.

Vahingonkorvauslain (1974/412) 1 luvun 1 § mukaan se, joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen, jollei siitä, mitä vahingonkorvauslaissa säädetään, muuta johdu.

Korvaushakemuksessa hakija vaatii vahingonkorvausta palkkavirheiden selvitykseen käytetystä ajasta yhteensä 105 tunnin ajalta sekä viivästyskorkoa puuttuneille palkkasaataville, joita on vuonna 2022 ollut hakijan selvityksen mukaan noin 860 euron edestä.

Korvausvaatimuksen johdosta tulee arvioitavaksi, onko vaatimuksen esittäjälle aiheutunut palkanmaksun virheistä sellaista vahinkoa, josta Helsingin kaupunki on vastuussa.

Hakijan selvityksen mukaan palkkavirheet alkoivat huhtikuussa 2022. Hakijalle kertyi vuodelta 2022 noin 860 euroa palkkasaatavaa liian pienistä tuntikorvauksista, väärästä peruspalkasta, liian pienestä työkokemuslisästä ja liian pienestä vuosilomakorvauksesta. Lisäksi hakijalle maksettiin vuonna 2022 kaksi ylimääräistä palkkaa. Ylimääräiset palkat perittiin takaisin laskulla, mutta myöhemmin hakijan palkoista tehtiin vähennyksiä ilman erillistä selvitystä palkkakuitilla. Hakija kertoo saaneensa selvityksen näistä vähennyksistä useiden pyyntöjen jälkeen vasta joulukuussa 2023. Hakijan mukaan hän oikeutettu laissa määrättyyn viivästyskorkoon palkanmaksun viivästymisistä. Vuoden 2022 palkkakertymä oli ilmoitettu väärin tulorekisteriin, minkä perusteella hakijalta perittiin liikaa veroja. Hakija kertoo, että asian selvittämiseen Verohallinnon kanssa kului arviolta 14 tuntia. Hakija kertoo käyttäneensä palkkojen selvittelyyn kohtuuttoman paljon aikaa, arviolta yhteensä 35 tuntia. Hakija kertoo myös käyttäneensä tämän selvitystyön tekemiseen 56 tuntia. Lisäksi hakija mainitsee, että palkanmaksun virheistä aiheutuneisiin haittoihin lukeutuu liian pieni eläkekertymän karttuminen vuodelta 2022.

Taloushallintopalveluista saadun selvityksen mukaan hakijalle ei ollut ajalla 20.6.-31.8.2022 haettu ja kiinnitetty työvapaata oikein hakijan hoitaessa toista tehtävää. Tästä johtuen hakijalle maksettiin vuonna 2022 vuorolisiä väärään tuntipalkkaan perustuen. Samasta syystä myös palkkaa maksettiin liikaa. Vuorolisien maksatusjärjestelmän tietojen oikeellisuus on työntekijän esihenkilön vastuulla ja korjattavissa. Lisiä on korjattu vuoden 2022 ja 2023 aikana useasti useisiin yhteydenottoihin perustuen. Virheellisesti liian pienellä tuntipalkalla maksettujen lisien korjausten yhteydessä hakijalle on maksettu viivästyskorkoa palkkojen erotuksesta automaattisesti tai vaatimuksesta korkolain mukaisesti. Palkan liikamaksusta ajalla 20.6.-31.8.2022 ja sen takaisinperinnästä on lähetetty hakijalle selvitykset 5.10.2022 ja 6.10.2022. Vuoden 2022 tiedot on korjattu tulorekisteriin vasta 22.1.2024, sillä järjestelmävirheen vuoksi perusteettoman edun ilmoitustiedostoon tarvittavia tietoja ei ollut muodostunut. Asiaa alettiin selvittämään loppuvuodesta 2023 hakijan yhteydenoton jälkeen. Korjatut tulotiedot ovat 22.1.2024 jälkeen olleet Verohallinnon käytettävissä vuoden 2022 verotuksen oikaisemiseksi. Kunta-alan ja hyvinvointialueiden työeläkevakuuttaja Keva on tiedottanut, että palkkavirheistä johtuvat eläkekertymän virheet korjataan, kun tulorekisterin tiedot on korjattu.

Vahingonkorvauslain 5 luvun 1 § mukaisesti vahingonkorvaus käsittää hyvityksen henkilö- ja esinevahingosta sekä 4 a ja 6 §:ssä säädetyin edellytyksin kärsimyksestä. Jos vahinko on aiheutettu rangaistavaksi säädetyllä teolla tai julkista valtaa käytettäessä taikka milloin korvaamiseen on erittäin painavia syitä, käsittää vahingonkorvaus hyvityksen myös sellaisesta taloudellisesta vahingosta, joka ei ole yhteydessä henkilö- tai esinevahinkoon.

Helsingin kaupungin noudattamassa korvauskäytännössä on kohtuulliseksi korvaukseksi oman ajan käytöstä katsottu 15 euroa/tunti. Perustuen vaatimuksen esittäjän vahingonkorvausvaatimuksessa antamaan selvitykseen, kohtuulliseksi selvittelyyn käytetyksi ajaksi voidaan tässä tapauksessa arvioida 20 tuntia, josta suoritetaan korvausta yhteensä 300 euroa.

Edellä todetun perusteella hakijalle korvataan 300 euroa palkkavirheiden sekä niistä seuranneiden verotuksen virheiden selvitykseen käytetystä ajasta. Muilta osin korvausvaatimus hylätään, sillä taloushallintopalveluista saadun selvityksen mukaan myöhästyneille palkkasaataville on maksettu korkolain mukainen viivästyskorko niiden maksun yhteydessä.

Laki- ja hallintoasioiden päällikön toimivalta päättää vahingonkorvauksesta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 25.1.2023 § 36.

Päätös tullut nähtäväksi 23.09.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Anne Järvinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 21157

anne.k.jarvinen@hel.fi

Päättäjä

Johanna Sorvettula
yksikön päällikkö