Den av ledamoten Seppo Kanerva väckta motionen om utveckling av cykelsäkerheten på vissa ställen i Helsingfors
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag anse den av ledamoten Seppo Kanerva väckta motionen vara slutligt behandlad.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Ledamoten Seppo Kanerva och 14 andra ledamöter föreslår i sin motion att cykelsäkerheten på Drumsö och på Bulevarden ska utvecklas med hjälp av genomfartsförbud för cyklister, gupp på cykelbanor och målade övergångsställen för fotgängare på cykelbanor.
Enligt 22 § 2 mom. i arbetsordningen för stadsfullmäktige ska stadsstyrelsen förelägga fullmäktige en motion som undertecknats av minst 15 ledamöter.
Stadsstyrelsen hänvisar till ett utlåtande från stadsplaneringsnämnden och påpekar att Braxviksvägen och Nordvästpassagen hör till ett huvudstråk för cykeltrafik till vilket det inte i dagens läge finns något alternativ. Busshållplatserna på Bulevarden gränsar till cykelbanan och saknar egentliga väntområden. Om det fanns ett övergångsställe skulle fotgängarna vara skyldiga att korsa cykelbanan just där, men det finns ingen enskild plats på hållplatserna där det är naturligt att korsa cykelbanan.
Erfarenheten visar att enbart trafikmärken som förbjuder genomfart för cyklister inte i praktiken minskar genomfarten, och en återhållsam linje följs därför när det gäller nya genomfartsförbud. Farthinder är inte lämpliga för att dämpa hastigheterna i cykeltrafiken eftersom de inte är tillräckligt effektiva för ändamålet och i värsta fall orsakar farliga situationer för cyklister och fotgängare.
Stadsstyrelsen framhåller att det inte är ändamålsenligt med genomfartsförbud på Braxviksvägen och Nordvästpassagen. Det är tänkt att Västerleden ska få en supercykelväg när trafiksystemet på Björkholmen klarnar i framtiden. Cykeltrafiken minskar då betydligt på Braxviksvägen och Nordvästpassagen även om huvudstråket för cykeltrafik mot Lövö fortfarande går via dem. Beträffande Bulevarden framgår det tydligt av vägtrafiklagen att cyklister har väjningsplikt. Följande är angivet i 31 § 3 mom.: "Cyklister och mopedister på cykelbana, som vid hållplats för buss eller spårvagn ämnar passera buss eller spårvagn som där stannat, skall lämna fri passage för på- eller avstigande passagerare."
Stadsfullmäktige 15.02.2017 § 112
Beslut
På förslag av ordföranden beslutade stadsfullmäktige bordlägga ärendet.
01.02.2017 Bordlades
18.01.2017 Bordlades
30.11.2016 Bordlades
Föredragande
Upplysningar
Anna Villeneuve, förvaltningsexpert, telefon: 310 36045
Kaupunginhallitus 14.11.2016 § 998
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Seppo Kanervan aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
Lisätiedot
Anna Villeneuve, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045
Kaupunkisuunnittelulautakunta 14.06.2016 § 232
Lausunto
Kaupunkisuunnittelulautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Lahnalahdentie ja Luoteisväylä ovat osa polkupyöräliikenteen pääreittiä, jolle ei nykyisellään ole vaihtoehtoa. Pyöräilyn läpiajon kieltäminen niillä ei ole tarkoituksenmukaista.
Kun Koivusaaren liikennejärjestelyt selkiytyvät tulevaisuudessa, on Länsiväylän varteen tarkoitus rakentaa baana, joka tulee huomattavasti vähentämään pyöräliikennettä Lahnalahdentiellä ja Luoteisväylällä. Tämänkin jälkeen niiden kautta kulkee pyöräliikenteen pääreitti Lehtisaaren suuntaan.
Läpiajon kieltäminen pelkin liikennemerkein ei kokemusten mukaan käytännössä vaikuta läpiajon määrään, joten uusien läpiajokieltojen suhteen on päädytty pidättyväiseen linjaan. Läpiajokieltojen valvonta kuuluu poliisille, jolla on tällä hetkellä valitettavan vähän resursseja tämän tyyppiseen liikenteen valvontaan. Läpiajokiellon valvonta on hankalaa ja resursseja vievää toimintaa, koska se edellyttää näköyhteyttä läpiajavaan ajoneuvoon koko valvottavalla katujaksolla.
Hidasteet eivät sovellu pyöräliikenteen nopeuksien hillintään, sillä ne eivät hidasta pyöräliikenteen vauhtia tehokkaasti mutta aiheuttavat pahimmillaan vaaratilanteita pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Hidasteet tehoavat heikosti kaikkein nopeimpiin kuljettajiin, mutta aiheuttavat tärinähaitan ja kaatumisriskin kaikille käyttäjille, myös maltillista vauhtia pyöräilevälle enemmistölle.
Bulevardilla bussipysäkit rajautuvat pyörätiehen eikä pysäkeillä ole varsinaisia odotusalueita. Suojatie merkitsisi jalankulkijoille velvollisuutta ylittää pyörätie vain suojatien kohdalta, mutta ylitystarpeeseen luontevaan yksittäistä kohtaa ei pysäkeillä ole. Pyöräilijän väistämisvelvollisuudesta määrätään selvästi tieliikennelaissa, jonka mukaan polkupyörän kuljettajan on aikoessaan ohittaa oikealta raitiovaunun tai linja-auton pysäytettävä ja annettava esteetön kulku raitiovaunusta tai linja-autosta poistuville taikka siihen nouseville matkustajille.
Esittelijä
Lisätiedot
Taina Toivanen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37433
This decision was published on 03.03.2017
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.
Tillämpat lagrum: 91 § i kommunallagen
Presenter information
Ask for more info
Anna Villeneuve, förvaltningsexpert, telefon: 09 310 36045