Hankesuunnitelma, suunnitelman korotus, M100-metrojunien peruskorjaus
Höjning av maximipriset i projektplanen för ombyggnad av M100-tågen
Beslut
Stadsfullmäktige godkände en höjning av maximipriset i projektplanen för ombyggnad av M100-tågenheterna i enlighet med framställningen från direktionen för trafikaffärsverket 12.12.2020, utgående från att maximipriset för projektet är totalt 31,22 miljoner euro (kostnadsnivå november 2019).
Framställningen stämmer överens med förslaget.
Stadsfullmäktige godkände 30.8.2017, § 300, projektplanen för ombyggnad av M100-metrotågen utgående från att 39 tågenheter byggs om och att kostnadskalkylen för ombyggnaden är 27,29 miljoner euro (exkl. mervärdesskatt).
Direktionen för trafikaffärsverket föreslår 12.12.2019, § 213, att maximipriset i projektplanen för ombyggnad av M100-tågenheterna höjs utgående från att maximipriset för projektet är totat 31,22 miljoner euro (exkl. mervärdesskatt, kostnadsnivå november 2019).
Projektet omfattar ombyggnad av 39 metrotågenheter (s.k. serietåg) i serien M100 som Trafikaffärsverket (HST) använder. Metrotågenheterna består av två vagnar och de har levererats under åren 1979–1984.
Projektplanen har uppdaterats efter att ombyggnaderna inleddes. I ombyggnaden av den första tågenheten har det på grund av tågens skick förekommit behov av åtskilliga mindre tilläggsarbeten, med hjälp av vilka uppfyllelsen av de ursprungliga målen tryggas.
Utöver tilläggsarbetena höjs kostnaderna av det högre priset på materialen som behövs för upprustningen av passagerardörrarna i metrotågenheterna och av att förarhytten moderniseras i större utsträckning än vad som ursprungligen planerades.
I den ursprungliga projektplanen har man inte i tillräcklig utsträckning uppskattat täckandet av kostnaderna för de tilläggsarbeten som uppstår under genomförandet av projektet. I den uppdaterade projektplanen görs en projektreservering på 1,00 mn euro för kommande tilläggsarbeten. Efter höjningen i projektplanen är maximipriset för projektet 3,93 mn euro (ca 14%) högre än maximipriset i den ursprungliga projektplanen.
Maximipriset enligt den uppdaterade projektplanen:
- Ombyggnad av M100-metrotågen: 22,4 mn euro
- Identifierade tilläggsarbeten som föreslås bli beställda: 0,34 mn euro
- Förbättring av luftväxlingen: 0,68 mn euro
- Reservdelar: 0,08 mn euro
- Separata arbeten: 0,12 mn euro
- Ombyggnad av effektmoduler: 3,00 mneuro
- Tilläggsarbeten för ombyggnad av effektmoduler: 0,30mn euro
- Material för iståndsättning av passagerardörrar: 2,31 mn euro
- Arvoden för utomstående konsulter: 0,37 mn euro
- Kostnader för eget arbete: 0,62 mn euro
- Projektreservering: 1,00 mn euro
Totalt 31,22 mn euro
I enlighet med den uppdaterade projektplanen är avskrivningarna enligt en avskrivningstid på 10 år och med linjära avskrivningar cirka 3,10 mn euro per år och avgifterna till Helsingfors stads försäkringsfond cirka 0,20 mn euro per år. HST finansierar projektet genom lånefinansiering. De verkliga ränteutgifterna är sammanlagt cirka 5,38 miljoner euro (räntesats 3 % och lånetid 10 år).
I enlighet med den ursprungliga projektplanen fakturerar Trafikaffärsverket de avskrivningar och räntor och den försäkringsfondavgift som orsakas av ombyggnaden av metrotågen hos Samkommunen Helsingforsregionens trafik (HRT) i samband med trafikeringskostnaderna. En del av de trafikeringskostnader som faktureras hos HRT ackumuleras årligen för staden att betala via betalningsandelen i HRT.
Bedömning av projektet
Trots höjningen är det är tekniskt och ekonomiskt förnuftigt att genomföra ombyggnadsprojektet för M100-metrotågenheterna. Höjningen i projektplanen görs för att säkra att ombyggnaden av M100-metrotågenheterna genomförs i en sådan omfattning att målen i fråga om passagerar-, förar- och underhållsperspektiven i den ursprungliga projektplanen kan uppnås.
Genomförandet av projektet förlänger metrotågenheternas drifttid med ca 10 år. Alternativet till ombyggnaden av metrotågenheterna var att skaffa ny materiel. Ombyggnaden gör det möjligt att skjuta upp upphandlingen av nya metrotåg till slutet av 2020-talet eller vid behov till en ännu senare tidpunkt, varvid det är nödvändigt att betydligt öka metrons kapacitet och en automatisering av metron antagligen är behövlig.
Investeringens årliga avskrivningar och räntekostnader i och med höjningen i projektplanen är cirka 94 000 euro enligt följande:
Investering: 31 220 000 euro
Investering / tågenhet (2 vagnar): 800 512,82 euro
Restvärde: 0 euro
Investeringens användningstid: 10 år
Räntesats: 3 %
I jämförelsen med den motsvarande passagerarkapaciteten för en ny metrotågenhet med fyra vagnar, dvs. de årliga avskrivningarna och räntekostnaderna för två vagnar är cirka 178 000 euro enligt följande utgångsuppgifter:
Investering (motsvarande som M300-metrotåg): 7 000 000 euro
Investering / 2 vagnar: 3 500 000,00 euro
Restvärde: 0 euro
Investeringens användningstid: 30 år
Räntesats: 3 %
En jämförelse mellan livscykelkostnaderna för ombyggnaden av M100-metrotågen och anskaffningen av nya metrotåg förutsätter utöver det ovannämnda också beaktande av bruks- och servicekostnaderna och framtida ombyggnader av de nya metrotågen. Utgångspunkten är att materieltypen måste byggas om åtminstone en gång under dess livscykel. Utan att utvärdera de noggrannare ekonomiska verkningarna av de här faktorerna kan man konstatera att ombyggnad av M100-metrotågen i nuläget är ekonomiskt och tekniskt sett det bästa och ändamålsenligaste alternativet, trots att kostnadskalkylen för projektet stiger.
Kaupunginhallitus 03.02.2020 § 77
Esitys
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy M100 -junayksiköiden peruskorjauksen hankesuunnitelman enimmäishinnan korottamisen liikenneliikelaitoksen johtokunnan esityksen 12.12.2020 mukaisesti siten, että hankkeen enimmäishinta on yhteensä 31,22 miljoonaa euroa (kustannustaso marraskuu 2019).
Esittelijä
Lisätiedot
Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36550
Liikenneliikelaitoksen johtokunta 12.12.2019 § 213
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti esittää kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi M100-metrojunayksiköiden peruskorjauksen hankesuunnitelman korottamista niin, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta on yhteensä 31,22 milj. euroa (kustannustasossa marraskuu 2019).
Esittelijä
Lisätiedot
Tuomo Pietilä, projektipäällikkö, puhelin: 310 34776
This decision was published on 27.02.2020
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Presenter information
Ask for more info
Timo Lindén, stadssekreterare, telefon: 09 310 36550