Hyrning av en byggnad på Drumsö i Kiinteistö Oy Vattuniemenkuja Neljäs ägo för utbildningsverket och barnomsorgsverket
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag
A
bemyndiga fastighetskontorets lokalcentral att hyra en fyravånings produktions- och kontorsbyggnad med en hyresyta på ca 8 900 m² lägenhetsyta av ägaren Kiinteistö Oy Vattuniemenkuja Neljä. Byggnaden är belägen vid Hallonnäsgränden 4 på Drumsö. Den ska ha ändrats så att den kan användas i enlighet med utbildningsverkets och barnomsorgsverkets behovsbeskrivningar. Hyrestiden börjar den dag byggnaden tas i bruk, dock senast 15.7.2019. Hyresavtalet baserat på ett hyresanbud som uppdaterades 11.11.2016 (bilaga 1) är tidsbundet och går ut tjugo år efter den dag hyrestiden börjat. Huvudvillkoren är följande:
1
Kapitalhyran uppgår till 175 775 euro (19,75 euro/m²) i månaden exklusive mervärdesskatt. Den omfattar enligt en bilaga de i stadens anbudsförfrågan beskrivna funktionella förändringarna och förhållandena efter att de blivit genomförda av uthyraren på ett av myndigheterna godkänt sätt, på så vis att kvalitetsnivån och förhållandena uppfyller kraven på säkerhet och sundhet. Rumsprogrammet i anbudsförfrågan är utarbetat i samråd med utbildningsverket, barnomsorgsverket och fastighetskontorets lokalcentral.
2
Fastighetskontorets lokalcentral ansvarar för underhållet på samma sätt som beträffande skol- och daghemsbyggnader som staden äger direkt. Användarna betalar för underhållet på så sätt att underhållskostnaderna fogas till hyran i form av underhållshyra. Underhållshyran bestäms enligt byggnadstypen och utifrån de faktiska genomsnittliga underhållskostnaderna de tolv föregående månaderna. Dessa underhållskostnader uppgår till 3,15 euro/m²/månad i fråga om lågstadiebyggnader och till 5,67 euro/m²/månad i fråga om daghemsbyggnader. Underhållshyran justeras vart tredje år enligt de faktiska kostnaderna.
B
bemyndiga fastighetskontorets lokalcentral att i den hyrda byggnaden hyra ut de lokaler till utbildningsverket och barnomsorgsverket som dessa behöver. Hyran består av den kapitalhyra som enligt avtalet ska betalas till uthyraren och av det nedanstående
- en underhållshyra som uppgår till ca 3,25 euro/m²/månad för utbildningsverkets lokaler och till ca 4,50 euro/m²/månad för barnomsorgsverkets lokaler, varvid det är beaktat att vissa lokaler används av båda verken
- lokalcentralens allmänna kostnader, 0,50 euro/m²/månad
- beräknade extra kostnader för nya utomhusområden, ca 0,50 euro/m²/månad
- eventuella övriga smärre tilläggshyror som bestäms separat
C
bemyndiga fastighetskontorets lokalcentral att vid behov göra smärre ändringar i hyresavtalet.
Dessutom godkände stadsfullmäktige följande hemställningskläm:
Stadsfullmäktige förutsätter att invånarna får intensifierad information om mätningarna av inomhusluften och om byggnadstillsynen under byggtiden och vid ibruktagandet. (Elina Moisio) |
Behandling
Ledamoten Sirkku Ingervo understödd av ledamoten Sami Muttilainen föreslog att stadsfullmäktige skulle besluta återremittera ärendet till stadsstyrelsen för ny beredning utgående från att uppförandet av en nybyggnad för skol- och daghemslokaler på Drumsö påskyndas.
Motivering: Hallonnäsgränden 4 är en kontorsbyggnad där det finns uppenbara problem med inomhusluften och där det inte finns garantier för att hälsoriskerna elimineras med den brådskande tidtabellen för reparationer. Gårdsplanen vid Hallonnäsgränden 4 är inte heller tillräckligt stor för såväl en skola som ett daghem.
5 omröstningen
Fortsatt behandling av ärendet JA, återremiss NEJ
JA-förslag: Fortsättning
NEJ-förslag: Stadsfullmäktige återremitterar ärendet för ny beredning utgående från att uppförandet av en nybyggnad för skol- och daghemslokaler på Drumsö påskyndas. Motivering: Hallonnäsgränden 4 är en kontorsbyggnad där det finns uppenbara problem med inomhusluften och där det inte finns garantier för att hälsoriskerna elimineras med den brådskande tidtabellen för reparationer. Gårdsplanen vid Hallonnäsgränden 4 är inte heller tillräckligt stor för såväl en skola som ett daghem.
Ja-röster: 79
Zahra Abdulla, Hennariikka Andersson, Maija Anttila, Paavo Arhinmäki, Sirpa Asko-Seljavaara, Harry Bogomoloff, Gunvor Brettschneider, Matti Enroth, Laura Finne-Elonen, Yrjö Hakanen, Juha Hakola, Jasmin Hamid, Eero Heinäluoma, Veronica Hertzberg, Fatbardhe Hetemaj, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Rene Hursti, Nina Huru, Nuutti Hyttinen, Suzan Ikävalko, Ville Jalovaara, Jukka Järvinen, Helena Kantola, Tarja Kantola, Arja Karhuvaara, Emma Kari, Otso Kivekäs, Dan Koivulaakso, Laura Kolbe, Kauko Koskinen, Terhi Koulumies, Tuuli Kousa, Minerva Krohn, Timo Laaninen, Otto Lehtipuu, Harri Lindell, Eija Loukoila, Jape Lovén, Pekka Majuri, Petra Malin, Silvia Modig, Elina Moisio, Seija Muurinen, Björn Månsson, Sari Mäkimattila, Lasse Männistö, Jarmo Nieminen, Matti Niiranen, Jan D Oker-Blom, Hannu Oskala, Sara Paavolainen, Pia Pakarinen, Jaana Pelkonen, Terhi Peltokorpi, Erkki Perälä, Sirpa Puhakka, Mika Raatikainen, Timo Raittinen, Tuomas Rantanen, Tatu Rauhamäki, Risto Rautava, Nasima Razmyar, Jukka Relander, Laura Rissanen, Wille Rydman, Heini Röyskö, Tomi Sevander, Osmo Soininvaara, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Kaarin Taipale, Karita Toijonen, Pilvi Torsti, Ulla-Marja Urho, Thomas Wallgren, Sanna Vesikansa, Pertti Villo, Anna Vuorjoki
Nej-röster: 2
Sirkku Ingervo, Sami Muttilainen
Frånvarande: 4
Seppo Kanerva, Osku Pajamäki, Mari Puoskari, Sinikka Vepsä
Stadsfullmäktige beslutade fortsätta behandlingen av ärendet.
Under diskussionen föreslog ledamoten Elina Moisio understödd av ledamoten Sirkku Ingervo följande hemställningskläm:
Stadsfullmäktige förutsätter att invånarna får intensifierad information om mätningarna av inomhusluften och om byggnadstillsynen under byggtiden och vid ibruktagandet. |
Stadsfullmäktige godkände först stadsstyrelsens förslag enhälligt.
6 omröstningen
Ledamoten Elina Moisios hemställningskläm JA, motsätter sig NEJ
JA-förslag: Stadsfullmäktige förutsätter att invånarna får intensifierad information om mätningarna av inomhusluften och om byggnadstillsynen under byggtiden och vid ibruktagandet.
NEJ-förslag: Motsätter sig
Ja-röster: 71
Zahra Abdulla, Hennariikka Andersson, Maija Anttila, Paavo Arhinmäki, Harry Bogomoloff, Gunvor Brettschneider, Matti Enroth, Laura Finne-Elonen, Yrjö Hakanen, Juha Hakola, Jasmin Hamid, Eero Heinäluoma, Veronica Hertzberg, Fatbardhe Hetemaj, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Rene Hursti, Nuutti Hyttinen, Suzan Ikävalko, Sirkku Ingervo, Ville Jalovaara, Jukka Järvinen, Helena Kantola, Tarja Kantola, Emma Kari, Otso Kivekäs, Dan Koivulaakso, Laura Kolbe, Terhi Koulumies, Tuuli Kousa, Minerva Krohn, Timo Laaninen, Otto Lehtipuu, Eija Loukoila, Jape Lovén, Pekka Majuri, Petra Malin, Silvia Modig, Elina Moisio, Sami Muttilainen, Björn Månsson, Sari Mäkimattila, Lasse Männistö, Jarmo Nieminen, Matti Niiranen, Jan D Oker-Blom, Hannu Oskala, Sara Paavolainen, Pia Pakarinen, Jaana Pelkonen, Terhi Peltokorpi, Erkki Perälä, Sirpa Puhakka, Timo Raittinen, Tuomas Rantanen, Risto Rautava, Jukka Relander, Laura Rissanen, Wille Rydman, Heini Röyskö, Tomi Sevander, Osmo Soininvaara, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Karita Toijonen, Pilvi Torsti, Ulla-Marja Urho, Sinikka Vepsä, Sanna Vesikansa, Pertti Villo, Anna Vuorjoki
Blanka: 10
Sirpa Asko-Seljavaara, Nina Huru, Arja Karhuvaara, Kauko Koskinen, Harri Lindell, Seija Muurinen, Mika Raatikainen, Tatu Rauhamäki, Kaarin Taipale, Thomas Wallgren
Frånvarande: 4
Seppo Kanerva, Osku Pajamäki, Mari Puoskari, Nasima Razmyar
Stadsfullmäktige godkände ledamoten Elina Moisios förslag till hemställningskläm.
Ledamoten Sirkku Ingervo anmälde avvikande mening genom att reservera sig mot beslutet:
Hallonnäsgränden 4 är en kontorsbyggnad där det finns uppenbara problem med inomhusluften och där det inte finns garantier för att hälsoriskerna elimineras med den brådskande tidtabellen för reparationer. Gårdsplanen vid Hallonnäsgränden 4 är inte heller tillräckligt stor för såväl en skola som ett daghem.
Utifrån jämförelsen motsvarar kostnaderna för nybyggnadsalternativet till storleken den kapitaliserade hyressumman för hyresprojektet.
Äänestys 1
Member | Political group |
---|---|
Abdulla, Zahra | No council group |
Andersson, Hennariikka | No council group |
Anttila, Maija | No council group |
Arhinmäki, Paavo | No council group |
Asko-Seljavaara, Sirpa | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Bogomoloff, Harry | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Brettschneider, Gunvor | No council group |
Enroth, Matti | No council group |
Finne-Elonen, Laura | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Hakanen, Yrjö | No council group |
Hakola, Juha | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Hamid, Jasmin | No council group |
Heinäluoma, Eero | No council group |
Hertzberg, Veronica | No council group |
Hetemaj, Fatbardhe | No council group |
Holopainen, Mari | Vihreä valtuustoryhmä |
Honkasalo, Veronika | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Hursti, Rene | No council group |
Huru, Nina | No council group |
Hyttinen, Nuutti | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Ikävalko, Suzan | No council group |
Jalovaara, Ville | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Järvinen, Jukka | No council group |
Kantola, Helena | No council group |
Kantola, Tarja | No council group |
Karhuvaara, Arja | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Kari, Emma | Vihreä valtuustoryhmä |
Kivekäs, Otso | Vihreä valtuustoryhmä |
Koivulaakso, Dan | No council group |
Kolbe, Laura | Keskustan valtuustoryhmä |
Koskinen, Kauko | No council group |
Koulumies, Terhi | No council group |
Kousa, Tuuli | No council group |
Krohn, Minerva | No council group |
Laaninen, Timo | No council group |
Lehtipuu, Otto | No council group |
Lindell, Harri | No council group |
Loukoila, Eija | No council group |
Lovén, Jape | No council group |
Majuri, Pekka | No council group |
Malin, Petra | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Modig, Silvia | No council group |
Moisio, Elina | No council group |
Muurinen, Seija | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Månsson, Björn | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Mäkimattila, Sari | No council group |
Männistö, Lasse | No council group |
Nieminen, Jarmo | No council group |
Niiranen, Matti | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Oker-Blom, Jan D | No council group |
Oskala, Hannu | Vihreä valtuustoryhmä |
Paavolainen, Sara | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Pakarinen, Pia | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Pelkonen, Jaana | No council group |
Peltokorpi, Terhi | Keskustan valtuustoryhmä |
Perälä, Erkki | No council group |
Puhakka, Sirpa | No council group |
Raatikainen, Mika | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Raittinen, Timo | No council group |
Rantanen, Tuomas | Vihreä valtuustoryhmä |
Rauhamäki, Tatu | No council group |
Rautava, Risto | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Razmyar, Nasima | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Relander, Jukka | No council group |
Rissanen, Laura | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Rydman, Wille | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Röyskö, Heini | No council group |
Sevander, Tomi | No council group |
Soininvaara, Osmo | Vihreä valtuustoryhmä |
Stranius, Leo | Vihreä valtuustoryhmä |
Sydänmaa, Johanna | Vihreä valtuustoryhmä |
Taipale, Kaarin | No council group |
Toijonen, Karita | No council group |
Torsti, Pilvi | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Urho, Ulla-Marja | No council group |
Wallgren, Thomas | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Vesikansa, Sanna | Vihreä valtuustoryhmä |
Villo, Pertti | No council group |
Vuorjoki, Anna | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Member | Political group |
---|---|
Ingervo, Sirkku | No council group |
Muttilainen, Sami | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Member | Political group |
---|
Member | Political group |
---|---|
Kanerva, Seppo | No council group |
Pajamäki, Osku | No council group |
Puoskari, Mari | No council group |
Vepsä, Sinikka | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
By political group
Political group | Ayes | Noes | Blank | Absent |
---|---|---|---|---|
No council group | 46 | 1 | 0 | 3 |
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 9 | 0 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 9 | 0 | 0 | 0 |
Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä | 5 | 0 | 0 | 1 |
Perussuomalaisten valtuustoryhmä | 3 | 0 | 0 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 3 | 1 | 0 | 0 |
Keskustan valtuustoryhmä | 2 | 0 | 0 | 0 |
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä | 2 | 0 | 0 | 0 |
Äänestys 2
Member | Political group |
---|---|
Abdulla, Zahra | No council group |
Andersson, Hennariikka | No council group |
Anttila, Maija | No council group |
Arhinmäki, Paavo | No council group |
Bogomoloff, Harry | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Brettschneider, Gunvor | No council group |
Enroth, Matti | No council group |
Finne-Elonen, Laura | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Hakanen, Yrjö | No council group |
Hakola, Juha | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Hamid, Jasmin | No council group |
Heinäluoma, Eero | No council group |
Hertzberg, Veronica | No council group |
Hetemaj, Fatbardhe | No council group |
Holopainen, Mari | Vihreä valtuustoryhmä |
Honkasalo, Veronika | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Hursti, Rene | No council group |
Hyttinen, Nuutti | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Ikävalko, Suzan | No council group |
Ingervo, Sirkku | No council group |
Jalovaara, Ville | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Järvinen, Jukka | No council group |
Kantola, Helena | No council group |
Kantola, Tarja | No council group |
Kari, Emma | Vihreä valtuustoryhmä |
Kivekäs, Otso | Vihreä valtuustoryhmä |
Koivulaakso, Dan | No council group |
Kolbe, Laura | Keskustan valtuustoryhmä |
Koulumies, Terhi | No council group |
Kousa, Tuuli | No council group |
Krohn, Minerva | No council group |
Laaninen, Timo | No council group |
Lehtipuu, Otto | No council group |
Loukoila, Eija | No council group |
Lovén, Jape | No council group |
Majuri, Pekka | No council group |
Malin, Petra | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Modig, Silvia | No council group |
Moisio, Elina | No council group |
Muttilainen, Sami | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Månsson, Björn | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Mäkimattila, Sari | No council group |
Männistö, Lasse | No council group |
Nieminen, Jarmo | No council group |
Niiranen, Matti | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Oker-Blom, Jan D | No council group |
Oskala, Hannu | Vihreä valtuustoryhmä |
Paavolainen, Sara | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Pakarinen, Pia | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Pelkonen, Jaana | No council group |
Peltokorpi, Terhi | Keskustan valtuustoryhmä |
Perälä, Erkki | No council group |
Puhakka, Sirpa | No council group |
Raittinen, Timo | No council group |
Rantanen, Tuomas | Vihreä valtuustoryhmä |
Rautava, Risto | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Relander, Jukka | No council group |
Rissanen, Laura | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Rydman, Wille | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Röyskö, Heini | No council group |
Sevander, Tomi | No council group |
Soininvaara, Osmo | Vihreä valtuustoryhmä |
Stranius, Leo | Vihreä valtuustoryhmä |
Sydänmaa, Johanna | Vihreä valtuustoryhmä |
Toijonen, Karita | No council group |
Torsti, Pilvi | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Urho, Ulla-Marja | No council group |
Vepsä, Sinikka | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Vesikansa, Sanna | Vihreä valtuustoryhmä |
Villo, Pertti | No council group |
Vuorjoki, Anna | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Member | Political group |
---|
Member | Political group |
---|---|
Asko-Seljavaara, Sirpa | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Huru, Nina | No council group |
Karhuvaara, Arja | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Koskinen, Kauko | No council group |
Lindell, Harri | No council group |
Muurinen, Seija | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Raatikainen, Mika | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Rauhamäki, Tatu | No council group |
Taipale, Kaarin | No council group |
Wallgren, Thomas | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Member | Political group |
---|---|
Kanerva, Seppo | No council group |
Pajamäki, Osku | No council group |
Puoskari, Mari | No council group |
Razmyar, Nasima | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
By political group
Political group | Ayes | Noes | Blank | Absent |
---|---|---|---|---|
No council group | 42 | 0 | 5 | 3 |
Vihreä valtuustoryhmä | 9 | 0 | 0 | 0 |
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 6 | 0 | 3 | 0 |
Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä | 4 | 0 | 1 | 1 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 4 | 0 | 0 | 0 |
Keskustan valtuustoryhmä | 2 | 0 | 0 | 0 |
Perussuomalaisten valtuustoryhmä | 2 | 0 | 1 | 0 |
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä | 2 | 0 | 0 | 0 |
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Behov av lokaler för utbildningsverket och barnomsorgsverket
På basis av tillgängliga elevprognoser beräknas antalet finska lågstadieelever åren 2017–2026 öka med ca 200 på Drumsö. Under samma period ökar antalet högstadieelever med ca 230 enligt befolkningsprognosen.
Det finns för närvarande en enda finsk lågstadieskola på Drumsö, vid Kvarnbergsvägen 3. Antalet elever är 866 (20.9.2016). Skolan har flera extra lokaler. Det behövs åren 2017–2026 nya permanenta lokaler för ca 590 lågstadieelever. Enligt byggnadsprogrammet ska det åren 2020–2021 uppföras en ny lågstadiebyggnad på Drumsö för utbildningsverket.
Utbildningsverket har sedan med avvikelse från tidigare planer kommit fram till att lågstadieprojektet bör tidigareläggas så att lokalerna kan användas år 2019. Nya alternativ för projektet har därför börjat sökas.
Barnomsorgsverket behöver å sin sida samtidigt tillfälliga lokaler för daghemmet Särki medan dess byggnad renoveras. Verket behöver dessutom lokaler för ytterligare ca 200 barn. Avsikten är att daghemsbyggnaden ska renoveras åren 2018–2019.
Med tanke på behovet av mer utrymme har fastighetskontorets lokalcentral utrett möjligheten till ett projekt som ersätter en renovering i daghemmet Särkis byggnad. Det ersättande projektet ska tillgodose både daghemmets behov och behovet av lokaler för ytterligare 200 barn.
Granskade alternativ
Ett speciellt problem på Drumsö är att det råder brist på lediga Y-tomter. Som ett alternativ för en byggnad för en andra lågstadieskola har exempelvis möjligheten att planlägga en Y-tomt i Mörtnäsparken i södra spetsen av Hallonnäs undersökts. Ett problem med Mörtnäsparken är att tillgängligheten är dålig. I och med att projektet tidigareläggs är det med tanke på att en detaljplaneändring tar lång tid ändå inte möjligt att planlägga en ny Y-tomt utan att separata tillfälliga lokaler och extra lokaler ordnas. Dessutom finns det risk att en detaljplaneändring överklagas. Följaktligen har det alternativ som går ut på att verksamheten förläggs till en befintlig byggnad granskats i första hand.
Granskningen inleddes i början av år 2016 genom en kartläggning av alla fastigheter i Hallonnäs som är lämpliga vad storleken och ändamålet beträffar och som endast kräver undantagsförfarande. Utredningarna ledde till att nitton fastigheter hittades, och ägarna tillfrågades om de var villiga att hyra ut lokaler för skol- och/eller daghemsändamål.
Resultaten av granskningen beskrivs mer ingående i bilaga 2. Diskussionerna med fastighetsägarna gav fem särskilt potentiella alternativ, och dessa analyserades närmare också utifrån tekniska och funktionella krav. Dessutom bedömdes möjligheterna till en gårdsplan och utomhusområden på tomten och i närheten. Efter bedömningen och diskussionerna meddelade slutligen två fastighetsägare att de ville ge ett anbud.
Processen kring anbudsförfrågan
Till handlingarna för anbudsförfrågan hörde en skrivelse med anbudsförfrågan, avtalsutkast, en prissättningsblankett, ett preliminärt rumsprogram, en tabell över fördelningen av ansvaret för underhållet, tekniska krav på lokalerna och anvisningar för planering av köket. Anbudshandlingarna skulle lämnas senast 23.8.2016. En fastighetsägare lämnade anbudshandlingarna inom utsatt tid. Den andra fastighetsägaren meddelade med hänvisning till handlingarna för anbudsförfrågan att fastigheten trots allt inte var tillräckligt lämplig för ändamålet i fråga och deltog därför inte i anbudsförfarandet.
Eftersom processen kring anbudsförfrågan ledde till ett enda anbud, vilket gavs av Kiinteistö Oy Vattuniemenkuja Neljä, beslutades det att alternativet med en nybyggnad i Hallonnäs ytterligare skulle undersökas vid sidan om hyresalternativet för att de alternativa kostnaderna skulle fås fram. Samtidigt fortsatte processen med förhandlingar om kommersiella villkor med anbudsgivaren.
En jämförelse visar att investeringskostnaderna för alternativet med en nybyggnad motsvarar det kapitaliserade hyresbeloppet för den byggnad som hyrs. I och med att en nybyggnad blir klar för sent på grund av en detaljplaneändring och det därför uppstår kostnader för behövliga extra lokaler och tillfälliga lokaler är följden att de totala lokalkostnaderna för en nybyggnad ändå är mindre förmånliga. Om extra lokaler och tillfälliga lokaler ordnas i form av flyttbara volymelement föreligger det dessutom oförutsebara risker när en lämplig plats på Drumsö ska hittas.
Slutresultat
Efter att hyresanbudet tagits emot utarbetades det exaktare planer för det nya ändamålet med byggnaden och för det tekniska genomförandet. Dessutom gjordes det en kartläggning över skadliga ämnen eftersom byggnaden måste vara sund och säker. Samtidigt förhandlades det om kommersiella villkor i hyresavtalet. Samförstånd om de kommersiella villkoren nåddes andra veckan i november 2016. Av de ovan beskrivna anledningarna har det i samråd med användarna och stadskansliet bedömts att det totalekonomiskt sett bästa alternativet i dagens läge är att de behövliga lokalerna hyrs såsom föreslaget.
Planerna för ändringsarbeten utgör bilaga 3, en planritning bilaga 4 och kartläggningen över skadliga ämnen bilaga 5.
Hyresavtal
Enligt det framförhandlade hyresavtalet börjar hyrestiden senast 15.7.2019 och går ut tjugo år efter den dag hyrestiden börjat. Avtalet innehåller en option om förlängning. Dessutom har uthyraren och staden kommit överens om att lokalerna kan tas i bruk och hyrestiden börja redan 15.7.2018 i det fall att tidsplanen för ändrings- och reparationsarbetena möjliggör detta. Lokalerna kan tas i bruk 15.7.2018 förutsatt att undantags- och bygglovsförfarandet sker utan fördröjningar.
Arrendet för tomten ingår i kapitalhyran. Kapitalhyran är fram till den dag hyrestiden börjar bunden vid byggnadskostnadsindex i november 2016, och efter att lokalerna tagits i bruk är den bunden vid levnadskostnadsindex den månad lokalerna togs i bruk.
Som det ser ut nu finns det i byggnaden lokaler på ca 1 000 m² som barnomsorgsverket inte behöver åtminstone genast. Dessa lokaler görs lätta att omdisponera för att staden först ska kunna hyra ut dem vidare till utomstående och senare vid behov ta dem i bruk för daghems- eller skoländamål med kort varsel utan installationstekniska ändringsarbeten.
Ett utkast till hyresavtal, vilket ska justeras i enlighet med ett uppdaterat hyresanbud, utgör bilaga 6.
Utomhusområden
Utöver den på tomten planerade gårdsplanen behövs det ett utomhusområde i den närbelägna Båtbyggarparken och en ny liten utomhusplan i Stävparken. Läget för utomhusområdena har planerats i samråd med byggnadskontorets gatu- och parkavdelning och stadsplaneringskontoret, utifrån att invånarna ska kunna använda parkerna fritt också i framtiden. De extra utomhusområdena har en kostnadseffekt på ca 0,50 euro/m²/månad för användarna.
Projektet gemensamt för utbildningsverket och barnomsorgsverket
Enligt stadens strategiprogram ska stadens servicelokaler användas effektivare. Vad skol- och daghemslokaler beträffar kan användningen effektiviseras särskilt på så sätt att gymnastiksalar, matsalar och kök är gemensamma. En lösning har därför i första hand sökts med utgångspunkt i att projektet är gemensamt för utbildningsverket och barnomsorgsverket.
Fastighetskontorets lokalcentral har granskat olika alternativ för servicelokaler på Drumsö tillsammans med utbildningsverket, barnomsorgsverket och stadsplaneringskontoret. På basis av behovsbeskrivningarna och med beaktande av hurdan struktur det nuvarande nätet av servicelokaler har är norra delen av Hallonnäs lämpligast för en servicebyggnad vad tillgängligheten beträffar.
Produktions- och kontorsbyggnaden vid Hallonnäsgränden 4, vilken är det av de undersökta alternativen som föreslås bli valt, passar vad läget och dispositionen beträffar bra in i nätet av servicebyggnader på Drumsö.
Utbildningsnämndens finska sektion och barnomsorgsnämnden ger utlåtande om behovsplanerna och kostnaderna anknutna till lösningsförslaget.
Utbildningsnämndens finska sektion beslutade 13.12.2016 (148 §) godkänna behovsutredningen inklusive kostnaderna för hyresprojektet enligt förslaget och framhöll att planen är en lösning på behovet av lokaler för en andra lågstadieskola på Drumsö och möjliggör skolgång i permanenta, öppna och flexibla lokaler för lärande. Beslutet utgör bilaga 7, behovsutredningen bilaga 8 och en bilaga till behovsutredningen bilaga 9.
Verkställighetsbeslut
Byggnaden har undersökts med tanke på skadliga ämnen, och enligt resultaten finns det ingen särskild anledning till oro. De som använder byggnaden har emellertid låtit förstå att det är problem med inomhusluften, vilket betyder att saken bör utredas grundligt med beaktande av den planerade nya användningen.
Om stadsfullmäktige godkänner att Kiinteistö Oy Vattuniemenkuja Neljäs byggnad hyrs för den användning som baserar sig på utbildningsverkets och barnomsorgsverkets behovsbeskrivningar, kommer stadsstyrelsen i sitt verkställighetsbeslut att kräva att det vid renoveringen i byggnaden vid Hallonnäsgränden 4 särskilt ses till att de tidigare upptäckta problemen med inomhusluften blir avhjälpta så att byggnaden uppfyller kraven på undervisnings- och daghemslokaler för barn och unga.
Slutkommentarer
Förslaget till hyrning har beretts av fastighetskontorets lokalcentral, stadsplaneringskontoret, barnomsorgsverket, utbildningsverket och stadskansliets ekonomi- och planeringsavdelning i samråd. Newsec Oy har anlitats som expert på fastighetsbranschen. Lokalcentralen har dessutom anlitat externa byggnadstekniska experter.
När beslutsförslaget bedöms ska det beaktas att ett alternativ med ett nybyggnadsprojekt som staden själv genomför skulle innebära att en byggnad fås 3–5 år senare, vilket beror på att en detaljplaneändring och offentliga upphandlingsförfaranden är tidskrävande. Tillfälliga extra lokaler skulle i detta fall behövas på Drumsö, och de beräknade kostnaderna för sådana uppgår till 4–8 mn euro.
Om det hade funnits en Y-tomt i stadens ägo i Hallonnäs och detaljplanen hade varit stark skulle situationen vara en annan. Den föreslagna lösningen ger hur som helst samtidigt en möjlighet och tid att senare utreda eventuella planläggningsobjekt med tanke på en nybyggnad om det då finns ett behov som kräver detta.
Förslaget är i överensstämmelse med fastighetsnämndens framställning.
Kaupunginhallitus 09.01.2017 § 11
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
A
Kaupunginvaltuusto päättää oikeuttaa kiinteistöviraston tilakeskuksen vuokraamaan Kiinteistö Oy Vattuniemenkuja Neljän omistama, osoitteessa Vattuniemenkuja 4, Lauttasaari, sijaitsevan vuokra-alaltaan noin 8 900 htm²:n suuruisen nelikerroksisen tuotanto- ja toimistorakennuksen muunnettuna opetus- ja varhaiskasvatusvirastojen tarvekuvausten mukaiseen käyttöön. Vuokra-aika alkaa käyttöönottopäivänä, kuitenkin viimeistään 15.7.2019. Liitteenä 1 olevan 11.11.2016 päivitetyn vuokratarjouksen mukainen vuokrasopimus on määräaikainen päättyen kahdenkymmenen vuoden kuluttua vuokra-ajan alkamisesta seuraavin keskeisin ehdoin:
1
Pääomavuokra on arvonlisäverottomana 175 775 euroa kuukaudessa (19,75 euroa/m²/kk) sisältäen liitteenä kaupungin tarjouspyynnössä kuvatut toiminnalliset muutokset ja olosuhteet viranomaisten hyväksymällä tavalla vuokranantajan toteuttamina siten, että laatutaso ja olosuhteet täyttävät turvallisuudelle ja terveellisyydelle asetut vaatimukset. Tarjouspyynnön tilaohjelma on laadittu yhteistyössä opetus- ja varhaiskasvatusvirastojen sekä kiinteistöviraston tilakeskuksen kanssa.
2
Ylläpidosta vastaa kiinteistöviraston tilakeskus samalla tavalla kuin kaupungin suoraan omistamissa kouluissa ja päiväkodeissa. Käyttäjät maksavat ylläpidon siten, että ylläpitokustannukset lisätään vuokraan ylläpitovuokrana. Ylläpitovuokra määritellään rakennustyypeittäin 12 edellisen kuukauden toteutuneen keskimääräisen ylläpitokustannuksen mukaan, joka on ala-asteilla 3,15 euroa/m²/kk ja päiväkodeilla 5,67 euroa/m²/kk. Ylläpitovuokrat tarkistetaan toteutuneen mukaan kolmen vuoden välein.
B
Kaupunginvaltuusto päättää oikeuttaa kiinteistöviraston tilakeskuksen edelleen vuokraamaan näin vuokratuista tiloista opetus- ja varhaiskasvatusvirastoille niiden tarvitsemat tilat vuokranantajalle sopimuksen mukaan maksettavalla pääomavuokralla, johon lisätään
- ylläpitovuokra, joka on opetusviraston tiloille noin 3,25 euroa/m²/kk ja varhaiskasvatusviraston tiloille noin 4,50 euroa/m²/kk, kun otetaan huomion virastojen yhteisessä käytössä olevien tilojen vaikutus,
- tilakeskuksen yleiskustannus 0,50 euroa/m²/kk,
- lisäulkoaluiden arvioitu lisäkustannus, joka on noin 0,50 euroa/m²/kk sekä
- mahdolliset muut erikseen sovittavat vähäiset lisävuokrat.
C
Kaupunginvaltuusto päättää oikeuttaa kiinteistöviraston tilakeskuksen tekemään vuokrasopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.
Esittelijä
Lisätiedot
Timo Härmälä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36028
Kiinteistölautakunta 01.12.2016 § 478
Esitys
Kiinteistölautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että kiinteistöviraston tilakeskus oikeutetaan vuokraamaan Kiinteistö Oy Vattuniemenkuja Neljän omistama, osoitteessa Vattuniemenkuja 4, Lauttasaari, sijaitseva vuokra-alaltaan noin 8 900 htm²:n suuruinen nelikerroksinen tuotanto- ja toimistorakennus muunnettuna opetus- ja varhaiskasvatusvirastojen tarvekuvausten mukaiseen käyttöön. Vuokra-aika alkaa käyttöönottopäivänä, kuitenkin viimeistään 15.7.2019. Sopimus on määräaikainen päättyen kahdenkymmenen vuoden kuluttua vuokra-ajan alkamisesta jäljempänä tarkemmin kuvatuin ehdoin.
Pääomavuokra on arvonlisäverottomana 175 775 euroa kuukaudessa (19,75 euroa/m²/kk) sisältäen kaupungin tarjouspyynnössä kuvatut toiminnalliset muutokset ja olosuhteet viranomaisten hyväksymällä tavalla vuokranantajan toteuttamina siten, että laatutaso ja olosuhteet täyttävät turvallisuudelle ja terveellisyydelle asetut vaatimukset. Tarjouspyynnön tilaohjelma on laadittu yhteistyössä opetus- ja varhaiskasvatusvirastojen sekä kiinteistöviraston tilakeskuksen kanssa.
Ylläpidosta vastaa kiinteistöviraston tilakeskus samalla tavalla kuin kaupungin suoraan omistamissa kouluissa ja päiväkodeissa. Käyttäjät maksavat ylläpidon siten, että ylläpitokustannukset lisätään vuokraan ylläpitovuokrana. Ylläpitovuokra määritellään rakennustyypeittäin 12 edellisen kuukauden toteutuneen keskimääräisen ylläpitokustannuksen mukaan, joka on ala-asteilla 3,15 euroa/m²/kk ja päiväkodeilla 5,67 euroa/m²/kk. Ylläpitovuokrat tarkistetaan toteutuneen mukaan kolmen vuoden välein.
Samalla kiinteistölautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus oikeuttaa kiinteistöviraston tilakeskuksen edelleen vuokraamaan näin vuokratuista tiloista opetus- ja varhaiskasvatusvirastoille niiden tarvitsemat tilat vuokranantajalle sopimuksen mukana maksettavalla pääomavuokralla, johon lisätään
- ylläpitovuokra, joka on opetusviraston tiloille noin 3,25 euroa/m²/kk ja varhaiskasvatusviraston tiloille noin 4,50 euroa/m²/kk, kun otetaan huomion virastojen yhteisessä käytössä olevien tilojen vaikutus,
- tilakeskuksen yleiskustannus 0,50 euroa/m²/kk,
- lisäulkoaluiden arvioitu lisäkustannus, joka on noin 0,50 euroa/m²/kk sekä
- mahdolliset muut erikseen sovittavat vähäiset lisävuokrat.
Kiinteistölautakunta edellyttää, että Vattuniemenkuja 4:ssä toteutettavassa remontissa kiinnitetään erityistä huomiota kiinteistössä aiemmin havaittujen sisäilmaongelmien korjaamiseen niin, että rakennus täyttää lasten ja nuorten käyttöön tuleville opetus- ja varhaiskasvatustiloille asetetut vaatimukset.
Lisäksi kiinteistölautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus oikeuttaa kiinteistöviraston tilakeskuksen tekemään vuokrasopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.
Käsittely
Palautusehdotus:
Sirkku Ingervo: Palautusehdotus: Kiinteistölautakunta palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi siten, että opetus- ja varhaiskasvatusvirastojen käyttöön osoitetaan kiireesti myös piha-alueiltaan sopiva tontti, jolle rakennetaan Lauttasaaren koulun ja päiväkodin tarvitsemat tilat uudisrakennuksena.
Perustelut: Vattuniemenkuja 4 on ilmeisen sisäilmaongelmainen toimistorakennus, jonka terveysriskejä ei välttämättä saada nopealla aikataululla ja remontilla poistettua. Uudisrakennus on lapsille ja nuorille turvallisempi ratkaisu. Myöskään Vattuniemenkuja 4:n piha-alue ei ole lainkaan riittävä isolle koululle ja päiväkodille.
Palautusehdotus raukesi kannattamattomana.
Arto Hiltunen: Muutan esitystäni seuraavasti:
Päätösehdotukseen lisätään uusi seuraavan sisältöinen toiseksi viimeinen kappale: Kiinteistölautakunta edellyttää, että Vattuniemenkuja 4:ssä toteutettavassa remontissa kiinnitetään erityistä huomiota kiinteistössä aiemmin havaittujen sisäilmaongelmien korjaamiseen niin, että rakennus täyttää lasten ja nuorten käyttöön tuleville opetus- ja varhaiskasvatustiloille asetetut vaatimukset.
Sirkku Ingervo: Ilmoitan päätökseen seuraavan sisältöisen eriävän mielipiteen:
Kiinteistölautakunta palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi siten, että opetus- ja varhaiskasvatusvirastojen käyttöön osoitetaan kiireesti, myös piha-alueiltaan, sopiva tontti, jolle rakennetaan Lauttasaaren koulun ja päiväkodin tarvitsemat tilat uudisrakennuksena.
Perustelut: Vattuniemenkuja 4 on ilmeisen sisäilmaongelmainen toimistorakennus, jonka terveysriskejä ei välttämättä saada nopealla aikataululla ja isollakaan remontilla poistettua. Uudisrakennus on lapsille ja nuorille turvallisempi ratkaisu. Myöskään Vattuniemenkuja 4:n piha-alue ei ole lainkaan riittävä isolle koululle ja päiväkodille. Väliaikaisia tiloja voidaan käyttää ja järjestää lisää koulutila- ja päiväkotitarvetta vastaavasti. Riskitiloja ei pidä koulujen ja päiväkotien käyttöön osoittaa kiireen vuoksi.
17.11.2016 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Jarmo Raveala, hankesuunnittelupäällikkö, puhelin: 310 23466
This decision was published on 27.01.2017
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
- det beslut som besvärsskriften gäller
- till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
- på vilka grunder ändring söks
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
- det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
- ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Presenter information
Ask for more info
Timo Härmälä, stadssekreterare, telefon: 09 310 36028