Ikääntyneiden palvelujen yhteisöllisen asumisen myöntämisen perusteet

HEL 2024-010469
Asialla on uudempia käsittelyjä
Tämä on esitys

Yhteisöllisen asumisen hälytyskutsupalvelun asiakasmaksut

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta

Päätösehdotus

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää, että 1.1.2025 alkaen tai viimeistään kun tietojärjestelmien kannalta laskutus on mahdollista, Helsingin kaupungin seniorikeskusten ja palvelutalojen yhteisöllisen asumisen hälytyskutsupalvelun asiakasmaksu määräytyy seuraavasti:

  • yksin asuvan bruttotulot enimmillään 1 470 euroa kuukaudessa tai pariskunnan bruttotulot enimmillään 2 170 euroa kuukaudessa:
    • kuukausimaksu 35,68 euroa
    • hälytyskäynti 23,25 euroa
  • yksin asuvan bruttotulot yli 1 470 euroa kuukaudessa tai pariskunnan bruttotulot yli 2 170 euroa kuukaudessa:
    • kuukausimaksu 71,36 euroa
    • hälytyskäynti 46,50 euroa

Hälytyskutsun hälytyskäynneistä laskutetaan korkeintaan viideltä kerralta kuukaudessa.

Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päättämään hälytyskutsupalvelun tulorajojen tarkistamisesta jatkossa työeläkeindeksin mukaisesti.

Esittelijän perustelut

Projektiasiantuntija ********** on kutsuttuna asiantuntijana.

Lainsäädäntö

Hälytyskutsupalvelu on Helsingin kaupungin seniorikeskusten ja palvelutalojen yhteisöllisen asumisen uusi tukipalvelutuote. Hälytyskutsupalvelua voidaan järjestää sosiaalihuoltolain (1301/2014) 14 §:n 2 momentin mukaisena muuna 11 §:n mukaisiin tarpeisiin vastaavana sosiaalipalveluna (Hyvil-yleiskirje 1/2023: Sosiaalihuoltolain ja lain ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista sekä niihin liittyvien lakien muutokset 1.1.2023 alkaen).

Sosiaalihuoltolain 19 §:n mukaan tukipalveluja järjestetään henkilöille, jotka tarvitsevat niitä sillä perusteella, että heidän toimintakykynsä on alentunut korkean iän, sairauden vamman tai muun vastaavan syyn vuoksi.

Yhteisöllisessä asumisessa asiakkaan asuminen ja palvelut järjestetään erikseen. Asiakkaan palvelujen järjestäminen perustuu palvelujen myöntämisen perusteisiin (sosiaali- ja terveyslautakunta 30.11.2021 § 272), sosiaalihuoltolain 36 §:n mukaiseen palvelutarpeen arviointiin ja 39 §:n mukaiseen asiakkaalle laadittavaan asiakassuunnitelmaan. Helsingin kaupungin arviointitoiminnan asiakasohjaus tekee sosiaalipalvelujen myöntämisestä muutoksenhakukelpoisen hallintopäätöksen.

Palvelut järjestetään asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukaan erillisinä sosiaalipalveluina, kotihoidon palveluun rinnastettavana palveluna (sosiaalihuoltolaki 19 a §) ja tukipalveluina (sosiaalihuoltolaki 19 §).

Lain sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (734/1992, jäljempänä asiakasmaksulaki) 1 §:n mukaan hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelun käyttäjältä, jollei lailla toisin säädetä. Maksujen enimmäismäärät on määritelty asiakasmaksulaissa sekä asetuksessa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (912/1992, jäljempänä asiakasmaksuasetus). Palvelusta ei saa periä niiden tuotantokustannuksia suurempaa maksua (asiakasmaksulaki 2 §). Hyvinvointialue voi päätöksellään ottaa käyttöön laissa ja asetuksessa esitettyä pienemmät maksut tai antaa palvelun maksutta. Helsingin kaupunkiin sovelletaan, mitä hyvinvointialueista on säädetty.

Hälytyskutsupalvelu

Hälytyskutsupalvelu on Helsingin kaupungin seniorikeskusten tai palvelutalojen tuottama tukipalvelutuote omiin yksiköihin, joissa on iäkkäiden yhteisöllistä asumista.

Yhteisöllisen asumisen asukkaat saavat tarvittaessa käyttöönsä hälytyskutsun sekä mahdolliset auttamiskäynnit vuoden jokaisena päivänä, kaikkina vuorokauden aikoina.

Hälytyskutsulla pyritään lisäämään asiakkaan turvallisuutta ja ehkäisemään ympärivuorokautiseen hoitoon siirtymistä.

Asiakasmaksun määräytymisperusteet

Hyvinvointialue saa periä asiakassuunnitelmaan sisältyvistä sosiaalihuoltolain 19 §:n 2 momentissa tarkoitetuista tukipalveluista sekä sosiaalihuoltolain 14 §:n 2 momentin perusteella järjestetyistä asumista tukevista palveluista kohtuullisen maksun (asiakasmaksulaki 10 h §).

Yhteisöllisessä asumisessa ei ole ollut aiemmin erillistä hälytyskutsupalvelua, josta asiakasta olisi laskutettu erillisenä tukipalveluna. Seniorikeskuksissa ja palvelutaloissa on hoitajakutsut, joiden käyttötarkoitus on eri kuin hälytyskutsun. Ympärivuorokautisessa hoidossa hoitajakutsu sisältyy palveluun.

Hälytyskutsupalvelun hinnat ovat samat, kuin sosiaali- terveys- ja pelastuslautakunnan 22.10.2024 § 221 päättämät turvapuhelinpalvelun asiakasmaksut 1.1.2025 alkaen.

Hälytyskutsupalvelun asiakasmaksu 1.1.2025 alkaen tai viimeistään kun tietojärjestelmien kannalta laskutus on mahdollista.

Jatkossa hälytyskutsupalvelun asiakasmaksu määräytyisi asiakkaan tulojen perusteella siten, että tulorajan alapuolella olevat saisivat palvelun edullisempana. Hälytyskäynnit laskutettaisiin toteuman mukaan, kuitenkin enintään viideltä kerralta kuukaudessa.

Asiakasmaksu esitetään 1.1.2025 alkaen tai viimeistään kun tietojärjestelmien kannalta laskutus on mahdollista seuraavasti:

  • yksin asuvan bruttotulot enimmillään 1 470 euroa kuukaudessa tai pariskunnan bruttotulot enimmillään 2170 euroa kuukaudessa:
    • kuukausimaksu 35,68 euroa
    • hälytyskäynti 23,25 euroa
  • yksin asuvan bruttotulot yli 1 470 euroa kuukaudessa tai pariskunnan bruttotulot yli 2170 euroa kuukaudessa:
    • kuukausimaksu 71,36 euroa
    • hälytyskäynti 46,50 euroa

Hälytyskäynti laskutetaan korkeintaan viideltä kerralta kuukaudessa.

Taloudelliset vaikutukset

Asiakasmaksutuotot kattavat osan palvelun järjestämisen kustannuksista.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää, hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.

Vaikutusten arviointi

Asiakkaille, jotka ottavat hälytyskutsupalvelun käyttöön tulee uusi asiakasmaksu. Maksun tulosidonnaisuuden vuoksi uusi asiakasmaksu vaihtelisi asiakkaan tulotason mukaan. Maksu kuitenkin huomioisi kaikista pienituloisimmat asiakkaat. Hälytyskäyntien rajaus enintään viiteen maksulliseen käyntiin kuukaudessa ehkäisee asiakkaille koituvaa maksutaakkaa.

Asiakkaiden oikeudenmukainen ja tasapuolinen kohtelu paranee, kun hälytyskutsupalvelulla on samat hinnat kuin Palvelukeskus Helsingin tuottamassa turvapuhelinpalvelussa.

Asiakkaalla on mahdollisuus hakea sosiaalihuollon asiakasmaksuihin asiakasmaksulain 11 §:n mukaisesti asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä. Asiakkaalle kohdistuvia negatiivisia vaikutuksia voidaan ehkäistä tiedottamalla asiakasta alentamisen ja perimättä jättämisen mahdollisuudesta heti palvelun käynnistämisen vaiheessa asiakasmaksulain 11 §:n informointivelvoitteen mukaisesti.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 27.08.2024 § 163

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä 1.10.2024 alkaen liitteenä 1 olevat yhteisöllisen asumisen myöntämisen perusteet.

Käsittely

Arviointipäällikkö Riina Lilja oli kutsuttuna asiantuntijana.

Esittelijä
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Riina Lilja, arviointipäällikkö, puhelin: 09 310 42660

riina.lilja@hel.fi
Sulje

Esittelijä

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Maritta Haavisto, seniorikeskusten johtaja, puhelin: 09 310 44450

maritta.haavisto@hel.fi