Muutoksenhaku päivähoitopaikkapäätökseen

HEL 2018-012794
More recent handlings
Case 9. / 9 §

Begäran om omprövning av ett beslut om småbarnspedagogik

Education Committee

Beslut

Nämnden för fostran och utbildning beslutade att avslå ********** begäran om omprövning av daghemsföreståndarens beslut 28.11.2018, eftersom de grunder som anförs i begäran inte ger anledning till att ändra beslutet. Nämnden motiverar sitt avslag med de omständigheter som framförs av föredragningen.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

Barnet har fått en plats inom småbarnspedagogiken i Landbo daghem från 14.1.2019 (bilaga 1). Föräldrarna har begärt omprövning av den småbarnpedagogik som beviljats barnet (bilaga 2). Föräldrarna begär att barnet beviljas småbarnpedagogik i Daghemmet Pilten på de grunder som framgår närmare av begäran om omprövning.

Begäran om omprövning har lämnats in inom utsatt tid och hos rätt myndighet.

Ansökan om småbarnspedagogik gjordes elektroniskt 19.8 2018: föräldrarna ansökte om småbarnspedagogik i Daghemmet Pilten från 14.1 2019. Daghemsföreståndaren kontaktade mamman per telefon och bekräftade att ansökan hade kommit fram. I samband med samtalet lovade daghemsföreståndaren småbarnspedagogik i Helsingfors men exakt var i detta skede ännu oklart och daghemsföreståndaren lovade återkomma senast i november 2018 gällande var barnet kunde erbjudas en plats.

Vid invalsmötet 22.11 2018 där chefen för det östra svenskspråkiga området och chefen för småbarnspedagogik var närvarande behandlades ansökan enligt invalskriterierna. Genom ett beslut beviljades en plats inom småbarnspedagogik i Landbo daghem.

23.11 2018 kontaktade daghemsföreståndaren mamman gällande ansökan om småbarnspedagogik. Daghemsföreståndaren berättade för mamman att barnet får en plats i Landbo daghem från 14.1.2019 och att daghemmets föreståndare kontaktar dem gällande beslutet.

Daghemmet Pilten mottog fem ansökningar om småbarnspedagogik och ingen ledig plats fanns före januari 2019. I daghemmet Pilten har ett barn fått en plats före januari 2019 av familjeskäl. Barnet i fråga har emellertid inte kunnat beviljas en plats.

Den subjektiva rätten till småbarnspedagogik har tillgodosetts även om barnet inte fick plats i önskat daghem.

Tjänsteinnehavarens beslut har inte tillkommit i felaktig ordning, tjänsteinnehavaren har inte överskridit sina befogenheter och beslutet är heller inte lagstridigt. Föredraganden anser att begäran om omprövning ska avslås.

Close

This decision was published on 30.01.2019

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom förvaltningsbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part).

Besvärstid

Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

En part anses ha fått del av beslutet den dag då beslutet överlämnats till parten eller hans eller hennes lagliga företrädare.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Om delgivningen har skett per post mot mottagningsbevis anses en part ha fått del av beslutet vid den tid som mottagningsbeviset utvisar.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsmyndighet

Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

 
E-postadress:
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
 

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Besvärshandlingarna kan tillställas också Helsingfors stads registratorskontor.

Registratorskontorets kontaktuppgifter är:

 
E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
Fostrans- och utbildningsnämnden
 
Helsingfors stads registratorskontor
 
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Norra esplanaden 11–13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut som besvärsskriften gäller
  • till vilka delar ändring söks i beslutet och hurdana ändringar som söks
  • på vilka grunder ändring söks

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten
Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Close

Presenter information

direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm

Ask for more info

Timo Tapani Korhonen, enhetschef, telefon: 09 310 21012

timo.t.korhonen@hel.fi

Attachments

1. Päätös
2. Överklagan om dagvårdsplats

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.