Vuoden 2018 talousarvion tytäryhteisöjen toteutumattomat sitovat tavoitteet
Ouppnådda bindande mål för dottersammanslutningar i 2018 års budget
Beslut
Stadsfullmäktige godkände
- avvikelserna i de bindande verksamhetsmålen för dottersammanslutningar i 2018 års budget i fråga om Keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Korkotukiasunnot, Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors, Oy Asuntohankinta Ab, Fastighets Ab Kabelhuset och Fastighets Ab Kvarnbäckens campus.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Helsingfors stads budget för år 2018 (stadsfullmäktige 29.11.2017) fastställde ekonomiska mål och/eller verksamhetsmål för de dottersammanslutningar vars verksamhet är marknadsbaserad och för stadens övriga mest betydelsefulla dottersammanslutningar i syfte att säkerställa att deras agerande är förenligt med stadskoncernens helhetsintresse. Målen fastställs också i avsikt att säkra att stadens ägarvärde utvecklas positivt och skyddas.
Stadsfullmäktige behandlar utfallet av de bindande målen för sektorer, affärsverk och dottersammanslutningar vid sitt sammanträde 27.2.2019.
En bilaga till föredragningslistan innehåller information om alla bindande mål för dottersammanslutningar fastställda i 2018 års budget och om hur målen utfallit. På basis av sammanslutningarnas egen uppföljning och rapportering har de bindande målen nåtts förutom i fråga om Keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Korkotukiasunnot, Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors, Oy Asuntohankinta Ab, Fastighets Ab Kabelhuset och Fastighets Ab Kvarnbäckens campus.
En mera detaljerad utredning av hur budgetmålen har nåtts, läggs fram för koncernsektionen i form av Sammanslutningsrapporten 1–12/2018, som behandlas på koncernsektionens sammanträde 15.4.2019.
De ouppnådda bindande målen i sammandrag
Underhållskostnaderna för de fastigheter som tillhör Keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Korkotukiasunnot ökade i medeltal med 2,4 % under en treårsperiod, vilket är 0,3 procentenheter mera än kostnadsindex vid ifrågavarande tidpunkt. Den största ökningen i underhållskostnaderna utgjordes av den ökade förbrukningen av fjärrvärme.
Underhållskostnaderna för de fastigheter som tillhör Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors ökade i medeltal med 16,7 % procent under en treårsperiod, vilket är 14,6 procentenheter mera än kostnadsindex vid ifrågavarande tidpunkt. Bolagets reparations- och ombyggnadskostnader har varierat mycket från år till år. Åren 2017–2018 genomfördes ett ombyggnadsprojekt på Apollogatan 12 (Minervaskolan), och bolagets genomsnittliga reparationskostnader under en treårsperiod ökade med 38,6 %. Det som också höjde bolagets värme- och elkostnader var att man väsentligt förlängde ventilationens gångtid för att säkra inomhusluftens kvalitet i ett flertal byggnader.
Underhållskostnaderna för de fastigheter som tillhör Oy Helsingin Asuntohankinta Ab ökade i medeltal med 4,1 % procent under en treårsperiod, vilket är 2 procentenheter mera än kostnadsindex vid ifrågavarande tidpunkt. Bolagets kostnader utgörs till 3/4 av bostadslägenheternas vederlag, vars storlek bolaget i praktiken inte kan påverka. Enligt Statistikcentralen höjdes vederlagen åren 2016 och 2017 klart mera än den allmänna indexökningen för fastigheters underhållskostnader och därför steg också bolagets kostnader under åren i fråga. Dessutom ökade bolagets kostnader för reparation av lägenheter under en treårsperiod med i medeltal 12,5 % under rapporteringsperioden.
Fastighets Ab Kabelhusets Dansens hus-projekt har framskridit planenligt förutom att byggstarten har försenats i jämförelse med den planerade tidtabellen. Detaljplanen blev föremål för kommunalbesvär som behandlas av Helsingfors förvaltningsdomstol, och därför har byggstarten, som enligt projektplanen borde ha ägt rum i september 2018, uppskjutits till in på år 2019.
Fastighets Ab Kvarnbäckens campus byggnadsprojekt har framskridit planenligt förutom att byggstarten har försenats i jämförelse med den planerade tidtabellen. Skede 1 slutfördes 19.12.2018, då det enligt plan var tänkt att ske 31.7.2018. Den målsatta tiden för färdigställande av skede 2 är 31.8.2019. Projektet hålls inom kostnadsramarna.
Kaupunginhallitus 25.02.2019 § 130
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy tytäryhteisöjen vuoden 2018 talousarvion sitovien toiminnallisten tavoitteiden poikkeamat Keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Korkotukiasuntojen, Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilojen, Oy Asuntohankinta Ab:n, Kiinteistö Oy Kaapelitalon ja Kiinteistö Oy Myllypuron Kampuksen osalta.
Käsittely
Esteelliset: Jenni Rope
Esittelijä
Lisätiedot
Pia Halinen, controller, puhelin: 310 25718
This decision was published on 21.03.2019
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
- det beslut som besvärsskriften gäller
- till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
- på vilka grunder ändring söks
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
- det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
- ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 260 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Presenter information
Ask for more info
Pia Halinen, controller, telefon: 09 310 25718