Vuosaaren Retkeilijänkatu 11-15 asemakaavan muuttaminen (nro 12509)
Detaljplaneändring för Vandrargatan 11–15 i Nordsjö (nr 12509)
Beslut
Stadsfullmäktige godkände detaljplaneändring för tomterna 1 och 3 i kvarteret 54010 och gatuområden i 54 stadsdelen (Nordsjö, Rastböle) enligt ritning nr 12509, daterad 12.6.2018, och på de grunder som framgår av detaljplanebeskrivningen.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Detaljplaneändringen gäller kvarteret 54010 på Vandrargatan 11–15. Den huvudsakligen tomma verksamhetsbyggnaden ändras till ett studenthem och den obyggda tomtdelen, som fungerat som parkeringsområde för kontorshuset, ändras till tomter för flervåningshus.
Det stadsbildsmässiga och funktionella målet är att utveckla östra ändan av Vandrargatan till en avgränsad och fulländad stadsgata, mot vilken affärs- och gemensamhetslokalerna och byggnadernas ingångar öppnar sig. Höjden på de nya byggnaderna varierar från sex till åtta våningar. Det planerade studenthemmet i området är en del av projektet Flervåningshus under utveckling.
Planeringsområdet omfattar 5 438 m². I detaljplanelösningen är områdets totala våningsyta 9 860 m² vy och utöver det ska det byggas 380 m² vy affärslokaler. Området beräknas få ca 220 nya invånare. Detaljplanens kvarterseffektivitet är 2,4.
Förverkligandet av detaljplanen förtätar stadsstrukturen i närheten av Rastböle metrostation.
Detaljplanelösningen bidrar till att staden kan uppnå sina strategiska mål.
Stadsstyrelsen beslutade 28.11.2016 reservera tomten 54010/3 för partnerskapsplanläggning och planering av bostadsprojekt.
Utgångspunkter för området och nuläge
Detaljplaneområdet ligger i närheten av Rastböle metrostation. Zonen mellan Vandrargatan och Norstråket har ursprungligen planlagts som arbetsplatsområde, men på grund av den ringa efterfrågan på arbetsplatstomter har tomter i området omdisponerats för boende.
Områdets detaljplan är från år 2008.
Den existerande tomten för en verksamhetsbyggnad 54010/1 är i privat ägo. Helsingfors stad äger tomten 54010/3 och gatuområdena. Detaljplanelösningen har utarbetats på ansökan och innehållet i lösningen har förhandlats fram med sökanden.
Växelverkan
Deltagande och växelverkan har ordnats i enlighet med programmet för växelverkan och deltagande. I rapporten om växelverkan anges myndigheternas ställningstaganden och intressenternas åsikter i sammandrag och genmälena till påpekandena i dessa.
Förslaget till detaljplaneändring hölls offentligt framlagt 3.4 –2.5.2018. Inga anmärkningar gjordes mot förslaget.
Utlåtanden
Helen Ab, Helen Elnät Ab, samkommunen Helsingforsregionens trafik (HRT) och Helsingforsregionens miljötjänster (HRM) gav utlåtanden om detaljplaneförslaget. I utlåtandena framförs inga invändningar mot innehållet i detaljplaneförslaget.
Kostnader
Det medför inga kostnader för staden att genomföra detaljplanelösningen.
Detaljplaneändringen höjer områdets värde. Staden får intäkter av försäljningen eller utarrenderingen av tomterna.
Ändringar i förslaget till detaljplaneändring
I detaljplanekartans beteckningar eller bestämmelser och i det övriga materialet gjordes ändringar efter att detaljplanen varit offentligt framlagd. För ändringarna redogörs närmare i detaljplanebeskrivningens sista kapitel. De har också samlats i bilagan över ändringar (Tehdyt muutokset).
Ändringarna är inte väsentliga, och förslaget behöver inte läggas fram på nytt.
Till slut
Beslutsförslaget stämmer överens med stadsmiljönämndens framställning.
Kaupunginhallitus 08.10.2018 § 635
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy 54. kaupunginosan (Vuosaari, Rastila) korttelin 54010 tonttien 1 ja 3 sekä katualueiden asemakaavan muutoksen 12.6.2018 päivätyn piirustuksen numero 12509 mukaisena ja kaavaselostuksesta ilmenevin perustein.
Esittelijä
Lisätiedot
Timo Lindén, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36550
Kaupunkiympäristölautakunta 12.06.2018 § 325
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle
- 12.6.2018 päivätyn asemakaavan muutosehdotuksen nro 12509 hyväksymistä. Asemakaavan muutos koskee 54. kaupunginosan (Vuosaari, Rastila) korttelin 54010 tontteja 1 ja 3 sekä katualueita.
Lisäksi lautakunta päätti
- ettei ehdotusta aseteta uudelleen nähtäville
- antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet valmisteluaikana esitettyihin mielipiteisiin, kannanottoihin sekä julkisena nähtävilläoloaikana saatuihin lausuntoihin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan info- ja näyttelytila Laiturilla, Narinkka 2, sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko
- kehottaa asemakaavoituspalvelua laskuttamaan hakijoilta kaavan hyväksymisen jälkeen kaavan laatimis- ja käsittelykustannukset seuraavasti:
- Kiinteistö Oy Avaratalo: 6 500 euroa
Käsittely
Kaupunkiympäristölautakunta päätti käsitellä toimialajohtajan asian nro 19 kokouksen asiana nro 7.
Esittelijä
Lisätiedot
Johanna Marttila, arkkitehti, puhelin: 310 20337
Tuukka Linnas, tiimipäällikkö, asemakaavoitus, puhelin: 310 37308
Tuomas Vanne, liikenneinsinööri, liikenne- ja katusuunnittelu, puhelin: 310 37429
Johanna Iivonen, tiimipäällikkö, liikenne- ja katusuunnittelu, puhelin: 310 37137
Pekka Leivo, diplomi-insinööri, teknistaloudellinen suunnittelu ja maaperä, puhelin: 310 37388
Matti Neuvonen, diplomi-insinööri, melu ja tärinä, puhelin: 310 37311
Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Kaupunkimittauspalvelut Kartat ja paikkatiedot Yksikön päällikkö 09.03.2018 § 14
Päätös
Yksikön päällikkö päätti hyväksyä asemakaavan 12509 pohjakartan kaupunginosassa 54 Vuosaari. Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan kaupunkimittauspalvelut on valmistanut asemakaavan pohjakartan:
Asemakaavan numero: 12509
Kaupunginosa: 54 Vuosaari
Kartoituksen työnumero: 2/2018
Pohjakartta valmistunut: 25.1.2018
Tasokoordinaatisto: ETRS-GK25
Korkeusjärjestelmä: N2000
Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.
Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden asiakkuusjohtaja on päätöksellä (4§/1.6.2017) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 8 § 2 momentin 7 kohdan toimivallan hyväksyä kaavoja varten valmistetut pohjakartat kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden kaupungingeodeetille sekä kartat ja paikkatiedot -yksikön päällikölle.
Lisätiedot
Merja Kyyrö, vastaava kartoittaja, puhelin: 310 31967
Timo Tolkki, yksikön päällikkö, puhelin: 310 31883
Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Infra- ja kalustoyksikkö 12.10.2017
Rakennuslupaa myönnettäessä otettava huomioon metrosta tuleva melu, sekä ettei rakentamisen aikana aiheuteta vaaraa liikenteelle millään rakennustyöllä.
Metroradalla on jatkuvaa liikennettä päivittäin n. 04:30 – 24:00, sekä satunnaisesti radan kunnossapitotöitä öisin. Normaali liikenne ajaa tuossa kohdassa 80km/h. Se aiheuttaa melua, joka ei todennäköisesti ole ollut ongelma toimistotyössä. Jos rakennus nyt muutetaan asunnoiksi, voi esim. nukkuminen häiriintyä. Rakennuksessa siis pitää olla riittävän hyvä äänieristys.
Rakennettaessa pitää ottaa huomioon HKL:n ohje https://www.hel.fi/hel2/hkl/metro/HKL_tyoskentely_metroradan_laheisyydessa.pdf (julkisesti jaossa) sekä Metron toimintaohjeet (eivät ole julkisesti jaossa).
Lisätiedot
Heikki Koskinen, Rataisännöitsijä, puhelin: 050 559 1990
This decision was published on 17.11.2018
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
- av en myndighet i ärenden som hör till dess verksamhetsområde
- av förbund på landskapsnivå och kommuner för vars område den markanvändning som anges i planen har konsekvenser
- av en registrerad lokal eller regional sammanslutning i ärenden som hör till dess verksamhetsområde.
Besvärstid
Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast den sista dagen av besvärstiden under besvärsmyndighetens öppettid.
En kommunmedlem, en part eller en annan aktör som har besvärsrätt anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Besvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag.
Besvärsmyndighet
Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
- det beslut i vilket ändring söks
- på vilka punkter ändring söks och vilka ändringar som yrkas
- på vilka grunder ändring söks.
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
- det beslut i vilket ändring söks genom besvär, i original eller kopia
- ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten.
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandling av ett ärende som gäller ändringssökande. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut. Avgifter tas inte ut i vissa ärendegrupper eller hos dem som enligt bestämmelser någon annanstans i lag är befriade från avgifter. Den som inlett ärendet är betalningsskyldig och avgiften gäller per besvärsskrift.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Norra esplanaden 11–13 |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Timo Lindén, stf. stadssekreterare, telefon: 09 310 36550