Vahingonkorvaus, taloudellinen menetys, 27.3.2024, I-juna
Vahingonkorvausvaatimus tarkastusmaksusta
Päätös
Laki- ja hallintoasioiden päällikkö päätti, että ********** korvataan 50 euroa Helsingin seudun liikenteen tarkastusmaksusta.
Päätöksen perustelut
Vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n mukaan työnantaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka työntekijä virheellään tai laiminlyönnillään työssä aiheuttaa. Teon tai laiminlyönnin tulee olla syy-yhteydessä vahinkoon.
Vahingonkorvauslain 5 luvun 1 §:n mukaan vahingonkorvaus käsittää hyvityksen henkilö- ja esinevahingosta sekä 4 a ja 6 §:ssä säädetyin edellytyksin kärsimyksestä. Milloin vahinko on aiheutettu rangaistavaksi säädetyllä teolla tai julkista valtaa käytettäessä taikka milloin muissa tapauksissa on erittäin painavia syitä, käsittää vahingonkorvaus hyvityksen myös sellaisesta taloudellisesta vahingosta, joka ei ole yhteydessä henkilö- tai esinevahinkoon.
Korvaushakemuksessa hakija vaatii sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialaa korvaamaan 100 euroa Helsingin seudun liikenteen (HSL) tarkastusmaksusta päivältä 27.3.2024.
Käytettävissä olevan selvityksen mukaan hakijalla oli virkasuhteensa ajan käytössä virkasuhteeseen kuuluva HSL:n asiointilippu ja hakija asui C-vyöhykkeen alueella. Lännen aikuissosiaalityön työntekijä tilasi hakijalle asiointilipun AB-vyöhykkeelle, vaikka hakija oli pyytänyt ABC-vyöhykkeen lippua. Hakija sai HSL:ltä tarkastusmaksun 27.3.2024 matkustaessaan tietämättään ilman lippua C-vyöhykkeellä. Hakija vaati tarkastusmaksuun ensin oikaisua HSL:ltä, mutta sai vaatimukseensa hylkäävän päätöksen. Hakija on toimittanut korvaushakemuksen yhteydessä kopion HSL:n tarkastusmaksumääräyksestä, 100,00 euroa, sekä tositteen maksun suorituksesta.
Johtavalta sosiaalityöntekijältä saadun selvityksen mukaan kaupungin työntekijä oli tilannut hakijalle asiointilipun AB-vyöhykkeelle, vaikka lippu olisi hakijan asuinpaikan mukaisesti pitänyt tilata ABC-vyöhykkeelle. Hakija oli aikaisemmin saanut asiointilipun ABC-vyöhykkeelle määräaikaisten viranhoitomääräysten ajaksi. Hakijan asiointilipun vyöhyke korjattiin tarkastusmaksun saamisen jälkeen.
Vahingonkorvauslain mukaan vahingonkorvausvastuu edellyttää aina tuottamusta tai tahallisuutta. Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella.
Hakijan asiointilippu oli tehty väärälle vyöhykkeelle. Hakija on myös itse myötävaikuttanut vahingon syntymiseen matkustamalla julkisessa liikenteessä varmistamatta matkalippunsa voimassaoloa. Näin ollen katsotaan kohtuulliseksi korvata hakijalle puolet HSL:n tarkastusmaksun määrästä eli 50 euroa.
Laki- ja hallintoasioiden päällikön toimivalta päättää vahingonkorvauksesta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 25.1.2023 § 36.
Päätös tullut nähtäväksi 23.09.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Anne Järvinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 21157