Hankesuunnitelma, Kaarelan raitti, uudisrakennus
Projektplan för en nybyggnad vid Kårböle bygata
Beslut
Stadsfullmäktige godkände projektplanen för daghemmet Kaarelan raitin päiväkotis och Kannelmäen peruskoulus verksamhetsställe vid Kårböle bygata, daterad 4.6.2019, enligt vilken projektet omfattar högst 3 300 m² bruttoyta och byggkostnaderna för projektet uppgår till högst 15 300 000 euro exklusive mervärdesskatt i prisnivån för april 2019.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Det lokala servicenätet och nybyggnadsbehov i Kårböle
Projektplanen gäller en gemensam nybyggnad för Kaarelan raitin päiväkotis och Kannelmäen peruskoulus verksamhetsställe vid Kårböle bygata. Nybyggnaden ersätter den nuvarande Kannelmäen peruskoulus lokaler på verksamhetsstället vid Kårböle bygata och lokalerna för daghemmen Hakuninmaa och Vuorilinna.
I Kårböleområdet (Gamlas−Håkansåker−Magnuskärr) gjordes år 2016 en granskning av det lokala servicenätet i syfte att utreda behovet av servicelokaler som följer befolkningstillväxten och de befintliga lokalernas skick.
I nybyggnaden planeras lokaler för småbarnspedagogik och en lågstadieskola för 210 daghemsbarn och 120 elever i årskurserna 1 och 2 inom den grundläggande utbildningen. Till nybyggnaden flyttar daghemmen Hakuninmaa och Vuorilinna, vilkas lokaler skulle kräva en omfattande ombyggnad inom de närmaste åren. På samma tomt som daghemmet Vuorilinna finns gruppfamiljedaghemmet Vuorenpeikko vars platsantal beaktas i det nya daghemmet och gruppfamiljedaghemmets verksamhet läggs ned. Kannelmäen peruskoulus nuvarande verksamhetsställe vid Kårböle bygata fortsätter i de nya lokalerna efter att de blivit färdiga.
Nybyggnaden ändrar inte skolans elevantal, och småbarnspedagogiken får ca 20 nya platser.
Lokalerna kan användas flexibelt enligt förändringarna i servicebehovet. Att daghemmets och lågstadieskolans första klassers verksamhet förläggs till samma byggnad är en ekonomisk lösning med tanke på verksamhetskostnaderna och skapar bra förutsättningar för ett kontinuum inom småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen. I samband med nybyggandet kan det byggas lokaler som bidrar till att målen för planen för småbarnspedagogik och läroplanen uppnås bättre än i nuläget.
Nybyggnadsprojektets omfattning, kvalitet och tidtabell
Nybyggnadsprojektet omfattar totalt 3 300 m² bruttoyta och 2 640 m² lägenhetsyta.
Nybyggnaden byggs helt i trä. I projektet ordnades en entreprenadtävling med principen om att planera och bygga (s.k. SR-tävling) i vilken det förutsattes att nybyggnaden förverkligas med träkonstruktioner, och innovativa lösningar i att använda trä söktes. Projektet stämmer överens med åtgärden 89 i åtgärdsprogrammet Kolneutralt Helsingfors 2035 (staden ökar byggande i trä i sina egna projekt).
Det är meningen att byggandet ska börja i mars 2020 och bli klart i augusti 2021.
Tillfälliga lokaler under byggarbetena
Kannelmäen peruskoulus verksamhet flyttar från verksamhetsstället vid Kårböle bygata till tillfälliga lokaler på Kårböleplanen under tiden för byggarbetena. Tillfälliga lokaler behövs för sammanlagt 120 elever inom den grundläggande utbildningen och 30 daghemsbarn inom förskoleundervisningen. Som tillfälliga lokaler anskaffas flyttbara paviljonger och deras fortsatta användning i andra objekt utreds.
Byggkostnader och finansiering
Enligt kostnadskalkylen uppgår byggkostnaderna för nybyggnadsprojektet till sammanlagt 15 300 000 euro exklusive mervärdesskatt i kostnadsnivån för april 2019 (4 636 euro/m² bruttoyta). Att byggnaden förverkligas med träkonstruktioner höjer kostnaderna för projektet.
I byggnadsprogrammet för husbyggnadsprojekt 2019–2028, som bifogats budgeten för 2019, har det reserverats 12 000 000 euro åren 2019–2021 för att planera och genomföra projektet. Det nödvändiga finansieringsbehovet för projektet beaktas vid beredningen av förslaget till ett nytt byggnadsprogram.
Fostrans- och utbildningssektorns hyreskostnader
De kalkylerade lokalkostnaderna för nybyggnaden, dvs. den interna hyran, uppgår till ca 32,79 euro/m² lägenhetsyta i månaden, varav kapitalhyrans andel är 26,32 euro/m² lägenhetsyta och underhållshyrans 6,47 euro/m² lägenhetsyta. Hyran uppgår till sammanlagt 86 566 euro i månaden, dvs. 1 038 787 euro om året. Avkastningskravet är 3 procent och avskrivningstiden 30 år. Den slutliga kapitalhyran justeras enligt de verkliga kostnaderna och underhållshyran så att den motsvarar den aktuella underhållshyran när byggnaden är färdig.
Totalhyran för de nuvarande verksamhetslokalerna – Kannelmäen peruskoulus lokaler på verksamhetsstället vid Kårböle bygata och lokalerna för daghemmen Hakuninmaa och Vuorilinna – uppgår till ca 477 300 euro om året. Nybyggnaden ökar därigenom fostrans- och utbildningssektorns hyreskostnader med ca 560 000 euro om året.
Fostrans- och utbildningsnämndens utlåtande
Fostrans- och utbildningsnämnden har gett sitt samtycke till projektplanen 24.9.2019 (§ 317) och konstaterat att denna väl svarar mot de funktionella målsättningarna för fostran och utbildning. Utlåtandet finns i sin helhet i ärendets beslutshistoria.
Behörighet beträffande projektplaner
I enlighet med 7 kap. 1 § 3 punkten i förvaltningsstadgan ska stadsfullmäktige besluta om projektplaner vars kostnadskalkyl överstiger 10 miljoner euro.
Kaupunginhallitus 07.10.2019 § 677
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy Kaarelan raitin päiväkodin ja Kannelmäen peruskoulun Kaarelan raitin toimipisteen 4.6.2019 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 3 300 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 15 300 000 euroa huhtikuun 2019 kustannustasossa.
Esittelijä
Lisätiedot
Maria Nyfors, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 21731
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 24.09.2019 § 317
Lausunto
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti:
A. Hakuninmaan ja Vuorilinnan päiväkotien sekä ryhmäperhepäiväkoti Vuorenpeikon lakkauttamisesta ja tiloista luopumisesta sekä uuden päiväkodin perustamisesta.
B. Antaa puoltavan lausunnon osoitteessa Kaarelan raitti 1 sijoittuvasta päiväkodin ja Kannelmäen peruskoulun Kaarelan raitin toimipisteen uudisrakennuksen hankesuunnitelmasta. Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta lausuu hankesuunnitelmasta seuraavaa:
Hankesuunnitelma vastaa hyvin kasvatuksen ja koulutuksen toiminnallisia tavoitteita. Tilojen jatkosuunnittelussa ja toteutuksessa tulee edelleen työskennellä yhdessä käyttäjätoimialan kanssa. Erityisesti ääneneristyksen ja -vaimennuksen huolelliseen toteutukseen ja valaistukseen tulee kiinnittää huomiota. Tilat ja pintarakenteet tulee suunnitella helposti siivottaviksi, huollettaviksi ja korjattaviksi.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta kiinnittää erityistä huomiota hankkeen kustannusseurannan ja laadunvalvonnan tärkeyteen koko prosessin ajalta. Niillä on suuri vaikutus terveelliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön sekä toimialan käyttökustannuksiin. Myös aikataulun pitävyydestä on huolehdittava.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että hankkeen jatkosuunnittelussa ja toteuttamisessa pitää edelleen huomioida henkilöstön ja lasten näkemykset tilojen kehittämisessä.
Hanke on esitelty kasvatus- ja koulutustoimialan työsuojelun yhteistoimintahenkilöstölle 5.9.2019. Työsuojelun lausunto otetaan huomioon jatkosuunnittelussa.
Käsittely
Esittelijä muutti esitystään niin, että "Riittävät palvelutilat tukevat lasten ja nuorten arkea" -otsikon alla toisessa kappaleessa oleva "Maunula" muutetaan "Maununnevaksi".
Esittelijä
Lisätiedot
Sari Lehtonen, projektiarkkitehti, puhelin: 310 15124
Raila Tiainen-Ala-Maunus, varhaiskasvatuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 41222
Arjariitta Heikkinen, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 71765
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 27.06.2019 § 65
Esitys
A
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle Kaarelan raitin päiväkodin ja Kannelmäen peruskoulun Kaarelan raitin toimipisteen 4.6.2019 päivätyn hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 3 300 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 15 300 000 euroa huhtikuun 2019 kustannustasossa ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
B
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen valmistelua odottamatta hankepäätöstä.
Esittelijä
Lisätiedot
Hanna Lehtiniemi, hankesuunnittelija, puhelin: 310 87723
This decision was published on 06.11.2019
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
- det beslut som besvärsskriften gäller
- till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
- på vilka grunder ändring söks
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
- det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
- ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 260 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Presenter information
Ask for more info
Maria Nyfors, stadssekreterare, telefon: 09 310 21731