For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2016-007256
More recent handlings
Case 11. / 132 §

Den av ledamoten Helena Kantola väckta motionen om utveckling av Malms flygplatsområde till Helsinki Air Business Park

Helsinki City Council

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag anse den av ledamoten Helena Kantola väckta motionen vara slutligt behandlad.

Behandling

Ledamoten Helena Kantola understödd av ledamoten Björn Månsson föreslog att stadsfullmäktige skulle besluta återremittera motionen om Helsinki Air Business Park till stadsstyrelsen för ny beredning med beaktande av att minst två olika alternativ till en konsekvensbedömning utreds i enlighet med 5 § och 9 § i markanvändnings- och bygglagen Samtidigt förutsätter stadsfullmäktige att stadsstyrelsen beaktar följande dokument om Malms flygplats:
1. Riksdagens kommunikationsutskotts utlåtande om en luftfartsstrategi för EU (KoUU22016 rd E 4/2016 rd.),
2. Museiverkets utlåtande om generalplanen med avseende på en byggnad som ska bevaras och båda startbanorna (MV/1/05.02.00/2015),
3. den för Helsingfors stad gjorda miljöhistoriska utredningen om Malms flygplats 30.6.2016 (arkitektbyråerna Freese Oy och Schulman Oy)
4. medborgarinitiativet Lex Malm som föreläggs Riksdagen i februari 2017
5. europeiska kulturarvsorganisationen Europa Nostras och Europeiska investeringsbankens beslut om att Malms flygplats är ett av Europas sju mest hotade kulturarvsobjekt.

6 omröstningen

Fortsatt behandling av ärendet JA, återremiss NEJ

JA-förslag: Fortsättning
NEJ-förslag: Stadsfullmäktige återremitterar motionen om Helsinki Air Business Park till stadsstyrelsen för ny beredning med beaktande av att minst två olika alternativ till en konsekvensbedömning utreds i enlighet med 5 § och 9 § i markanvändnings- och bygglagen Samtidigt förutsätter stadsfullmäktige att stadsstyrelsen beaktar följande dokument om Malms flygplats:
1. Riksdagens kommunikationsutskotts utlåtande om en luftfartsstrategi för EU (KoUU22016 rd E 4/2016 rd.),
2. Museiverkets utlåtande om generalplanen med avseende på en byggnad som ska bevaras och båda startbanorna (MV/1/05.02.00/2015),
3. den för Helsingfors stad gjorda miljöhistoriska utredningen om Malms flygplats 30.6.2016 (arkitektbyråerna Freese Oy och Schulman Oy)
4. medborgarinitiativet Lex Malm som föreläggs Riksdagen i februari 2017
5. europeiska kulturarvsorganisationen Europa Nostras och Europeiska investeringsbankens beslut om att Malms flygplats är ett av Europas sju mest hotade kulturarvsobjekt.

Ja-röster: 42
Zahra Abdulla, Outi Alanko-Kahiluoto, Hennariikka Andersson, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Eero Heinäluoma, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Ville Jalovaara, Jukka Järvinen, Jessica Karhu, Arja Karhuvaara, Otso Kivekäs, Vesa Korkkula, Tuuli Kousa, Meeri Kuikka, Pauliina Lehtinen, Otto Lehtipuu, Eija Loukoila, Jape Lovén, Hannele Luukkainen, Petra Malin, Silvia Modig, Elina Moisio, Seija Muurinen, Terhi Mäki, Matti Niiranen, Laura Nordström, Hannu Oskala, Pia Pakarinen, Sirpa Puhakka, Tatu Rauhamäki, Laura Rissanen, Wille Rydman, Tomi Sevander, Leo Stranius, Kaarin Taipale, Tuomas Tuure, Tuomo Valokainen, Sanna Vesikansa, Anna Vuorjoki, Ville Ylikahri

Nej-röster: 32
Mukhtar Abib, Sirpa Asko-Seljavaara, Harry Bogomoloff, Gunvor Brettschneider, Mika Ebeling, Matti Enroth, Charlotte Granberg-Haakana, Yrjö Hakanen, Juha Hakola, Veronica Hertzberg, Nina Huru, Nuutti Hyttinen, Suzan Ikävalko, Helena Kantola, Tapio Klemetti, Laura Kolbe, Kauko Koskinen, Terhi Koulumies, Heimo Laaksonen, Timo Laaninen, Björn Månsson, Jarmo Nieminen, Tom Packalén, Jaana Pelkonen, Terhi Peltokorpi, Timo Raittinen, Marcus Rantala, Mari Rantanen, Pekka Tiusanen, Sinikka Vepsä, Pertti Villo, Tuulikki Vuorinen

Frånvarande: 11
Maija Anttila, Jasmin Hamid, Fatbardhe Hetemaj, Rene Hursti, Emma Kari, Harri Lindell, Sami Muttilainen, Nasima Razmyar, Johanna Sydänmaa, Thomas Wallgren, Heta Välimäki

Stadsfullmäktige beslutade fortsätta behandlingen av ärendet.

See table with voting results

Äänestys 1

Member Political group
Abdulla, Zahra No council group
Alanko-Kahiluoto, Outi Vihreä valtuustoryhmä
Andersson, Hennariikka No council group
Arajärvi, Pentti Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Arhinmäki, Paavo No council group
Heinäluoma, Eero No council group
Holopainen, Mari Vihreä valtuustoryhmä
Honkasalo, Veronika Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Jalovaara, Ville Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Järvinen, Jukka No council group
Karhu, Jessica No council group
Karhuvaara, Arja Kokoomuksen valtuustoryhmä
Kivekäs, Otso Vihreä valtuustoryhmä
Korkkula, Vesa Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Kousa, Tuuli No council group
Kuikka, Meeri No council group
Lehtinen, Pauliina No council group
Lehtipuu, Otto No council group
Loukoila, Eija No council group
Lovén, Jape No council group
Luukkainen, Hannele No council group
Malin, Petra Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Modig, Silvia No council group
Moisio, Elina No council group
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Mäki, Terhi No council group
Niiranen, Matti Kokoomuksen valtuustoryhmä
Nordström, Laura No council group
Oskala, Hannu Vihreä valtuustoryhmä
Pakarinen, Pia Kokoomuksen valtuustoryhmä
Puhakka, Sirpa No council group
Rauhamäki, Tatu No council group
Rissanen, Laura Kokoomuksen valtuustoryhmä
Rydman, Wille Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Sevander, Tomi No council group
Stranius, Leo Vihreä valtuustoryhmä
Taipale, Kaarin No council group
Tuure, Tuomas No council group
Valokainen, Tuomo No council group
Vesikansa, Sanna Vihreä valtuustoryhmä
Vuorjoki, Anna Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Ylikahri, Ville No council group
Close
Member Political group
Abib, Mukhtar Kokoomuksen valtuustoryhmä
Asko-Seljavaara, Sirpa Kokoomuksen valtuustoryhmä
Bogomoloff, Harry Kokoomuksen valtuustoryhmä
Brettschneider, Gunvor No council group
Ebeling, Mika Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä
Enroth, Matti No council group
Granberg-Haakana, Charlotte No council group
Hakanen, Yrjö No council group
Hakola, Juha Kokoomuksen valtuustoryhmä
Hertzberg, Veronica No council group
Huru, Nina No council group
Hyttinen, Nuutti Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Ikävalko, Suzan No council group
Kantola, Helena No council group
Klemetti, Tapio Kokoomuksen valtuustoryhmä
Kolbe, Laura Keskustan valtuustoryhmä
Koskinen, Kauko No council group
Koulumies, Terhi No council group
Laaksonen, Heimo Kokoomuksen valtuustoryhmä
Laaninen, Timo No council group
Månsson, Björn Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Nieminen, Jarmo No council group
Packalén, Tom Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Pelkonen, Jaana No council group
Peltokorpi, Terhi Keskustan valtuustoryhmä
Raittinen, Timo No council group
Rantala, Marcus Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Rantanen, Mari Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Tiusanen, Pekka No council group
Vepsä, Sinikka Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Villo, Pertti No council group
Vuorinen, Tuulikki No council group
Close
Member Political group
Close
Member Political group
Anttila, Maija No council group
Hamid, Jasmin No council group
Hetemaj, Fatbardhe No council group
Hursti, Rene No council group
Kari, Emma Vihreä valtuustoryhmä
Lindell, Harri No council group
Muttilainen, Sami Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Razmyar, Nasima Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Sydänmaa, Johanna Vihreä valtuustoryhmä
Wallgren, Thomas Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Välimäki, Heta No council group
Close
By political group
Political group Ayes Noes Blank Absent
No council group 24 17 0 6
Vihreä valtuustoryhmä 6 0 0 2
Kokoomuksen valtuustoryhmä 5 6 0 0
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä 4 0 0 1
Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä 2 1 0 2
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 1 3 0 0
Keskustan valtuustoryhmä 0 2 0 0
Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä 0 1 0 0
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä 0 2 0 0
Close

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

Ledamoten Helena Kantola och 15 andra ledamöter föreslår följande i sin motion: Stadsstyrelsen utreder möjligheterna att utveckla Malms flygplatsområde till Helsinki Air Business Park på basis av den till motionen fogade visionen och de tidigare utredningarna och låter göra s.k. feasible study- och lönsamhetskalkyler över Malms flygplats.

Enligt 22 § 2 mom. i arbetsordningen för stadsfullmäktige ska stadsstyrelsen förelägga fullmäktige en motion som undertecknats av minst 15 ledamöter.

Stadsstyrelsen hänvisar till Helsingfors nya generalplan, Den urbana planen, godkänd av stadsfullmäktige 26.10.2016, i vilken Malms flygplatsområde är ett av de största nya byggområdena. I Malms flygplatsområde kan det byggas en stadsdel för ca 25 000 invånare med 2 000–4 000 arbetstillfällen. Byggandet i området påverkar också avsevärt Malms nuvarande uppbyggnad och hela det nordöstra Helsingfors genom att harmonisera stadsstrukturen där.

Nylands förbund har 22.12.2015 gett ett utlåtande till Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland om skyddandet av Malms flygplats med stöd av lagen om skyddande av byggnadsarvet (498/2010) och konstaterar att landskapsplanen styr planeringen av området i fråga om flygplatsområdet. Flygplatsområdet har i de gällande landskapsplanerna för Nyland anvisats med beteckningen för ett flygplatsområde som reserveras för tätortsfunktioner om flygverksamheten upphör. De nödvändiga besluten om att upphöra med flygverksamheten och flytta myndighetsfunktionerna annanstans har fattats och Nylands förbund anser därför att byggandet av tätortsfunktioner i området följer landskapsplanen.

Etapplandskapsplan 4 för Nyland är i förslagsfasen. I etapplandskapsplanen tas Malms flygplatsområde upp som ett område för tätortsfunktioner i vilket det dessutom anges en beteckning som gäller utvecklingsprincipen att förtäta området. Enligt 24 § i markanvändnings- och bygglagen ska man vid planering på landskapsnivå och annan områdesplanering beakta de riksomfattande målen för områdesanvändningen så att möjligheterna att uppnå dem främjas. Att skydda den värdefulla kulturmiljön på Malms flygplats utgående från att flygtrafiken i området fortsätter på samma sätt som i nuläget stridet mot de riksomfattande målen för områdesanvändningen i Helsingforsregionen.

Nylands förbund konstaterar i sitt utlåtande att det inte är möjligt att fortsätta flygverksamheten på Malms flygplats på samma sätt som i nuläget, vilket skulle trygga de funktionella kulturmiljövärdena för området, på basis av de tidigare besluten om flygverksamheten.

En rapport om utvecklingen av Malm, Mahdollisuuksien Malmi. Keskusta, lentokenttä, Pukinmäki ja Jakomäki(Link leads to external service), har gjorts upp för utarbetandet av generalplanen. I rapporten anges en detaljerad beskrivning om förändringen i Malm och flygplatsområdet. Det konstateras i rapporten att uppbyggnaden av den historiska flygplatsen med rullbana, som också tas upp i förteckningen över byggda kulturmiljöer av riksintresse (RKY), är en av utgångspunkterna för planeringen av det nya området. Den gamla flygplatsen syns i stadsstrukturen och stadsbilden: rullbanans riktlinjer syns dels i de nya gatulinjerna, dels i form av parker som fungerar som utsiktsaxlar.

Enligt en översiktlig referensplan som utarbetats som underlag för generalplanen är det möjligt att planlägga ca 1,3–1,5 miljoner m² (ca 25 000 invånare och 2 000–4 000 arbetstillfällen) i de områden som blir lediga efter att flygplatsfunktionerna upphört. Största delen av området anvisas i generalplanen som ett bostadsdominerat område och i fråga om närcentrum som ett centrumområde för stadsstruktur i vilket det också är önskvärt att bygga verksamhetslokaler. Kvartersexploateringen varierar i området från 0,4 i de nya kvarteren till 1,5–2 i närheten av närcentrum. En tillräckligt hög invånartäthet är ett villkor för livligheten och spårförbindelsearrangemangen i området.

Malms flygplats centrum anges i generalplanen som ett närcentrum med mångsidig service som fungerar som ett självständigt centrum. Servicen i närcentrum lockar i huvudsak invånarna i närområdena men den kan ha också specialiserade tjänster som stöder varandra i den nätliknande stadsstrukturen och kan ge området ett särdrag som lockar användare också från längre håll.

Industriområdena kring flygplatsen, Tattarmossen och Tattaråsen, är i nuläget fungerande och särpräglade företagsområden. Enligt bedömningar kommer efterfrågan på och utbudet av funktioner av nuvarande slag i Tattarmossen att vara i balans minst till mitten av 2030-talet. Företagsområdena bevaras också i fortsättningen främst som arbetsplatskoncentrationer men områdenas karaktär kan ändras på lång sikt. Speciellt Tattaråsens potential ökar när området bättre kopplas ihop med arbetsplatsområdena i Stensböle och Vik och de exploateringsbegränsande maximivåningstalen avlägsnas när flygplatsverksamheten upphör.

I regeringens rambeslut från 2014 (Planen för de offentliga finanserna 2015–2018) anges det i fråga om Malm att staten för att förbättra förutsättningarna för bostadsbyggande i Helsingforsregionen lägger ned sin verksamhet på Helsingfors-Malms flygplats så att området kan tas i bruk för bostäder senast i början av 2020-talet. Stadsfullmäktige beslutade 26.11.2014 (365 §) köpa fastigheterna och byggnaderna på Malms flygplats. Med Finavia Abp ingicks ett köpebrev genom vilket bolaget sålde markområdena på 18,465 hektar i sin ägo i Malms flygplatsområde och i dess närhet till Helsingfors stad och avstod samtidigt från nyttjanderätten till området på ca 116 hektar som baserade sig på avtal mellan bolaget och Helsingfors stad. Affären omfattade de byggnader i Finavia Abp:s ägo som ligger i områdena i fråga.

Läget för Helsingfors-Malms flygplats är enligt kommunikationsministeriet slutbehandlat för ministeriet del. Kommunikationsministeriet svarade i januari 2015 på justitiekanslersämbetets begäran om utredning i fråga om beredningen av beslutet att lägga ned Helsingfors-Malms flygplats. Enligt ett klagomål till justitiekanslern hade statens rambeslut i mars 2014 fattats utan vederbörliga uppgifter och beretts på felaktiga grunder. Justitiekanslern konstaterade i september 2015 att statens beslut att avstå från flygplatsområdet inte hade fattats på bristfälliga eller felaktiga grunder. Kommunikationsministeriet har enligt sitt eget meddelande inte längre någon roll i situationen för Malms flygplats. Besluten om hur området för Malms flygplats som blir ledigt i fortsättningen används hör till Helsingfors stad.

Helsingfors stad har sökt samarbetspartner och arrendetagare som är intresserade av att tillfälligt använda Malms flygfält efter årsskiftet 2016/2017. I en ansökan i september 2016 kontaktades staden av ett tiotal aktörer med anknytning till både luftfart och annan verksamhet. Det är möjligt att arrendera området i sin helhet eller delar av detta för mångsidigt tillfälligt bruk. Det är också möjligt att använda fältet för olika ändamål under en kort tidsperiod. Staden syftar till att olika arrendetagare också i fortsättningen kan fungera på fältet sida vid sida. Också de nuvarande arrende- och hyreskontrakten kan förlängas. Av de nuvarande aktörerna på Malms flygfält har största delen meddelat att de vill fortsätta med sin verksamhet i området efter årsskiftet som arrendetagare hos Helsingfors stad. Meningen är att besluten i de ansökningar som kom in i ansökan i september ska fattas under november.

Under behandlingen av generalplanen föreslog ledamoten Helena Kantola följande hemställningskläm som inte understöddes, varvid den förföll: Stadsfullmäktige förutsätter vid godkännandet av generalplanen att stadsstyrelsen före beslutet om att bebygga Malms flygplats utreder möjligheterna att använda Malms flygplats för att genomföra och utveckla idén Helsinki Air Business Park.

Stadsstyrelsen konstaterar att Helsingfors är en attraktiv växande huvudstad som med den 26.10.2016 godkända generalplanen skapar förutsättningar för att på lång sikt planera den växande staden och därigenom säkrar förutsättningarna för en tillräcklig bostadsproduktion och näringslivsfunktioner. En tredjedel av den nya våningsyta som generalplanen möjliggör består av de nya mer omfattande områdeshelheterna såsom Malms flygplats. Ett växande och framgångsrikt Helsingfors gagnar hela Finland. Helsingfors är motor för utvecklingen i Finland, och att Helsingforsregionen är attraktiv är viktigt med tanke på ekonomisk tillväxt i hela landet. Generalplanen, och Malm, skapar förutsättningar för den framtida konkurrenskraften.

Close

Stadsfullmäktige 15.02.2017 § 118

Beslut

På förslag av ordföranden beslutade stadsfullmäktige bordlägga ärendet.

01.02.2017 Bordlades

18.01.2017 Bordlades

30.11.2016 Bordlades

Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar

Anna Villeneuve, förvaltningsexpert, telefon: 310 36045

anna.villeneuve@hel.fi

Kaupunginhallitus 14.11.2016 § 1004

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Helena Kantolan aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Anni Sinnemäki
Lisätiedot

Anna Villeneuve, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045

anna.villeneuve@hel.fi
Close

This decision was published on 03.03.2017

FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING

Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.

Tillämpat lagrum: 91 § i kommunallagen

Close

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Anna Villeneuve, förvaltningsexpert, telefon: 09 310 36045

anna.villeneuve@hel.fi