Tutkimuslupa, Tidslinjer som arbetsredskap i det systemiska barnskyddets eftervård

HEL 2019-011965
More recent handlings
§ 51
This decisionmaker is no longer active

Forskningstillstånd till forskningen "Tidslinjer som arbetsredskap i det systemiska barnskyddets eftervård"

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja

Beslut

Direktör för familje- och socialtjänster beviljade forskningstillstånd till ********** forskning "Tidslinjer som arbetsredskap i det systemiska barnskyddets eftervård". Kontkatkperson är ledande socialarbetare ********** Forskningstillståndet är i kraft tills 30.11.2020.

I forskningen tillämpas följande villkor:

De som deltagit i forskningen får ej igenkännas i forskningsrapporten.

Forskningen innebär inga kostnader för social- och hälsovårdssektorn.

Forskaren förbinder sig att följa EU:s allmänna dataskyddsförordning, dataskyddslag (1050/2018) och annan ikraftvarande lagstiftning som ställer krav för forskare.

Vid förfrågan presenterar forskaren avgiftsfritt forskningsresultat inom social- och hälsovårdssektorn.

Elektronisk forskningsrapport eller dess adress skickas för social- och hälsovårdssektorns bruk till adressen: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Forskningsrapporterna finns till personalens förfogande på social- och hälsovårdssektorns interna wesidor.

Beslutsmotivering

Sökande granskar användning av tidslinjer som arbetsredskap inom det systemista barnskyddets eftervård. Forskningsmaterialet består av klientdokumentation för 20 klienter. Dokumentationen består av barnskyddets omhändertagningsbeslut, beslut om förändring av omhändertagning, barnskyddets klientplaner samt klientplaner för barnskyddets eftervård och tidslinjer som gjorts under barnskyddets eftervård.

Sökande följer forskningsetiska principer och särskild noggrannhet med forskningsmaterialet. Forskningsmaterialet överlämnas till sökanden anonymiserade. Forskningsmaterialet granskas på arbetsplatsen som gäller och materialet förstörs efter att utredningen gjorts.

Enligt social- och hälsovårdsnämndens beslut 8.5.2018 § 134 beslutar direktör för familje- och socialtjänster om överlämnandet av socialvårds klientdokumentation och hälsovårds patientdokumentation vad gäller dokumentationen som berör barnskyddet och barnskyddets eftervård.

This decision was published on 27.12.2019

Anvisningar om hur man begär omprövning

Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos Helsingfors stads social- och hälsovårdsnämnd.

Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Formen för och innehållet i begäran om omprövning

Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I begäran om omprövning ska uppges

  • det beslut som begäran om omprövning gäller
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs
  • vem som begär omprövning
  • på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
  • kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor

Close

Ask for more info

Ilona Fagerström, planerare, telefon: 09 310 44913

ilona.fagerstrom@hel.fi

Decisionmaker

Maarit Sulavuori
perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja

Attachments

1. Forskningstillståndsansökan 14.11.2019
2. Forskningstillståndsansökan 14.11.2019, bilaga forskningsplan
3. Forskningstillståndsansökan 14.11.2019, bilaga
4. Forskningstillsåndsansökan, bilaga registerbeskrivning

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.