Hankinta, tekstiilityön tarvikkeet ja neulelangat, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Tekstiilityön tarvikkeet ja neulelangat
Päätös
Kasvatuksen ja koulutuksen hallintojohtaja päätti valita Tekstiilityön tarvikkeet ja neulelangat-puitejärjestelyyn seuraavat tarjoajat:
Osa-alue 2. Neulat, ompelulangat ja kankaat:
- Solu Solutions Oy (2602573-2)
Osa-alue 3. Sakset, vetoketjut, nauhat ja nyörit:
- Prym Consumer Finland Oy (2714799-3)
Osa-alue 4. Muut käsityötarvikkeet:
- Fabricol Oy (2156406-7)
Lisäksi hallintojohtaja päätti hylätä saadut tarjoukset seuraavissa osa-alueissa:
- Prym Consumer Finland Oy:n osa-alueet 1. Koukut, puikot ja neulelangat ja 2. Neulat, ompelulangat ja kankaat
- Contex Oy:n osa-alue 2. Neulat, ompelulangat ja kankaat
- Fabricol Oy:n osa-alue 3. Sakset, vetoketjut, nauhat ja nyörit
Osa-alueen 1. Koukut, puikot ja neulelangat osalta hankinta keskeytetään.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 144 000 euroa sisältäen mahdollisen optiokauden.
Päätöksen perustelut
Kilpailutus perustuu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan 22.8.2023 päivättyyn tarjouspyyntöön Kasko 017-23/ HEL 2023-008234 / Tekstiilityön tarvikkeet ja neulelangat. Hankinta toteutettiin avoimella menettelyllä ja hankinta on kansallisen kynnysarvon ylittävä tavarahankinta.
Sopimuskauden kesto on kolme (3) vuotta ja hankintaan sisältyy enintään yhden (1) vuoden optiokausi.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 22.8.2023 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 12.9.2023 klo 10:00
Määräaikaan mennessä saapui 4 tarjousta:
- Fabricol Oy (2156406-7)
- Contex Oy (1567280-3)
- Prym Consumer Finland Oy (2714799-3)
- Solu Solutions Oy (2602573-2)
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.
Kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajan kelpoisuudelle asetetut vaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville tuotteille laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien tuotteiden on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena.
Tarjouspyynnössä oli kielletty osatarjoukset osa-alueiden sisällä:
1. Koukut, puikot ja neulelangat
2. Neulat, ompelulangat ja kankaat
3. Sakset, vetoketjut, nauhat ja nyörit
4. Muut käsityötarvikkeet
Osa-alueessa 1. Koukut, puikot ja neulelangat ainoana tarjonneen Prym Consumer Finland Oy:n tarjouksessa hylättiin positiot 23-25 tarjouspyynnön vastaisina, sillä tarjottujen tuotteiden materiaali oli väärä. Osa-alueelle 1. Koukut, puikot ja neulelangat ei saatu hyväksyttäviä tarjouksia, joten hankinta osa-alueen 1 osalta keskeytetään.
Osa-alueessa 2. Neulat, ompelulangat ja kankaat Contex Oy:n tarjouksessa hylättiin positiot 58 ja 59 tarjouspyynnön vastaisena, sillä tarjotun tuotteen materiaali oli väärä positiossa 58 ja positiossa 59 tarjottu tuote ei vastaa tarjouspyynnön hintaliitteessä esitettyjä vaatimuksia. Myös Prym Consumer Finland Oy:n tarjous hylättiin osa-alueessa 2 positioon 59 tarjotun tuotteen vuoksi, sillä tarjottu tuote ei vastaa tarjouspyynnön hintaliitteessä esitettyjä vaatimuksia.
Osa-alueessa 3. Sakset, vetoketjut, nauhat ja nyörit Fabricol Oy:n tarjouksessa hylättiin positiot 64 ja 67, sillä tuotteiden kokonaispituudet eivät vastaa tarjouspyynnön hintaliitteessä esitettyjä vaatimuksia.
Kyseisten tarjoajien tarjouksia yllä mainittuihin osa-alueisiin ei hylättyjen positioiden vuoksi hyväksytä näiden osa-alueiden tarjousvertailuun.
Tarjousten vertailu
Hankittavien tuotteiden valintaperusteena oli halvin hinta niiden tarjousten kesken, jotka täyttivät tarjoajalle, tarjoukselle ja tuotteille asetetut vähimmäis- ja kelpoisuusvaatimukset.
Tarjousten vertailu perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa (liite 1). Vertailu osoittaa, että osa-alueiden halvimman tarjouksen hintaliitteessä ovat tehneet:
Osa-alue 2. Neulat, ompelulangat ja kankaat:
- Solu Solutions Oy (2602573-2)
Osa-alue 3. Sakset, vetoketjut, nauhat ja nyörit:
- Prym Consumer Finland Oy (2714799-3)
Osa-alue 4. Muut käsityötarvikkeet:
- Fabricol Oy (2156406-7)
Sopimuksen teko
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta).
Kasvatus- ja koulutuslautakunta on oikeuttanut hallintojohtajan päättämään hankinnoista 200 000 euroon (alv 0%) asti (HEL 2023-005321, 23.5.2023 § 101).
Detta beslut publicerades 29.09.2023
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Jenni Lehtomaa, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 31021150