Opetussuunnitelman muutos, perusopetus, luku 9.2. toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2024-012126
Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en motion

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös Helsingin kaupungin suomenkielisen perusopetuksen opetussuunnitelmamuutoksesta lukuun 9.2. Toisen kotimaisen ja vieraiden kieltenopiskelun mahdollisuudet 1.8.2025 alkaen (käsittelyyn otto)

Nämnden för fostran och utbildning

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää hyväksyä muutoksen Helsingin paikallisen opetussuunnitelman lukuun 9.2. Toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet, jonka myötä uuden aloittavan A1- tai A2-oppimäärän opetusryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 15 oppilasta (liite 1).

Esittelijän perustelut

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 3 §:n 2 momentin mukaan toimialalautakunta tai apulaispormestari voi ottaa lautakunnan käsiteltäväksi asian, jossa sen alainen toimielin tai viranhaltija on tehnyt päätöksen. Kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestari päätti 26.11.2024 § 18 ottaa suomenkielisen jaoston päätöksen 19.11.2024 § 83 kasvatus- ja koulutuslautakunnan käsiteltäväksi. Toimialalautakunnalla on asiaa käsitellessään sama toimivalta kuin sen alaisella viranomaisella on ollut. Käsiteltäväksi otettavassa asiassa lautakunta voi siten tehdä uuden päätöksen, pysyttää, kumota tai muuttaa aiemmin tehdyn päätöksen taikka palauttaa asian aiemmin päätöksen tehneen viranomaisen käsiteltäväksi.

Kaupungin peruskouluissa kielten ryhmien aloituskoko vaihtelee kouluittain. Muutoksen tavoitteena on yhdenmukaistaa ryhmän aloituskoko. Ryhmän aloituskoko tulee olla riittävän suuri, jotta ryhmän koko ei pienene vuosiluokilla 7- 9 liian pieneksi. Tällä hetkellä osassa kielten ryhmissä oppilasmäärän koko on alle 6. Tällöin resursseja kohdistuu hyvin pienelle ryhmälle, mikä vaikuttaa opetuksen järjestämiseen kokonaisuudessaan. Tämän vuoksi ei ole tarkoituksen mukaista tehdä hyvin pieniä ryhmiä. Päätösesitys ei vaikuta jo alkaneiden kielten ryhmien jatkoon ylemmillä vuosiluokilla.

Muutoksen myötä A1- ja A2-kielten ryhmän perustaminen edellyttää, että kielen on valinnut vähintään 13-15 oppilasta nykyisen 12-15 sijaan (liite 2). Helsingin perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti A1-kielen opiskelu alkaa ensimmäiseltä luokalta ja A2-kielen opiskelu kolmannelta luokalta.

Taloudelliset vaikutukset

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tavoitteiden mukaisesti opetuksen resurssien käyttöä suunnataan siten, että opetusta voidaan tarjota mahdollisimman laadukkaasti ja tasa-arvoisesti kaikille. Kasvatus- ja koulutuslautakunnassa 10.9. käsitellyssä TAE2025-esitykseen on kirjattu yhdeksi tuottavuustavoitteeksi ryhmäkoon kasvattaminen. Tuottavuustavoite on kokonaisuudessaan suomenkielisessä perusopetuksessa 2,5 miljoonaa euroa.

Esitetty muutos on tuottavuustavoitteen mukainen. Ryhmäkoon kasvattaminen voisi vähentää A1-kielten ryhmiä arvioilta 2 % ja A2-kielten ryhmiä 15 %. Ryhmäkoon kasvattaminen toisi arvioilta noin 40 000 euron säästön syyslukukautena 2025. Ryhmäkoon kasvattamisen taloudellinen vaikutus näkyisi vaiheittain. Laskennallinen vaikutus yhdeksän vuoden jälkeen olisi 1 170 000 euroa.

Koulujen johtokunnat

Kouluilta on pyydetty lausuntoa asiasta huhtikuussa 2024 (liite 3). Koulujen johtokunnista 34 puoltaa esitettyä muutosta, 39 vastustaa ja 16 ei ole lausunut asiasta. Koulujen johtokuntien lausunnot päätöksen liitteenä (liite 4).

Lapsivaikutusten arviointi

Alkavan A1- ja A2-kielten ryhmien aloituskoon yhtenäistäminen kohtelee eri koulujen oppilaita nykyistä yhdenvertaisemmin. Lisäksi muutos voi johtaa siihen, että joidenkin toisten opetusryhmien kokoa ei tarvitse kasvattaa. Koulujen laskennallinen ryhmäkoko on vuosiluokilla 1-6 noin 21 ja vuosiluokilla 7-9 luokilla noin 18.

Muutos turvaa nykyistä paremmin kielten opinpolun jatkumon vuosiluokilla 7-9, kun opetusryhmien koko on tarpeeksi suuri, eikä kielipolkujen jatkumoa yhdistetä tiettyihin kouluihin vuosiluokille 7-9, mikä voi kasvattaa oppilaan koulumatkaa.

Muutoksen myötä eri kielten opiskelu Helsingin peruskouluissa voi vähentyä niissä kouluissa, joissa ryhmäkoko on nyt pienempi kuin 15.

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto 19.11.2024 § 83

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti hyväksyä muutoksen Helsingin paikallisen opetussuunnitelman lukuun 9.2. Toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet, jonka myötä uuden aloittavan A1- tai A2-oppimäärän opetusryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 13 oppilasta (liite 1).

Liite 1 korjattu päätöksen mukaisesti.

Suomenkielinen jaosto esitti, että toimialan tulee etsiä keinoja, joilla nykyistä useampi oppilas opiskelee kotimaisten kielten lisäksi kahta kieltä eri puolilla Helsinkiä sosioekonomisesta taustasta riippumatta. Erityisesti pyritään huolehtimaan monipuolisesta A-kielivalikoimasta ja kehittämään toimintamalleja, joilla kieliryhmien oppilasmäärät yläasteelle siirryttäessä eivät vähene.

Jaosto kehotti virkakuntaa etsimään myös yläkouluissa pienentyneisiin ryhmäkokoihin ratkaisuja, kuten esimerkiksi koulun sisäisiä yhteisiä ryhmiä ja lähikoulujen välistä yhteistyötä.

Viestinnän saavutettavuutta on kehitettävä mm. monikielisillä materiaaleilla ja useita tiedotuskanavia hyödyntäen. Viestinnässä on myös tuotava esiin kielten opiskelusta saadut hyödyt lapsen kognitiiviselle kyvykkyydelle.

Suomenkielinen jaosto esitti myös, että ensi valtuustokaudella valmistellaan kielipoliittinen strategia toimialalle, jolla varmistetaan tasokas ja yhdenvertainen kielten opetus koko kaupungin alueella sekä ala- että yläkouluissa. Tavoitteena on, että Helsinki on jatkossakin kansainvälisyyttä ja monikielisyyttä tukeva kaupunki. Kielivalikoimaa pyritään laajentamaan ja kehittämään asukaslähtöisesti mm. Helsingissä yleisemmin puhuttuihin kieliin.

Käsittely

Asian aikana oli kutsuttuna asiantuntijana päätöksenteon tuen yksikön päällikkö Kati Laaksonen, joka poistui asian käsittelyn jälkeen kokouksesta.

Vastaehdotus:
Marika Koski: Suomenkielinen jaosto esittää, että toimialan tulee etsiä keinoja, joilla nykyistä useampi oppilas opiskelee kotimaisten kielten lisäksi kahta kieltä eri puolilla Helsinkiä sosioekonomisesta taustasta riippumatta. Erityisesti pyritään huolehtimaan monipuolisesta A-kielivalikoimasta ja kehittämään toimintamalleja, joilla kieliryhmien oppilasmäärät yläasteelle siirryttäessä eivät vähene.

Jaosto kehottaa virkakuntaa etsimään myös yläkouluissa pienentyneisiin ryhmäkokoihin ratkaisuja, kuten esimerkiksi koulun sisäisiä yhteisiä ryhmiä ja lähikoulujen välistä yhteistyötä.

Viestinnän saavutettavuutta on kehitettävä mm. monikielisillä materiaaleilla ja useita tiedotuskanavia hyödyntäen. Viestinnässä on myös tuotava esiin kielten opiskelusta saadut hyödyt lapsen kognitiiviselle kyvykkyydelle.

Suomenkielinen jaosto esittää myös, että ensi valtuustokaudella valmistellaan kielipoliittinen strategia toimialalle, jolla varmistetaan tasokas ja yhdenvertainen kielten opetus koko kaupungin alueella sekä ala- että yläkouluissa. Tavoitteena on, että Helsinki on jatkossakin kansainvälisyyttä ja monikielisyyttä tukeva kaupunki. Kielivalikoimaa pyritään laajentamaan ja kehittämään asukaslähtöisesti mm. Helsingissä yleisemmin puhuttuihin kieliin.

Kannattaja: Annica Moore

Vastaehdotus:
Marika Koski: Päätösesitys muutetaan seuraavaan muotoon:

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää hyväksyä muutoksen Helsingin paikallisen opetussuunnitelman lukuun 9.2. Toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet, jonka myötä uuden aloittavan A1- tai A2-oppimäärän opetusryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 13 oppilasta.

Liitteet korjataan päätöksen mukaisesti.

Kannattaja: Annica Moore

Hylkäysehdotus:
Mika Ebeling: Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää hylätä päätösesityksen.

Mika Ebelingin hylkäysehdotus raukesi kannattamattomana.

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Päätösesitys muutetaan seuraavaan muotoon: Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää hyväksyä muutoksen Helsingin paikallisen opetussuunnitelman lukuun 9.2. Toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet, jonka myötä uuden aloittavan A1- tai A2-oppimäärän opetusryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 13 oppilasta.
Liitteet korjataan päätöksen mukaisesti.

Jaa-äänet: 2
Jeremias Nurmela, Seida Sohrabi

Ei-äänet: 7
Mika Ebeling, Sandra Hagman, Mari Holopainen, Marika Koski, Annica Moore, Sami Säynevirta, Ozan Yanar

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti hyväksyä Marika Kosken vastaehdotuksen äänin 7 – 2.

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Suomenkielinen jaosto esittää, että toimialan tulee etsiä keinoja, joilla nykyistä useampi oppilas opiskelee kotimaisten kielten lisäksi kahta kieltä eri puolilla Helsinkiä sosioekonomisesta taustasta riippumatta. Erityisesti pyritään huolehtimaan monipuolisesta A-kielivalikoimasta ja kehittämään toimintamalleja, joilla kieliryhmien oppilasmäärät yläasteelle siirryttäessä eivät vähene. Jaosto kehottaa virkakuntaa etsimään myös yläkouluissa pienentyneisiin ryhmäkokoihin ratkaisuja, kuten esimerkiksi koulun sisäisiä yhteisiä ryhmiä ja lähikoulujen välistä yhteistyötä. Viestinnän saavutettavuutta on kehitettävä mm. monikielisillä materiaaleilla ja useita tiedotuskanavia hyödyntäen. Viestinnässä on myös tuotava esiin kielten opiskelusta saadut hyödyt lapsen kognitiiviselle kyvykkyydelle. Suomenkielinen jaosto esittää myös, että ensi valtuustokaudella valmistellaan kielipoliittinen strategia toimialalle, jolla varmistetaan tasokas ja yhdenvertainen kielten opetus koko kaupungin alueella sekä ala- että yläkouluissa. Tavoitteena on, että Helsinki on jatkossakin kansainvälisyyttä ja monikielisyyttä tukeva kaupunki. Kielivalikoimaa pyritään laajentamaan ja kehittämään asukaslähtöisesti mm. Helsingissä yleisemmin puhuttuihin kieliin.

Jaa-äänet: 1
Seida Sohrabi

Ei-äänet: 8
Mika Ebeling, Sandra Hagman, Mari Holopainen, Marika Koski, Annica Moore, Jeremias Nurmela, Sami Säynevirta, Ozan Yanar

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti hyväksyä Marika Kosken vastaehdotuksen äänin 8 – 1.

22.10.2024 Pöydälle

24.09.2024 Pöydälle

Esittelijä
vs. perusopetusjohtaja
Taina Tervonen
Lisätiedot

Mervi Korhonen, toimialan kehittämisen tuen yksikön päällikkö, puhelin: 310 80498

mervi.korhonen@hel.fi
Stäng

Föredragande

vs. perusopetusjohtaja
Taina Tervonen

Mer information fås av

Mervi Korhonen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 80498

mervi.korhonen@hel.fi