Hankesuunnitelma, perusparannus, Etu-Töölön lukio

HEL 2019-005319
More recent handlings
Case 8. / 244 §

Projektplan för ombyggnad av Etu-Töölön lukios skolhus

Helsinki City Council

Beslut

Stadsfullmäktige godkände projektplanen för ombyggnad av Etu-Töölön lukios skolhus, daterad 13.6.2019, enligt vilken projektet omfattar högst 5 741 m² bruttoyta och byggkostnaderna för projektet uppgår till högst 17 500 000 euro exklusive mervärdesskatt i prisnivån för mars 2019.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

I Etu-Töölön lukios skolhus på Arkadiagatan 26 planeras en omfattande funktionell och teknisk ombyggnad, där lokalerna görs tidsenliga i enlighet med kraven i undervisningen, de hustekniska installationerna moderniseras och energiekonomin förbättras.

Byggnadens ventilation görs maskinell, de gamla fyllnaderna i mellanbjälklagen byts ut och avlopps- och vattenledningsnätet förnyas. Fuktskadade konstruktioner i källarvåningen repareras och ett nytt dräneringssystem byggs. Den skadade rappningen på fasaden förnyas och fönstren antingen byts ut mot nya som följer de gamla fönstrens stil eller repareras. Köket och matsalen flyttas till första våningen i västra gaveln där de nya matsalslokalerna och entréhallen bildar en enhetlig och öppen lokalhelhet.

Projektets kostnadskalkyl är 17 500 000 euro. Det är meningen att ombyggnaden börjar i juni 2020 och blir klar i december 2021.

Projektplanen ingår som bilaga 1. Projektplanen har utarbetats i samarbete mellan stadsmiljösektorn och fostrans- och utbildningssektorn. Fostrans- och utbildningssektorn har för sin egen del godkänt projektplanen.

Close

Etu-Töölön lukios skolhus och ombyggnadsbehov

Etu-Töölön lukios skolhus på Arkadiagatan 26 färdigställdes år 1930. Under årtiondenas lopp har det gjorts flera ändringar och förbättringar i skolhuset. Byggnaden är i behov av en omfattande teknisk och funktionell ombyggnad. Ombyggnadsprojektets funktionella syfte är att modernisera inlärningslokalerna så att de motsvarar kraven i den nya läroplanen.

Byggnaden ska utrustas med ett maskinellt ventilationssystem som uppfyller dagens krav eftersom den nuvarande ventilationen, huvudsakligen med självdrag, inte är tillräcklig. Byggnaden har lokalbestämda problem med inneluften, vilka beror på läckage från byggnadens avlopp till konstruktionerna. De ursprungliga isoleringsfyllnaderna i mellanbjälklagen ska avlägsnas och avlopps- och vattenledningsnätet ska förnyas. Byggnadens fönster är i dåligt skick och i fasaden sitter rappningen löst på flera ställen. Det finns fuktproblem i källarvåningens konstruktioner. Dessutom måste el- och adb-systemen förnyas.

Skolköket är otillräckligt vad gäller storlek och utrustning och elevernas toalettlokaler uppfyller inte dagens krav. Det finns brister i byggnadens tillgänglighet och i gårdens funktionalitet.

Projektplan för ombyggnaden

Projektets omfattning är totalt 5 741 m² bruttoyta, (4 778 m² lägenhetsyta) och ombyggnaden omfattar hela skolhuset. Planerna har gjorts upp med hänsyn till byggnadens arkitektoniska och historiska värde.

Byggnadens ventilations-, värme-, vatten- och avloppssystem ska förnyas. Detta kräver att mellanbjälklagen ska öppnas och rensas från organiskt material. Elsystemen förnyas så att de svarar mot dagens krav. Fuktskadade konstruktioner i källarvåningen repareras och ett nytt dräneringssystem byggs på tomten.

Fasaden ska rappas om och de ursprungliga ornamenten i rappningen ska återställas. Fönstren i klassrummen, i gymnastiksalen och i trapphusen förnyas, likaså de flesta fönstren i första våningen. Fönstren i entréhallen, i korridorernas ändar och i festsalen restaureras.

Placeringen av lokalerna för den allmänna undervisningen och ämnesundervisningen görs smidigare genom att det görs nya dörröppningar mellan klassrummen och korridorernas ändar tas i undervisningsbruk. Den fasta inredningen och utrustningen i inlärningslokalerna moderniseras. Byggnadens akustik, tillgänglighet och brandsäkerhet ska förbättras. Omklädnings- och tvättrum förbättras och antalet toaletter ökas.

Köket och matsalen flyttas från andra våningen till första våningen i västra gaveln. I första våningen bildar de nya matsalslokalerna och entréhallen en enhetlig och öppen lokalhelhet. Arrangemangen gör det lättare att underhålla köket och ökar tillgängligheten. Till det gamla kökets och matsalens plats i andra våningen förläggs ett nytt klassrum för musikundervisning. På det gamla musikklassrummets plats i första våningen kan lokalerna för elevvård utbyggas.

Till projektet hör också en iståndsättning av skolans gård. Gården som ska iståndsättas är ca 3 300 m² stor. Gården görs mer funktionell och trivsammare.

Ansvar för genomförande av projektet och tidtabell

Servicehelheten byggnader och allmänna områden i stadsmiljösektorn har helhetsansvaret för projektet. Stadsmiljösektorns underhållstjänster ansvarar för underhållet av byggnaden.

Det är meningen att ombyggnaden börjar i juni 2020 och blir klar i december 2021.

Byggnadskostnader och finansiering

Projektets byggnadskostnader uppgår till sammanlagt 17 500 000 euro exklusive mervärdesskatt (2 981 euro/m² bruttoyta) i kostnadsnivån för mars 2019.

Byggnadsprogrammet för husbyggnadsprojekt åren 2019–2028, som ingår i 2019 års budget, har en reservering på 15 miljoner euro för en ombyggnad åren 2020–2021. Det ändrade finansieringsbehovet beaktas då det nya byggnadsprogrammet bereds.

Hyreskostnad för fostrans- och utbildningssektorn

Den kalkylerade lokalhyran uppgår efter ombyggnaden till 139 995 euro i månaden, dvs. 1 679 945 euro om året. Månadshyran är ca 29,30 euro/m² lägenhetsyta, varav kapitalhyrans andel är 25,45 euro/m² lägenhetsyta och underhållshyrans 3,85 euro/m² lägenhetsyta. Grunden för hyran per kvadratmeter är 4 778 m² lägenhetsyta. Avkastningskravet är 3 procent och avskrivningstiden 30 år.

Byggnadens nuvarande hyra är 70 164 euro i månaden, dvs. 841 964 euro om året. Månadshyran är 14,07 euro/m² lägenhetsyta, varav kapitalhyrans andel är 10,72 euro/m² lägenhetsyta och underhållshyrans 3,35 euro/m² lägenhetsyta. Grunden för hyran är 4 986 m² lägenhetsyta. Fostrans- och utbildningssektorns hyresutgifter på årsnivå stiger i och med ombyggnaden med ca 838 000 euro.

Behov av tillfälliga lokaler

Skolans verksamhet flyttas i sin helhet med undantag av gymnastiklokalerna till tillfälliga lokaler i Metropolias gamla fastighet på Albertsgatan 40–42 under ombyggnaden. Hyran för de tillfälliga lokalerna är 61 878 euro i månaden, totalt 1 856 340 euro för hela ombyggnadstiden (30 månader). Investeringsutgifterna för de tillfälliga lokalerna beräknas bli 340 000 euro.

De tillfälliga lokalernas andel ingår i den interna hyran. För de tillfälliga lokalerna betalar fostrans- och utbildningssektorn under ombyggnadstiden en hyra som motsvarar hyran för de befintliga lokalerna.

Fostrans- och utbildningsnämndens utlåtande

Fostrans- och utbildningsnämnden har godkänt projektplanen 18.6.2019 (§ 216) och konstaterat att denna väl svarar mot de funktionella målsättningarna för fostran och utbildning. Utlåtandet finns i sin helhet i ärendets beslutshistoria.

Beredning av projektplanen och behörighet

Projektplanen har beretts i samarbete mellan stadsmiljösektorn och fostrans- och utbildningssektorn. Under planeringen av ombyggnaden har man hört experter från stadsmuseet, miljötjänsterna, byggnadstillsynstjänsterna och räddningsverket samt anställda inom arbetarskyddssamarbetet vid fostrans- och utbildningssektorn.

I enlighet med 7 kap. 1 § 3 punkten i förvaltningsstadgan ska stadsfullmäktige besluta om projektplaner vars kostnadskalkyl överstiger 10 miljoner euro.

Close

Kaupunginhallitus 26.08.2019 § 528

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy Etu-Töölön lukion perusparannuksen 13.6.2019 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 5 741 brm² ja rakentamisen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 17 500 000 euroa maaliskuun 2019 kustannustasossa.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Maria Nyfors, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 21731

maria.nyfors@hel.fi

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 18.06.2019 § 216

Lausunto

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi Etu-Töölön lukion perusparannushankkeen 13.6.2019 päivätyn hankesuunnitelman.

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta lausuu hankesuunnitelmasta seuraavaa:

Hankesuunnitelma vastaa hyvin kasvatuksen ja koulutuksen toiminnallisia tavoitteita. Tilojen suunnittelussa ja toteutuksessa tulee kuitenkin edelleen työskennellä yhdessä käyttäjätoimialan kanssa. Erityisesti ääneneristyksen ja -vaimennuksen huolellinen toteutus tulee varmistaa. Myös valaistukseen tulee kiinnittää huomiota, sillä toimivalla valaistuksella tuetaan monipuolisia työskentelyasentoja ja edistetään turvallisuutta. Tilat ja pintarakenteet tulee suunnitella helposti siivottaviksi, huollettaviksi ja korjattaviksi.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta kiinnittää erityistä huomiota hankkeen kustannusseurannan ja laadunvalvonnan tärkeyteen koko prosessin ajalta. Niillä on suuri vaikutus terveelliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön sekä toimialan käyttökustannuksiin. Myös aikataulun pitävyydestä on huolehdittava.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että hankkeen jatkosuunnittelussa ja toteuttamisessa pitää edelleen huomioida henkilöstön ja opiskelijoiden näkemykset tilojen kehittämisessä.

Hanke on esitelty kasvatuksen ja koulutuksen toimialan työsuojelun yhteistoimintahenkilöstölle 11.3.2019. Työsuojelun lausunto on otettu huomioon suunnittelussa.

Esittelijä
lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
Arja Kukkonen
Lisätiedot

Viivi Snellman, projektiarkkitehti, puhelin: 310 22378

viivi.snellman@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 13.06.2019 § 59

Esitys

A

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle Etu-Töölön lukion perusparannushankkeen 13.6.2019 päivätyn hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 5 741 brm² ja rakentamisen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 17 500 000 euroa 3/2019 kustannustasossa ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.

B

Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen suunnittelua odottamatta hankepäätöstä.

Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Lisätiedot

Ari Hulkkonen, projektinjohtaja, puhelin: 310 27925

ari.hulkkonen@hel.fi

Päivi Etelämäki, projektinjohtaja, puhelin: 310 31871

paivi.etelamaki@hel.fi
Close

This decision was published on 19.09.2019

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut som besvärsskriften gäller
  • till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
  • på vilka grunder ändring söks

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 260 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Close

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Maria Nyfors, stadssekreterare, telefon: 09 310 21731

maria.nyfors@hel.fi

Attachments

2. Etu-Töölön lukion hankesuunnitelman liitteet

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.