Sosiaali- ja terveystoimialan kauppapalvelujen hankinta, tarjoajan poissulkeminen tarjouskilpailusta
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan hallintojohtaja on päättänyt sulkea palveluntuottajan Milk life Oy:n pois kauppapalvelujen hankinnan tarjouskilpailusta (HEL-2017 013447).
Päätöksen perustelut
Hankintalain (1397/2016) 83 § mukaisesti hankintayksikkö voi asettaa muun ohella ehdokkaiden tai tarjoajien taloudellista ja rahoituksellista tilannetta koskevia vaatimuksia. Vaatimuksilla tulee voida asianmukaisesti varmistaa, että ehdokkaalla tai tarjoajalla on riittävät taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat toteuttaa kyseessä oleva hankintasopimus. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala on 27.9.2017 julkaisemassaan hankintailmoituksessa ja tarjouspyyntömateriaalissa edellyttänyt tarjoajan soveltuvuutta koskevana vaatimuksena muun ohella seuraavaa;
”Tarjoajan taloudellisten edellytysten on oltava hankinnan kokoon ja laatuun nähden riittävät. Tätä ominaisuutta arvioidaan tarjoajan vakavaraisuudesta, maksukykyisyydestä, kannattavuudesta ja luottokelpoisuudesta saatujen tietojen perusteella. Tarjoajaorganisaatiossa tai yksityisellä ammatinharjoittajalla ei ole vireillä minkäänlaista taloudellisesta tilanteesta johtuvaa, lainsäädäntöön perustuvaa menettelyä kuten konkurssi, saneerausohjelma tai liiketoiminnan keskeytys.
Tarjoajan on tullut erikseen vastaamalla ”kyllä” vakuuttaa täyttävänsä edellä sanotun vaatimuksen. Vaatimusta on tarkemmin eritelty seuraavasti;
”Tarjoajan on toimitettava pyydettäessä tilinpäätösasiakirjat kahdelta edelliseltä tilikaudelta. Mikäli tarjoaja ei voi toimittaa tilinpäätöstietoja, koska yritys on vasta aloittanut toimintansa, tarjoajalla on mahdollisuus toimittaa selvitys vakavaraisuudestaan ja maksukyvystään muulla hankintayksikön hyväksymällä tavalla. Lisäksi hankintayksikkö varaa itselleen oikeuden tarkistaa tarjoajan luottotiedot näitä tietoja ylläpitäviltä yrityksiltä.”
Tarjoaja, Milk life Oy, on kaupparekisteriasiakirjojen mukaan rekisteröity 11.10.2017. Yrityksen perustamissopimus on allekirjoitettu 9.10.2017, osakepääoman ollessa 2 500 euroa. Yritys on uusi, eikä sillä ole aikaisempaa toiminimihistoriaa.
Koska tarjoajasta ei ole ollut saatavilla luotettavia luottotietoja niitä tarjoavilta yrityksiltä, kaupunki on pyytänyt Milk life Oy:tä erikseen toimittamaan tiedot liiketoiminnan aloittamiseen liittyvistä liiketoimintasuunnitelmasta sekä tarkentavan kuvauksen kauppapalvelutoiminnan haltuunotosta. Edellisten lisäksi tarjoajalta pyydettiin tarkentavia tietoja vakavaraisuudesta, työvoimasta sekä kalustosta. Edelleen tarjoajan nimeämän vastuuhenkilön kokemusta alalta pyydettiin selvittämään. Tarjoajan kanssa järjestettiin myös tapaaminen 15.11.2017 asioiden läpikäymiseksi.
Tarjoajan toimittamasta aineistosta on pääteltävissä, että tarjoajan liiketoimintasuunnitelma perustuu pääosin nyt kilpailutetun palvelun varaan. Aineistosta ilmenee myös, että tarjoajalla on käytettävissään toiminnan aloittamishetkellä osakkaan myöntämä pääomalaina ja siten riittävä pääoma toiminnan käynnistämistä varten. Kannattavuus on kuitenkin esitetyn liiketoimintasuunnitelman ja kannattavuuslaskelman perusteella melko vähäinen ja kattaa sopimuskauden päättyessä poistot huomioiden lähinnä hankittavaksi esitetyn ajoneuvokaluston uushankinnan. Tarjoaja on tosin esittänyt vaihtoehdoksi myös hankittavan ajoneuvokaluston myymistä rahoitusyhtiölle kassavarantojen vapauttamiseksi. Liiketoimintasuunnitelmassa esitetyt laskelmat ovat melko yleisellä tasolla ja sisältävät epäjohdonmukaisuuksia mm. arvioidun liikevaihdon ja suuruusluokkaa koskevia alimitoituksia mm. palkkakulujen osalta.
Tarjoajalla ei ole aikaisempaa toimintaa tarjouspyynnössä tarkoitetulta toimialalta. Tarjoajan nimeämän vastuuhenkilön kautta tarjoaja on kuitenkin selkeästi esittänyt, että sillä on tarjouspyynnössä edellytettyä kokemusta kauppapalvelualalta. Volyymiltaan vastuuhenkilön harjoittamaa toimintaa voidaan silti pitää melko pienenä suhteessa kilpailutuksen kohteena olevaan toimintaan nähden.
Tarjoajan esittämän selvityksen perusteella toiminnan kannattavuus jäänee vähäiseksi ja on myös epäselvää, muodostuuko liiketoiminta sopimuskaudella kokonaisuutena kannattavaksi esitetyllä toimintatavalla, sen vaikuttamatta yrityksen vakavaraisuuteen ja maksukykyyyn. Siten edellä todettu huomioon ottaen hankintayksikölle jää perusteltu syy epäillä, kykeneekö tarjoaja vastaamaan kilpailutuksen kohteena olevan kokonaisuuden laajuuden ja merkityksen edellyttämällä tavalla palvelun tuottamisesta mahdollisessa ongelmatilanteessa tai palvelun toteuttamiseen liittyvien vastuiden kantamisesta koko sopimuskauden ajalta.
Hankintalain (1397/2016) 123 § perusteella hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyyn liittyvistä ratkaisuista kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala sulkee tällä päätöksellä Milk life Oy:n jättämän tarjouksen pois tarjouskilpailusta edellä tarjoajan taloudellisesta tilanteesta todetuin perusteluin.
Detta beslut publicerades 20.12.2017
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Jukka Harno, hankintalakimies, puhelin: 09 310 43096
Tuomas Riihivaara, vastaava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43217