Vahingonkorvaus, takaisinsaantivaatimus, henkilövahinko, 22.2.2022, Itäkeskuksen metroasema piha-alue, Intrum

HEL 2024-009770
Ärendet har nyare handläggningar
§ 66

Takaisinsaantivaatimus koskien Itäkeskuksen bussiterminaalissa tapahtunutta liukastumisvahinkoa 22.2.2022

Verkställande direktör

Päätös

Toimitusjohtaja hyväksyi Intrum Oy:n takaisinsaantivaatimuksen niin, että hakijalle korvataan 3.162,98 euroa vahingonkorvauksena liukastumisen aiheuttamasta vahingosta. Enemmät vaatimukset hylätään.

Päätöksen perustelut

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Intrum Oy on Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennian toimeksiannosta esittänyt liikenneliikelaitokselle (HKL) 3.7.2024 takaisinsaantivaatimuksen, jonka mukaan vakuutusyhtiö on oikeutettu takaisinsaantiin työtapaturma- ja ammattitautilain 270 §:n perusteella maksettuaan liukastumisvahinkoon liittyviä korvauksia vahingoittuneen työnantajan tapaturmavakuutuksen perusteella. Vaatimuksen mukaan maksetut korvaukset koskevat sairaudenhoito- ja ansionmenetyskuluja ja ovat määrältään yhteensä 7.244,06 euroa.

Vaatimuksen mukaan vahingonkärsijä liukastunut ja kaatunut 22.02.2022 klo 10.45 Itäkeskuksen metroaseman piha-alueella. Vahingoittuneen mukaan tapahtumapaikka oli jäinen, luminen ja hiekoittamaton.

Korvausvelvollisuuden arviointi

HKL:n vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten sekä kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta. Vahingonkorvausvastuuta arvioidaan suhteessa ennen vahinkoa tehtyihin kunnossapitotoimenpiteisiin. Korvausvastuun edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty, ja virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten jalankulun tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Vahinkopaikka sijaitsee Itäkeskuksen metroaseman yläpuolelle katutasoon
rakennetussa linja-autoliikenteen terminaalissa, linja-autojen odotuslaiturilla tai sen välittömässä läheisyydessä.

Tapahtuma-aikaan voimassa olleiden ohjeiden mukaan HKL:n hallinnoimien metroasemien ja niiden yhteydessä sijaitsevien yleisten alueiden talvikunnossapidossa noudatetaan kohotettua hoitovalmiutta, jolloin kunnossapidosta vastaava urakoitsija hoitaa lumenpoiston ja liukkaudentorjunnan metron liikenteen käynnistymiseen mukaisesti ja tarpeen mukaan säätilan niin vaatiessa lumenpoistoa ja liukkaudentorjuntaa jatketaan läpi päivän.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikalla on suoritettu hiekoitus vahinkoa edeltävänä päivänä 21.2.2022 noin klo 07 aamulla. Lisäksi alueella on käyty noin klo 19 ja vielä seuraavana yönä klo 00:07, mutta näillä käynneillä suoritetuista toimenpiteistä ei ole saatu tarkempaa tietoa. Vahinkoa edeltävän päivän noin klo 15 ja vahinkopäivän aamun noin klo 05 välillä on ollut hyvin runsaita lumisateita. Lumensyvyys tällä välillä on kasvanut noin 25 cm, joista lähes 10 cm viimeisen kohteessa käynnin (klo 00:07) jälkeen. Lämpötila on vaihdellut nollan ja muutaman pakkasasteen välillä. Liukastuminen on tapahtunut 22.02.2022 klo 10.45.

Säätiedot perustuvat Ilmatieteenlaitoksen tietoihin Kumpulan mittausasemalta tehdyistä mittauksista.

Huomioiden vallitseva oikeuskäytäntö, asiassa saatu selvitys sekä sääolosuhteet, HKL ei tapauksessa pysty osoittamaan huolehtineensa alueen riittävästä kunnossapidosta kyseisenä ajankohtana, jolloin HKL:n katsotaan olevan korvausvelvollinen asiassa.

Korvattava vahinko

Sairaanhoitokulut korvataan lähtökohtaisesti julkisen terveydenhuollon kustannustason mukaisesti. Yksityisen terveydenhoitopalvelun kustannukset korvataan, jos yksityisen palvelun käyttöön on vahingonkärsijän kannalta ollut erityinen peruste, kuten hoitoon pääsyn viivästymisen aiheuttama haitta vahingonkärsijän terveydentilaan, tai tarvittavaa palvelua ei ole saatavilla julkisella puolella. Käytäntö perustuu vahinkoa kärsineen vahingon rajoittamisvelvollisuuteen. Korvausvaatimuksessa ei ole esitetty erityistä perustetta yksityisten terveydenhoitopalveluiden käyttöön.

Vakuutuslaitoksen takautumiskorvaus voi olla enintään sen suuruinen, mitä korvausvastuussa oleva olisi velvollinen korvaamaan vahingoittuneelle. Vahingonaiheuttaja ei siten vastaa sellaisista vahingoista, jotka olisi voitu välttää vahingonkärsijän asianmukaisilla rajoittamiskeinoilla.

Hakija on vaatinut korvausta yhteensä kuudelta lääkärikäynniltä sekä yhdeltä fysikaalista hoitoa koskevalta käynniltä. Julkisen terveydenhuollon kustannustason mukaisesti lääkärikäynneistä korvataan 250,80 euroa (6 x 41,80 euroa) ja fysikaalisesta hoidosta 11,60 euroa, eli yhteensä 262,40 euroa.

Lääkekulut 12,88 euroa korvataan vaatimuksen mukaan.

Tapaturmavakuutuskeskuksen ohjeen (Takautumisoikeus työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksessa, 2019) mukaan työtapaturmavakuutusyhtiölle korvataan 40 % vakuutusyhtiön maksamasta päivärahasta. Kelan sairauspäivärahan omavastuuajalta maksetaan 100 % korvaus. Näin ollen hakijalle korvataan päivärahakorvauksista yhteensä 2.887,70 euroa.

Yhteensä korvattava määrä on siten 3.162,98 euroa.

Toimivalta

Vahingonkorvauksista päättäminen kuuluu hallintosäännön 11 luvun 2 § 1 kohdan mukaiseen liikelaitoksen toimitusjohtajan yleistoimivaltaan.

Detta beslut publicerades 27.08.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Beslutsfattare

Saara Kanto
toimitusjohtaja