Den av ledamoten Pia Pakarinen väckta motionen om tjänster på ett och samma ställe för företagare
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag anse den av ledamoten Pia Pakarinen väckta motionen vara slutligt behandlad.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Ledamoten Pia Pakarinen och 20 andra ledamöter föreslår i sin motion att tjänster på ett och samma ställe ska tas i bruk för företag i Helsingfors särskilt när det gäller tillståndsfrågor.
Enligt 22 § 2 mom. i arbetsordningen för stadsfullmäktige ska stadsstyrelsen förelägga fullmäktige en motion som undertecknats av minst 15 ledamöter.
Stadsstyrelsen återremitterade 28.4.2014 ärendet för ny beredning utifrån att det ursprungliga målet ska breddas så att en webbtjänst på ett och samma ställe först tas i bruk för tillståndsfrågor och senare också för annat som kräver att företagen kontaktar staden.
Stadsstyrelsen meddelar att näringslivsavdelningen och IT- och kommunikationsavdelningen vid stadskansliet efter att ärendet återremitterats inledde samarbete kring en modell för hur saken ska framskrida och kring därtill hörande bakgrundsutredningar. Motionen ledde till att utveckling av de elektroniska tjänsterna infördes som ett bindande mål för stadskansliet i budgeten för år 2015.
En kartläggning över tjänster som stadens olika förvaltningar erbjöd företag gjordes i augusti 2015. Det utreddes då hur omfattande och av vilken typ tjänsterna var och vilka alternativ det finns när det gäller att samla tjänsterna på ett och samma ställe. De elektroniska tjänster som direkt kan anslutas till en tjänsteplattform var ganska få, och de flesta av dem var dessutom sådana att bara en del av processen, t.ex. en blankett, fanns i elektronisk form.
En central utmaning när de elektroniska tjänster som tas upp i motionen ska utvecklas visade sig vara att tjänsterna visserligen i sig gör det möjligt att effektivisera och reformera stadens rutiner och tjänsteproduktion men inte leder till någon nämnvärd produktivitetsvinst om de nuvarande modellerna samtidigt förblir oförändrade. Om de elektroniska tjänsterna ska utvecklas så att de finns på ett och samma ställe krävs det följaktligen i praktiken att bakgrundsprocesserna och beslutsfattandet beskrivs och utvecklas.
Det ovanstående ledde till att följande modell föreslås:
a) De åtgärder som behövs när en tjänsteplattform skapas och tjänster ansluts till den genomförs inom ramen för de befinliga budgetarna.
- En tjänstevy för företag utvecklas på den befintliga webbplatsen hel.fi (Yritysten Helsinki). Den befintliga plattformen för stadens elektroniska tjänster utnyttjas för att tjänsterna ska bli kompatibla.
- De företagstjänster som är färdiga enligt kartläggningen överförs till webbplatsen Yritysten Helsinki.
- Principerna för den statliga nationella tjänstevyn FöretagsFinland följs när stadens tjänstevy utvecklas. Den offentliga finska betaversionen (Yritys-Suomi) öppnades i juni 2016.
b) De nya tjänsterna/samlade tjänsterna och de därtill hörande processerna utvecklas som ett separat projekt med en separat budget.
- Fokus läggs på tjänster/samlade tjänster som passar bäst för elektronisk användning och har tillräckligt stor volym.
- Arbetet med att utveckla den elektroniska evenemangsanmälan fortsätter:
1. En ny användarvänligare elektronisk evenemangsanmälan togs i bruk i november 2016.
2. Processerna kring evenemangsanmälan automatiseras. Först börjar den villkorliga markanvändningen och integreringen av kartgränssnittet finslipas. Arbetet når produktionsstadiet våren 2017. Projektet finansieras med it-anslag och via nationella projekt. Det blev på senhösten 2016 klart att finansiering fås via finansministeriets projekt Offentliga tjänster digitaliseras. - Det inleds ett projekt som går ut på att de tjänster som Helsingfors Partitorg erbjuder företag ska bli elektroniska:
1. Försäljningsplatserna på torgen (fasta och tidsbestämda platser, popup-platser och platser för torgförsäljning) börjar hanteras elektroniskt. It-anslag söks för finansieringen av projektet.
2. Torgen får betalautomater för torgavgifter. Automaterna tas i bruk i etapper, först på Salutorget sommaren 2017. - Modellen företagslots börjar utvecklas som en del av stadens modell för delaktighet och växelverkan. Den innebär att företag får rådgivning och handledning centraliserat vad stadens tjänster beträffar.
Näringspolitiska kommissionen behandlade utvecklingsmodellen 5.2.2016. Det var meningen att saken därefter skulle behandlas av stadsstyrelsen. Behandlingen av ärendet har tyvärr dragit ut på tiden av tekniska skäl. Näringslivsavdelningen och IT- och kommunikationsavdelningen vid stadskansliet har emellertid hela tiden tillsammans fortsatt med det egentliga utvecklingsarbetet.
I och med att sektorreformen träder i kraft och antalet nämnder minskar år 2017 finns det goda möjligheter att utveckla de elektroniska tjänsterna och särskilt att förenkla tjänste- och beslutsprocesserna.
Kaupunginhallitus 18.04.2017 § 386
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Pia Pakarisen aloitteen loppuun käsitellyksi.
28.04.2014 Palautettiin
22.04.2014 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Santtu Von Bruun, yksikön päällikkö, puhelin: 310 36258
This decision was published on 12.05.2017
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.
Tillämpat lagrum: 91 § i kommunallagen
Presenter information
Ask for more info
Santtu Von Bruun, enhetschef, telefon: 09 310 36258