Hankinta, optio, louhintaurakka 2025–2026, rakentamispalveluliikelaitos Stara

Asialla on uudempia käsittelyjä
Tämä on esitys

Staran louhintatöiden urakkahankinta ajalle 1.1.2025 – 31.12.2026 sekä optiokausi ajalle 1.1. - 31.12.2027

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta (Stara)

Päätösehdotus

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päättää valita Staran louhintatöiden urakoitsijaksi edullisimman tarjouksen antaneen Terrawise Oy:n ajalle 1.1.2025 - 31.12.2026. Hankintaan sisältyy mahdollinen optiokausi ajalle 1.1. - 31.12.2027 jonka käytöstä päätetään erikseen.

Samalla johtokunta päättää oikeuttaa Staran osastot tilaamaan louhintatöitä tästä hankintapäätöksestä syntyvän urakkasopimuksen puitteissa enintään 2 150 000 euron (ALV 8 c §) arvosta jäljempänä mainituin perustein. Lisäksi johtokunta päättää oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan allekirjoittamaan urakkasopimuksen.

Edelleen johtokunta päättää oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan päättämään optiokauden käyttöönotosta sekä allekirjoittamaan optiokauden urakkasopimuksen, mikäli se päätetään ottaa käyttöön.

Johtokunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä tiedottamalla vaan vasta, kun odotusaika (14 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu urakoitsija ovat molemmat allekirjoittaneet urakkasopimuksen.

Esittelijän perustelut

Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara kilpailutti marraskuussa louhintatöiden urakan ajalle 1.1.2025 – 31.12.2026 sisältäen optiokauden mahdollisuuden ajalle 1.1. – 31.12.2027.

Staran osastot toteuttavat antamiensa tarjousten ja tilaavien toimialojen ja laitosten tekemien tilausten perusteella vuosittain useita rakennushankkeita. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään runsaasti monen tyyppisiä kilpailutettuja aliurakoita ja -hankintoja.

Louhintatöiden urakka on tyypillinen kausittain kilpailutettava alihankinta, jossa on välttämätöntä käyttää työhön soveltuvan kaluston omaavaa ja ammattiosaamiseen pätevöitynyttä aliurakointia.

Hankintamenettely on ollut julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely. Hankintailmoitus Staran louhintatöiden urakasta on lähetetty julkaistavaksi 6.11.2024 julkisten hankintojen ilmoituskanava Hilmassa ja Tarjouspalvelussa (HEL 2024-013548).

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 19.11.2024 klo 12.00 asti. Hankintaa koskien ei esitetty lisäkysymyksiä.

Tarjoukset tuli antaa sähköisessä muodossa Tarjouspalvelu - toimittajaporttaalin kautta 26.11.2024 kello 09.00 mennessä. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Avaamistilaisuudesta on laadittu pöytäkirja, joka on tämän päätöksen liitteenä. Tarjouksen tähän urakkaan jätti määräaikaan mennessä Terrawise Oy.

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksissa annettujen tietojen perusteella. Kaikki tarjoukset täyttivät soveltuvuusvaatimukset ja pääsivät mukaan tarjousvertailuun.

Hankintayksikkö on tarjouspyynnössä ilmoittanut, että se tarkastaa voittamassa olevan tarjoajan tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:n tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat urakoitsijan velvoitteet ja todistukset. Voittamassa olevalta Terrawise Oy:ltä tarkastettiin tarjouksessa annettujen tietojen paikkansapitävyys ennen päätösesityksen laadintaa. Tarkastuksessa todettiin tarjoajan täyttävän soveltuvuusvaatimukset. Tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti valintaperusteena soveltuvien tarjousten kesken käytetään halvinta vertailusummaa. Laadulliset näkökohdat on huomioitu tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimuksissa.

Tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti valintaperusteena soveltuvien tarjousten kesken käytetään halvinta vertailusummaa. Laadulliset näkökohdat on huomioitu tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimuksissa. Tarjousvertailu on suoritettu tarjouspyynnön mukaisesti. Saatujen tarjousten vertailusummat ilmenevät päätöksen liitteenä olevasta tarjousyhteenvedosta.

Yksikköhintaperusteisen kokonaisurakan yksikköhintaluettelo muodostuu urakoitsijan tarjouksessaan antamien työvaiheiden yksikköhintojen perusteella. Koko urakan vertailusumma muodostuu yksikköhintojen ja tarjouspyynnössä hankintayksikön arvioimien suoritemäärien mukaan lasketusta vertailusummasta. Urakkakilpailun voittajan vertailuhinta on 1 855 430,00 euroa (AVL 8 c §) ja tarjouspyynnössä mainitut lisähankintamahdollisuudet mukaan lukien 278 314,50 euroa (AVL 8 c §).

Tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt määrät ovat arvioita tulevista töistä, eikä sopimus muodosta tilaajalle määräostovelvoitetta, eikä sopimustoimittajalla ei ole yksinoikeutta tuottaa hankinnan kohteena olevia töitä. Lopullisesti toteutuvat työmäärät voivat olla joko pienempiä tai suurempia kuin tarjouspyyntö vaiheessa arvioidut, eivätkä määrien muutokset vaikuta yksikköhintoihin (poikkeus YSE 1998, 45 §). Yksikköhinnat ovat kiinteitä koko sopimuskauden sekä mahdollisen optiokauden ajan, eikä niihin sovelleta indeksitarkistuksia.

Tarjouspyynnön työmäärätiedot perustuvat edellisten vuosien toteutumiin ja tulevien vuosien arvioihin, lopullisesti toteutuvat määrät voivat olla merkittävästikin suurempia tai pienempiä tilaavien hallintokuntien päätöksistä riippuen. Aiempien vuosien toteutumatietojen perusteella, voidaan arvioida, että sopimuksen lopullinen toteutunut arvo tulee olemaan enintään 2 150 000 euroa (AVL 8 c). Arvio enimmäishinnasta muodostuu tarjoushinnasta, lisättynä lisä- ja muutostöiden lisähankintamahdollisuuden 15 prosentin varauksella, huomioiden mahdollisen optiokauden käyttöönoton vaikutus.

Kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajalla on oikeus päättää lisä- ja muutostöiden hankkimisesta johtokunnan päätöksen 20.6.2017 § 7 mukaisesti.

Tässä vaiheessa näköpiirissä ei ole sellaisia seikkoja, joiden perusteella voitaisiin ennakoida ko. urakan tarpeiden määrällisesti poikkeavan aikaisempien vuosien käytännöstä.

Kaupunkitekniikan rakentamisen tekninen tuki valvoo sopimuksen toteutumista, seuraa jatkuvasti infrarakentamiseen liittyvien kustannusten markkinahinnoittelua ja tekee jatkuvasti tarvittavia toimenpiteitä kustannustehokkuuden ylläpitämiseksi.

Maailman poliittinen tilanne aiheuttaa epävarmuutta paitsi materiaalien ja polttoaineiden hintaan, niin myös niiden saatavuuteen. Stara seuraa kaupungin ja valtiovallan ohjeistusta.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat tarjousasiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Vertailusummat ovat kuitenkin aina julkisia.

Esittelijä

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Lisätietojen antaja

Rainer Sirén, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 37833

rainer.siren@hel.fi

Nico Repo, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 50992

nico.repo@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Avauspöytäkirja
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.