Virkasuhteen täyttäminen, operatiivisten palveluiden yksikkö, pelastuslaitos, palopäällikkö, SOTEPE-05-48-24

HEL 2024-015587
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 13

Virkasuhteen täyttäminen, Pelastuslaitos, Palopäällikön virka (operatiivistenpalveluiden yksikkö), SOTEPE-05-48-22

Pelastusjohtaja

Päätös

Pelastusjohtaja päätti ottaa operatiivisten palveluiden yksikön palopäällikön virkaan Juha Murtosen. Virkaan otettavan henkilön kanssa sovitaan erikseen ajankohdasta, jolloin hän ottaa viran vastaan. Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole Helsingin kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Tällaisen virkaan otettavan henkilön on esitettävä hyväksyttävä arvio edellytyksistä hoitaa virkaan kuuluvia tehtäviä 30 päivän kuluessa virkaan ottopäätöksen tiedoksisaannista.

Päätöksen perustelut

Pelastuslaitoksen toimintasäännön mukaan pelastusjohtaja ottaa virkaan osastonsa henkilökunnan.

Virka oli julkisesti haettavana 08.10.2024-31.10.2024. Hakuilmoitus julkaistiin Helsinkirekry.fi, Duunitori, Jobly.

Hakuilmoituksen mukaiset viran kelpoisuusehdot ovat:
- Pelastusalan päällystötutkinto (AMK)
- Kokemusta pelastustoimen, ensihoitopalvelun, terveydenhuollon tai turvallisuusviranomaisen johtamistehtävistä
- Hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito sekä tyydyttävä ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen taito
- B-luokan ajokortti

Virkaa täytettäessä on varsinaisten kelpoisuusehtojen lisäksi huomioitava perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Edellä mainittujen kelpoisuusehtojen ja nimitysperusteiden lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että hakijalle eduksi katsotaan kokemus pelastustoiminnan, kiireellisen ensihoidon tai akuutin terveydenhuollon palvelutuotannosta ja näkemyksellisyys operatiivisen palvelutuotannon kehittämismahdollisuuksista. Hakijalta toivottiin myös kokemusta haettavan tehtävän tasoisesta esihenkilötehtävästä sekä kykyä perustellusti, ennakkoluulottomasti ja rakentavasti kyseenalaistaa ja kehittää vakiintuneitakin toimintamalleja. Hakijalta toivottiin löytyvän pitkäjänteisyyttä viedä muutoksia eteenpäin, vaikka välillä kohtaisikin vastoinkäymisiä. Eduksi luettiin kyky kommunikoida sujuvasti englannin tai ruotsin kielellä, sekä kykyä viestiä ja kommunikoida asioista ennakoivasti etenkin muuttuvissa tilanteissa.

Hakuilmoituksessa tuotiin esille, että arvostamme laaja-alaista koulutusta sekä hakijan halua kehittää omaa osaamistaan. Hakijalta arvostetaan vankkaa kokemusta yhdeltä tai useammalta seuraavista osa-alueista: laaja-alainen resurssi- ja työvuorosuunnittelu, Sarastia- tai Numeron - järjestelmien käyttö, prosessit ja niiden kehittäminen, projektiosaaminen, tutkimus- ja kehittämistoiminta, kalusto- ja materiaalihankinnat, varhaisentuen tuen toimien ohjaaminen ja kehittäminen tai toimintaa ohjaavien lakien ja asetusten tuntemus (työehtosopimukset sekä niiden tulkinta, HYVTES, SOTE-sopimus, työaikalaki jne).

Hakijalta odotettiin, että hän on taitava ja innostunut ihmisten johtaja. Helsingin kaupungin johtamistyötä ohjaavat johtamisen kulmakivet; näkemyksellisyys, innostus, linjakkuus ja toimeenpanokyky. Nämä kulmakivet määrittävät hänen työtapaansa ja hän on tottunut työskentelemään valmentavalla otteella huomioiden ihmisten erilaisuuden ja voimavarat. Häneltä löytyy tahtoa ja kyvykkyyttä johtaa henkilöstön työhyvinvointia ja kehittää työyhteisöä sekä hän osaa kohdata erilaisia ihmisiä, tilanteita ja odotuksia. Ennen kaikkea hän osaa rakentaa luottamusta ja yhteisöllisyyttä vaihtelevissa tilanteissa. Hakijalta odotettiin myös kykyä ja halua rakentaa luontevasti yhteistyötä, niin pelastuslaitoksen sisällä kuin ulkoisten sidosryhmien kanssa, toimien verkostoissa rakentavasti ja tuloksellisesti. Hänellä tulisi olla taito ennakoida tulevaisuuden muutoksia. Hän ymmärtää tutkimuksen ja tietojohtamisen roolin kehittämisen perustana ja hyödyntää niitä vahvasti myös omassa johtamisessa.

Ennen virkasuhteen alkamista valitun tulee toimittaa työterveyshuollon lausunto tehtävään soveltuvuudesta. Virkaan valinnan ehtona ovat hyväksytty turvallisuusselvityslain (726/2014) mukainen perusmuotoinen turvallisuusselvitys ja huumausainetestaus. Virassa on 6 kuukauden koeaika.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Virkaa haki määräaikaan mennessä seitsemän (7) hakijaa.
5 hakijaa täytti kelpoisuusvaatimukset.

Hakemusten perusteella haastatteluihin kutsuttiin seuraavat viisi (5) hakijaa.

Seuraavat henkilöt haastateltiin:

**********

Haastattelut suoritettiin 4.11.2024 ja 5.11.2024. Hakijoita haastatteli pelastusjohtaja Marko Rostedt ja operatiivisten palveluiden yksikön päällikkö Mika Eilola.

Arviointi

Juha Murtonen työskentelee tällä hetkellä aluepalopäällikön tehtävässä ja hänen vastuunansa on ollut huolehtia pelastustoiminnan toimintavalmiudesta sekä toimia palomestareiden ja operatiivisen henkilöstön hallinnollisena esihenkilönä. Hänen tehtäviinsä on kuulunut lisäksi henkilöstöhallinto hyvinvointialueen pelastustoimialalla.

Hän on tehtävässään hoitanut muun muassa rekrytointia, hallintoa ja henkilöstöresurssien suunnittelua muun muassa vuosiloma ohjeistuksia laatimalla. Hänelle ovat tuttuja erilaiset henkilöstöjohtamiseen liittyvät tilanteet.

Hänellä on selkeä, laaja-alainen ja realistinen näkemys palvelutuotannon johtamisesta sekä siihen liittyvistä kehittämistarpeista. Hänellä on vankkaa kokemusta resurssi- ja työvuorosuunnittelusta, HR järjestelmien käytöstä, varhaisen tuen toimien hoitamisesta ja kehittämisestä sekä tuntee toimintaa ohjaavaa säädöstaustaa. Hänellä on myös näyttöä vastuutehtäviensä kehittämisestä.

Juha Murtosen valinta palopäällikön virkaan perustuu ansiovertailun sekä haastattelun perusteella saatuun kokonaisarvioon. Erityisesti hakijan laaja-alainen ymmärrys ja osaaminen palvelutuotannon eri tehtävistä ja johtamisesta sekä pääkäyttäjätason osaaminen resurssisuunnittelujärjestelmästä sekä toimintojen kehittäminen tukevat valintaa.

********** on pitkä kokemus pelastuslaitoksella eri tehtävistä. Hän on toiminut lisäksi EU-rahoitteisissa hankkeissa vastuutehtävissä. Hän on toiminut kolmen vuoden ajan palopäällikön tehtävissä ja tehtäviin kuulunut Numeron järjestelmän pääkäyttäjyys. Hänellä on kokemusta henkilöstöresurssien suunnittelusta ja erilaisten henkilöstötilanteiden hoitamisesta. Hän on tehnyt eri tehtävissä kehittämistyötä.

Hän omaa realistisen kuvan haetun tehtävän kokonaisuudesta ja vaatimuksista, sekä omaa hyvän osaamisen. Haastattelussa ei pystynyt nostamaan arvioitavien asioiden osalta keskeisiä seikkoja esille verrattuna valittuun hakijaan. Hakuilmoituksessa haettujen osaamis- ja kokemusalueiden osalta hänen osaamisensa ja kokemuksensa eivät yltäneet virkaan valitun tasolle.

********** on pitkä kokemus pelastusalan eri tehtävissä. Hän on kouluttanut itseään päällystötukinnon lisäksi johtamisen erikoisammattitutkinnolla ja ylemmän ammattikorkeakoulun tutkinnolla. Hän toi sekä haastattelussa että hakemukseen hyvin esille osaamistaan henkilöstöjohtamisessa, työhyvinvointijohtamisessa ja projektityylisessä työskentelyssä. Hänen osaamisensa eivät yltäneet virkaan valitun tasolle laaja-alaisen resurssisuunnittelun, hr järjestelmien tai tehtävään liittyvien säädöstaustan tai työehtosopimusten tuntemisen osalta.

********** on kokemusta erilaisissa tehtävissä ja tilanteissa toimimisesta. Hän pystyi haastattelussa päättelemään ja löytämään perustellut vastaukset. Hänellä on kokemusta muun muassa resurssisuunnittelusta ja hallinnollisesti tehtävistä. Haastattelussa hän oli selkeä sanainen ja toi hyvin osaamisensa eri tilanteiden hoitamisessa hyvin esille. Hakuilmoituksessa haettujen osaamis- ja kokemusalueiden osalta hänen osaamisensa tai kokemuksensa eivät yltäneet virkaan valitun tasolle.

********** toi haastattelussa hyvin osaamistaan esille operatiivisen toiminnan osalta. Hänellä oli vahvaa osaamista merenkulun ja ympäristövahinkojen torjunnan osalta. Hän oli haastattelussa luonteva ja käytännönläheinen keskustelija. Hakuilmoituksessa haettujen osaamis- ja kokemusalueiden osalta hänen osaamisensa tai kokemuksensa eivät yltäneet virkaan valitun tasolle.

Loppupäätelmä

Työkokemuksen, koulutuksen ja osaamisen perusteella haastatelluista Juha Murtonen arvioitiin sopivaksi haettavana olleeseen tehtävään.

Haastatteluihin ja ansiovertailuun perustuvan kokonaisarvion perusteella hakijoista haettiin kokonaisuutta, jossa valitulla henkilöillä on tarvittava osaaminen palvelutuotannon johtamisesta, laaja-alaisesta resurssisuunnittelusta, varhaisen tuen toimien ohjaamisesta, säädöstaustan tuntemisesta sekä kokemusta HR järjestelmistä että säädöstaustasta ja työehtosopimuksista.

Virkavalinnassa huomioitiin tavoite saada valitusta mahdollisimman osaava ja kykenevä täydentämään nykyistä palopäälliköiden ryhmää, jotta he pystyvät vastaamaan pelastuslaitoksen operatiivisen palvelutuotannon johtamisesta toinen toistaan tukien.

Haastatteluiden ja ansiovertailuiden perusteella virkaan valittavaksi esitetty hakija on kokonaisuutena arvioiden soveltuvin haettavana olevaan virkaan ja hänellä arvioidaan olevan parhaat mahdollisuudet onnistua tehtävässään.

Tiedoksianto

Päätös muutoksenhakuohjeineen tiedoksi Helbitin kautta.

Päätös tullut nähtäväksi 21.11.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Mika Eilola, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 30109

mika.eilola@hel.fi

Päättäjä

Marko Rostedt
pelastusjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Helbit hakijalistaus
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.