Ulkokuntalaisilta ja Suomen ulkopuolelta tulevilta perittävästä terveyskeskusmaksusta luopuminen

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-000811
More recent handlings
Case 18. / 185 §

Slopande av hälsocentralsavgifterna för utsocknes kunder och för kunder från utlandet

Helsinki City Council

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade att hälsocentralsavgiften inte tas ut hos utsocknes kunder och hos kunder från utlandet.

Behandling

Ledamoten Mari Rantanen understödd av ledamoten Pia Kopra föreslog att stadsfullmäktige skulle återremittera ärendet för ny beredning på följande grunder:

Ärendet återremitteras för ny beredning. De som kommer utifrån Finland bör också i fortsättningen betala hälsovårdsavgifter såsom hittills. Ett skattefinansierat hälsovårdssystem kan inte utgå från att de som inte deltar i finansieringen av systemet är berättigade till tjänster på samma villkor som de som är en del av finansieringssystemet. Det är väl inte meningen att diskrimineringslagen ska utsträckas att gälla hela världens befolkning, vilket nu används som grund för framställningen. Dessutom kan det bli ett problem att följa upp användningen av hälsovårdstjänster bland dem som kommer från utlandet om det inte längre går att få uppgifter via faktureringen.

8 omröstningen

Fortsatt behandling av ärendet JA, återremiss NEJ

JA-förslag: Fortsättning
NEJ-förslag: Ärendet återremitteras för ny beredning. De som kommer utifrån Finland bör också i fortsättningen betala hälsovårdsavgifter såsom hittills. Ett skattefinansierat hälsovårdssystem kan inte utgå från att de som inte deltar i finansieringen av systemet är berättigade till tjänster på samma villkor som de som är en del av finansieringssystemet. Det är väl inte meningen att diskrimineringslagen ska utsträckas att gälla hela världens befolkning, vilket nu används som grund för framställningen. Dessutom kan det bli ett problem att följa upp användningen av hälsovårdstjänster bland dem som kommer från utlandet om det inte längre går att få uppgifter via faktureringen.

Ja-röster: 76
Alviina Alametsä, Maija Anttila, Ted Apter, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Katju Aro, Sirpa Asko-Seljavaara, Harry Bogomoloff, Silja Borgarsdottir Sandelin, Jussi Chydenius, Fatim Diarra, Jörn Donner, Mika Ebeling, Tuula Haatainen, Sandra Hagman, Juha Hakola, Jasmin Hamid, Atte Harjanne, Eveliina Heinäluoma, Kaisa Hernberg, Perttu Hillman, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Ville Jalovaara, Kati Juva, Jukka Järvinen, Atte Kaleva, Arja Karhuvaara, Emma Kari, Mai Kivelä, Kauko Koskinen, Heimo Laaksonen, Petra Malin, Otto Meri, Silvia Modig, Abdirahim Mohamed, Elina Moisio, Sami Muttilainen, Seija Muurinen, Björn Månsson, Dani Niskanen, Mia Nygård, Maria Ohisalo, Hannu Oskala, Sara Paavolainen, Matias Pajula, Jenni Pajunen, Pia Pakarinen, Matti Parpala, Dennis Pasterstein, Terhi Peltokorpi, Petrus Pennanen, Sirpa Puhakka, Marcus Rantala, Tuomas Rantanen, Risto Rautava, Nasima Razmyar, Suldaan Said Ahmed, Mirita Saxberg, Daniel Sazonov, Satu Silvo, Anni Sinnemäki, Osmo Soininvaara, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Byoma Tamrakar, Kimmo Tiilikainen, Pilvi Torsti, Ulla-Marja Urho, Reetta Vanhanen, Jan Vapaavuori, Laura Varjokari, Mauri Venemies, Sanna Vesikansa, Anna Vuorjoki, Ozan Yanar

Nej-röster: 6
Nuutti Hyttinen, Pia Kopra, Jussi Niinistö, Mika Raatikainen, Mari Rantanen, Sampo Terho

Frånvarande: 3
Wille Rydman, Ilkka Taipale, Sinikka Vepsä

Stadsfullmäktige beslutade fortsätta behandlingen av ärendet.

See table with voting results

Äänestys 1

Ayes: Jatko

Noes: Ärendet återremitteras för ny beredning. De som kommer utifrån Finland bör också i fortsättningen betala hälsovårdsavgifter såsom hittills. Ett skattefinansierat hälsovårdssystem kan inte utgå från att de som inte deltar i finansieringen av systemet är berättigade till tjänster på samma villkor som de som är en del av finansieringssystemet. Det är väl inte meningen att diskrimineringslagen ska utsträckas att gälla hela världens befolkning, vilket nu används som grund för framställningen. Dessutom kan det bli ett problem att följa upp användningen av hälsovårdstjänster bland dem som kommer från utlandet om det inte längre går att få uppgifter via faktureringen.

Member Political group
Alametsä, Alviina Vihreä valtuustoryhmä
Anttila, Maija No council group
Apter, Ted Kokoomuksen valtuustoryhmä
Arajärvi, Pentti Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Arhinmäki, Paavo No council group
Aro, Katju No council group
Asko-Seljavaara, Sirpa Kokoomuksen valtuustoryhmä
Bogomoloff, Harry Kokoomuksen valtuustoryhmä
Borgarsdottir Sandelin, Silja Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Chydenius, Jussi Vihreä valtuustoryhmä
Diarra, Fatim Vihreä valtuustoryhmä
Donner, Jörn No council group
Ebeling, Mika Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä
Haatainen, Tuula Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Hagman, Sandra Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Hakola, Juha Kokoomuksen valtuustoryhmä
Hamid, Jasmin No council group
Harjanne, Atte Vihreä valtuustoryhmä
Heinäluoma, Eveliina Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Hernberg, Kaisa No council group
Hillman, Perttu No council group
Holopainen, Mari Vihreä valtuustoryhmä
Honkasalo, Veronika Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Jalovaara, Ville Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Juva, Kati Vihreä valtuustoryhmä
Järvinen, Jukka No council group
Kaleva, Atte Kokoomuksen valtuustoryhmä
Karhuvaara, Arja Kokoomuksen valtuustoryhmä
Kari, Emma Vihreä valtuustoryhmä
Kivelä, Mai Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Koskinen, Kauko No council group
Laaksonen, Heimo Kokoomuksen valtuustoryhmä
Malin, Petra Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Meri, Otto Kokoomuksen valtuustoryhmä
Modig, Silvia No council group
Mohamed, Abdirahim No council group
Moisio, Elina No council group
Muttilainen, Sami Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Månsson, Björn Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Niskanen, Dani Kokoomuksen valtuustoryhmä
Nygård-Peltola, Mia Kokoomuksen valtuustoryhmä
Ohisalo, Maria Vihreä valtuustoryhmä
Oskala, Hannu Vihreä valtuustoryhmä
Paavolainen, Sara Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Pajula, Matias Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pajunen, Jenni Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pakarinen, Pia No council group
Parpala, Matti No council group
Pasterstein, Dennis Kokoomuksen valtuustoryhmä
Peltokorpi, Terhi Keskustan valtuustoryhmä
Pennanen, Petrus Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Puhakka, Sirpa No council group
Rantala, Marcus Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Rantanen, Tuomas Vihreä valtuustoryhmä
Rautava, Risto Kokoomuksen valtuustoryhmä
Razmyar, Nasima Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Said Ahmed, Suldaan Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Saxberg, Mirita Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sazonov, Daniel No council group
Silvo, Satu No council group
Sinnemäki, Anni Vihreä valtuustoryhmä
Soininvaara, Osmo Vihreä valtuustoryhmä
Stranius, Leo Vihreä valtuustoryhmä
Sydänmaa, Johanna Vihreä valtuustoryhmä
Tamrakar, Byoma Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Tiilikainen, Kimmo No council group
Torsti, Pilvi Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Urho, Ulla-Marja No council group
Vanhanen, Reetta Vihreä valtuustoryhmä
Vapaavuori, Jan No council group
Varjokari, Laura Kokoomuksen valtuustoryhmä
Venemies, Mauri Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä
Vesikansa, Sanna No council group
Vuorjoki, Anna Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Yanar, Ozan Vihreä valtuustoryhmä
Close
Member Political group
Hyttinen, Nuutti Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Kopra, Pia Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Niinistö, Jussi No council group
Raatikainen, Mika Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Rantanen, Mari Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Terho, Sampo No council group
Close
Member Political group
Close
Member Political group
Rydman, Wille Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Taipale, Ilkka Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Vepsä, Sinikka Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Close
By political group
Political group Ayes Noes Blank Absent
No council group 21 2 0 0
Kokoomuksen valtuustoryhmä 17 0 0 0
Vihreä valtuustoryhmä 16 0 0 0
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä 7 0 0 2
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä 7 0 0 0
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä 5 0 0 0
Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä 2 0 0 0
Keskustan valtuustoryhmä 1 0 0 0
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 0 4 0 1
Close

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

Social- och hälsovårdsnämnden föreslår (8.5.2018, § 127) att hälsocentralsavgifterna för utsocknes kunder och för kunder från utlandet ska slopas. Nämndens förslag ingår i beslutshistorien.

Hälsocentralsavgiften för utsocknes kunder

Enligt stadsfullmäktiges beslut 28.11.2012 (§ 382) slopades hälsocentralsavgiften för helsingforsare räknat från ingången av 2013. Hos andra än helsingforsare tas en avgift på 16,40 euro ut. Stadsstyrelsen har dessutom 1.2.2016 (§ 98) beslutat att klientavgifterna inom social- och hälsovården höjs bara enligt index och inte enligt den lagstadgade maximiavgiften, och att hälsocentralsavgiften inte tas ut hos helsingforsare.

Staden tar ut en avgift för hälsovårdscentralsläkares mottagning hos utsocknes kunder. Vården för utsocknes kunder i Helsingfors baserar sig varje gång på att vården är brådskande eller att patienten använder sin rätt att välja vårdplats i enlighet med hälso- och sjukvårdslagen och väljer Helsingfors till sin vårdplats. Med utsocknes kunder avses i detta sammanhang personer som kommer från andra orter i Finland.

Riksdagens justitieombudsman har i sitt beslut (bilaga 1) 26.10.2017 om ett klagomål tagit ställning till hälsocentralsavgiften som tas ut hos utsocknes kunder och hänvisat till 48 § i hälso- och sjukvårdslagen enligt vilken personen kan välja att använda hälsovårdscentralens tjänster i vilken kommun som helst. Vårdansvaret övergår då till hälsovårdscentralen i den valda kommunen. Om en utsocknes kund utnyttjar sin rätt att välja vårdplats och väljer Helsingfors hälsovårdscentrals tjänster, övergår ansvaret för vården till Helsingfors. På basis av sitt val är utsocknes kunder likställda med stadens egna invånare.

Enligt justitieombudsmannen är det efter att diskrimineringslagen trätt i kraft inte möjligt att behandla invånare i andra kommuner på något annat sätt då hälsocentralsavgifter fastställs. Diskrimineringslagen har tillämpats sedan den trädde i kraft 1.1.2015, dvs. efter att stadsfullmäktige hade fattat beslutet om kundavgiften 28.11.2012. Enligt justitieombudsmannen begränsar diskrimineringslagens förbud mot diskriminering kommunens prövningsrätt. Särbehandling på grund av hemort innebär enligt 8 § i diskrimineringslagen diskriminering på grund av någon annan omständighet som gäller den enskilde som person (RP 19/2014 rd, s. 69). Dessutom har justitieombudsmannen ansett att det också är fråga om direkt diskriminering i enlighet med 10 § i diskrimineringslagen eftersom utsocknes kunder ”behandlas på ett ofördelaktigare sätt än någon annan har behandlats, behandlas eller skulle behandlas i en jämförbar situation”.

Bestämmelserna om legitim grund i 11 § 2 mom. kan inte tillämpas eftersom fastställandet av kundavgiften betyder utövande av offentlig makt. Härigenom kan behandlingen av utsocknes inte berättigas eftersom det är fråga om utövande av offentlig makt. Enligt justitieombudsmannen utgår diskrimineringslagen från att utsocknes inte får särställas mot helsingforsare i fråga om hälsocentralens kundavgifter. Eftersom utsocknes kunder oberoende av sin hemort är i samma ställning som helsingforsare, får en hälsovårdscentralsavgift inte tas ut hos dem eftersom avgiften inte heller tas ut hos helsingforsare.

Justitieombudsmannen har begärt att staden meddelar vilka åtgärder som vidtagits med anledning av beslutet. Efter justitieombudsmannens beslut har social- och hälsovårdssektorn bedömt avgiftspraxisen på nytt tillsammans med stadskansliets rättstjänst. Som slutsats har staden kommit fram till att hälsovårdscentralsavgiften ska slopas för utsocknes kunder eftersom den inte heller tas ut hos helsingforsare. Svaret i bilaga 2 har skickats till justitieombudsmannen.

Staden får ta ut vårdkostnaderna för utsocknes kunder till fullt belopp hos kundernas hemkommuner, och därför påverkar det inte stadens nettoutgifter på något sätt om hälsovårdscentralsavgifterna slopas.

Antalet utsocknes kunder på hälsostationerna uppgick år 2017 till totalt 2 861. En avgift på 16,40 euro har tagits ut hos kunderna. Det sammanlagda beloppet blev 46 920,40 euro. Hos andra kommuner har 326 402,00 euro debiterats. Hälsovårdscentralsavgifterna uttagna hos kunder och de faktiska kostnaderna för utsocknes kunders besök på hälsovårdscentralen är sammanlagt 373 322,40 euro. Hos andra kommuner debiteras dessutom kostnaderna för besök hos vårdare, i fotterapi, i näringsterapi och på rådgivningsbyrån. Ytterligare debiteras kostnaderna för ögonscreening och telefonsamtal med läkare. Det är inte möjligt att producera uppgifter i eurobelopp om dessa kostnader.

Hälsovårdscentralsavgiften för kunder från utlandet

Alla personer i behov av brådskande vård har oberoende av nationalitet eller hemort rätt att få nödvändig vård inom den offentliga hälsovården. Dessutom har en person som kommer från utlandet i vissa situationer rätt att få vård på samma sätt som en invånare i Finland fastän han eller hon inte har någon hemkommun i Finland. Rätten till vård kan basera sig på boende, EU-lagstiftning eller internationella avtal. Folkpensionsanstalten (Fpa) utreder på begäran personens rätt att använda tjänsterna inom den offentliga hälsovården.

Enligt lagen om gränsöverskridande hälso- och sjukvård (1201/2013) grundar sig rätten att anlita en tjänst inom den offentliga hälso- och sjukvården för en person som framlägger ett intyg över rätten till vård på förordning (EG) nr 883/2004, en överenskommelse om social trygghet eller ett annat internationellt avtal. Helsingfors stad får statlig ersättning också för de kostnader för primärvård som orsakas för en person som framlagt ett intyg över rätten till vård för avgiftsfri vård på en hälsovårdsläkares mottagning. Av alla vårdkostnader ersätter Fpa de kostnader som orsakats av produktionen av tjänsterna för Helsingfors stad. Till ansökan om statlig ersättning fogas en kopia av patientens intyg över rätten till vård. Ersättningarna betalas fyra gånger om året.

Personer som kommer från utlandet betalar också i vissa fall de faktiska kostnaderna för sina hälsovårdscentralsbesök i regel själv och får ersättning från eventuell egen privat olycksfalls- eller sjukkostnadsförsäkring eller socialskyddssystemet i sitt hemland.

I bilagorna 3 och 4 finns en utredning om hälsostationernas prestationer och de kunder som inte har hemkommun i Finland. Till denna kundgrupp hör personer som kommer från EU- och EES-länder och från Schweiz, övriga nordiska länder och länder utanför EU-området.

Antalet besök på hälsostationerna för personer från utlandet uppgick år 2017 till 1 364 och år 2016 till 1 609. Osäkerhetsfaktorer är förknippade med utredningen eftersom hälsostationerna inte har något centraliserat anmälningssystem i bruk. Av denna orsak söker kunderna sig direkt till mottagningen och då har enskilda vårdare eller läkare tagit reda på om personen på mottagningen kommer från utlandet. I hälsovårdens datalager sparas ingen uppgift om vilka intyg över rätten till vård personen har framlagt när han eller hon har besökt hälsostationen. Likaså ger sortering av kunder och patienter på basis av landkodsuppgiften ingen förklaring för om det är fråga om en person för vilkens vård statlig ersättning kan sökas. På de tillgängliga sätten är det inte möjligt att få tillgång till en utredning om mottagningsbesöken och dessas kostnadseffekter för kunder som kommer från utlandet på basis av vilken det är möjligt att pålitligt bedöma mottagningsbesökens inverkan på stadens utgiftsekonomi.

Slopande av hälsocentralsavgifterna för utsocknes kunder och kunder från utlandet

I Helsingfors har man hittills tagit ut en hälsocentralsavgift förutom hos utsocknes kunder avsedda i justitieombudsmannens beslut också hos kunder som kommer från utlandet. Båda dessa föreslås nu bli slopade.

I 5 § i diskrimineringslagen (1325/2014) har myndigheterna ålagts skyldighet att främja likabehandling. Slopandet av hälsocentralsavgifterna hos utsocknes kunder och kunder från utlandet är motiverat ur likabehandlingens synpunkt och kan för sin del underlätta möjligheterna att söka vård och därigenom minska skillnaderna i hälsa och välfärd. Slopandet av avgiften beräknas inte har en så betydande inverkan på efterfrågan på tjänster att det skulle försvåra helsingforsarnas möjligheter att få vård.

Följande bestämmelser om förbud mot diskriminering ingår i 3 kap. 8 § i diskrimineringslagen: Ingen får diskrimineras på grund av ålder, ursprung, nationalitet, språk, religion, övertygelse, åsikt, politisk verksamhet, fackföreningsverksamhet, familjeförhållanden, hälsotillstånd, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller någon annan omständighet (t.ex. hemort) som gäller den enskilde som person. Diskriminering är förbjuden oberoende av om den grundar sig på ett faktum eller ett antagande i fråga om personen själv eller någon annan.

Enligt 4 kap. 14 § 3 mom. i kommunallagen ska fullmäktige fatta beslut om de allmänna grunderna för de avgifter som ska tas ut för kommunens tjänster och andra prestationer. Enligt 7 kap. 1 § 12 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om införande av ekonomiskt eller principiellt sett viktiga nya klientavgifter inom socialvården och patientavgifter inom hälsovården och om slopande av gällande avgifter av detta slag.

Social- och hälsovårdssektorn och stadskansliets ekonomi- och planeringsavdelning och rättstjänst har tillsammans berett ärendet.

Close

Kaupunginhallitus 04.06.2018 § 396

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää, että ulkokuntalaisilta ja Suomen ulkopuolelta tulevilta ei peritä terveyskeskusmaksua.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Marja-Liisa Rautanen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36184

marja-liisa.rautanen@hel.fi

Sosiaali- ja terveyslautakunta 08.05.2018 § 127

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti esittelijän ehdotuksen mukaisesti omalta osaltaan hyväksyä ja esitti samalla kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi, että kaupunki luopuu perimästä terveyskeskusmaksua ulkokuntalaisilta ja Suomen ulkopuolelta tulevilta.

Käsittely

Asiassa tehtiin seuraava palautusehdotus:

Palautusehdotus 1:
Jäsen Mari Rantanen: Esitän asiaa palautettavaksi valmisteluun. Suomen ulkopuolelta tulevilta tulee jatkossakin periä terveydenhuollon maksut siten kuin tähänkin asti. Verorahoitteisessa terveydenhuoltojärjestelmässä ei voida lähteä siitä, että ne henkilöt, jotka eivät osallistu järjestelmän rahoittamiseen, olisivat oikeutettuja saamaan palveluja samoin ehdoin kuin ne, jotka ovat osa rahoitusjärjestelmää. Yhdenvertaisuuslakia ei ole kaiketi tarkoitettu ulotettavaksi koko maailman väestöön, jota nyt perusteena esitykselle käytetään. Lisäksi ongelmaksi voi muodostua myös käyttöön liittyvä seuranta mikäli laskutuksen kautta ei enää ole tietoa saatavissa.

Jäsen Mari Rantasen palautusehdotus raukesi kannattamattomana.

Lisäksi asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:

Vastaehdotus 1:
Jäsen Sami Heistaro: Kaupungin tulee kuitenkin lähtökohtaisesti edelleen periä Suomen ulkopuolelta tulevien hoitokustannukset täysimääräisesti hänen kotimaaltaan tai muulta taholta kuten vakuutusyhtiöltä silloin, kun se on mahdollista ja voimassaolevien säädösten mukaista. Tällöin terveyskeskusmaksusta luopumisella ulkomailta tulevien osalta ei ole kaupungin nettomenojen näkökulmasta taloudellista merkitystä.

Kannattaja: jäsen Seija Muurinen

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 (jäsen Sami Heistaro): Kaupungin tulee kuitenkin lähtökohtaisesti edelleen periä Suomen ulkopuolelta tulevien hoitokustannukset täysimääräisesti hänen kotimaaltaan tai muulta taholta kuten vakuutusyhtiöltä silloin, kun se on mahdollista ja voimassaolevien säädösten mukaista. Tällöin terveyskeskusmaksusta luopumisella ulkomailta tulevien osalta ei ole kaupungin nettomenojen näkökulmasta taloudellista merkitystä.

Jaa-äänet: 8
Katju Aro, Tapio Bergholm, Cecilia Ehrnrooth, Sandra Hagman, Kati Juva, Karita Toijonen, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa

Ei-äänet: 5
Leo Bergman, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Mari Rantanen, Daniel Sazonov

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 8 - 5.

24.04.2018 Pöydälle

13.02.2018 Poistettiin

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Harri J. Lehtonen, lakimies, puhelin: 310 42668

harri.j.lehtonen@hel.fi
Close

This decision was published on 26.06.2018

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut som besvärsskriften gäller
  • till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
  • på vilka grunder ändring söks

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Close

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Marja-Liisa Rautanen, stadssekreterare, telefon: 09 310 36184

marja-liisa.rautanen@hel.fi