Sosiaali- ja terveystoimiala, konsultointipalvelujen hankinta

HEL 2017-011080
Ärendet har nyare handläggningar
§ 17
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Sosiaali- ja terveystoimialan konsultointipalvelujen hankinta

Förvaltningsdirektör

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan hallintojohtaja päätti käydyn tarjouskilpailun perusteella valita seuraavat palveluntarjoajat kohderyhmittäin sosiaali- ja terveystoimialan konsulttipalvelujen hankinnan palveluntuottajiksi alla esitetyssä ensisijaisuusjärjestyksessä.

Kohderyhmä 1: Hankintojen kehittäminen ja innovatiivisten hankintojen toteuttaminen

  1. NHG Consulting Oy
  2. PTCServices Oy
  3. Suomen Hankintajuristit Oy

Kohderyhmä 2: Kilpailutusten suunnittelu ja toteuttaminen

  1. KPMG Oy Ab
  2. PTCServises Oy
  3. Suomen Hankintajuristit Oy

Kohderyhmä 3: SOTE-uudistukseen liittyviin liiketoiminnan siirtoon ja omistusjärjestelyihin liittyvä konsultointi

  1. KPMG Oy Ab
  2. PTCServises Oy
  3. BDO Audiator Oy

Konsulttipalvelujen hankinnan sopimuskausi käynnistyy, kun sopimukset on allekirjoitettu, sopimukset ovat voimassa 31.12.2018 asti. Sopimusta voidaan tilaajan niin päättäessä jatkaa kahdella (2) yhden (1) vuoden optiokaudella.

Hankinnan arvioitu, sitoumukseton kokonaisarvo (alv. 0%) on varsinainen sopimuskausi ja mahdolliset optiokaudet yhteenlaskettuna noin 280.000 euroa. Tilaaja ei sitoudu mihinkään tilausmääriin.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde

Hankinta on jaettu kolmeen kohderyhmään:

Hankintojen kehittäminen ja lisäarvon tuottaminen sosiaali- ja terveystoimialan palveluhankintoihin innovatiivisin hankintamenettelyin (kohderyhmä 1).

Tarjouspyyntöön sisältyy myös erillinen kohderyhmä hankintojen suunnittelu- ja toteuttamispalvelun hankkimiseksi. Tämä palvelu on käytännössä toimialan hankinta-asiantuntijapalvelua täydentävää ja sitä tehdään hankintayksikön ohjauksessa (kohderyhmä 2).

SOTE -uudistukseen liittyen hankintayksikkö hankkii palvelujen siirtoon tai omistussuhteiden muutokseen liittyviä liiketoiminnallista konsultointia ja projektointia (kohderyhmä 3).

Hankintoihin liittyvä substanssiosaaminen (kohderyhmät 1 ja 2) tulee pääasiassa hankintayksiköstä ja puitejärjestelyn perusteella tehtävien hankintojen keskeinen painopiste on hankintojen innovaatio-osaamisessa.

Tarjouskilpailu toteutettiin julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukaisena avoimena menettelynä, julkaisemalla hankintailmoitus 16.6.2017 sekä julkiset hankinnat- että Tarjouspalvelu.fi - portaaleissa.

Tarjoukset

Tarjousten jättämisen määräaika oli 20.7.2017 ja ne tuli jättää Tarjouspalvelu.fi - portaaliin. Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät seuraavat 5 palveluntarjoajaa:

  • PTCServices Oy
  • BDO Audiator Oy
  • KPMG Oy Ab
  • Suomen Hankintajuristit Oy
  • NHG Consulting Oy

Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten käsittely

Tarjoukset käsiteltiin kolmessa vaiheessa:

  1. Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
  2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  3. Tarjousten vertailu

Tarjousten soveltuvuus

Kaikkien tarjoajat ilmoittivat täyttävänsä tarjoajien soveltuvuudella asetetut vaatimukset vastaamalla ”kyllä” annettuihin pakollisiin vaatimuksiin.

Valintaperuste ja tarjousten vertailu

Tarjouksia jätettiin tarjouspyynnössä ilmoitettuihin kohderyhmiin seuraavasti. Kohderyhmittäinen hinta ja yhteenlasketut hinta- ja laatupisteet (laatupisteytystä käytetty kohderyhmissä 1 ja 3) suluissa:

1. Hankintojen kehittäminen ja innovatiivisten hankintojen toteuttaminen

1. NHG Consulting Oy (1 100 €, 75 pistettä)
2. PTCServices Oy (1 340 €, 71,2 pistettä)
3. Suomen Hankintajuristit Oy (1 280 €, 65,2 pistettä)

2. Kilpailutusten suunnittelu ja toteuttaminen

1. KPMG Oy Ab (106 €/h, 100 pistettä)
2. PTCServices Oy (160 €/h, 66,25 pistettä)
3. Suomen Hankintajuristit Oy  (160 €/h, 66,25 pistettä)

3. SOTE –uudistukseen liittyviin liiketoiminnan siirtoon ja omistusjärjestelyihin liittyvä konsultointi

1. KPMG Oy Ab (848 €, 89,6 pistettä)
2. PTCServices Oy (1 340 €, 72,6 pistettä)
3. BDO Audiator Oy (1 170 €, 63,8 pistettä)

Kaikissa kohderyhmissä hinta ei ollut ainoa valintaperuste ja kaikki perusteet ilmenivät tarjouspyynnöstä. Tarjouspyynnön mukaisten tarjousten vertailu sekä pisteytys toteutettiin tarjouspyynnön kohdassa ”hankinnan kohteen kriteerit” ilmoitetun mukaisesti (tarjousten vertailun tulokset käyvät ilmi päätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta). Pisteytys toteutettiin annettujen tarjoushintojen osalta siten, että jokaiselle riville annetut yksikköhinnat (tuntihinnat) kerrottiin hankittavien tuntien määrää kuvaavilla painotuskertoimilla ja laskettiin yhteen. Kohderyhmän halvimman kokonaishinnan antanut tarjous sai täydet pisteet ja muut pisteytettiin tarjouspyynnössä ilmoitetulla hintakaavalla.

Kohderyhmien 1 ja 3 osalta ilmoitettu laatupisteytys (sisältäen kehittämisehdotuksen sekä referenssitoimeksiantojen arvioinnin) toteutettiin tilaajan nimeämän arviointiryhmän arviointien perusteella. Arviointiryhmän pisteytystä koskeva tarjoajakohtainen yhteenveto kohderyhmittäin on päätöksen liitteenä.

Kaikki kilpailutukseen osallistuneet tarjoajat ovat alalla ammattimaisesti jo vuosia toimineita tunnettuja yrityksiä ja tarjoajat jättivätkin pääosin kokonaisuudessaan korkeatasoisia ja hyvin hankintayksikön tarpeita vastaavia tarjouspyynnön mukaisia tarjouksia. Osin tämän johdosta tarjouspyynnön laadun arvioinnin osalta piste-erot olivat vähäisiä.

Sopimukset

Konsulttipalvelujen hankinnan sopimuskausi käynnistyy, kun sopimukset on allekirjoitettu, sopimukset ovat voimassa 31.12.2018 asti. Sopimusta voidaan tilaajan niin päättäessä jatkaa kahdella (2) yhden (1) vuoden optiokaudella. Optiokauden käyttöönotosta päättää sosiaali- ja terveystoimiala.

Sosiaali- ja terveystoimiala varaa kuitenkin oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen.

Detta beslut publicerades 25.10.2017

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Tuomas Riihivaara, vastaava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43217

tuomas.riihivaara@hel.fi

Beslutsfattare

Tiina Mäki
hallintojohtaja

Bilagor

1. Sekretessbelagd: JulkL 7 § 2 mom.
2. Sekretessbelagd: JulkL 7 § 2 mom.
3. Sekretessbelagd: JulkL 7 § 2 mom.
4. Sekretessbelagd: JulkL 7 § 2 mom.
5. Sekretessbelagd: JulkL 7 § 2 mom.
6. Sekretessbelagd: JulkL 7 § 2 mom.
7. Sekretessbelagd: JulkL 7 § 2 mom.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.