Hankinta, puitejärjestely, pakettiautot 2025, rakentamispalveluliikelaitos Stara
Pakettiautojen hankinta ajaksi 1.1. – 31.12.2025
Päätösehdotus
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päättää oikeuttaa Staran toimitusjohtajan tekemään puitesopimukset pakettiautojen hankinnasta ajaksi 1.1. - 31.12.2025 esityslistatekstin liitteessä mainittujen toimittajien kanssa ko. liitteessä mainituista automerkeistä ja -malleista (liite 2).
Lisäksi johtokunta päättää oikeuttaa Staran logistiikan tekemään sopimuskauden aikana puitesopimukseen perustuvia tilauksia tarpeidensa mukaan hankinnan arvioidulla arvonlisäverottomalla kokonaisarvolla, joka on enintään 2,0 miljoonaa euroa (alv 0 %).
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.
Sopimukset tehdään vasta, kun toimittajaksi valittu on toimittanut rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa tai 6 b §:ssä tarkoitetut otteet, ja hankintayksikkö on varmistanut, ettei toimittajaksi valittua rasita mikään pakollinen poissulkemisperuste.
Esittelijän perustelut
EU-kynnysarvon ylittävästä hankinnasta on julkaistu HILMA- ja TED- (Tenders Electronic Daily) verkkosivustoilla hankintailmoitukset ja tarjouspyyntöasiakirjat julkaistiin tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 30.9.2024. Hankinnan kohteena on pakettiautojen hankinta.
Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen. Tarjoukset oli annettava sähköisesti Tarjouspalvelussa.
Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 23.10.2024 kello 15.00 mennessä. Hankintaan esitettyihin kysymyksiin vastattiin 24.10.2024 tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjat, sekä kysymykset ja vastaukset ovat esityslistatekstin oheismateriaalina.
Tarjousten määräaika oli 6.11.2024 kello 12.00. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.
Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä kahdeksan (8) tarjoajaa:
Adampolis Finland Oy
Auto Bassadone Oy
Autokeskus Oy
Hedin Automotive Finland Oy
Iveco Finland Oy
K Auto Retail Oy
Metroauto Oy
Veho Oy Ab
Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksessa annettujen tietojen perusteella (ESPD). Kaikki saadut tarjoukset täyttivät soveltuvuusvaatimukset.
EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa toimittajaksi valitulta on pyydettävä rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitettu ote rikosrekisteristä (edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävät henkilöt). Rikosrekisteriote toimii näyttönä siitä, ettei tarjoajaa koske jokin hankintalain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen rikosperusteinen poissulkemisperuste.
Hankintaprosessin aikataulussa pysymistä varten hankintayksikkö tarkastaa toimittajaksi valittujen pakolliset ja harkinnanvaraiset poissulkemisperusteet vasta päätöksen teon jälkeen. Sopimus tehdään vasta kun hankintayksikkö on varmistanut, ettei toimittajaksi valittua rasita mikään pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste.
Tarjottavat autot oli nettohinnoiteltava tarjouslomakkeella sisältäen nk. perusvarustelun, joka on tarjottavien autojen varusteluvaade. Nettohinnoittelun on perustuttava yleisesti käytössä oleviin hinnastoihin ja niistä myönnettäviin alennuksiin (hinnasto ./. myönnetty alennus, %). Dieselkäyttöisissä ajoneuvoissa autoveron osuus pyydettiin ilmoittamaan erikseen ja autoveroon oli sisällytettävä lisävarusteiden mahdollinen autoveron osuus. Hintatietojen lisäksi tarjouslomakkeella pyydettiin ilmoittamaan tarjottavien dieselkäyttöisten autojen WLTP mittauksen mukaiset hiilidioksidipäästöt (CO2), ja täyssähköautoissa WLTP mittauksen mukainen kantama (km), sekä muita auton teknisiä tietoja.
Kaikki tarjotut autot ovat tarjouspyynnön vaateiden mukaisia.
Päätöksen tekemisen perusteet dieselkäyttöisissä autoissa on kokonaistaloudellinen edullisuus tarjouspyynnössä ilmoitettujen valintaperusteiden mukaisesti (hinta ja ympäristötekijät). Täyssähköpakettiautojen kokonaistaloudellisen edullisuuden peruste on halvin hinta. Tarjousvertailuhinta on arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen tarjouspyynnön mukaisen varustelun.
Tarjousvertailu on esityslistatekstin liitteenä (liite 1). Tarjousvertailussa punaisella pohjavärillä ja valkoisella fontilla ovat myös ne autot, joista on saatu useita tarjouksia.
Samanlaisina autoina pidetään myös tarjottujen autojen sisarmalleja, joita tarjousvertailussa ovat:
Citroen Berlingo Van ja Toyota Proace City
Citroën Jumpy, Opel Vivaro ja Toyota Proace
Citroën Jumper, Opel Movano ja Toyota Proace Max
MAN TGE ja Volkswagen Crafter
Ford Transit Custom Van ja Volkswagen Transporter
Citroen e-Berlingo Van, Opel Combo-e Cargo ja Toyota Proace City
Renault Kangoo E-Tech ja Mercedes-Benz Citan 112e
Citroen e-Jumpy, Opel Vivaro-e 136 ja Toyota Proace L2 Base
Puitejärjestelyyn valittavat toimittajat, automerkit ja -mallit ovat esityslistatekstin erillisenä liitteenä (liite 2).
Laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista (740/2021), eli nk. puhtaiden ajoneuvojen laki, edellyttää hankintayksiköitä hankkimaan ajoneuvo- ja liikennepalveluhankinnoissa ympäristöystävällisiä ja energiatehokkaita ajoneuvoja.
Puitejärjestelyn perusteella Staran logistiikka hankkii vuokralleottajien käyttöön täyssähköpakettiautoja aina kun ne soveltuvat käyttöön. Dieselkäyttöisiä pakettiautoja hankitaan esimerkiksi, jos pakettiauton vuokralleottajalla ei ole ajoneuvon latausmahdollisuutta.
Puitejärjestelyyn on tarkoituksen mukaista valita useampia automerkkejä ja -malleja, jolla pyritään varmistamaan pakettiautojen sopimuskauden aikainen saatavuus, sekä soveltuvuus Staran logistiikan vuokralleottajien käyttöön.
Pakettiautojen valinnassa on otettava huomioon mm. etu- ja takavetoisten autojen, sekä erilaisten akselivälien saatavuus, kuten myös autojen kantavuudet ja tavaratilan koko. Puitejärjestelyyn valittavista pakettiautoista on mahdollista valita käyttötarpeet huomioon ottaen tapauskohtaisesti teknisiltä ja toiminnallisilta ominaisuuksiltaan soveltuvia pakettiautoja.
Sopimusehtojen mukaan autoja tilattaessa valintaperusteena auton valintaan vaikuttavat kokonaistaloudellisen edullisuusjärjestyksen lisäksi toimitusaika ja käyttöominaisuudet (esimerkiksi ulkomitat ja tavaratilan koko), sekä tekniset ominaisuudet kuten mm. käyttövoima ja sähköinen kantama (km).
Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun odotusaika (14 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.
Föredragande
Mer information fås av
Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 78571
Heikki Halonen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 38963