Lisätilaus metrojunayksiköiden M300 hankintasopimukseen liittyen

HEL 2013-016189
Ärendet har nyare handläggningar
§ 167

M300-metrojunien hankintasopimuksen lisätilaus ohjaamoergonomian kehittämisestä

Verkställande direktör

Päätös

Toimitusjohtaja päättää tilata Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A.:lta (CAF) M300-metrojunayksiköiden hankintasopimukseen 6.2.2013 (nro 4400006718) liittyen CAF:n tarjouksen (M300 CAB ERGONOMICS) mukaisesti M300-metrojunayksiköiden ohjaamoergonomian kehittämisen edellyttämät lisätyöt yhteensä enintään 2.200.978,57 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätöksen perustelut

Ohjaamoergonomian kehittäminen on HKL:n henkilöstöohjelman keskeisiä toimenpiteitä ja sillä pyritään vähentämään kuljettajien fyysistä rasitusta.

M300-metrojunayksiköt on alun perin suunniteltu automaattiajoon. Automaattimetrohankkeen keskeytyksen vuoksi M300-metrojunayksiköihin oli suunniteltava ja toteutettava tilapäinen ohjaamo. Tilapäisessä ohjaamossa on todettu olevan ongelmia työergonomiassa, mikä aiheuttaa kuljettajien fyysistä kuormitusta.

HKL on yhteistyössä kuljettajien kanssa suunnitellut M300-metrojunayksiköiden ohjaamoergonomiaan uudistuksia, joilla tilapäisen ohjaamon vajavaisesta ergonomiasuunnittelusta aiheutuneet ongelmat saadaan korjattua.

Ohjaamoergonomian kehittäminen sisältää muun muassa seuraavat CAF:n toteuttamat lisätyöt:

  • Ohjaamon ajopöydän uusiminen
  • Kuljettajan istuimen uusiminen
  • Ohjaamon ilmanvaihdon parantaminen
  • Ohjaamon ikkunan muuttaminen avattavaksi

Lisäksi lisätyöt sisältävät muita kustannuksiltaan pienempiä ohjaamoergonomiaa parantavia toimenpiteitä.

Hankepäätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä 17.1.2019 (§ 8) M300-junien ohjaamoergonomian kehittämisen hankesuunnitelman niin, että hankkeen enimmäishinta voi olla yhteensä enintään 2,0 milj. euroa (alv 0 %).

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti 21.11.2019 (§ 187) korottaa ja hyväksyä M300-sarjan metrojunien ohjaamoergonomian kehittämisen hankesuunnitelman niin, että hankkeen arvonlisäverottomat kustannukset ovat yhteensä enintään 2,4 milj. euroa.

Hankintapäätös

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta oikeutti 16.10.2012 liikennelaitoksen neuvottelemaan ja tilaamaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneeltä CAF:lta varsinaisen tarjouksen ja tarjouksen ensimmäisen option mukaisesti kaksikymmentä (20) nelivaunuista metrojunaa yhteensä 140.409.017 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan. Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa liikennelaitoksen tekemään hankintaan lisä- ja muutostöitä niin, että hankinnan arvonlisäveroton kokonaishinta voi olla enintään 154.000.000 euroa (tasossa Q2/2012).

Aikaisemmat lisätilauksia koskevat päätökset

Lisätilaus nro 2, Toimitusjohtajan päätös 13.10.2014 (§ 84): 853.177,00 euroa

Lisätilaus nro 3, Toimitusjohtajan päätös 29.6.2015 (§ 64): 7.712.643,00 euroa

Lisätilaus nro 4, Toimitusjohtajan päätös 28.10.2016 (§ 110): 1.257.485,00 euroa

Lisätilaus 4600013401, Yksikön johtajan päätös 2.7.2019 (§ 61): 274.600,00 euroa

Tämän päätöksen jälkeen M300-metrojunien hankintaan liittyvien lisä- ja muutostöiden kokonaisarvo on yhteensä enintään 13.917.779,57 (alv 0 %) euroa ja hankinnan kokonaisarvo täten yhteensä enintään 154.326.796,57 euroa.

Johtokunnan 16.10.2012 päättämä hankinnan kokonaisarvo (154.000.000,00 euroa) on tasossa Q4/2019 yhteensä 158 229 318,65 euroa, käytettäessä M300-metrojunayksiköiden hankintasopimuksessa määriteltyä indeksitarkistuskaavaa.

Detta beslut publicerades 03.12.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Perttu Juhas, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 70547

perttu.juhas@hel.fi

Beslutsfattare

Ville Lehmuskoski
toimitusjohtaja
Rain Mutka
hallintopäällikkö