Avskedsansökan från tjänsten som biträdande stadsdirektör för stadsplanerings- och fastighetsväsendet
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag bevilja Anni Sinnemäki avsked från tjänsten som biträdande stadsdirektör för stadsplanerings- och fastighetsväsendet räknat från 1.6.2017.
Stadsfullmäktige beslutade samtidigt justera protokollet omedelbart vad detta ärende beträffar.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Biträdande stadsdirektören för stadsplanerings- och fastighetsväsendet Anni Sinnemäki har 6.2.2017 anhållit om avsked från tjänsten som biträdande stadsdirektör för stadsplanerings- och fastighetsväsendet och från stadens tjänst så att den sista dagen i tjänst är 31 maj 2017. Anni Sinnemäki har meddelat att hon ställer upp som kandidat i kommunalvalet 2017.
Enligt kommunallagen är den som är anställd hos kommunen i en ledande uppgift inom kommunstyrelsens eller en nämnds uppgiftsområde eller i en därmed jämförbar ansvarsfull uppgift inte valbar till fullmäktige, om anställningsförhållandet inte upphör innan ledamöternas mandattid börjar.
Enligt 18 § i instruktionen för Helsingfors stadsstyrelse väljs biträdande stadsdirektörerna av stadsfullmäktige. Enligt 16 § i förvaltningsstadgan beslutar den anställande myndigheten om upphävande av ett tjänsteförhållande.
Enligt 16 § i instruktionen för stadsstyrelsen gäller att om stadsdirektören eller en biträdande stadsdirektör är förhindrad och då tjänsten är vakant sköts uppgifterna i fråga av de direktörer som är i tjänst, på det sätt som stadsstyrelsen bestämmer.
Tjänsterna för de biträdande stadsdirektörerna dras in från och med 1.6.2017 då staden övergår till en borgmästarmodell.
Kaupunginhallitus 13.02.2017 § 149
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää myöntää Anni Sinnemäelle eron kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan virasta 1.6.2017 alkaen.
Samalla kaupunginvaltuusto päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Käsittely
Esteelliset: Anni Sinnemäki
Esittelijä
Lisätiedot
Lauri Menna, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36012
This decision was published on 10.03.2017
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
- det beslut som besvärsskriften gäller
- till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
- på vilka grunder ändring söks
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
- det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
- ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Presenter information
Ask for more info
Lauri Menna, förvaltningsexpert, telefon: 09 310 36012