For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-000512
More recent handlings
Case 6. / 95 §

Ansökan om avsked från tjänsten som verkschef vid byggnadstillsynsverket

Helsinki City Council

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag bevilja Lauri Jääskeläinen avsked från tjänsten som verkschef vid byggnadstillsynsverket från 1.4.2017.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

Stadsfullmäktige beslutade 26.5.2004 anställa vicehäradshövding Lauri Jääskeläinen för tjänsten som verkschef vid byggnadstillsynsverket. Lauri Jääskeläinen har genom en blankett daterad 15.1.2017 ansökt om avsked från verkschefstjänsten för att avgå med ålderspension 1.4.2017.

En av stadsstyrelsens riktlinjer i beslutet 21.3.2016 om verkställighet av reformen av ledarskapssystemet är att de ledigblivande tjänsterna som verkschef och avdelningschef inte tillsätts tills vidare utan sköts med visstidsarrangemang. Stadsstyrelsen anser med hänvisning till den pågående reformen att det inte är ändamålsenligt att tjänsten som verkschef vid byggnadstillsynsverket utlyses i detta sammanhang. Avdelningschefen, diplomingenjör Kai Miller har varit stf. verkschef vid byggnadstillsynsverket sedan 31.10.2016. Förordnandet går ut 31.3.2017.

Följande är angivet i 15 § i förvaltningsstadgan: "En handhavare av en vakant tjänst förordnas för en viss tid och lönen bestäms av den anställande myndigheten. Då stadsfullmäktige är denna myndighet kan stadsstyrelsen utfärda ett förordnande, för högst 180 dagar."

Enligt 16 § i förvaltningsstadgan beslutar den anställande myndigheten om upphävande av ett tjänsteförhållande. Enligt 23 § beviljar stadsdirektören eller biträdande stadsdirektören i fråga chefen för en underställd förvaltning semester.

Biträdande stadsdirektören för stadsplanerings- och fastighetsväsendet har på ansökan av verkschef Lauri Jääskeläinen beviljat denne semester för tiden 31.10.2016–31.3.2017. Hon förordnade i sammanhanget, med hänvisning till ordningsföljden för ställföreträdare godkänd av byggnadsnämnden, förste ställföreträdaren för verkschefen, överingenjör Kai Miller till stf. verkschef med den lön som gäller för tjänsten. Kai Miller befriades samtidigt från att sköta överingenjörstjänsten under den angivna tiden.

Verkschefstjänsten (anställningsnummer 017600) dras in 31.5.2017 med anledning av att ledarskapssystemet reformeras. Stadsstyrelsen inrättade en tjänst som byggnadstillsynschef 19.12.2016 (1144 §). Innehavaren blir 1.6.2017 ledande tjänsteinnehavare i fråga om byggnadstillsynstjänster inom servicehelheten tjänster och tillstånd, vilken hör till stadsmiljösektorn. Stadsstyrelsens ledarskapssektion beslutar om anställning av en byggnadstillsynschef i tjänsteförhållande.

Om stadsfullmäktige godkänner beslutsförslaget kommer stadsstyrelsen i sitt verkställighetsbeslut att besluta förordna avdelningschefen vid byggnadstillsynsverket, stf. verkschef Kai Miller att sköta den vakanta verkschefstjänsten med en total månadslön på 7 426,69 euro från 1.4.2017 till 31.5.2017, dock längst tills den som valts till innehavare av tjänsten som byggnadstillsynschef tillträder denna.

Close

Kaupunginhallitus 30.01.2017 § 78

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää myöntää Lauri Jääskeläiselle eron rakennusvalvontaviraston virastopäällikön virasta 1.4.2017 alkaen.

Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Anni Sinnemäki
Lisätiedot

Anna Villeneuve, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045

anna.villeneuve@hel.fi
Close

This decision was published on 24.02.2017

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut som besvärsskriften gäller
  • till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
  • på vilka grunder ändring söks

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Close

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Anna Villeneuve, förvaltningsexpert, telefon: 09 310 36045

anna.villeneuve@hel.fi

Attachments

1. Lauri Jääskeläisen eläkehakemus
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.