Hankesuunnitelma, Finlandia-talon perusparannus

HEL 2018-012874
More recent handlings
Case 5. / 121 §

Projektplan för ombyggnad av Finlandiahuset

Helsinki City Council

Beslut

Stadsfullmäktige godkände projektplanen för ombyggnad av Finlandiahuset, daterad 25.1.2019, enligt vilken projektet omfattar högst 30 738 m² bruttoyta och byggkostnaderna för projektet uppgår till högst 119 000 000 euro exklusive mervärdesskatt i prisnivån för november 2018.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

En omfattande teknisk och funktionell ombyggnad och en utbyggnad under jord för tekniska lokaler och biutrymmen har planerats för Finlandiahuset på Mannerheimvägen 13e. De hustekniska systemen förnyas, energihushållningen förbättras och tekniska maskinrum och lokaler för stödtjänster utvidgas i samband med ombyggnaden. Dessutom förbättras byggnadens tillgänglighet och logistiska förbindelser. Lokalerna inomhus ändras och renoveras i syfte att kunna utveckla verksamheten och göra den smidigare. Dessutom kommer ytor, interiörer och möbler att renoveras och förnyas. I projektet förnyas fasaderna och yttertaken med värmeisoleringar, och fönster, ytterdörrar och fuktskadade konstruktioner renoveras och skadliga ämnen avlägsnas. Alla åtgärder i projektet planeras och genomförs med beaktande av de skyddsbestämmelser som gäller för byggnaden.

Projektplanen har utarbetats i samarbete mellan stadsmiljösektorn och Finlandia-huset Ab. Vid planeringen av projektet har företrädare för museiverket, Alvar Aalto-stiftelsen och stadsmiljösektorns byggnadstillsyn, detaljplaneläggning, räddningsverk och miljötjänster hörts som sakkunniga.

Close

Finlandiahuset

Finlandiahuset är ett konsert- och kongresshus ritat av Alvar Aalto och samtidigt ett viktigt arkitektoniskt konstverk som helhet. Huvudbyggnaden blev färdig år 1971 och kongressflygeln år 1975. Huset har år 2011 byggts ut med mötes- och kafélokalerna Veranda ritade av arkitekt Jyrki Isoaho i våningen på marknivå på Tölövikens sida. Huset omfattar ca 29 047 m² bruttoyta och ca 140 200 m³. Finlandiahuset har tillgång till underjordiska underhålls- och lastningsutrymmen i ett bergrumssystem under tomten. Dessa ingår inte i projektet.

Finlandiahuset är historiskt, kulturhistoriskt och arkitektoniskt en exceptionellt värdefull byggnad. Finlandiahuset med närmiljö har år 1993 skyddats genom statsrådets beslut med stöd av byggnadsskyddslagen. Skyddsbestämmelserna har kompletterats genom miljöministeriets beslut år 2003. Finlandiahuset har blivit godkänt på den internationella organisationen Docomomos lista över betydande verk inom den finska modernismen.

Finlandiahuset hör till de nationella symbolbyggnaderna vid Tölöviken tillsammans med Riksdagshuset och Nationalmuseet. Finlandiahuset som ett arkitektoniskt monument är Helsingfors symbol i egenskap av den internationellt mest berömda byggnaden i staden och ett viktigt kulturresmål.

Finlandia-huset Ab

Finlandiahuset är i stadskoncernens dotterbolag Finlandia-huset Ab:s besittning. Finlandia-huset Ab hyr ut lokalerna och tillhandahåller tjänster för organisering av olika evenemang i byggnaden. I Finlandiahuset finns också en restaurang som drivs av Finlandia-huset Ab:s hyresgäst i andra hand.

Finlandiahuset är Helsingfors och Finlands viktigaste konsert- och kongresshus som i egenskap av evenemangsarrangör försöker nå kunder på den inhemska och globala marknaden. Finlandia-huset Ab:s omsättning har fördubblats efter att stadsorkestern flyttade till Musikhuset. I huset ordnas många möten, fester och utställningar. Antalet besökare i huset uppgår årligen till mer än 200 000 och antalet olika evenemang till ca 900.

Kongressturismen har en avsevärd inverkan på stadens inkomster och sysselsättning. Attraktiviteten som en kongresstad och den nytta för stadens image som detta medför är en viktig konkurrensfaktor i den globala konkurrensen mellan städer, i vilken den internationella växelverkan framhävs som en förutsättning för livskraften.

Tekniska och funktionella behov

Finlandiahuset är nästan 50 år gammalt och har hittills aldrig genomgått en ombyggnad som helhet utan reparationer har gjorts etappvis vid sidan av den pågående verksamheten. Det är inte längre möjligt att hålla huset i användbart skick med hjälp av delreparationer. Konditionsgranskningar som gjorts upp för ombyggnadsprojektet ger vid handen att byggnaden är i behov av en omfattande teknisk ombyggnad. De hustekniska systemen är i slutet av sin livslängd. Fasaderna och yttertaken har kommit till slutet av sin livscykel. I byggnadens konstruktioner har skadliga ämnen och fuktskador konstaterats. Det finns brister i hur byggnadens yttre skal håller kvar värmen. Finlandiahusets evenemangsbruk är livligt och slitande, så lokalernas ytor, material och utrustning måste renoveras och repareras.

Projektet är brådskande. Risken för störningar och avbrott som medför allvarliga olägenheter för användarens verksamhet och ekonomi och för stadens rykte är stor. För att hålla byggnaden i användbart skick måste man hela tiden genomföra nödvändiga delreparationer, vilket inte är ekonomiskt sett optimalt.

Projektets mål

I Finlandiahusets verksamhet ligger tyngdpunkten nu och i framtiden på att ordna möten, kongresser, konserter och evenemang i moderna lokaler med goda omständigheter och förutsättningar för helhetsbetonad kundservice. Projektets funktionella syfte är att modernisera lokalernas utrustning och utveckla lokalarrangemangen så att de motsvarar kraven för ett internationellt evenemangscenter med beaktande av värdena gällande byggnadsskydd.

Projektplan för ombyggnaden

Byggnadens tillgänglighet och logistiska förbindelser förbättras och brandsäkerheten uppdateras. Förbättring av lokalernas användningsgrad och dagens krav förutsätter arrangemang och tillägg i kundlokalerna och i de allmänna toaletterna. Omklädningsrum och kontor- och övningslokaler som tidigare var i orkestrarnas bruk byggs om. För lokalerna har ny utställningsanvändning planerats. Byggnadens nuvarande tillredningskökslokaler är för små jämfört med kundantalet och de ligger spridda med tanke på funktionaliteten och logistiken. I projektet förnyas byggnadens ventilations-, värme-, vatten- och avloppssystem och byggnadsautomations- och elsystem. Även kommunikations-, datanäts- och säkerhetssystemen förnyas.

Förutom högkvalitativa lokaler och tekniska utrustningar väntar man av dagens och framtidens evenemangsverksamhet också bitjänster som ökar trivseln. Finlandia-huset Ab har i syfte att utveckla sin verksamhet gjort upp en förnyelseplan på ett servicekoncept som utgår från att de nya tjänsterna ska vara attraktiva, lönsamma och lämpliga för byggnadens karaktär. Tjänster med kulturinnehåll som fokuserar på Finlandiahusets historia och arkitektur ökar husets attraktivitet och bidrar till det omfattande kundunderlaget.

Tillgänglighet

Enligt projektplanen för ombyggnaden förbättras byggnadens tillgänglighet i fråga om salongsplatsernas och estradens åtkomlighet och antalet tillgängliga förbindelser ökar. Dessutom byggs tillgängliga toaletter för allmänheten i anslutning till entréhallen, salongsfoajén och kongressfoajén.

Brandsäkerhet

Byggnadens brandsäkerhet förbättras genom att komplettera arrangemangen kring rökventilation, nödutgångar och sektionering. De brandtekniska säkerhetssystemen förnyas i sin helhet. Det automatiska vattensläcksystemet förnyas i huvudsak i sin helhet. Byggnaden utrustas med ett automatiskt brandlarmsystem som kopplas till larmcentralen.

Akustik och ljudisolering

Akustiken i lokalerna förbättras på sätt som är karaktäristiska för de nuvarande omständigheterna. Också ljudisoleringen mellan lokalerna förbättras. Utgångspunkten för förbättringen av konsertsalens akustik har varit salens användningsändamål, dvs. förstärkt musik och tal, och salens ursprungliga akustik lämpar sig mycket bra för dessa. Den klassiska musikens och orgelmusikens behov beaktas med ett elektroniskt akustiksystem.

Restaurang

Restaurangens kökslokaler och arrangemangen i köket förnyas så att kökslokalerna blir tillräckligt stora, ändamålsenliga och rationella med tanke på funktionerna samt trygga och logiskt sett smidiga. Matservicens produktionslokaler och logistik förbättras så att tillredningsköksfunktionerna flyttas och koncentreras till den utbyggnad som förverkligas i källaren. De nuvarande bredvidliggande lokalerna för ett förberedningskök kopplas ihop med de nya lokalerna och en ny rymlig hiss byggs mellan våningarna. Det gamla köket i andra våningen ändras till en personalrestaurang/ett kafé och de utrymmen som blir lediga efter dessa ändras till möteslokaler. Bakgrundslokalerna och utrymmet i entréhallen utnyttjas ineffektivt och dessas användningsgrad och konvertibilitet förbättras genom att de byggs om till kundlokaler.

Utställningslokaler

Till de gamla orkesterutrymmena i första våningen förläggs lokaler för ett nytt utställningscenter. Lokalerna ligger i omedelbar närhet till huvudbyggnadens entré, så att de som besöker utställningscentret kan använda de befintliga tjänsterna och lokalerna i entréhallen. Lokalerna byggs om enligt den moderna interaktiva utställningens behov till lokaler av olika storlekar och former och med olika karaktärer. Kundernas cirkulation i lokalerna följer en upplevelserik kundstig.

I de lokaler som är öppna för allmänheten förnyas materialen, färgerna, interiörerna och de ursprungliga fasta och lösa möblerna så att de motsvarar de ursprungliga. I biutrymmena och stödlokalerna för personalen planeras de nya konstruktionerna, materialen, möblerna och utrustningarna så att de tål slitage och är möjliga att renovera och lätta att hålla rena.

Gårdsområden

Gårdsområdena iståndsätts så att de motsvarar de ursprungliga. Gårdsområdets höjdläge blir detsamma också vid den underjordiska utbyggnaden. Karaktären hos gårdsarrangemangen i tomtens norra ände anpassas enligt näromgivningen.

Utbyggnaden under jord

På Mannerheimvägens sida förverkligas en utbyggnad under gårdsnivån med tillhörande kanalutrymmen. Utbyggnadens bottenbjälklag, ytterväggar mot mark och övre bjälklag byggs i armerad betong. Den underjordiska utbyggnaden planeras och förverkligas så att gårdens nuvarande höjdläge inte ändras.

Fasaden

På fasaderna förnyas fasadplattorna, fästanordningarna och värmeisoleringarna. Det har visat sig att det ursprungliga och nuvarande fasadmaterialet har dålig tålighet. Vid förnyandet av fasadplattorna kommer särskild vikt att fästas vid materialets tålighet. Dessutom ska materialet uppfylla bestämmelserna i byggnadsskyddslagen. Materialet väljs på basis av resultaten från ett pågående undersökningsprojekt om fasadmaterial. Resultaten blir färdiga i slutet av 2019. Utifrån undersökningens resultat föreslås lösningar i fråga om fasadmaterialet i en kompletterande projektplan för fasaderna i början av 2020. Kostnaderna för fasadombyggnaden, med rivnings- och monteringsarbetena, fästsystemen, värmeisolerings- och plattmaterialen medräknade, ingår i kostnaderna för denna projektplan för ombyggnaden.

Utlåtanden

Finlandia-huset Ab har 31.1.2019 tillstyrkt projektplanen i sitt utlåtande. Finlandia-huset Ab konstaterar i utlåtandet att bolaget har deltagit i att utarbeta stadsmiljösektorns behovsutredning och projektplanen och tillstyrker ändringsarbetena. För användar- och kundsäkerhetens skull måste ombyggnaden förverkligas i den planerade tidtabellen så att riskerna behärskas. Huset ska hållas öppet under hela ombyggnaden, antingen i tillfälliga lokaler eller så att ombyggnaden förverkligas i faser.

Stadsmiljösektorns miljötjänsters enhet för livsmedelssäkerhet har 28.12.2018 kommit med ett utlåtande om projektplanen. Museiverket har 23.1.2019 gett ett utlåtande om projektplanen.

Utlåtandena finns som bilagorna 2–4.

Projektets omfattning

Ombyggnaden omfattar hela byggnaden och gården. Projektets omfattning är 30 738 m² bruttoyta och 21 292 m² lägenhetsyta. Den underjordiska utbyggnaden för tekniska lokaler och biutrymmen ökar bruttoytan med 1 691 m². Gårdsområdet omfattar 6 250 m².

Byggnadskostnader

Projektets byggnadskostnader uppgår till sammanlagt 119 000 000 euro exklusive moms (3 871 euro/m² bruttoyta) i prisnivån för november 2018.

Följande faktorer som ingår i kostnadskalkylen ökar byggnadskostnaderna:

- de historiska, kulturhistoriska och arkitektoniska värdena bevaras hos byggnaden som är skyddad genom lag
- projektets omfattning, mångformighet, många plan och centrala läge i centrumområdet
- alla hustekniska system förnyas
- de tekniska maskinrummen under jord byggs ut
- plattläggningen på fasaderna, fästkonstruktionerna och värmeisoleringarna förnyas
- yttertaken och konstruktionerna i övre bjälklaget förnyas
- i syfte att förbättra säkerheten och hälsosamheten avlägsnas de skadliga ämnena och orenlighetskällorna i konstruktionerna i stor omfattning och de fuktskadade konstruktionerna byggs om
- funktionell förbättring och utbyggnad av lokalerna för tillredningsköket
- tillgängligheten och de tillgängliga förbindelserna förbättras

Kostnader för att använda lokalerna

Enligt anvisningarna för behandling av lokalprojekt (stadsstyrelsen 14.12.2015, § 1208) är kapitalkostnaderna för projektet, kapitalkostnaderna för de tillfälliga lokalerna medräknade, ca 18,70 euro/m² lägenhetsyta, 419 700 euro i månaden och ca 5 037 000 euro om året. Grunden för hyran per kvadratmeter är 22 431 m² lägenhetsyta. Avskrivningstiden är 30 år och avkastningskravet 0 % i enlighet med fastighetsnämndens beslut 29.11.2012 (§ 600) om beaktandet av byggnadsskyddet i lokalkostnaderna för Finlandiahuset.

Den slutliga hyran kommer att beräknas senare på basis av den förnyade hyresmodellen i enlighet med stadens fastighetsstrategi.

Finlandiahusets nuvarande kapitalhyra är 9,64 euro/m² lägenhetsyta i månaden, totalt 191 553 euro i månaden och 2 298 636 euro per år.

Tillfälliga lokaler

Meningen är att Finlandiahusets kundverksamhet i sin helhet flyttas till tillfälliga lokaler under ombyggnaden. Byggnaden för de tillfälliga lokalerna har planerats bli uppförd för tiden 2/2022–12/2024 på det asfalterade gatuområdet vid Karamzins strand på Tölövikens sida av Finlandiahuset. Området har förbindelser till de underjordiska underhålls- och lastningsutrymmena under byggarbetena. De tillfälliga arrangemangen i Tölövikens park planeras med beaktande av säkerheten, smidigheten och trivseln i området.

Finlandia-huset Ab med sina partner betjänar kunder utan avbrott först i tillfälliga lokaler och också i kongressflygeln när den öppnas efter ett års reparationer. Det är inte möjligt för Finlandia-huset Ab att lämna den konkurrensutsatta marknaden utan att detta medför allvarliga följder för bolagets affärsverksamhet. Det är nödvändigt för kompetensen hos Finlandiahusets personal, kundrelationerna och förnyelsen att verksamheten fortsätter under ombyggnaden. Om verksamheten upphör försämras Finlandia-huset Ab:s kompetens, rykte, försäljning och resultat under upp till fem års tid efter stängningen under ombyggnaden. Inom serviceaffärsverksamheten är det normal praxis att verksamheten fortsätter under reparationsarbetena för att bolaget ska hålla fotfäste på marknaden.

De tillfälliga lokalerna planeras som ett utvecklingsprojekt för byggande i trä och cirkulär ekonomi utgående från att de modulära lokaldelarna kan flyttas och utnyttjas som tillfälliga lokaler för stadens skolor och/eller daghem. Dessutom utreds det om de tillfälliga lokalerna för Hagnäs hall, vilka är i stadens ägo, eller delar av den, kan utnyttjas som en del av lösningen med de tillfälliga lokalerna.

Kostnaderna för en byggnad med tillfälliga lokaler beräknas uppgå till högst 12 000 000 euro (exklusive moms). De ingår inte i byggnadskostnaderna i projektplanen.

Projektfinansiering

I byggnadsprogrammet för husbyggnadsprojekt 2019–2028 (bilaga till budgeten), som godkändes av stadsfullmäktige 28.11.2018 (§ 378) har det reserverats anslag på 60 miljoner euro för åren 2021–2024 för att planera och genomföra projektet. Finansieringsbehovet på 119 miljoner euro som krävs för projektet beaktas i det nya förslaget till byggnadsprogram.

Projektets genomförande och tidtabell

Servicehelheten byggnader och allmänna områden i stadsmiljösektorn har helhetsansvaret för projektet. Finlandia-huset Ab ansvarar för underhållet av byggnaden.

Enligt tidsschemat inleds byggandet i februari 2022 och lokalerna färdigställs i juni 2024.

Gång- och cykeltrafiksarrangemang under projektet

Ombyggnaden av Finlandiahuset förutsätter långvariga undantagsarrangemang på en viktig förbindelse för gång- och cykeltrafik. Om stadsfullmäktige godkänner beslutsförslaget kommer stadsstyrelsen vid verkställigheten av fullmäktiges beslut att förutsätta att de undantagsarrangemang för gång- och cykeltrafiken som beror på byggarbetena och läget för det s.k. Lilla Finlandia ska genomföras så att lösningen är av hög kvalitet, rutten inte blir orimligt mycket längre än den nuvarande förbindelsen, säkerheten för alla användare av parken och av trafikförbindelserna ses om och gång- och cykeltrafiken separeras från varandra. Stadsstyrelsen förutsätter dessutom att det som ett alternativ utreds möjligheterna att anlägga ett tillfälligt gång- och cykelstråk i gräsområdets kant bakom Finlandiahuset.

Close

Kaupunginhallitus 01.04.2019 § 219

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy Finlandia-talon perusparannuksen 25.1.2019 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 30 738 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta arvonlisäverottomana 119 000 000 euroa marraskuun 2018 kustannustasossa.

Finlandia-talon perusparannus edellyttää pitkäkestoisia poikkeusjärjestelyjä keskeisellä pyöräilyn ja kävelyn väylällä. Hankesuunnitelmaa hyväksyttäessä kaupunginhallitus edellyttää, että rakennustöiden sekä ns. Pikku-Finlandian sijoittelun aiheuttamat pyöräilyn ja kävelyn poikkeusjärjestelyt suunnitellaan huolellisesti ja toteutetaan siten, että ratkaisu on laadukas, reitti ei pitene kohtuuttomasti, kaikkien puiston ja kulkureittien käyttäjien turvallisuudesta huolehditaan ja kävely ja pyöräily eriytetään. Yhtenä mahdollisuutena selvitetään väliaikaisen pyöräilyn ja kävelyn reitin rakentamista Finlandia-talon takana sijaitsevan nurmialueen reunaan.

Käsittely

Vastaehdotus:
Kaisa Hernberg: Finlandia-talon perusparannus edellyttää pitkäkestoisia poikkeusjärjestelyjä keskeisellä pyöräilyn ja kävelyn väylällä. Hankesuunnitelmaa hyväksyttäessä kaupunginhallitus edellyttää, että rakennustöiden sekä ns. Pikku-Finlandian sijoittelun aiheuttamat pyöräilyn ja kävelyn poikkeusjärjestelyt suunnitellaan huolellisesti ja toteutetaan siten, että ratkaisu on laadukas, reitti ei pitene kohtuuttomasti, kaikkien puiston ja kulkureittien käyttäjien turvallisuudesta huolehditaan ja kävely ja pyöräily eriytetään. Yhtenä mahdollisuutena selvitetään väliaikaisen pyöräilyn ja kävelyn reitin rakentamista Finlandia-talon takana sijaitsevan nurmialueen reunaan.

Kannattaja: Anni Sinnemäki

Äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Kaisa Hernbergin vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna

Jaa-äänet: 6
Otto Meri, Pia Pakarinen, Mika Raatikainen, Wille Rydman, Daniel Sazonov, Jan Vapaavuori

Ei-äänet: 9
Paavo Arhinmäki, Kaisa Hernberg, Veronika Honkasalo, Maria Ohisalo, Marcus Rantala, Nasima Razmyar, Tomi Sevander, Anni Sinnemäki, Sanna Vesikansa

Kaupunginhallitus hyväksyi Kaisa Hernbergin vastaehdotuksen mukaisesti muutetun esityksen äänin 6 - 9.

25.03.2019 Pöydälle

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Maria Nelskylä, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 25251

maria.nelskyla@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 07.02.2019 § 19

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle

A
Finlandia-talon perusparannuksen 25.1.2019 päivätyn tarveselvityksen ja hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 30 738 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 119 000 000 euroa marraskuun 2018 kustannustasossa.

B
Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen suunnittelua odottamatta hankepäätöstä.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli Finlandia-talo Oy:n toimitusjohtaja Johanna Tolonen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Lisätiedot

Merja Ikonen, projektinjohtaja, puhelin: 310 22010

merja.ikonen@hel.fi
Close

This decision was published on 30.04.2019

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut som besvärsskriften gäller
  • till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
  • på vilka grunder ändring söks

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 260 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Close

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Maria Nelskylä, stf. stadssekreterare, telefon: 09 310 25251

maria.nelskyla@hel.fi

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.