Hankesuunnitelma, tilan muuttaminen päiväkotikäyttöön, Ensi linja 1, kaupunkiympäristön toimiala
Begäran om omprövning av stadsstyrelsens beslut 11.12.2023 (§ 761) om godkännande av projektplan för att ändra en byggnads användningsändamål till daghem (Berghäll, Första linjen 1)
Beslut
Stadsstyrelsen beslutade avslå Föräldraföreningen vid Brita Maria Renlunds Daghem rf:s, ********** begäran om omprövning av stadsstyrelsens beslut 11.12.2023 (§ 761).
I omprövningsbegäran läggs inga sådana laglighets- eller ändamålsenlighetsgrunder fram som ger anledning att ändra eller upphäva stadsstyrelsens beslut.
Stadsstyrelsen justerar samtidigt omedelbart denna paragraf i protokollet.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
I enlighet med 134 § 1 mom. i kommunallagen (410/2015) får den som är missnöjd med ett beslut av kommunstyrelsen, en nämnd, ett utskott eller deras sektioner eller en myndighet som lyder under dem begära omprövning av beslutet. Omprövning av ett beslut av ett organ som avses i 1 mom. och av en sektion i organet eller en myndighet som lyder under det, begärs enligt 2 mom. hos organet i fråga. Omprövning får enligt 137 § 1 mom. i kommunallagen begäras av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part) samt av kommunmedlemmarna. Enligt 138 § i kommunallagen ska begäran om omprövning framställas inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.
En kommunmedlem anses enligt 140 § 3 mom. i kommunallagen ha fått del av ett beslut sju dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Beslutsprotokollet över stadsstyrelsens sammanträde 11.12.2023 fanns tillgängligt i det allmänna datanätet 21.12.2023. Omprövningsbegäran kom in till staden efter tjänstetid 10.1.2024 och registrerades 11.1.2024. Omprövningsbegäran kompletterades 8.3.2024. De som begär omprövning är kommunmedlemmar och hade därmed rätt att begära omprövning av ärendet. Till dem som begär omprövning hör Föräldraföreningen vid Brita Maria Renlunds Daghem rf. Föreningen är registrerad i Helsingfors och hade därmed rätt att begära omprövning av ärendet. Begäran om omprövning riktades till rätt myndighet och kom in inom utsatt tid.
Stadsstyrelsens beslut
Stadsstyrelsen godkände 11.12.2023 (§ 761) en projektplan, daterad 31.5.2023, för att ändra en byggnads användningsändamål till daghem. Enligt projektplanen omfattar projektet cirka 4 437 m² bruttoyta och byggkostnaderna för projektet uppgår till högst 7 921 000 euro exklusive mervärdesskatt i prisnivån för mars 2023. Byggnaden ligger på Första linjen 1 i Berghäll.
Stadsstyrelsen betonade dessutom att fostrans- och utbildningssektorn ska säkerställa att de svenskspråkiga barnens rätt till småbarnspedagogik på det egna modersmålet förverkligas. Staden ska både omsorgsfullt bereda de eventuella ändringar som projekten vid Första linjen ger upphov till i familjernas vardag och kommunicera omsorgsfullt om dem. Familjerna och de anställda ska ha klart för sig hur projektet fortskrider och vilka dess konsekvenser är.
Stadsstyrelsen förutsatte också att fostrans- och utbildningssektorn bedömer situationen i följande frågor som gäller ordnandet av den svenska småbarnspedagogiken och informerar nämnden om den: a) i vilken omfattning det är ändamålsenligt att staden producerar svensk småbarnspedagogik i egen regi i enheten vid Första linjen, särskilt med tanke på problemen med personaltillgången och b) hur den egna serviceproduktionen kan kompletteras ändamålsenligt och hur olika tjänsteleverantörer kan erbjudas verksamhetsmöjligheter inom den svenska småbarnspedagogiken.
Behandling av och motiveringar till yrkandena i omprövningsbegäran
De som begär omprövning kräver att beslutet rättas så att stadsstyrelsens beslut 11.12.2023 (§ 761) upphävs, ärendet återremitteras till fostrans- och utbildningsnämnden för ny beredning, stadsstyrelsen temporärt förbjuder verkställigheten av beslutet 11.12.2023 (§ 761) med stöd av 143 § i kommunallagen och projektet som gäller det nya daghemmet på Första linjen bereds som icke brådskande till den del staden avser gå vidare med det.
De kräver också att stadsstyrelsen avbryter beslutsprocessen gällande det planerade daghemmet och verkställandet av beslutet 11.12.2023 (§ 761) tills Helsingfors stad låtit en tredje part utreda hur småbarnspedagogiken påverkas av att finska och svenska grupper sammanblandas i samma utrymmen, om projektet är ändamålsenligt med sikte på kontinuiteten inom den svenska småbarnspedagogiken och hur småbarnspedagogiken påverkas av daghemmets storlek räknad i antal barnplatser.
I Helsingfors finns flera daghemsbyggnader med både svensk och finsk småbarnspedagogisk verksamhet. På motsvarande sätt ska två daghem med separat förvaltning och verksamhet, ett svenskt och ett finskt, verka i byggnaden vid Första linjen. Inom småbarnspedagogiken blandas barnen inte över språkgränserna.
Småbarnspedagogiken baserar sig på heldagspedagogik, där stödet till barnets språkliga utveckling är en viktig beståndsdel. Personalen stöder den språkliga utvecklingen i alla vardagliga situationer, bland annat vid måltider, utomhusvistelse och övergångar från en aktivitet till en annan. Det faktum att daghemmet delar en byggnad med andra aktörer varken hindrar eller fördröjer utvecklingen av barnens svenska.
Det finns inga omfattande nationella forskningsrön om hur daghemmets storlek påverkar barnens utveckling. Det kan emellertid konstateras att staden sedan flera år har goda erfarenheter av att olika aktörer delar på byggnader. Man har undersökt bland annat vilka problem alltför stora grupper, dålig ljudisolering och ekande lokaler ger upphov till. Dessa problem kan förekomma i daghem oberoende av storlek, men i nya daghemsbyggnader har de kunnat förebyggas med hjälp av god planering. Gruppstorlekarna inom småbarnspedagogiken är lagstadgade.
Det finns inga forskningsresultat om frågan om hur stora daghem personalen föredrar att arbeta på. I större daghem finns fler bekanta vuxna (särskilt i situationer med personalbrist) och en större och mångsidigare pedagogisk kompetens. Inlärningsmiljöerna, lokalerna, redskapen och materialen är mångsidigare och lokalarrangemangen kan göras mer flexibla, vilket stöder verksamheten. Ledarskapsstödet brukar fungera bättre på större daghem, eftersom daghemsföreståndaren och vice föreståndaren arbetar i samma fysiska daghemsbyggnad. Man strävar efter att göra personalen delaktig i förändringar för att stödja arbetshälsan, hållkraften och ändringar i arbetsförhållandena. En bedömning av konsekvenserna för barn har gjorts som en del av planeringen och projektet. Konsekvensbedömningen gällde inte specifikt enhetens storlek utan hela projektet.
I daghemsbyggnaden vid Första linjen planeras ett svenskt daghem med plats för 84 barn. Exempel på Helsingforsdaghem i samma storlek som delar byggnad med andra aktörer är daghemmet Blomängen, daghemmet Drumsö och daghemmet Nätholmen. Dessutom finns följande daghem med 63–77 platser som verkar i en delad byggnad: daghemmet Silverdalen, daghemmet Roban, daghemmet Staffan och daghemmet Humlan.
I omprövningsbegäran påstås att beslutet inte fattades i rätt ordning. Den process som ledde till beslutet anses ha varit bristfällig, eftersom staden enligt dem som begär omprövning varken har hört personalen och barnen eller erbjudit kommuninvånarna och dem som använder daghemstjänsterna en möjlighet att delta i och påverka stadens planer på daghemmet vid Första linjen. I omprövningsbegäran anges också att staden inte har varit i kontakt med Barnavårdsföreningen i Finland i syfte att beakta föreningens synpunkt eller synpunkterna hos personalen på daghemmen Anna och Brita-Maria Renlund. Dessutom påstås ärendet ha beretts i brådska.
Staden har för närvarande ett avtal om köpta tjänster med den privata serviceproducenten Barnavårdsföreningen i Finland, som driver två svenska daghem i Berghäll. De nuvarande avtalen gäller till 31.7.2024, men staden har träffat Barnavårdsföreningen i Finland och uttryckt sitt intresse för att använda de optionsår som är inskrivna i avtalet. Företrädare för svenska servicehelheten har haft regelbunden kontakt med serviceproducenten om det nya daghemsprojektet vid Första linjen.
Staden ordnade ett invånarevenemang om utvecklingen av servicenätet i Berghäll 21.9.2023. Personalen och vårdnadshavarna vid de daghem som staden köper tjänster av bjöds in. Efter evenemanget skickade staden materialet till serviceproducenten för att skickas vidare till familjerna och personalen. Staden ordnar inte särskilda möten för att höra privata serviceproducenters personal.
Stadsmiljösektorn har utrett om tillfälliga lokaler finns att tillgå i daghemmet Vironniemis område. I området finns inga alternativa tillfälliga lokaler som skulle stå färdiga när bygglovet för paviljongen i Kajsaniemi går ut. I daghemmet Vironniemi ordnas småbanspedagogik för 105 barn. Fostrans- och utbildningssektorn har delaktiggjort och hört personalen och vårdnadshavarna och kommunicerat om projektet under år 2023.
Enligt omprövningsbegäran är daghemslokalerna inte ändamålsenliga för småbarnspedagogik. Dimensioneringen av daghemsgården anses dessutom vara bristfälligt motiverad. Enligt omprövningsbegäran motsvarar gårdens dimensionering i förhållande till antalet barn inte stadens planeringsanvisningar.
Lokalerna planeras på ett sätt som stöder planen för småbarnspedagogik. I projektet får daghemmet pedagogiskt fungerande, ändamålsenligt dimensionerade och flexibla lokaler i den befintliga byggnaden. Lokalerna planeras i enlighet med planeringsanvisningarna och möjliggör en god inlärnings- och uppväxtmiljö för barnen.
Samtidigt renoveras byggnaden vid Första linjen 1 så att de tekniska systemen byts ut och moderniseras och brandsäkerheten, energitekniken, tillgängligheten och akustiken i lokalerna förbättras. Lokalerna blir även mer flexibla och lämpligare för daghemsbruk. Det byggs nya toaletter så att antalet motsvarar det nya användarantalets behov.
I byggandet av lokalerna och gården säkerställs en trygg och hälsosam verksamhetsmiljö för barn. Gården planeras få en yta på cirka 3 200 m², vilket betyder 12,7 m² per barn. Gården är alltså rätt stor, särskilt med tanke på att daghemmet ligger i stadskärnan. Intill daghemmet finns lekparken Linja, som erbjuder möjligheter till utflykter och utomhusvistelse.
I trafikplaneringen säkerställs att barnen har säkra gång- och cykelförbindelser till byggnaden och dess närområden. Barnens möjligheter att tryggt ta sig till rekreations-, idrotts- och kulturtjänsterna i närområdet har beaktats i planeringen.
Lokalplaneringen för daghemmet vid Första linjen har inletts. Planeringen följer fostrans- och utbildningssektorns anvisningar för lokalplanering, och både personalen och barnen kommer att få delta i planeringen när den fortskrider.
Enligt omprövningsbegäran är beslutets motiveringar oklara och bristfälliga. Det påstås att beslutet inte är motiverat på det sätt som förutsätts i 45 § i förvaltningslagen. Vidare påstås att beslutet inte innehåller några motiveringar till varför staden låter bygga ett enda daghem med 252 platser i stället för att bedriva verksamheten i mindre enheter, såsom hittills, eller hur en ökning av platsantalet i det nya daghemmet skulle kunna anses vara förenlig med barnets bästa. Enligt omprövningsbegäran är det även oklart hur stadsstyrelsen eller fostrans- och utbildningsnämnden motiverar behovet av det nya daghemmet beträffande de svenskspråkiga platserna. Till skillnad från det beredande beslutet 6.6.2023 (§ 17) ska det av beslutet 11.12.2023 (§ 761) inte framgå hur många platser eventuellt reserveras för svenskspråkiga barn i det nya daghemmet.
I sitt beslut motiverade stadsstyrelsen lokalbehovet bland annat genom att konstatera att antalet 1–6-åriga barn i Första linjens närområde, alltså Alphyddan, Ås, Vilhelmsberg, Torkelsbacken, Linjerna och Broholmen, ökar med 196 under prognosperioden. Staden behöver daghemmet för att kunna svara på servicebehovet i området. Stadsstyrelsen konstaterade också att byggnaden vid Första linjen 1 ska byggas om för daghemsbruk och användas för att ordna tjänster inom det centrala och södra området för småbarnspedagogik. Det är möjligt att bygga lokaler för småbarnspedagogik och förskoleundervisning för högst 252 barn i byggnaden i samband med renoveringen. Vad behovet av daghemmet beträffar har staden dessutom påpekat att projektet är viktigt och brådskande bland annat eftersom staden måste avstå från den tillfälliga paviljong i Kajsaniemiparken där daghemmet Vironniemi verkar före utgången av 2024. Daghemmet Vironniemi behöver ersättande tillfälliga lokaler tills bestående lokaler hittas i Kronohagen. Behovet att använda de aktuella lokalerna för detta syfte har konstaterats efter en framställning av stadsmiljönämndens sektion för byggnader och allmänna områden i samarbete med stadsmiljösektorn och fostrans- och utbildningssektorn.
Stadsmiljösektorn kommer med framställningar om renoveringar av stadsägda fastigheter utifrån deras tillstånd. Samtidigt bedöms huruvida stadens sektorer kan använda lokalerna för sitt servicebehov. På framställning av stadsmiljönämndens sektion för byggnader och allmänna områden godkände stadsstyrelsen 11.12.2023 (§ 761) den projektplan som fogats till beslutet. I projektplanen konstateras att byggnadens användningsändamål ändras till daghem så att ett daghem med plats för 252 barn inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen ryms i lokalerna. För den finska småbarnspedagogiken reserveras 140 platser och för den svenska 84. Staden förbereder sig även på att ytterligare 28 platser ska tillkomma senare.
Enligt omprövningsbegäran framgår ingen förklaring till diskrepansen i de beräknade årliga kostnaderna av motiveringarna till stadsstyrelsens beslut.
I motiveringarna till stadsstyrelsens beslut 11.12.2023 (§ 761) konstateras att projektet beräknas innebära hyreskostnader på 963 850 euro för fostrans- och utbildningssektorn. I fostrans- och utbildningsnämndens utlåtande om projektplanen 14.11.2023 (§ 270) konstateras att projektets verksamhetskostnader uppgår till sammanlagt cirka 2 700 000 euro om året. Med verksamhetskostnader avses i detta fall kostnaderna för att starta fostrans- och utbildningssektorns verksamhet, exempelvis kostnader för möbler och redskap, upphandling av informations- och kommunikationsteknik, flytten och städning.
Enligt omprövningsbegäran framgår det inte av stadsstyrelsens beslut 11.12.2023 (§ 761) till vilka delar det eventuellt ersätter besluten av fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion och fostrans- och utbildningsnämnden 6.6.2023 respektive 24.10.2023 och till vilka delar dessa beslut ännu gäller eller ska anses komplettera motiveringarna.
Fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion gjorde 6.6.2023 (§ 17) en framställning till fostrans- och utbildningsnämnden om att godkänna behovsutredningen för projektet vid Första linjen.
Stadsmiljönämndens sektion för byggnader och allmänna områden gjorde 15.6.2023 (§ 61) en framställning till stadsstyrelsen om att ändra användningsändamålet för byggnaden vid Första linjen 1 till daghem och godkänna projektplanen på villkor att fostrans- och utbildningsnämnden ger ett tillstyrkande utlåtande om den. I motiveringarna till stadsstyrelsens beslut konstateras att fostrans- och utbildningsnämnden godkände behovsutredningen 24.10.2023 (§ 243). I beslutet förutsatte fostrans- och utbildningsnämnden att möjligheten att dela lokalerna med staden eller andra lämpliga användare utreds. Fostrans- och utbildningsnämnden tillstyrkte projektplanen 14.11.2023 (§ 270) i ett utlåtande. I utlåtandets motiveringar konstateras projektplanen motsvara den behovsutredning som nämnden fattat beslut om. Dessutom konstateras att inga andra användare för lokalerna har hittats i utredningarna. Alla dessa beslut gäller beredningen av ärendet. Det slutgiltiga beslutet i ärendet fattades av stadsstyrelsen, som godkände projektplanen för lokalprojektet 11.12.2023 (§ 761).
Verkställighet av beslutet
Enligt 143 § i kommunallagen får ett beslut verkställas innan det har vunnit laga kraft. Ett beslut får dock inte börja verkställas, om begäran om omprövning eller anförande av besvär skulle bli meningslöst till följd av verkställigheten eller om det organ som behandlar begäran om omprövning eller besvärsmyndigheten förbjuder verkställigheten.
Enligt 5 § i lagen om småbarnspedagogik ska kommunen ordna sådan småbarnspedagogik som det föreskrivs om i lagen om småbarnspedagogik i den omfattning och i den form som behovet i kommunen förutsätter. Det är nödvändigt att verkställa stadsstyrelsens beslut 11.12.2023 (§ 761) innan det har vunnit laga kraft för att staden ska kunna producera dessa lagstadgade småbarnspedagogiska tjänster. Om inte lokalerna står klara i tid har stadens lagstadgade småbarnspedagogiska tjänster inga lokaler att erbjuda daghemmet Vironniemis 105 barn när den paviljong i Kajsaniemiparken där daghemmet är inhyst väl tas ur bruk inför iståndsättningen av parken senast i april 2025, då bygglovet för paviljongen går ut. Daghemmet Vironniemi behöver ersättande tillfälliga lokaler tills bestående lokaler hittas i Kronohagen.
Staden har i åratal letat efter lämpliga lokaler i Berghäll som motsvarar fostrans- och utbildningssektorns behov. Staden har emellertid inte hittat några andra lokaler i den tätbebyggda innerstaden som lämpar sig för småbarnspedagogik och har en tillräckligt stor gård än dem vid Första linjen 1.
Verkställigheten av stadsstyrelsens beslut 11.12.2023 (§ 761) gör det inte meningslöst att anföra besvär, och om verkställigheten ställs in blir skadan relativt liten. Utifrån det ovanstående verkställs stadsstyrelsens beslut 11.12.2023 (§ 761) oavsett om besvär eventuellt anförs.
Sammanfattning
De som begär omprövning har inte anfört några omständigheter som visar att stadsstyrelsen har utövat sin prövningsrätt för ett annat syfte än den fick utövas till i ärendet. Stadsstyrelsens beslut är inte lagstridigt, har inte uppkommit i felaktig ordning och är ändamålsenligt. Omprövningsbegäran bör därmed avslås som ogrundad.
Kaupunginhallitus 11.12.2023 § 761
Päätös
Kaupunginhallitus hyväksyi Kalliossa osoitteessa Ensi linja 1 sijaitsevan rakennuksen päiväkotikäyttöön muuttamista koskevan 31.5.2023 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 4 437 brm² ja rakennuskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 7 921 000 euroa maaliskuun 2023 kustannustasossa.
Kaupunginhallitus korosti samalla, että ruotsinkielisten lasten osalta kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on varmistettava, että lapsen oikeus saada varhaiskasvatusta omalla äidinkielellään toteutuu. Muutokset, joita Ensi linjan hankkeista mahdollisesti seuraa perheiden arkeen, on paitsi valmisteltava myös viestittävä huolella. Perheille ja työntekijöille on oltava selvää, miten hanke etenee ja mitkä sen vaikutukset ovat.
Lisäksi kaupunginhallitus edellytti, että kasvatuksen- ja koulutuksen toimiala arvioi ja tuo lautakunnalle tietoon ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen järjestämisestä:
a) missä laajuudessa on tarkoituksenmukaista tarjota ruotsinkielistä varhaiskasvatusta kaupungin omana toimintana Ensi linjan yksikössä huomioiden erityisesti henkilöstön saatavuuteen liittyvät haasteet
b) mikä olisi tarkoituksenmukainen tapa täydentää omaa tuotantoa ja mahdollistaa erilaisten palveluntarjoajien toiminta ruotsinkielisellä puolella (esimerkiksi huomioiden mm. yksityisen hoidon tuen Helsinki-lisän käyttö, ostopalvelut, palvelusetelit).
Käsittely
Vastaehdotus:
Marcus Rantala: Kaupunginhallitus korostaa samalla, että ruotsinkielisten lasten osalta kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on varmistettava, että lapsen oikeus saada varhaiskasvatusta omalla äidinkielellään toteutuu. Muutokset, joita Ensi linjan hankkeista mahdollisesti seuraa perheiden arkeen, on paitsi valmisteltava myös viestittävä huolella. Perheille ja työntekijöille on oltava selvää, miten hanke etenee ja mitkä sen vaikutukset ovat.
Kaupunginhallitus edellyttää, että kasvatuksen- ja koulutuksen toimiala arvioi ja tuo lautakunnalle tietoon ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen järjestämisestä:
a) missä laajuudessa on tarkoituksenmukaista tarjota ruotsinkielistä varhaiskasvatusta kaupungin omana toimintana Ensi linjan yksikössä huomioiden erityisesti henkilöstön saatavuuteen liittyvät haasteet
b) mikä olisi tarkoituksenmukainen tapa täydentää omaa tuotantoa ja mahdollistaa erilaisten palveluntarjoajien toiminta ruotsinkielisellä puolella (esimerkiksi huomioiden mm. yksityisen hoidon tuen Helsinki-lisän käyttö, ostopalvelut, palvelusetelit).
Kannattaja: Daniel Sazonov
Vastaehdotus:
Minja Koskela: Kaupunginhallitus korostaa samalla, että ruotsinkielisten lasten osalta kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on varmistettava, että lapsen oikeus saada varhaiskasvatusta omalla äidinkielellään toteutuu. Muutokset, joita Ensi linjan hankkeista mahdollisesti seuraa perheiden arkeen, on paitsi valmisteltava myös viestittävä huolella. Perheille ja työntekijöille on oltava selvää, miten hanke etenee ja mitkä sen vaikutukset ovat.
Kaupunginhallitus edellyttää, että kasvatuksen- ja koulutuksen toimiala arvioi ja tuo lautakunnalle tietoon ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen järjestämisestä, missä laajuudessa on tarkoituksenmukaista tarjota ruotsinkielistä varhaiskasvatusta kaupungin omana toimintana Ensimmäisellä linjalla huomioiden erityisesti henkilöstön saatavuuteen liittyvät haasteet.
Kannattaja: Elisa Gebhard
Marcus Rantalan ja Minja Koskelan vastaehdotuksista äänestettiin vastakkain, jonka jälkeen voittanut ehdotus äänestettiin vastakkain esittelijän ehdotuksen kanssa.
1 äänestys
JAA-ehdotus: Marcus Rantalan vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna
EI-ehdotus: Minja Koskelan vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna
Jaa-äänet: 11
Shawn Huff, Anniina Iskanius, Minna Lindgren, Mika Raatikainen, Marcus Rantala, Tuomas Rantanen, Sari Sarkomaa, Daniel Sazonov, Anni Sinnemäki, Juhana Vartiainen, Maarit Vierunen
Ei-äänet: 4
Paavo Arhinmäki, Elisa Gebhard, Minja Koskela, Johanna Laisaari
Kaupunginhallitus hyväksyi tässä äänestyksessä Marcus Rantalan vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen äänin 11–4.
2 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Marcus Rantalan vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna
Jaa-äänet: 0
Ei-äänet: 12
Shawn Huff, Anniina Iskanius, Johanna Laisaari, Minna Lindgren, Mika Raatikainen, Marcus Rantala, Tuomas Rantanen, Sari Sarkomaa, Daniel Sazonov, Anni Sinnemäki, Juhana Vartiainen, Maarit Vierunen
Tyhjä: 3
Paavo Arhinmäki, Elisa Gebhard, Minja Koskela
Kaupunginhallitus hyväksyi Marcus Rantalan vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen äänin 0–12 (3 tyhjää).
04.12.2023 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Suvi Rämö, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 32174
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 14.11.2023 § 270
Lausunto
Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle puoltavan lausunnon 31.5.2023 päivätystä Kallioon osoitteeseen Ensi Linja 1 toteutettavien päiväkotitilojen hankesuunnitelmasta (liite 1).
Lautakunta edellyttää erityistä huomiota ja tarkkuutta kiinnitettävän tilojen valmistumiseen sovitussa aikataulussa, mikä on edellytys lakisääteisten palvelujen toteuttamiselle.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta lausuu hankesuunnitelmasta seuraavaa:
Hankesuunnitelma vastaa kasvatuksen ja koulutuksen toiminnallisia tavoitteita. Tilojen suunnittelussa ja toteutuksessa tulee edelleen työskennellä yhdessä käyttäjätoimialan kanssa. Tilojen suunnittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota äänieristykseen, äänenvaimennukseen ja valaistukseen. Tilat ja pintarakenteet tulee suunnitella helposti siivottaviksi, huollettaviksi ja korjattaviksi.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta painottaa hankkeen kustannusseurannan ja laadunvalvonnan tärkeyttä koko prosessin aikana. Niillä on suuri vaikutus terveelliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön sekä toimialan käyttökustannuksiin. Lautakunta korosti käyttötarkoituksen muutosta koskevassa päätöksessään, että nykyisin käytössä olevien tilojen luopumista tulee arvioida jokaista erikseen. Lautakunta ei pitänyt tavoiteltavana kaikista esityksessä mainituista päiväkodeista luopumista. Erilliset päätösesitykset perusteluineen tulee tuoda lautakunnan hyväksyttäväksi. Ensi linjan rakennuksen osalta tulee edelleen kattavasti arvioida täydentäviä väistötila- ja käyttömahdollisuuksia.
Käsittely
Vastaehdotus:
Mari Holopainen: Lisäysesitys viime kokouksen päätöksen mukaisesti kohtaan 5:
Lautakunta korosti käyttötarkoituksen muutosta koskevassa päätöksessään, että nykyisin käytössä olevien tilojen luopumista tulee arvioida jokaista erikseen. Lautakunta ei pitänyt tavoiteltavana kaikista esityksessä mainituista päiväkodeista luopumista. Erilliset päätösesitykset perusteluineen tulee tuoda lautakunnan hyväksyttäväksi. Ensi linjan rakennuksen osalta tulee edelleen kattavasti arvioida täydentäviä väistötila- ja käyttömahdollisuuksia.
Kannattaja: Bicca Olin
Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi yksimielisesti Mari Holopaisen vastaehdotuksen.
Esittelijä
Lisätiedot
Susan Niemelä, projektiarkkitehti (tilat): 310 79657
Sari Utriainen, aluepäällikkö (toiminta): 310 44655
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 15.06.2023 § 61
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto
esitti kaupunginhallitukselle Kalliossa osoitteessa Ensi linja 1 sijaitsevan rakennuksen muuttamista päiväkotikäyttöön ja 31.5.2022 päivätyn hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 4 437 brm² ja rakennuskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 7 921 000 euroa maaliskuun 2023 kustannustasossa ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen valmistelua odottamatta hankepäätöstä.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Hanna Lehtiniemi. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Esittelijä
Lisätiedot
Hanna Lehtiniemi, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 87723
Detta beslut publicerades 18.04.2024
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas genom kommunalbesvär endast av den som har framställt begäran om omprövning av det ursprungliga beslutet.
Om det ursprungliga beslutet har ändrats med anledning av begäran om omprövning, får ändring i beslutet sökas genom kommunalbesvär också.
- av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.
Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.
Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postadress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Besöksadress: | Banbyggarvägen 5 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Norra esplanaden 11-13 |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Suvi Rämö, stadssekreterare, telefon: 09 310 32174