Asemakaavan muutos, Pakila, tontti 34154/30, Elontie 71, Pakilantie 54, asemakaavan numero 12631, Kiinteistö Oy Elontie 71

HEL 2018-013370
More recent handlings
Case 8. / 32 §

Detaljplaneändring för Baggbölevägen 54, 71, 76, 77 och 78 (nr 12631)

Helsinki City Council

Beslut

Stadsfullmäktige godkände detaljplaneändring för tomten 23 i kvarteret 34083, tomten 21 i kvarteret 34145, tomten 30 i kvarteret 34154, tomterna 11 och 12 i kvarteret 34155 och gatuområden i 34 stadsdelen (Baggböle, Västra Baggböle) enligt ritning nr 12631, daterad 27.10.2020, och på de grunder som framgår av detaljplanebeskrivningen.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

Detaljplanelösningens centrala innehåll

Baggbölevägens omgivning utvecklas i samverkan med tomtägarna till en levande centralgata i Västra Baggböle, längs med vilken det finns tätare byggande, tjänster och boende än i omgivningen.

Detaljplaneändringen (detaljplanelösningen) gäller fem tomter vid Baggbölevägen i Västra Baggböle, söder och norr om Ring I. Detaljplanelösningen gör det möjligt att bygga bostadshus i högst fyra våningar vid Baggbölevägen. Tomterna omdisponeras till kvartersområde för flervåningshus och tomtexploateringstalet höjs på alla tomter. Bilparkeringen ordnas beroende på tomtlösningen antingen i konstruktioner på markplanet, underjordiskt i en parkeringshall eller som ytparkering. Till våningen på gatuplanet i flervåningshusen längs med Baggbölevägen ska förläggas affärs-, kontors- eller arbetslokaler som öppnar sig mot Baggbölevägen. Att genomföra detaljplaneändringen kräver rivning av befintliga byggnader.

Detaljplaneändringen omfattar 7 585 m² vy, varav 6 845 m² vy för boende och 740 m² vy för affärs- och kontorslokaler och för arbetslokaler som inte orsakar miljöstörningar. Den nya våningsytan uppgår till 5 698 m². Det kalkylmässiga exploateringstalet (e) i kvartersområdet för flervåningshus är 1,0 och den kalkylmässiga ökningen av antalet invånare ca 130.

Beslut som detaljplanelösningen bygger på

Detaljplanelösningen bidrar till att staden kan uppnå sina strategiska mål genom att den möjliggör ny bostadsproduktion med mångsidiga bostadstyper liksom också varierande platser för etablering av företag vid den lokala centralgatan, Baggbölevägen.

Enligt Generalplan 2016 för Helsingfors hör tomterna i detaljplaneområdet till ett bostadsdominerat område med beteckningen A3, där tomtexploateringen (e) är huvudsakligen 0,4–1,2 och av grundad anledning också högre. I den underjordiska generalplanen nr 11830 anges området som ytbergsområde i ytterstaden. Detaljplanelösningen stämmer överens med generalplanerna ovan.

Detaljplaneändringen är utarbetad i enlighet med planeringsprinciperna för markanvändningen vid Baggbölevägen, godkända 11.11.2014 av stadsplaneringsnämnden.

Utgångspunkter för området och nuläge

Detaljplaneändringen gäller fem tomter. På tomten 34155/11 finns två småhus i en våning. På tomten 34155/12 finns en radhuslänga i en våning för fyra familjer. På tomten 34154/30 finns en affärsbyggnad i en våning med platt tak. På tomten 34145/21 finns ett kontorshus i två våningar i huvudsak med tegelbeklädnad. På tomten 34083/23 finns ett bostadshus i en och en halv våning med träbeklädnad.

För området gäller två detaljplaner från åren 1982 och 1988.

Kvartersområdena är i privat ägo. Detaljplanelösningen har utarbetats på ansökan och innehållet i lösningen har diskuterats med sökanden.

Detaljplanelösningens kostnader

Att detaljplanelösningen genomförs innebär inga kostnader för staden. Detaljplanelösningen höjer områdets värde. Stadsmiljösektorn har 25.11.2020 meddelat att närmare utredningar ger vid handen att värdestegringen inte är så stor att den kräver ett markanvändningsavtal mellan markägarna och staden.

Växelverkan under beredningen av detaljplanen

Den bifogade rapporten om växelverkan innehåller sammandrag av de ställningstaganden från myndigheter och åsikter från intressenter som kommit in under beredningen av detaljplanen, och bemötandena till påpekandena i dessa ingår också i rapporten.

Myndighetssamarbete

I samband med beredningen av detaljplanelösningen har samarbete bedrivits förutom med olika parter inom stadsmiljösektorn också med följande myndigheter: Helen Ab, Helen Elnät Ab, Samkommunen Helsingforsregionens trafik (HRT) och Samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster (HRM).

Myndigheternas ställningstaganden om programmet för deltagande och bedömning samt beredningsmaterialet gällde beaktande av vatten- och avloppsledningarna vid beredningen av detaljplaneändringen. Helen Ab och Helen Elnät Ab hade ingenting att påpeka om programmet för deltagande och bedömning.

Frågorna i ställningstagandena har beaktats i planläggningsarbetet så att tomten 34155/29 har fått en beteckning för en ledningsgränd på platsen för de befintliga ledningsgränderna.

Åsikter

Åsikterna om programmet för deltagande och bedömning och om beredningsmaterialet gällde detaljplaneförslagets lagenlighet, planeringsprincipernas styreffekt, motstånd mot och konsekvenserna av att det byggs flervåningshus, stadsbilden, regleringen av trafiken och parkeringsplatserna, behovet av affärslokaler, naturvärdena, detaljplaneändringens ekonomiska verkningar, referensplanernas informativitet, genomförandeplaneringen och störningar under byggtiden.

Åsikterna har beaktats i planläggningsarbetet så att detaljplaneändringen har styrts i enlighet med planeringsprinciperna. De stadsbildsmässiga och funktionella målen styrs med detaljplanebestämmelser. Hur balkongerna är riktade begränsas med detaljplanebestämmelser för de byggnadsfasader som är nära gränsen till småhustomter.

Det lämnades in åtta skriftliga åsikter.

Detaljplaneförslaget offentligt framlagt

Detaljplaneförslaget hölls offentligt framlagt 3.8–1.9.2020, vilket kungjordes i enlighet med markanvändnings- och byggförordningen. Till en markägare bosatt på annan ort sändes ett brev om framläggandet.

Det kom in sju anmärkningar mot detaljplaneförslaget.

Påpekandena i anmärkningarna gällde i stort sett samma saker som de närmaste grannarna till området för detaljplaneändringen lyfte fram i sina åsikter. I anmärkningarna ifrågasattes ändringens lagenlighet och förhållande till stadens byggnadsordning. Det kalkylmässiga exploateringstalet (e) på 1,0 och byggandet i fyra våningar, som detaljplanen medger, väckte motstånd, och det krävdes att exploateringstalet och antalet våningar i detaljplaneförslaget skulle sänkas. Kritiken i anmärkningarna gällde också att detaljplaneändringen gynnar ändringsobjekten ekonomiskt, medan den sänker värdet på tomterna och bostäderna i närheten om den genomförs. Det ansågs att detaljplaneändringen behandlar stadsborna ojämlikt och att ändringens konsekvenser för grannskapet blir orimliga. Hur balkongerna i de hus som detaljplanen medger är riktade väckte alltjämt oro, och konflikten mellan detaljplanebestämmelsen om dessa och illustrationen kritiserades. Dessutom upplevdes det att åsikterna under tiden för deltagande och bedömning inte hade bemötts i alla delar. Det fanns också bekymmer om fåglarnas levnadsförhållanden, eftersom de nya byggnaderna får reflekterande fönster och eventuellt inglasade balkonger. Det befarades vidare att kollektivtrafiken inte ska räcka till.

Samarbetspartnerna ovan gav myndighetsutlåtanden om detaljplaneförslaget. Påpekandena i utlåtandena gällde att vatten- och avloppsledningarna bör beaktas vid beredningen av detaljplaneändringen, likaså att det i en detaljplanebestämmelse bör nämnas att fasta eller tunga konstruktioner inte får förläggas till området för ledningsgränden och att där inte heller får planteras träd eller buskar. Att markanvändningen förtätas ansågs vara till fördel i de gamla bostadsområdena med befintlig service. Baggbölevägen är den centrala kollektivtrafikleden i planeringsområdet, med färdigt goda kollektiva förbindelser inte bara mot innerstaden utan också i tvärtrafiken. Kring planeringsområdet finns också färdiga gång- och cykelvägar till närområdet, mot innerstaden och parallellt med Ring I. Att in- och utfarterna förläggs till sidogatorna ansågs vara viktigt med tanke på fotgängarnas och cyklisternas säkerhet och en smidig kollektivtrafik på Baggbölevägen.

Åtgärder efter att detaljplaneförslaget hölls offentligt framlagt

I rapporten om växelverkan anges anmärkningarna och myndighetsutlåtandena om detaljplaneförslaget i sammandrag och bemötandena till de påpekanden som framförts i dessa.

Med beaktande av målen för detaljplanen har det inte varit ändamålsenligt att ändra förslaget med anledning av de anmärkningar som framförts i samband med det offentliga framläggandet.

Beteckningarna och bestämmelserna på detaljplanekartan har inte ändrats efter det offentliga framläggandet. De övriga kompletteringarna till materialet anges i detaljplanebeskrivningens sista kapitel.

Närmare motiveringar

Konsekvenserna av detaljplanelösningen och de närmare motiveringarna till denna framgår av den bifogade detaljplanebeskrivningen.

Close

Kaupunginhallitus 01.02.2021 § 74

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy 34. kaupunginosan (Pakila, Länsi-Pakila) korttelin 34083 tontin 23, korttelin 34145 tontin 21, korttelin 34154 tontin 30, korttelin 34155 tonttien 11 ja 12 sekä katualueiden asemakaavan muutoksen 27.10.2020 päivätyn piirustuksen nro 12631 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36154

tanja.sippola-alho@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunta 27.10.2020 § 628

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle

  • 27.10.2020 päivätyn asemakaavan muutosehdotuksen nro 12631 hyväksymistä. Asemakaavan muutos koskee 34. kaupunginosan (Pakila, Länsi-Pakila) korttelin 34083 tonttia 23, korttelin 34145 tonttia 21, korttelin 34154 tonttia 30, korttelin 34155 tontteja 11 ja 12 sekä katualueita.

Lisäksi lautakunta päätti

  • ettei ehdotusta aseteta uudelleen nähtäville
  • antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet valmisteluaikana esitettyihin mielipiteisiin, kannanottoihin sekä julkisena nähtävilläoloaikana saatuihin lausuntoihin ja muistutuksiin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko
  • ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa
  • kehottaa asemakaavoituspalvelua laskuttamaan hakijoilta kaavan hyväksymisen jälkeen kaavan laatimis- ja käsittelykustannukset seuraavasti:
**********
Käsittely

Asian aikana kuultavana oli arkkitehti Ann Charlotte Roberts. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot

Ann Charlotte Roberts, arkkitehti, puhelin: 310 37033

anncharlotte.roberts@hel.fi

Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Kaupunkimittauspalvelut Kartat ja paikkatiedot Yksikön päällikkö 10.06.2020 § 34

Päätös

Yksikön päällikkö päätti hyväksyä asemakaavan 12631 pohjakartan kaupunginosassa 34 Pakila. Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan kaupunkimittauspalvelut on valmistanut asemakaavan pohjakartan:

Asemakaavan numero: 12631
Kaupunginosa: 34 Pakila
Kartoituksen työnumero: 13/2020
Pohjakartta valmistunut: 16.4.2020
Tasokoordinaatisto: ETRS-GK25
Korkeusjärjestelmä: N2000

Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.

Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden asiakkuusjohtaja on päätöksellä (4§/1.6.2017) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 8 § 2 momentin 7 kohdan toimivallan hyväksyä kaavoja varten valmistetut pohjakartat kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden kaupungingeodeetille sekä kartat ja paikkatiedot -yksikön päällikölle.

Lisätiedot

Merja Kyyrö, vastaava kartoittaja, puhelin: 310 31911

merja.kyyro@hel.fi

Suvi Uotila, kiinteistöinsinööri, puhelin: 09 310 29076

suvi.uotila@hel.fi
Close

This decision was published on 19.03.2021

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av en kommunmedlem
  • av en myndighet i ärenden som hör till dess verksamhetsområde
  • av förbund på landskapsnivå och kommuner för vars område den markanvändning som anges i planen har konsekvenser
  • av en registrerad lokal eller regional sammanslutning i ärenden som hör till dess verksamhetsområde.
Besvärstid

Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast den sista dagen av besvärstiden under besvärsmyndighetens öppettid.

En kommunmedlem, en part eller en annan aktör som har besvärsrätt anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Besvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag.
Besvärsmyndighet

Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

 
E-postadress:
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
 

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut i vilket ändring söks
  • på vilka punkter ändring söks och vilka ändringar som yrkas
  • på vilka grunder ändring söks.

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut i vilket ändring söks genom besvär, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten.
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 260 euro för behandling av ett ärende som gäller ändringssökande. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut. Avgifter tas inte ut i vissa ärendegrupper eller hos dem som enligt bestämmelser någon annanstans i lag är befriade från avgifter. Den som inlett ärendet är betalningsskyldig och avgiften gäller per besvärsskrift.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Norra esplanaden 11–13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Close

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Tanja Sippola-Alho, stadssekreterare, telefon: 09 310 36154

tanja.sippola-alho@hel.fi