Hankesuunnitelma, Hoplaxskolan, ala-asteen koulurakennuksen perusparannus ja laajennus

HEL 2019-009041
More recent handlings
Case 8. / 323 §

Projektplan för ombyggnad och utbyggnad av Hoplaxskolans enhet vid Locklaisvägen

Helsinki City Council

Beslut

Stadsfullmäktige godkände projektplanen för ombyggnad och utbyggnad av Hoplaxskolans enhet vid Locklaisvägen, daterad 2.9.2019, enligt vilken projektet omfattar högst 4 615 m² bruttoyta och byggkostnaderna för projektet uppgår till högst 14 000 000 euro exklusive mervärdesskatt i prisnivån för april 2019.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

Den nuvarande byggnaden för enheten vid Locklaisvägen

Hoplaxskolan är en enhetlig svensk grundskola som är verksam på fem verksamhetsställen i Munksnäs, Haga, Sockenbacka och Kårböle. Projektplanen gäller skolans enhet för lågstadieundervisning vid Locklaisvägen i Munksnäs.

Skolhuset för enheten vid Locklaisvägen ritades av arkitekt Lasse Björk och blev färdigt år 1952. Huset representerar sin tids typiska och högklassiga design, men är inte skyddat. I huset har det under årtiondenas lopp gjorts små ändringar och tekniska förbättringar som verksamheten förutsatt.

Byggnaden är i behov av en omfattande teknisk och funktionell ombyggnad. Huset är otillräckligt till sin storlek och utrustning och motsvarar inte dagens verksamhetskrav. Huset är inte tillgängligt och det finns brister i skolgårdens funktionalitet och säkerhet. Med det nuvarande elevantalet motsvarar lokalerna, speciellt antalet toaletter och lokalerna för matförsörjning, inte myndigheternas krav.

Projektplan för ombyggnad och utbyggnad

I huset genomförs en omfattande ombyggnad av hustekniken och byggnadsdelarna i syfte att få till stånd en förbättring av inneluftsförhållandena och energieffektiviteten. Konstruktionerna stärks och de organiska fyllningarna i dessa avlägsnas. Fuktskadade konstruktioner repareras och ett nytt dräneringssystem anläggs på tomten. De skadade delarna av fasaden repareras och fönster, dörrar, stuprännor och yttertak repareras eller ersätts med nya. Byggnadens värme-, vatten- och avloppssystem förnyas och ett nytt ventilationssystem byggs. Elsystemen och lås-, passerkontroll- och säkerhetssystemen förnyas så att de svarar mot dagens krav.

Det funktionella syftet med ombyggnaden och uppförandet av en ny tillbyggnad är att modernisera undervisningslokalerna så att de motsvarar kraven i den nya läroplanen. Nybyggnaden planeras så att den gamla skolbyggnaden och annexet bildar en välfungerande och modern lärandehelhet. Lokalerna görs mer flexibla.

I tillbyggnaden placeras moderna och väldimensionerade köks- och måltidslokaler, fungerande entréhallslokaler och en ny flexibel lärmiljö. I den delen av huset som ska byggas om sätts det in nya pardörrar och flyttbara väggar mellan klassrum. Lokalerna för smågrupper blir fler och akustiken i undervisningslokalerna och korridorerna förbättras.

Funktioner kan med hjälp av ombyggnaden och utbyggnaden effektiviseras så att lokalernas användningsgrad ökar. I nuläget är antalet elever i byggnaden 203. Efter ombyggnaden och utbyggnaden har huset plats för 270 elever inom den grundläggande utbildningen och 24 förskoleelever.

Byggnadens brandsäkerhet och gårdens funktionalitet och säkerhet förbättras. Tillgängligheten förbättras med nya hissar och tillgängliga ramper byggs vid huvudentrén.

Vid samma tillfälle rivs som ett separat projekt en tillfällig paviljong som har stått på skolans gård under 18 år och som också är snart i behov av en ombyggnad. Tillbyggnadsdelen byggs på paviljongens plats.

Det är meningen att byggandet ska börja i januari 2021 och bli klart i juni 2022.

Byggkostnader och finansiering

Projektets byggnadskostnader uppgår till sammanlagt 14 000 000 euro exklusive mervärdesskatt (3 034 euro/m² bruttoyta) i kostnadsnivån för april 2019.

I byggnadsprogrammet för husbyggnadsprojekt 2019–2028, som bifogats budgeten för 2019, har det reserverats 5 000 000 euro åren 2020–2021 för att planera och genomföra ombyggnaden. Finansieringsbeslutet baserar sig på en projektplan som gjorts upp för ombyggnaden år 2014.

I och med att fostrans- och utbildningssektorns svenska servicehelhet gjorde upp en behovsbeskrivning år 2018 har projektet ändrats till ett ombyggnads- och utbyggnadsprojekt. Det nödvändiga finansieringsbehovet för projektet har beaktats vid beredningen av förslaget till ett nytt byggnadsprogram. För projektet har anslag på 14 000 000 euro reserverats enligt stadmiljösektorns förslag till byggnadsprogram för åren 2020–2029.

Hyreskostnad för fostrans- och utbildningssektorn

Den beräknade lokalhyran, eller den interna hyran, uppgår efter att ombyggnaden och utbyggnaden har blivit färdig till ca 95 671 euro i månaden. Årshyran är ca 1 148 000 euro. Månadshyran är ca 31,14 euro/m² lägenhetsyta, varav kapitalhyrans andel är 27,13 euro/m² lägenhetsyta och underhållshyrans 4,01 euro/m² lägenhetsyta. Grunden för hyran är 3 072 m² lägenhetsyta. Avkastningskravet är 3 procent och avskrivningstiden 30 år.

Byggnadens nuvarande hyra är 35 726 euro i månaden, dvs. 428 712 euro om året. Månadshyran är 13,49 euro/m² lägenhetsyta, varav kapitalhyrans andel är 10,14 euro/m² lägenhetsyta och underhållshyrans 3,35 euro/m² lägenhetsyta. Grunden för hyran är 2 199 m² lägenhetsyta och paviljongbyggnadens 252 m² lägenhetsyta, sammanlagt 2 451 m² lägenhetsyta.

Fostrans- och utbildningssektorns hyresutgifter på årsnivå stiger i och med projektet med ca 719 000 euro.

Behov av tillfälliga lokaler

Verksamheten flyttas från enheten vid Locklaisvägen till tillfälliga lokaler i kontorslokaler på Bredviksvägen 23 inhyrda från IBM under tiden för ombyggnaden och utbyggnaden. De tillfälliga lokalerna ligger på ca 400 meters avstånd från det nuvarande skolhuset.

Hyreslokalerna har en lägenhetsyta på 1 800 m² och månadshyran uppgår till 29 000 euro. Ordnandet av måltiderna medför ytterligare kostnader på 19 600 euro. Kostnaderna för de tillfälliga lokalerna under 20 månader uppgår då till sammanlagt 599 600 euro.

Fostrans- och utbildningsnämndens utlåtande

Fostrans- och utbildningsnämnden har i ett utlåtande 24.9.2019 (§ 322) gett sitt samtycke till projektplanen och konstaterat att ombyggnads- och utbyggnadsprojektet väl svarar mot de funktionella målsättningarna för fostran och utbildning. Utlåtandet finns i sin helhet i ärendets beslutshistoria.

Behörighet beträffande projektplaner

I enlighet med 7 kap. 1 § 3 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om projektplaner vars kostnadskalkyl överstiger 10 miljoner euro.

Close

Kaupunginhallitus 28.10.2019 § 715

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy Hoplaxskolanin Lokkalantien yksikön perusparannuksen ja laajennuksen 2.9.2019 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 4 615 brm² ja rakennuskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 14 000 000 euroa huhtikuun 2019 kustannustasossa.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Maria Nyfors, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 21731

maria.nyfors@hel.fi

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 24.09.2019 § 322

Lausunto

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle puoltavan lausunnon 2.9.2019 päivätystä Hoplaxskolan Lokkalantien yksikön ala-asteen perusparannuksen ja laajennuksen hankesuunnitelmasta ja lausuu lisäksi seuraavaa:

Hankesuunnitelma vastaa hyvin kasvatuksen ja koulutuksen toiminnallisia tavoitteita. Oppimistilojen jatkosuunnittelussa tulee yhdessä käyttäjätoimialan kanssa varmistaa erityisesti ääneneristyksen ja –vaimennuksen sekä valaistuksen huolellinen ja tarkoituksenmukainen toteutus. Tilat ja pintarakenteet tulee suunnitella helposti siivottaviksi, huollettaviksi ja korjattaviksi. Väri- ja materiaalivalintojen avulla toteutetaan viihtyisät ja oppimista tukevat tilat

Kasvatus- ja koulutuslautakunta kiinnittää erityistä huomiota hankkeen kustannusseurannan, suunnittelun ohjauksen ja laadunvalvonnan tärkeyteen koko prosessin ajalta. Niillä on suuri vaikutus terveelliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön sekä toimialan käyttökustannuksiin. Myös aikataulun pitävyydestä on huolehdittava.

Kasvatus- ja koulutustoimialan työsuojelun yhteistoimintahenkilöstö on antanut 4.9.2019 hankesuunnitelmasta lausunnon, joka on liitteenä.

Suunnitteluohjauksessa ja toteutuksen aikana kasvatuksen ja koulutuksen toimiala pyrkii yhteistyössä kaupunkiympäristön toimialan kanssa laskemaan vuokrakustannustasoa, jonka arvio on 31,14 euroa/htm2/kk.

Esittelijä
ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja
Niclas Grönholm
Lisätiedot

Susan Niemelä, projekti-arkkitehti, puhelin: 310 79657

susan.niemela@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 19.09.2019 § 86

Esitys

A

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle Munkkiniemessä, osoitteessa Lokkalantie 9 sijaitsevan Hoplaxskolan ala-asteen koulurakennuksen perusparannuksen ja laajennuksen 2.9.2019 päivätyn hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 4 615 brm² ja rakennuskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 14 000 000 euroa huhtikuun 2019 kustannustasossa ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.

B

Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet-palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen suunnittelua odottamatta hankepäätöstä.

Esittelijä
vs. tekninen johtaja
Sari Hilden
Lisätiedot

Pekka Panhelainen, hankesuunnittelija, puhelin: 310 38229

pekka.panhelainen@hel.fi

Päivi Etelämäki, projektinjohtaja, puhelin: 310 31871

paivi.etelamaki@hel.fi
Close

This decision was published on 14.11.2019

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut som besvärsskriften gäller
  • till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
  • på vilka grunder ändring söks

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 260 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Close

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Maria Nyfors, stadssekreterare, telefon: 09 310 21731

maria.nyfors@hel.fi

Attachments

2. Hoplaxskolan hankesuunnitelman liitteet
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.