Den av ledamoten Arja Karhuvaara väckta motionen om information rörande städtalkon i parker och på gårdsplaner
Beslut
Stadsfullmäktige betraktade den av ledamoten Arja Karhuvaara väckta motionen som slutbehandlad.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Ledamoten Arja Karhuvaara och 18 andra ledamöter föreslår i sin motion att staden på sin webbplats ska införa en sida där man informerar om städtalkon i parker och på gårdar med kartor.
Enligt 30 kap. 11 § 2 mom. i förvaltningsstadgan ska stadsstyrelsen förelägga fullmäktige en motion som undertecknats av minst 15 ledamöter.
Stadsstyrelsen hänvisar till det utlåtande som den fått och konstaterar att informeringen och organisationen kring den traditionella och gemensamma vårstädningen i huvudstadsregionen är beroende av invånarnas egen aktivitet. Staden understöder städtalkot genom att erbjuda redskap och forsla bort skräpet. Staden understöder även det talko mot invasiva arter som ordnas av invånarna. Den traditionella krattningen i Brunnsparken ordnas av staden, och staden informerar om denna i medierna.
Under vintern ska stadsmiljösektorn tillsammans med stadskansliet reda ut om man kan göra anmälningen elektronisk och märka ut talkona på kartan såsom nämns i motionen. Målet är att systemet för anmälning och utmärkning ska vara i användning redan nästa vår.
Kaupunginhallitus 13.11.2017 § 1026
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto katsoo valtuutettu Arja Karhuvaaran aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
Lisätiedot
Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035
Kaupunkiympäristölautakunta 05.09.2017 § 76
Lausunto
Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Pääkaupunkiseudun kevätsiivoustalkoot
Helsingissä pääkaupunkiseudun yhteisiä kevätsiivoustalkoita on järjestetty jo yli 30 vuotta vuodesta 1984 lähtien. Viime keväänä talkoita järjestettiin yhteensä 156 kpl ja osallistujia oli yhteensä yli 22 000. Talkoot perustuvat asukkaiden omaan aktiivisuuteen eli he itse järjestävät talkoita haluamallaan yleisellä alueella haluamaansa aikaan ja kaupunki tarjoaa välineet sekä jätteiden poishaun. Kaupunki ei siis varsinaisesti järjestä talkoita vaan tarjoaa vain tukea ja apua niiden järjestämiseksi. Kevätsiivoustalkoita saa järjestää huhti–toukokuussa, mutta kaupunki tukee myös tuon ajankohdan ulkopuolella järjestettyjä siivoustalkoita. Aiempina vuosina rakennusvirasto tuki talkoita, jotka järjestettiin rakennusviraston ylläpitämillä alueilla. Tulevaisuudessa talkoita tuetaan alueilla, joiden ylläpidosta vastaa kaupunkiympäristö toimialan rakennukset ja yleiset alueet palvelukokonaisuuden ylläpitopalveluiden yleiset alueet yksikkö. Kaupunki ei tue yksityisillä tonteilla ja piha-alueilla tapahtuvia talkoita.
Aiempina vuosina, kun esim. asukas, koulu tai yhdistys on halunnut järjestää siivoustalkoot, he ovat ottaneet yhtyettä puhelimitse rakennusviraston asiakaspalveluun, jossa on kirjattu kevätsiivoustalkoorekisteriin talkoiden järjestäjä, ajankohta ja paikka. Ainoastaan kouluilla on ollut mahdollisuus ilmoittautua sähköisesti muutaman vuoden ajan, mutta muuten ilmoittautuminen on tapahtunut puhelimitse. Sähköisessä ilmoittautumisessa talkoiden järjestäjä (tässä tapauksessa koulun edustaja) kirjaa sähköiseen lomakkeeseen tarvittavat tiedot ja nämä tiedot siirtyvät automaattisesti rekisteriin. Rekisteri on myös tuottajien luettavissa, ja sen kautta tieto talkoista menee automaattisesti viheralueiden hoidosta vastaava taholle, joka huolehtii talkoovälineiden toimituksesta sekä siivousjätteiden poishausta.
Tuottajilta on tilattu palvelu-/urakkasopimuksissa kevätsiivoustalkoiden järjestelyt. Niistä aiheutuvat kustannukset laskutetaan toteutuneiden kustannusten mukaan kevätsiivoustalkooajan jälkeen. Kevätsiivoustalkoisiin on varattu vuoden 2017 budjetissa 52 000 euroa.
Aloitteen vaatimat muutokset
Mikäli halutaan, että asukkaiden järjestämät siivoustalkoot näkyvät yleisesti kartalla, vaatii se ilmoittautumisjärjestelmän muuttamista niin, että rekisteristä tulee automaattisesti merkintä kartalle esim. osoitteen mukaan tai sitten ilmoituksen tekijä tai vastaanottaja merkitsee talkoopaikan kartalle.
Koska talkoot ovat asukkaiden eli yksityisten tahojen järjestämiä tapahtumia, talkoiden julkistaminen täytyisi pitää valinnaisena ellei sitten päätetä, että kaupungin tuella järjestettävien talkoiden tulee olla avoimia kaikille. Tässä avoimuudessa voi olla talkoiden järjestäjän kannalta mm. sellaisia vaikutuksia, että talkoolaisten määrää on hankalampi arvioida etukäteen, joten välineiden sekä mahdollisten talkootarjoilujen riittävyys on hankalampi varmistaa. Monet tahot todennäköisesti haluavat myös talkoilla vain omalla porukalla. Lisäksi on otettava huomioon, etteivät talkoolaiset ole vakuutettuja Helsingin kaupungin puolesta vaan talkoiden järjestäjä on vastuussa talkoolaisistaan, joten osa järjestäjistä saattaa haluta pitää tästäkin syystä talkoonsa mahdollisimman rajattuina. Tämä ei tietenkään koske kaikkia talkoita vaan monet tiedottavat talkoistaan julkisesti talkoojulisteilla lähialueella, esim. kauppojen yms. ilmoitustauluilla.
Alustavasti on jo selvitelty, miten olisi mahdollista muuttaa ilmoittautuminen sähköiseksi ja saada liitettyä järjestelmään karttapalvelu, josta näkisi julkisesti talkoopaikkoja ajankohtineen. Ilmoittautumisjärjestelmä ja rekisteri on tähän mennessä ollut suljetussa sisäverkossa, jonka integrointi esimerkiksi Kerro kartalla-palveluun ei ole helppoa, sillä suljetussa järjestelmässä ei välttämättä ole integraatioihin tarvittavaa rajapintaa eikä siihen ole helppoa kehittää sähköistä ilmoittautumista.
Koska talkooilmoittautumisessa vaaditaan ilmoittajan nimi ja yhteystiedot, kaikki ilmoittautumisen tiedot eivät voi olla julkisia. On kuitenkin mahdollista kehittää talkoorekisteritietojen pohjalle uusi, kevyt ilmoittautumisjärjestelmä, jossa ilmoittautumistiedot olisivat vain kaupungin työntekijöiden katseltavissa. Kaupungilla on käytössä useita järjestelmiä, joilla tämä on mahdollista.
Asian selvittelyä ja kehittämistä jatketaan syksyllä 2017 kaupunginkanslian ohjelmistokehityksestä vastaavan yksikön sekä kaupunkiympäristö toimialan yleiset alueet yksikön yhteistyönä. Tavoitteena on, että sähköinen ilmoittautuminen otetaan käyttöön ensi keväänä ja samalla voisi mahdollistua talkoiden merkitseminen kartalle. Lisäksi koko kaupunkiorganisaation tasolla ollaan kehittämässä yhteistä ilmoittautumisjärjestelmää sekä vapaaehtoistyön alustaa, joihin siivoustalkoot ja niiden rekisteröiminen liittyvät olennaisesti.
Muu yleiset alueet yksikön järjestämä ja tukema talkootoiminta ja asukasaktiivisuus
Siivoustalkoiden lisäksi yleiset alueet yksikkö tukee muitakin asukkaiden järjestämiä talkoita kuten vieraslajitalkoita. Vieraslajitalkoita on tänä vuonna järjestetty paljon asukkaiden toimesta, mutta myös kaupungin järjestämiä talkoita on muutamia. Kaupunki tukee asukkaiden vieraslajitalkoiden järjestämistä tarjoamalla opastusta ja työvälineitä sekä hakemalla kitkentäjätteen pois. Kaupungin omista talkoista tiedotetaan sosiaalisessa mediassa sekä mediatiedotteilla ja puistokummeille lähetettävillä tiedotteilla. Asukkaat ovat tiedottaneet omista talkoistaan omissa kanavissaan haluamallaan tavalla. Lisäksi kaupunki jakaa syyssipuleita asukkaille istutettavaksi talkoilla yleisille alueille. Myös näihin talkoisiin kaupunki tarjoaa sipuleiden lisäksi työvälineitä sekä opastusta. Perinteiset Kaivopuiston haravointitalkoot ovat jo vuosien perinne ja täysin kaupungin järjestämä tapahtuma, josta tiedotetaan mediassa. Haravointitalkoisiin osallistuu vuosittain noin 100 - 200 henkilöä.
Vieraslajitalkoita tai istutustalkoita varten ei ole omaa rekisteriä tai ilmoittautumisjärjestelmää vaan vapaaehtoistyön koordinaattori toimii näissä yhteyshenkilönä ja koordinoi niitä. On tavoitteena, että edellä mainitut talkoot liitetään tulevaisuudessa samaan ilmoittautumis- ja merkitsemisjärjestelmään kuin siivoustalkoot.
Esittelijä
Lisätiedot
Armi Koskela, vapaaehtoistyön koordinaattori, puhelin: 310 39652
This decision was published on 18.12.2017
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.
Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen
Presenter information
Ask for more info
Kristiina Matikainen, stadssekreterare, telefon: 09 310 36035