Val av medlemmar i delegationen för polisen för mandattiden som börjar år 2017
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag för sin mandattid välja tio medlemmar och personliga suppleanter för dem i delegationen för polisen enligt följande:
Medlem | Suppleant | ||||
1. | Saml. | Atte Kaleva | Helena Lauriala | ||
2. | Saml. | Tiina Hieta | Maunu Idänpään-Heikkilä | ||
3. | Saml. | Marika Lahti | Pekka Holopainen | ||
4. | Saml. | Dani Niskanen | Susanna Ngene | ||
5. | Gröna | Atte Harjanne | Riikka Suominen | ||
6. | Gröna | Kirsi Helin | Abdulkadir Isak | ||
7. | Sannf. | Tuula Salo | Kimmo Kokkila | ||
8. | SFP | Ville Kohvakka | Sara Henriksson | ||
9. | C | Anil Rampal | Timo Latikka | ||
10. | KD | Tuija Mäntynen | Paula Ahonen |
Stadsfullmäktige beslutade samtidigt justera protokollet omedelbart vad detta ärende beträffar.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Enligt 32 § 2 mom. i kommunallagen (410/2015) utses ledamöterna i kommunstyrelsen, i revisionsnämnden, i andra nämnder och i utskott vid ett sammanträde som fullmäktige håller i juni månad.
Med stöd av polisförvaltningsförordningen (158/1996) finns det i anslutning till en polisinrättning en delegation för polisen.
Polisstyrelsen fastställer antalet medlemmar i delegationen för polisen. Varje medlem har en personlig suppleant. Kommunfullmäktige väljer delegationens medlemmar för sin mandattid. Dessutom hör chefen för polisinrättningen till delegationen.
Delegationen väljer inom sig en ordförande och en vice ordförande. Den som hör till polisens personal kan dock inte vara ordförande eller vice ordförande.
Bestämmelser i kommunallagen
Organens sammansättning (31 § 3 mom.)
För organens ledamöter utses personliga ersättare, på vilka tillämpas vad som föreskrivs om ordinarie ledamöter.
Kommunens förtroendevalda (69 § 1 och 2 mom.)
Förtroendevalda i kommunen är ledamöterna och ersättarna i fullmäktige, personer som har valts till ledamöter i kommunens organ, personer som kommunen har valt till ledamöter i en samkommuns organ samt andra personer som har valts att sköta kommunala förtroendeuppdrag. En kommunal tjänsteinnehavare eller arbetstagare som på grundval av sin uppgift har valts till ledamot i ett kommunalt organ är dock inte kommunal förtroendevald.
De förtroendevalda ska främja kommunens och invånarnas intressen samt sköta sitt förtroendeuppdrag med värdighet och så som uppdraget förutsätter.
På en person som kommunen har valt att sköta ett statligt förtroendeuppdrag tillämpas vad som föreskrivs om kommunens förtroendevalda.
Samtycke till förtroendeuppdrag (70 § del av 1 mom., 2 mom.)
Till ett förtroendeuppdrag får väljas endast den som har gett sitt samtycke till att ta emot uppdraget.
En förtroendevald samt en person som är på förslag till något annat förtroendeuppdrag än fullmäktigeledamot ska på begäran av fullmäktige eller organet i fråga lämna en redogörelse för de omständigheter som kan vara av betydelse vid bedömningen av om han eller hon är valbar.
Allmän valbarhet (71 §)
Valbar till kommunens förtroendeuppdrag är den som
- har kommunen som hemkommun,
- har rösträtt i kommunalval i någon kommun det år då fullmäktigeledamöterna väljs eller val för ett annat förtroendeuppdrag förrättas, och som
- inte har förklarats omyndig.
Övriga bestämmelser
Bestämmelser i jämställdhetslagen (4 a § 1 mom.)
I statliga kommittéer, delegationer och andra motsvarande statliga organ samt i kommunala organ och organ för kommunal samverkan, med undantag för kommunfullmäktige, skall kvinnor och män vara representerade till minst 40 procent vardera, om inte särskilda skäl talar för något annat.
Kommunallagens bestämmelser om val (105 § 1, 2 och 3 mom. samt delar av 4 och 5 mom.)
Vid val blir den eller de som fått flest röster utsedda.
Valet av förtroendevalda ska förrättas som proportionellt val, om det begärs av minst så många närvarande ledamöter i organet som motsvarar den kvot som fås när antalet närvarande delas med det antal personer som ska väljas, ökat med ett. Om kvoten är ett brutet tal, ska den avrundas till närmaste högre hela tal.
Ersättare väljs i samma val som de ordinarie ledamöterna. Är ersättarna personliga, ska kandidaterna godkännas före valet och uppställas vid sidan av de föreslagna ordinarie ledamöterna. Är ersättarna inte personliga, blir de kandidater valda som näst efter de till ordinarie ledamöter utsedda personerna fått flest röster eller de största jämförelsetalen.
Vid proportionella val tillämpas vad som i vallagen föreskrivs om kommunalval. Proportionella val och, när så yrkas, även majoritetsval ska förrättas med slutna sedlar. Vid lika röstetal avgör lotten.
Kaupunginhallitus 29.05.2017 § 607
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää valita toimikaudekseen poliisin neuvottelukuntaan 10 jäsentä ja heidän henkilökohtaiset varajäsenensä seuraavasti:
Jäsen | Varajäsen | ||||
1. | Kok. | Atte Kaleva | Helena Lauriala | ||
2. | Kok. | Tiina Hieta | Maunu Idänpään-Heikkilä | ||
3. | Kok. | Marika Lahti | Pekka Holopainen | ||
4. | Kok. | Dani Niskanen | Susanna Ngene | ||
5. | Vihr. | Atte Harjanne | Riikka Suominen | ||
6. | Vihr. | Kirsi Helin | Abdulkadir Isak | ||
7. | PS | Tuula Salo | Kimmo Kokkila | ||
8. | RKP | Ville Kohvakka | Sara Henriksson | ||
9. | Kesk. | Anil Rampal | Timo Latikka | ||
10. | KD | Tuija Mäntynen | Paula Ahonen |
Samalla kaupunginvaltuusto päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Käsittely
Kaupunginhallitus esitti yksimielisesti Laura Rissasen ehdotuksesta, että Tiina Hietan varajäseneksi valitaan Maunu Idänpään-Heikkilä.
Esittelijä
Lisätiedot
Tiina Teppo, johtava asiantuntija, puhelin: 310 36289
Lauri Menna, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36012
Mari Tammisto, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 76004
This decision was published on 16.06.2017
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
- det beslut som besvärsskriften gäller
- till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
- på vilka grunder ändring söks
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
- det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
- ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Presenter information
Ask for more info
Tiina Teppo, ledande sakkunnig, telefon: 09 310 36289
Lauri Menna, förvaltningsexpert, telefon: 09 310 36012
Mari Tammisto, förvaltningsexpert, telefon: 09 310 76004