Asemakaavan muutos, Konala, Kolsarintie 7-11, kaava nro 12616

HEL 2019-006748
More recent handlings
Case 15. / 77 §

Detaljplaneändring för Kolsarvägen 7-11 i Kånala (nr 12616)

Helsinki City Council

Beslut

Stadsfullmäktige godkände detaljplaneändring för tomterna 1–3 i kvarteret 32016 i 32 stadsdelen (Kånala, Kånala) enligt ritning nr 12616, daterad 5.5.2020, och på de grunder som framgår av detaljplanebeskrivningen.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

Detaljplanelösningens centrala innehåll

Detaljplaneändringen (detaljplanelösningen) gäller kvarteret 32016, som ligger väster om korsningen mellan Kolsarvägen och Kolsargränden i Kånala. Detaljplanelösningen gör det möjligt att bygga ett nytt flervåningshus i sju våningar. Målet är att kompletteringsbygga detaljplaneområdet i enlighet med principerna i Generalplan 2016 för Helsingfors och stadens strategiska mål. Målet är att anpassa kompletteringsbyggandet till den omgivande byggda miljön. De nuvarande flervåningshusen i området bevaras och de nya bilplatserna placeras på nybyggnadens tomt. Det nya byggandet och gårdsarrangemangen styrs med planbestämmelser.

I kvarteret bildas sammanlagt 2 450 m² ny bostadsvåningsyta. Antalet invånare ökar med ca 60. Efter planändringen är kvartersexploateringstalet på området ca e = 0,65. Utan planändring är kvartersexploateringstalet på området cirka e = 0,40.

Beslut som detaljplanelösningen bygger på

Detaljplanelösningen bidrar till att staden kan uppnå sina strategiska mål genom att möjliggöra byggande av bostäder i den befintliga stadsstrukturen nära tjänsterna i Kånala. I Generalplan 2016 för Helsingfors är området bostadsdominerat område med beteckningen A3. Detaljplanelösningen motsvarar Generalplan 2016 för Helsingfors.

Utgångspunkter för området och nuläge

Flervåningshusområdet kring Kolsarvägen har till största delen byggts upp under början av 1960-talet. Omgivningen har utgående från den första detaljplanen för bostadsområdet i södra delen av Kånala (nr 5151, 1962) byggts upp så att det allmänna intrycket är spatiöst och grönskande. På området finns punkt- och lamellhus i 4-6 våningar, vars gårdar i huvudsak är öppna och utan stängsel. Parkeringen i området kring Kolsarvägen har ordnats på tomterna på markplanet. I området för detaljplaneändringen finns tre befintliga punkthus i sex våningar, vars parkering finns i norra delen av kvartersområdet. Söder om området har det 2007 trätt i kraft en detaljplaneändring, i och med vilken två flervåningshus i sex våningar har byggts sydost om detaljplaneområdet, i korsningen mellan Kolsarvägen och Lillstuvägen på 2010-talet.

Kvartersområdena är privatägda. Detaljplanelösningen har utarbetats på ansökan och innehållet i lösningen har förhandlats fram med sökanden.

Detaljplanelösningens kostnader

Att detaljplanelösningen genomförs innebär inga kostnader för staden. Detaljplanelösningen höjer områdets värde.

Detaljplanelösningen har gett upphov till ett markanvändningsavtal som staden har fattat beslut om genom tomtchefens beslut 24.11.2020 och som har undertecknats 18.2.2021.

Växelverkan under beredningen av detaljplanen

I den bifogade rapporten om växelverkan presenteras en sammanfattning av myndigheternas ställningstaganden och intressenternas åsikter, vilka kommit in under beredningen av detaljplanen, samt bemötandena till påpekandena i dessa.

Myndighetssamarbete

I samband med beredningen av detaljplanelösningen har samarbete bedrivits förutom med olika parter inom stadsmiljösektorn också med följande myndigheter: Helen Ab, Helen Elnät Ab och Helsingforsregionens miljötjänster (HRM) vattenförsörjning.

Myndigheterna hade ingenting att påpeka om programmet för deltagande och bedömning eller om beredningsmaterialet. HRM nämnde i sitt ställningstagande om programmet för deltagande och bedömning och om beredningsmaterialet att vattenledningarna som betjänar området har byggts färdigt och att detaljplaneändringen inte förutsätter utbyggnad av vattenförsörjningen. Bemötandena till ställningstagandena anges i rapporten om växelverkan.

Åsikter

Åsikterna om programmet för deltagande och bedömning och om beredningsmaterialet gällde nybyggandets läge, höjd och storlek, överskuggning och vyer, arkitektur, kompletteringsbyggandets verkningar för områdets natur och grönska, dagvattensarrangemangen, ändringens fördelar och nackdelar för grannskapet, gårds- och parkeringsarrangemanget, genomgången, trafiken och tomtinfarten samt ordnandet av gästparkeringen. Åsikterna har beaktats i detaljplanearbetet så att nybyggnadens arkitektur har anpassats till det befintliga byggnadsbeståndet i området med hjälp av detaljplanebestämmelser och genom bestämmelser om planteringar och grönkoefficient för tomten. Olägenheten som nybyggnadens skuggor orsakar för de befintliga byggnaderna har utretts med hjälp av en studie om skuggningen.

Det lämnades in åtta skriftliga åsikter. En av åsiktsskrivelserna har utarbetats på husbolaget Asunto Oy Kolsarintie 5:s vägnar. Skrivelsen har undertecknats av husbolagets fem styrelsemedlemmar och fyrtiotvå andra undertecknare, varav femton från andra husbolag. Dessutom finns en annan åsiktsskrivelse med sammanlagt tio undertecknare. Muntliga åsikter framfördes per telefon och på evenemanget för uppdateringen av detaljplanen.

Bemötandena till åsikterna presenteras i rapporten om växelverkan.

Detaljplaneförslaget offentligt framlagt

Detaljplaneförslaget hölls offentligt framlagt 19.2-19.3.2020, vilket kungjordes i enlighet med markanvändnings- och byggförordningen. Ett brev om att detaljplaneförslaget hålls framlagt skickades till en markägare bosatt i en annan kommun.

Det kom in tre anmärkningar om förslaget till detaljplan.

I likhet med de tidigare åsikterna gällde påpekandena i anmärkningarna nybyggnadens läge, höjd och storlek, byggandets anpassning till miljön och dess verkningar i miljön, exempelvis områdets värde, överskuggning och grannarnas förutsättningar för produktion av solel, den tätnande stadsstrukturen, ändringarna i trafiken, parkeringen och servicetrafiken och de olägenheter som de orsakar såsom buller, behandlingen av dagvatten och behandlingen av den respons som lämnats in om detaljplanen. I en anmärkning ansågs också att förslaget till detaljplaneändring inte uppfyller de krav på trivsel och trygghet som ställs för byggandet i 54 § i markanvändnings- och bygglagen (MBL) och att detaljplanearbetet inte grundar sig på tillräckliga utredningar om de olägenheter som byggandet orsakar i området. I anmärkningen krävs att detaljplaneändringen ändras i fråga om nybyggnadens läge, höjd och storlek, vilket illustreras i en bilaga till anmärkningen.

Myndighetsutlåtanden om detaljplaneförslaget gavs av samma parter som i det tidigare skedet och dessa hade ingenting att påpeka om innehållet i förslaget till detaljplaneändring. I Helen Ab:s utlåtande konstaterades att kvarterets nuvarande fjärrvärmeledning bör beaktas i planeringen.

Åtgärder efter att detaljplaneförslaget hölls offentligt framlagt

I rapporten om växelverkan anges anmärkningarna och myndighetsutlåtandena i sammandrag och bemötandena till de påpekanden som framförts i dessa. Enligt bemötandet styr detaljplaneändringen nybyggnadens arkitektur i fråga om byggnadens storlek, fasadmaterial, färg, balkongslösningar, takbyggande och byggnadens läge. Övriga och noggrannare arkitektoniska planeringslösningar för det nya byggandet styrs i bygglovsfasen. Genom planbestämmelser har man strävat att säkra en tillräcklig arkitektonisk kvalitetsnivå i nybyggandet och anpassa det nya byggandet till den befintliga stadsbilden.

Med beaktande av målen för detaljplanen är det inte ändamålsenligt att ändra förslaget med anledning av de anmärkningar som framförts i samband med det offentliga framläggandet.

Det gjordes ändringar i detaljplanekartans beteckningar eller bestämmelser och övriga material efter att planen varit offentligt framlagd. För ändringarna redogörs närmare i detaljplanebeskrivningens sista kapitel. De har också samlats i bilagan över ändringar (Tehdyt muutokset).

Närmare motiveringar

Konsekvenserna av detaljplanelösningen och de närmare motiveringarna till denna framgår av den bifogade detaljplanebeskrivningen.

Close

Kaupunginhallitus 22.03.2021 § 196

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy 32. kaupunginosan (Konala, Konala) korttelin 32016 tonttien 1–3 asemakaavan muutoksen 5.5.2020 päivätyn piirustuksen nro 12616 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36154

tanja.sippola-alho@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunta 05.05.2020 § 251

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle

  • 5.5.2020 päivätyn asemakaavan muutosehdotuksen nro 12616 hyväksymistä. Asemakaavan muutos koskee 32. kaupunginosan (Konala, Konala) korttelin 32016 tontteja 1–3.

Lisäksi lautakunta päätti

  • ettei ehdotusta aseteta uudelleen nähtäville.
  • antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet valmisteluaikana esitettyihin mielipiteisiin, kannanottoihin sekä julkisena nähtävilläoloaikana saatuihin lausuntoihin ja muistutuksiin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Sörnäistenkatu 1 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko
  • ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa.
  • kehottaa asemakaavoituspalvelua laskuttamaan hakijoilta kaavan hyväksymisen jälkeen kaavan laatimis- ja käsittelykustannukset seuraavasti:
    • Rakennusliike Lapti Oy c/o Asunto Oy Kolsarintie 7–11:     6 000 euroa
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot

Lotta Aulamo, arkkitehti, puhelin: 310 22792

lotta.aulamo@hel.fi

Eeva Väistö, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37353

eeva.vaisto@hel.fi

Tiina Uusitalo, maisema-arkkitehti, puhelin: 310 20764

tiina.uusitalo@hel.fi

Tomi Varjus, diplomi-insinööri, teknistaloudelliset asiat, puhelin: 310 26530

tomi.varjus@hel.fi

Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Kaupunkimittauspalvelut Kartat ja paikkatiedot Yksikön päällikkö 12.11.2019 § 62

Päätös

Yksikön päällikkö päätti hyväksyä asemakaavan 12616 pohjakartan kaupunginosassa 32 Konala. Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan kaupunkimittauspalvelut on valmistanut asemakaavan pohjakartan:

Asemakaavan numero: 12616
Kaupunginosa: 32 Konala
Kartoituksen työnumero: 32/2019
Pohjakartta valmistunut: 22.8.2019
Tasokoordinaatisto: ETRS-GK25
Korkeusjärjestelmä: N2000

Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.

Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden asiakkuusjohtaja on päätöksellä (4§/1.6.2017) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 8 § 2 momentin 7 kohdan toimivallan hyväksyä kaavoja varten valmistetut pohjakartat kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden kaupungingeodeetille sekä kartat ja paikkatiedot -yksikön päällikölle.

Lisätiedot

Merja Kyyrö, vastaava kartoittaja, puhelin: 310 31911

merja.kyyro@hel.fi

Timo Tolkki, yksikön päällikkö, puhelin: 310 31883

timo.tolkki@hel.fi
Close

This decision was published on 16.04.2021

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av en kommunmedlem
  • av en myndighet i ärenden som hör till dess verksamhetsområde
  • av förbund på landskapsnivå och kommuner för vars område den markanvändning som anges i planen har konsekvenser
  • av en registrerad lokal eller regional sammanslutning i ärenden som hör till dess verksamhetsområde.
Besvärstid

Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast den sista dagen av besvärstiden under besvärsmyndighetens öppettid.

En kommunmedlem, en part eller en annan aktör som har besvärsrätt anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Besvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag.
Besvärsmyndighet

Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

 
E-postadress:
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
 

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut i vilket ändring söks
  • på vilka punkter ändring söks och vilka ändringar som yrkas
  • på vilka grunder ändring söks.

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut i vilket ändring söks genom besvär, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten.
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 260 euro för behandling av ett ärende som gäller ändringssökande. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut. Avgifter tas inte ut i vissa ärendegrupper eller hos dem som enligt bestämmelser någon annanstans i lag är befriade från avgifter. Den som inlett ärendet är betalningsskyldig och avgiften gäller per besvärsskrift.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Norra esplanaden 11–13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Close

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Tanja Sippola-Alho, stadssekreterare, telefon: 09 310 36154

tanja.sippola-alho@hel.fi