Asemakaavan muutos nro 12630, Oulunkylä, tontti 28305/6, ja katualue, Kivipadontie 6, Asunto Oy Kivipadontie 6 ja Hartela Etelä-Suomi Oy

HEL 2019-010366
More recent handlings
Case 13. / 195 §

Detaljplaneändring för flervåningshustomter i Åggelby (Timmerdammsvägen 6, Gesällvägen 1, Stendammsvägen 6; nr 12630)

Helsinki City Council

Beslut

Stadsfullmäktige godkände detaljplaneändring för kvarteret 28309, tomten 6 i kvarteret 28305 och gatuområde i 28 stadsdelen (Åggelby, Dammen) enligt ritning nr 12630, daterad 27.10.2020, och på de grunder som framgår av detaljplanebeskrivningen.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

Detaljplanelösningens centrala innehåll

Detaljplaneändringen (detaljplanelösningen) gäller det kvarter som avgränsas av Timmerdammsvägen, Gesällgränden och Gesällstigen, hörntomten vid Stendammsvägen och Risdammsvägen samt Stendammsstigen.

Målet är att göra det möjligt att bygga nya bostäder och ett nytt daghem nära spårvägslinjen Jokerbanan. Det är meningen att de nuvarande affärsbyggnaderna och det befintliga daghemmet ska rivas.

Den nya bostadsvåningsytan uppgår till 3 050 m² och våningsytan för allmänna byggnader till 1 800 m². Antalet invånare ökar med ca 80. Det genomsnittliga exploateringstalet (e) för tomterna i kvarteret 28309 är 0,67. Exploateringstalet (e) för tomterna med nya byggnader i kvarteret och för parkeringstomten är 0,75. Det genomsnittliga exploateringstalet (e) för de tomter som planläggs i kvarteret 28035 är 0,93 och för tomten med nya byggnader 1,47. Den höga siffran förklaras av att parkeringen förläggs till den ena tomten.

Att detaljplanelösningen genomförs har speciellt den effekten att daghemstjänsterna i området blir bättre och att det byggs nya bostäder i närheten av hållplatser på Jokerbanan. Det nya daghemmet placeras intill ett sammanhängande gång- och cykelstråk, Gesällstigen, som anläggs i samband med Jokerbanan. Gesällstigen sträcker sig från Åggelby centrum till Helsingforsparken och medger i en nära framtid en smidig förbindelse från tjänsterna vid den till hållplatser på Jokerbanan och busshållplatser.

Beslut som detaljplanelösningen bygger på

Detaljplanelösningen bidrar till att staden kan uppnå sina strategiska mål genom att möjliggöra tillbyggande och tjänster vid goda trafikförbindelser. I Generalplan 2016 för Helsingfors är kvarteret vid Timmerdammsvägen upptaget som bostadsdominerat område A3 (tomtexploateringstalet huvudsakligen e=0,4–1,2) och tomten vid Stendammsvägen som bostadsdominerat område A2 (tomtexploateringstalet huvudsakligen e=1,2). Enligt den underjordiska generalplanen nr 11830 från 2011 är det fråga om ett ytbergsområde i ytterstaden. Detaljplanelösningen följer generalplanerna ovan.

Utgångspunkter för området och nuläge

För området gäller detaljplaner från åren 1970 och 2012.

Tomten 28305/6 är i privat ägo, medan Helsingfors stad äger resten av området. Detaljplanelösningen har utarbetats på initiativ av staden och med anledning av en ansökan, och det har förhandlats med sökanden om innehållet i detaljplanelösningen.

Kostnader för detaljplanelösningen

Att detaljpanelösningen genomförs innebär kostnader för staden i och med bygget av ett nytt daghem, för vilket kostnadskalkylen uppgår till 7 miljoner euro exklusive moms. Kostnaden preciseras vid den fortsatta planeringen.

Detaljplaneändringen höjer områdets värde. En del av den nya våningsyta som planläggs finns på stadens mark och en del på privat mark. För den nya våningsytan på stadens mark får staden inkomster i form av ökade arrendeintäkter. Tomtchefen fattade 29.4.2021 beslut om ett markanvändningsavtal för den privata tomten, och avtalet undertecknades 19.5.2021.

Växelverkan under beredningen av detaljplanen

I den bifogade rapporten om växelverkan anges myndigheternas ställningstaganden och intressenternas åsikter vilka inkommit under beredningen av detaljplanen i sammandrag, liksom också bemötandena till påpekandena i dessa.

Myndighetssamarbete

Under beredningen av detaljplanen har man samarbetat förutom med olika aktörer inom stadsmiljösektorn också med följande myndigheter: Helen Ab, Helen Elnät Ab, Samkommunen Helsingforsregionens trafik (HRT), Samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster (HRM) samt fostrans- och utbildningssektorn.

Myndigheternas ställningstaganden om programmet för deltagande och bedömning och om beredningsmaterialet gällde vattentjänsterna. Det som framfördes i ställningstagandena har beaktats vid planläggningsarbetet så att de befintliga ledningsnätverken och en eventuell tomtvattenledning på tomten 28309/7 har fått ledningsgränder på detaljplanekartan för avsnitten på tomterna.

Åsikter

Åsikterna om programmet för deltagande och bedömning och om beredningsmaterialet gällde områdets utveckling, som ansågs vara positiv, och trafiken utanför detaljplaneområdet. Det kom in två skrivelser med åsikter.

Detaljplaneförslaget offentligt framlagt

Detaljplaneförslaget hölls offentligt framlagt 8.6–7.7.2020, vilket kungjordes i enlighet med markanvändnings- och byggförordningen.

Det gjordes tre anmärkningar om detaljplaneförslaget.

Påpekandena i anmärkningarna gällde de nya bostadshusen vid Timmerdammsvägen och grönskan på tomterna.

Följande myndigheter gav utlåtande om detaljplaneförslaget: Helen Elnät Ab, HRM och fostrans- och utbildningssektorn. HRM:s påpekanden gällde ledningsgränden och hanteringen av dagvatten. De övriga uppgav att de inte hade någonting att yttra.

Åtgärder efter att detaljplaneförslaget hölls offentligt framlagt

I rapporten om växelverkan anges anmärkningarna och myndighetsutlåtandena om detaljplaneförslaget i sammandrag och bemötandena till påpekandena i dessa.

Det som framförts i påpekandena har beaktats med hänsyn till detaljplanens mål och i den mån det är ändamålsenligt.

I detaljplanekartans beteckningar eller bestämmelser och i det övriga materialet gjordes ändringar efter att detaljplanen varit offentligt framlagd. För ändringarna redogörs detaljerat i detaljplanebeskrivningens sista kapitel. De har också samlats i bilagan över ändringar (Tehdyt muutokset).

Närmare motiveringar

Konsekvenserna av detaljplanelösningen och de närmare motiveringarna till denna framgår av den bifogade detaljplanebeskrivningen.

Close

Kaupunginhallitus 31.05.2021 § 406

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy 28. kaupunginosan (Oulunkylä, Patola) korttelin 28309, korttelin 28305 tontin 6 ja katualueen asemakaavan muutoksen 27.10.2020 päivätyn piirustuksen nro 12630 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36154

tanja.sippola-alho@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunta 27.10.2020 § 632

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle

  • 27.10.2020 päivätyn asemakaavan muutosehdotuksen nro 12630 hyväksymistä. Asemakaavan muutos koskee 28. kaupunginosan (Oulunkylä, Patola) korttelia 28309, korttelin 28305 tonttia 6 ja katualuetta.

Lisäksi lautakunta päätti

  • ettei ehdotusta aseteta uudelleen nähtäville
  • antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet valmisteluaikana esitettyihin mielipiteisiin, kannanottoihin sekä julkisena nähtävilläoloaikana saatuihin lausuntoihin ja muistutuksiin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko
  • ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa
  • kehottaa asemakaavoituspalvelua laskuttamaan hakijoilta kaavan hyväksymisen jälkeen kaavan laatimis- ja käsittelykustannukset seuraavasti:
    • As Oy Kivipadontie 6, 
      c/o Provia Isännöinti Oy: 6 000 euroa
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot

Sari Ruotsalainen, arkkitehti, puhelin: 310 37373

sari.ruotsalainen@hel.fi

Heikki Salko, liikenneinsinööri, puhelin: 310 26548

heikki.salko@hel.fi

Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Kaupunkimittauspalvelut Kartat ja paikkatiedot Yksikön päällikkö 12.03.2020 § 15

Päätös

Yksikön päällikkö päätti hyväksyä asemakaavan 12630 pohjakartan kaupunginosassa 28 Oulunkylä. Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan kaupunkimittauspalvelut on valmistanut asemakaavan pohjakartan:

Asemakaavan numero: 12630
Kaupunginosa: 28 Oulunkylä
Kartoituksen työnumero: 1/2020
Pohjakartta valmistunut: 24.1.2020
Tasokoordinaatisto: ETRS-GK25
Korkeusjärjestelmä: N2000

Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.

Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden asiakkuusjohtaja on päätöksellä (4§/1.6.2017) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 8 § 2 momentin 7 kohdan toimivallan hyväksyä kaavoja varten valmistetut pohjakartat kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden kaupungingeodeetille sekä kartat ja paikkatiedot -yksikön päällikölle.

Lisätiedot

Merja Kyyrö, vastaava kartoittaja, puhelin: 310 31911

merja.kyyro@hel.fi

Timo Tolkki, yksikön päällikkö, puhelin: 310 31883

timo.tolkki@hel.fi
Close

This decision was published on 25.06.2021

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av en kommunmedlem
  • av en myndighet i ärenden som hör till dess verksamhetsområde
  • av förbund på landskapsnivå och kommuner för vars område den markanvändning som anges i planen har konsekvenser
  • av en registrerad lokal eller regional sammanslutning i ärenden som hör till dess verksamhetsområde.
Besvärstid

Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast den sista dagen av besvärstiden under besvärsmyndighetens öppettid.

En kommunmedlem, en part eller en annan aktör som har besvärsrätt anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Besvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag.
Besvärsmyndighet

Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

 
E-postadress:
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
 

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut i vilket ändring söks
  • på vilka punkter ändring söks och vilka ändringar som yrkas
  • på vilka grunder ändring söks.

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut i vilket ändring söks genom besvär, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten.
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 260 euro för behandling av ett ärende som gäller ändringssökande. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut. Avgifter tas inte ut i vissa ärendegrupper eller hos dem som enligt bestämmelser någon annanstans i lag är befriade från avgifter. Den som inlett ärendet är betalningsskyldig och avgiften gäller per besvärsskrift.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Norra esplanaden 11–13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Close

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Tanja Sippola-Alho, stadssekreterare, telefon: 09 310 36154

tanja.sippola-alho@hel.fi