For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-003300
More recent handlings
Case 5. / 254 §

Val av biträdande borgmästare för fostrans- och utbildningssektorn för fullmäktiges mandattid som börjar år 2017

Helsinki City Council

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag för sin mandattid välja Pia Pakarinen till biträdande borgmästare för fostrans- och utbildningssektorn räknat från 7.6.2017.

Stadsfullmäktige beslutade samtidigt justera protokollet omedelbart vad detta ärende beträffar.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

Bestämmelser i kommunallagen om val av biträdande borgmästare

Enligt 45 § i kommunallagen (410/2015) kan en kommun vid sidan av borgmästaren ha biträdande borgmästare. Biträdande borgmästarna är förtroendevalda, och på valet av samt valbarheten och mandattiden för dem tillämpas vad som i 44 § 2 och 3 mom. föreskrivs om borgmästare.

Enligt 44 § 2 och 3 mom. i kommunallagen väljs borgmästaren av fullmäktige. Till borgmästare kan också väljas en person som inte är valbar till kommunstyrelsen eller till en nämnd. Fullmäktige kan besluta att borgmästaren ska vara fullmäktigeledamot i kommunen i fråga. En person förlorar inte sin valbarhet till fullmäktige på den grunden att han eller hon väljs till borgmästare. En borgmästare kan väljas högst för fullmäktiges mandattid och mandattiden fortgår tills en ny borgmästare eller kommundirektör har blivit vald.

Bestämmelser om biträdande borgmästarens uppgifter finns i kommunens förvaltningsstadga. Val av en biträdande borgmästare som är ordförande för en nämnd förrättas före valet av nämnden.

Bestämmelser i förvaltningsstadgan om biträdande borgmästaren

Enligt 3 kap. 2 § i förvaltningsstadgan har staden fyra biträdande borgmästare, som är ordförande för sektornämnderna och ledamöter i stadsstyrelsen.

Biträdande borgmästaren är en förtroendevald på heltid.

Stadsfullmäktige väljer biträdande borgmästarna bland fullmäktigeledamöterna och -ersättarna för sin mandattid, och mandattiden för biträdande borgmästaren för varje sektor fortgår tills en ny biträdande borgmästare har blivit vald för sektorn.

Ställningen för förtroendevalda på heltid

Till ett förtroendeuppdrag på heltid kan väljas den som har gett sitt samtycke till att ta emot uppdraget.

En förtroendevald på heltid har rätt att få tjänst- eller arbetsledighet från sitt arbete under den tid som förtroendeuppdraget på heltid varar. Om ett förtroendeuppdrag på heltid upphör i förtid på grund av att personen förlorat sin valbarhet eller förtroendeuppdraget återkallats, har personen rätt att avbryta sin tjänst- eller arbetsledighet genom att anmäla detta till arbetsgivaren minst en månad innan han eller hon återvänder till arbetet.

Fullmäktige beslutar om månadslön och ersättningar som ska betalas till förtroendevalda på heltid. Förtroendevalda på heltid har rätt till semester, sjukledighet och familjeledighet samt företagshälsovård på samma grunder som kommunala tjänsteinnehavare. Vad som bestäms om arbetstid och arbetstagare i lagen om olycksfallsförsäkring (608/1948) tillämpas på motsvarande sätt på kommunen och förtroendevalda på heltid.

Close

Kaupunginhallitus 29.05.2017 § 584

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää valita toimikaudekseen kasvatuksen ja koulutuksen toimialan apulaispormestariksi Pia Pakarisen 7.6.2017 lukien.

Samalla kaupunginvaltuusto päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Käsittely

Kaupunginhallitus esitti yksimielisesti Laura Rissasen ehdotuksesta, että kasvatuksen ja koulutuksen toimialan apulaispormestariksi valitaan Pia Pakarinen.

Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot

Tiina Teppo, johtava asiantuntija, puhelin: 310 36289

tiina.teppo@hel.fi

Lauri Menna, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36012

lauri.menna@hel.fi

Mari Tammisto, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 76004

mari.tammisto@hel.fi
Close

This decision was published on 16.06.2017

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut som besvärsskriften gäller
  • till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
  • på vilka grunder ändring söks

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Close

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Tiina Teppo, ledande sakkunnig, telefon: 09 310 36289

tiina.teppo@hel.fi

Lauri Menna, förvaltningsexpert, telefon: 09 310 36012

lauri.menna@hel.fi

Mari Tammisto, förvaltningsexpert, telefon: 09 310 76004

mari.tammisto@hel.fi