Den av ledamoten Leo Stranius väckta motionen om ett cykelstråk i den övergivna tågtunneln mellan Böle och Vallgårdsdalen
Beslut
På förslag av ordföranden beslutade stadsfullmäktige bordlägga ärendet.
Stadsfullmäktige beslutar anse den av ledamoten Leo Stranius väckta motionen vara slutligt behandlad.
Ledamoten Leo Stranius och 24 andra ledamöter föreslår i sin motion att stadsplaneringskontoret ska utreda möjligheten till en cykelväg i den övergivna tågtunneln mellan Böle och Vallgårdsdalen.
Enligt 22 § 2 mom. i arbetsordningen för stadsfullmäktige ska stadsstyrelsen förelägga fullmäktige en motion som undertecknats av minst 15 ledamöter.
Stadsstyrelsen hänvisar till ett utlåtande från stadsplaneringsnämnden och påpekar att det är så brant vid mynningen i västra ändan av tågtunneln att en ramp som är hyfsad och tillgänglig vad lutningen och längden beträffar är omöjlig att bygga. Själva tunneln är en bergtunnel som är 600 m lång och dessutom smal och därför inte kan ändras till en säker led för gång- och cykeltrafik.
Enligt målen för ett nät av huvudcykelvägar i innerstaden 2025 (ritning 6083-7) och planen för ett nät av supercykelvägar (ritning 6168-7) ska en cykelväg som går från Böle till Vallgårdsdalen löpa utmed Stinsgatan, fortsätta via en befintlig bro för gång- och cykeltrafik och korsa Backasgatan. I väster är cykelvägen tänkt att löpa via Böle bro och Estersporten till Västra Böle och vidare till Centralparken. Området har planerats med beaktande av detta.
Stadsstyrelsen meddelar att stråket via Stinsgatan och Böle bro förbättras för att cykeltrafiken i östvästlig riktning i Böle ska förenklas. Böle bro får nya enkelriktade cykelbanor år 2019, och för Stinsgatan utarbetas för närvarande en trafikplan där målen för cykelnätet blir beaktade i lösningarna för cykeltrafiken.
Stadsfullmäktige 01.02.2017 § 78
Beslut
På förslag av ordföranden beslutade stadsfullmäktige bordlägga ärendet.
18.01.2017 Bordlades
30.11.2016 Bordlades
Föredragande
Upplysningar
Anna Villeneuve, förvaltningsexpert, telefon: 310 36045
Kaupunginhallitus 14.11.2016 § 997
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Leo Straniuksen aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
Lisätiedot
Anna Villeneuve, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045
Kaupunkisuunnittelulautakunta 14.06.2016 § 233
Lausunto
Kaupunkisuunnittelulautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Kantakaupungin pyöräliikenteen pääverkon tavoitetila 2025 (piirustus 6083-7, kaupunkisuunnittelulautakunta 22.5.2012) sekä Pyöräliikenteen laatukäytävien (baanojen) verkkosuunnitelmassa (piirustus 6168-7, kaupunkisuunnittelulautakunta 19.2.2013) on esitetty Pasilan ja Vallilanlaakson välinen pyöräily-yhteys kulkevaksi Asemapäällikönkatua pitkin ja edelleen olemassa olevan jalankululle ja pyöräilylle osoitetun sillan kautta Mäkelänkadun ylitse Vallilanlaaksoon. Lännessä yhteys jatkuu Pasilansillan ja Esterinportin kautta Länsi-Pasilaan ja sieltä Keskuspuistoon. Alueen suunnittelussa on huomioitu nämä tavoiteverkot.
Ajantasa-asemakaavassa tunneli on osoitettu maanalaiseksi rautateitä varten varatuksi tilaksi. Tunnelin molemmissa päissä on viime vuosina ollut vireillä useita hankkeita, joita käsiteltäessä ei ole ollut tiedossa tunnelia koskevia tavoitteita esim. pyöräilyn suhteen. Lännessä on rakenteilla Teollisuuskadun muutokset, jotka perustuvat yleiskaavaan ja idässä on ollut suunnitteilla koulun laajennushanke. Tunnelin suuaukon suurin haaste länsipäässä on korkeusasemat eli liittyminen tunnelista länteen.
Junatunnelin länsipää sijaitsee Itä-Pasilassa, Kumpulantien ja Ratamestarinkadun kulmassa. Teollisuuskadun tunneli valmistuu vuonna 2019 eikä se mahdollista pyöräyhteyden rakentamista ratojen alitse länteen. Ainoa mahdollisuus olisi nousta tunnelista Ratapihantielle. Tunnelin suuaukon tasaus on +13,7. Maanpinta nousee lännen suuntaan ja saavuttaa Ratapihantiellä koron +26,9. Tämä tekee esteettömän tai ylipäätänsä kaltevuudeltaan ja pituudeltaan kohtuullisen luiskan rakentamisen tunnelista länteen Ratapihantielle mahdottomaksi.
Junatunneli on yli 600 metriä pitkä kalliotunneli. Tunnelin muuttaminen miellyttäväksi, laadukkaaksi ja turvalliseksi jalankulun ja pyöräilyn yhteydeksi olisi hankalaa tunnelin pituuden ja kapeuden johdosta.
Edellä esitetyistä syistä johtuen pyöräilyn osoittamista Pasilan ja Vallilanlaakson väliseen junatunneliin ei ole arvioitu tarkoituksenmukaiseksi.
Pasilassa itä-länsi suuntaisen pyöräilyn edistämiseksi parannetaan Asemapäällikönkadun ja Pasilansillan kautta kulkevaa reittiä. Pasilansillalla valmistuu uudet yksisuuntaiset pyöräjärjestelyt vuonna 2019. Asemapäällikönkadulle ollaan laatimassa liikennesuunnitelmaa, jossa on tavoiteverkon mukaiset pyörätieratkaisut.
Esittelijä
Lisätiedot
Harri Verkamo, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37127
This decision was published on 24.02.2017
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.
Tillämpat lagrum: 91 § i kommunallagen
Presenter information
Ask for more info
Anna Villeneuve, förvaltningsexpert, telefon: 09 310 36045