V 25.4.2018, Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän valtuuston jäsenen valinta
Val av ledamöter i fullmäktige för samkommunen Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt för mandattiden som börjar 2017
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag välja fem ledamöter och fem personliga ersättare i fullmäktige för samkommunen Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt för mandattiden som börjar 2017 enligt följande:
Ledamöter | Ersättare |
Seija Muurinen | Markus Kalliola |
Tiina Larsson | Mukhtar Abib |
Suzan Ikävalko (ordf.) | Hannu Timonen |
Hannu Tuominen | Zahra Osman-Sovala |
Maija Anttila | Pentti Arajärvi |
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt konstaterar (20.4.2017) i ett brev, som utgör bilaga, att fullmäktige i medlemskommunerna i Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt väljer 2–5 ledamöter i fullmäktige och för var och en av dem en personlig ersättare för den tid som motsvarar kommunfullmäktiges mandattid. Antalet ledamöter per kommun fastställs i relation till medlemskommunernas andelar i grundkapitalet. En kommun vars andel i grundkapitalet är mindre än 8 % av grundkapitalet har rätt att välja två ledamöter i fullmäktige. En kommun vars andel i grundkapitalet är minst 8 % av grundkapitalet har rätt att välja högst tre ledamöter i fullmäktige Om en kommuns andel i grundkapitalet är minst 25 %, har kommunen rätt att välja fem ledamöter i fullmäktige. Helsingfors har rätt att välja fem ledamöter, Esbo och Vanda tre ledamöter och de övriga medlemskommunerna två ledamöter i fullmäktige.
Helsingfors universitet har enligt grundavtalet rätt att välja två ledamöter i fullmäktige och personliga ersättare för dem. Röstetalet för universitetets representanter utgör tio procent av det sammanlagda röstetalet för de ledamöter som kommunerna invalt i fullmäktige.
Enligt grundavtalet motsvarar det sammanlagda röstetalet för de ledamöter som av en medlemskommun invalts i fullmäktige kommunens relativa andel i grundkapitalet enligt det senaste godkända bokslutet.
Den allmänna valbarheten till samkommunens fullmäktige utifrån hemkommunen och rösträtten baserar sig på 76 § 1 mom. i kommunallagen. Valbar till organ i en samkommun är inte den som är anställd hos samkommunen eller en statstjänsteman som sköter tillsynsuppgifter som direkt berör kommunalförvaltningen.
Stadsstyrelsen konstaterar att enligt 4 a § 1 mom. i jämställdhetslagen ska kvinnor och män vara representerade till minst 40 procent vardera, om inte särskilda skäl talar för något annat.
Medlemskommunerna i Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt och Helsingfors universitet ombeds att senast 31.7.2017 meddela sina representanter i fullmäktige för den mandattid som börjar 2017.
Avsikten är att fullmäktiges första sammanträde ska hållas 30.8.2017. Vid det första sammanträdet förrättas valet av presidium för fullmäktige och valen av ledamöterna i styrelsen, nämnderna för sjukvårdsområdena, nämnden för den psykiatriska sjukvården och nämnden för den språkliga minoriteten.
Kaupunginhallitus 12.06.2017 § 644
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää valita vuonna 2017 alkavaksi toimikaudeksi viisi jäsentä ja viisi henkilökohtaista varajäsentä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän valtuustoon seuraavasti:
Jäsenet | Varajäsenet |
Seija Muurinen | Markus Kalliola |
Tiina Larsson | Mukhtar Abib |
Suzan Ikävalko (Pj.) | Hannu Timonen |
Hannu Tuominen | Zahra Osman-Sovala |
Maija Anttila | Pentti Arajärvi |
Käsittely
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti esittää
- Wille Rydmanin ehdotuksesta jäseniksi Seija Muurista (vara Markus Kalliola) ja Tiina Larssonia (vara Mukhtar Abib),
- Otso Kivekkään ehdotuksesta puheenjohtajaksi ja jäseneksi Suzan Ikävalkoa (vara Hannu Timonen) sekä jäseneksi Hannu Tuomista (vara Zahra Osman-Sovala) sekä
- Tomi Sevanderin ehdotuksesta jäseneksi Maija Anttilaa (vara Pentti Arajärvi).
Esittelijä
Lisätiedot
Marja-Liisa Rautanen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36184
This decision was published on 30.06.2017
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
- det beslut som besvärsskriften gäller
- till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
- på vilka grunder ändring söks
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
- det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
- ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Presenter information
Ask for more info
Marja-Liisa Rautanen, stadssekreterare, telefon: 09 310 36184