For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2016-013312
More recent handlings
Case 31. / 233 §

Den av ledamoten Tuomo Valokainen väckta motionen om utveckling av hälsostationernas tidsbokningstjänst

Helsinki City Council

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag anse den av ledamoten Tuomo Valokainen väckta motionen vara slutligt behandlad.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

Ledamoten Tuomo Valokainen och 20 andra ledamöter föreslår i sin motion att hälsostationernas tidsbokningstjänster ska utvecklas.

Enligt 22 § 2 mom. i arbetsordningen för stadsfullmäktige ska stadsstyrelsen förelägga stadsfullmäktige en motion som undertecknats av minst 15 ledamöter.

Stadsstyrelsen hänvisar till social- och hälsovårdsnämndens utlåtande och konstaterar att tillgången till basservice förbättras genom att servicen förnyas och verksamheten på hälsostationerna utvecklas. Ett viktigt strategiskt mål är att minska skillnaderna i hälsa och välbefinnande.

Digitala tjänster utnyttjas i allt större mån i reformen av social- och hälsovårdsverkets tjänster. På Tölö och Vallgårds hälsostationer har en elektronisk kontaktblankett tagits i bruk. På blanketten kan klienterna ange sina servicebehov. Detta minskar trycket på telefontjänster och gör det smidigare att kontakta hälsovården. De elektroniska tjänsterna frigör personal för kundservice och kontakter genom telefon bl.a. i situationer för vilka de elektroniska tjänsterna inte lämpar sig. Återuppringningstjänsten används fortfarande.

Den verksamhetsmodell med hälso- och välfärdscenter som nu provanvänds går ut på att klienten får en egen kontaktperson till vilken samordningsansvaret för servicen centraliseras och som har ett multiprofessionellt team i sitt bruk. Kontaktpersonen sköter de behövliga tidsbeställningarna, vilket minskar behovet att ta kontakt genom telefon. Verksamheten började som ett pilotprojekt på Tölö, Vallgårds och Nordsjö hälsostationer i december 2016.

Pilotprojekten med hälso- och välfärdscenter och försök inom ramen för dessa stöds, följs upp och utvärderas. Verksamhetsmodellen utvidgas gradvis till de övriga hälsostationerna med beaktande av de utvecklingsbehov som kommit upp i försöken.

Close

Kaupunginhallitus 18.04.2017 § 405

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Tuomo Valokaisen aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Ritva Viljanen
Lisätiedot

Marja-Liisa Rautanen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36184

marja-liisa.rautanen@hel.fi

Sosiaali- ja terveyslautakunta 14.02.2017 § 43

Lausunto

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kaupunginhallitukselle valtuutettu Tuomo Valokaisen ym. aloitteeseen seuraavan lausunnon koskien terveysasemien ajanvarauspalvelujen kehittämistä:

"Helsingin sosiaali- ja terveysviraston palvelujen uudistamisessa hyödynnetään enenevästi digitaalisia palveluja. Älykkäiden digitaalisten palvelujen avulla asiakkaalla on mahdollisuus arvioida palvelutarpeensa itse. Näin asiakkaiden itsehoito lisääntyy ja asiakkaat tuottavat itse kattavammat esitiedot tilanteissa, joissa tarvitaan ammattilaisapua.

Digitaalisia palveluja hyödyntämällä yhteydenotot hoidon tarpeen arviointiin vähenevät ja siirrytään diagnoosi- ja ongelmalähtöisestä asiakkaan kohtaamisesta asiakkaan tarpeesta lähtevään työskentelyyn ja asiakkaan arjessa pärjääminen otetaan aiempaa vahvemmin huomioon. Uudessa terveys- ja hyvinvointikeskus (THK) -toimintamallissa asiakas saa oman yhteyshenkilön ja palvelun koordinaation vastuu keskitetään tälle yhdelle ammattilaiselle, jolla on käytettävissään moniammatillinen tiimi. Toimintamallin pilotointi alkoi joulukuussa 2016 Töölön, Vallilan ja Vuosaaren terveysasemilla. Asiakas voi olla suoraan yhteydessä omaan yhteyshenkilöönsä ja näin asiakkaan yhteydenotto terveysasemalle helpottuu. Yhteyshenkilö koordinoi tarvittavat ajanvaraukset. Kun tarve uusiin yhteydenottoihin yhteiseen terveysaseman numeroon vähenee, puhelinpaine hoidon tarpeen arviontiin helpottuu.

Töölön ja Vallilan terveysasemilla on otettu joulukuussa käyttöön sähköinen yhteydenottolomake. Yhteydenottolomakkeen yhteydenotot ovat olleet asiallisia, asiakkaat ovat kuvanneet ongelmat hyvin ja osa asioista on hoidettu kokonaan sähköisen palvelun kautta. Asiakkaat kirjoittavat tarpeensa selkeästi, mikä nopeuttaa ja sujuvoittaa hoidon käynnistymistä. Myös tämä vähentää painetta puhelinpalveluun ja sujuvoittaa yhteydensaantia. Sähköisen asioinnin osuus on noussut kokeiluasemilla nopeasti. Sähköinen palvelu ei sovellu kaikkiin asioihin eikä kaikille asiakkaille, mutta palvelu vapauttaa henkilöstöä enemmän palveluja tarvitseville asiakkaille, myös puhelinyhteydenottoihin.

Terveys- ja hyvinvointikeskuspilotteja ja niihin liittyviä kokeiluja tuetaan, seurataan ja arvioidaan ja niissä tehdään tarvittavia korjausliikkeitä. Tulevaisuudessa toimintamallia laajennetaan asteittain myös muille terveysasemille.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Palvelujen uudistamisen ja terveysasemien toiminnan kehittämisen avulla lisätään peruspalvelujen saatavuutta. Strategian keskeinen tavoite on terveys- ja hyvinvointierojen kaventaminen."

Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Olli Huuskonen, terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 310 41957

olli.huuskonen@hel.fi
Close

This decision was published on 12.05.2017

FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING

Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.

Tillämpat lagrum: 91 § i kommunallagen

Close

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Marja-Liisa Rautanen, stadssekreterare, telefon: 09 310 36184

marja-liisa.rautanen@hel.fi