Tytäryhteisöjen talousarviotavoitteet vuodelta 2019

HEL 2020-000537
More recent handlings
Case 4. / 79 §

Rapport till stadsfullmäktige om målen för dottersammanslutningar i 2019 års budget

Helsinki City Council

Beslut

Stadsfullmäktige godkände avvikelserna i de mål för dottersammanslutningar i 2019 års budget som ska rapporteras till stadsfullmäktige i fråga om Keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Korkotukiasunnot, Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors, Fastighets Ab Kvarnbäckens campus, Palmia Ab och Stadionstiftelsen sr.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

Helsingfors stads budget för år 2019 (stadsfullmäktige 28.11.2018) fastställde ekonomiska mål och/eller verksamhetsmål för de dottersammanslutningar vars verksamhet är marknadsbaserad och för stadens övriga mest betydelsefulla dottersammanslutningar i syfte att säkerställa att deras agerande är förenligt med stadskoncernens helhetsintresse. Målen är också avsedda att säkra att stadens ägarvärde utvecklas positivt.

Stadsfullmäktige behandlar utfallet av de mål för sektorerna, affärsverken och dottersammanslutningarna som ska rapporteras till stadsfullmäktige vid sitt sammanträde 26.2.2020.

Bilaga 1 innehåller information om de mål för övriga dottersammanslutningar som är fastställda i 2019 års budget och som ska rapporteras till stadsfullmäktige och om hur målen utfallit. Bilaga 2 innehåller motsvarande uppgifter i fråga om de bolag vars verksamhet är marknadsbaserad. På basis av sammanslutningarnas egen uppföljning och rapportering har de mål som ska rapporteras till stadsfullmäktige nåtts utom i fråga om Keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Korkotukiasunnot, Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors, Fastighets Ab Kvarnbäckens campus, Palmia Ab och Stadionstiftelsen.

En mer detaljerad utredning av hur budgetmålen har nåtts föreläggs koncernsektionen i form av Sammanslutningsrapporten 1–12/2020, som behandlas på koncernsektionens sammanträde 6.4.2020.

Sammandrag av de ouppnådda mål som ska rapporteras till stadsfullmäktige

Underhållskostnaderna för de fastigheter som tillhör Keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Korkotukiasunnot ökade i medeltal med 23,4 % under en treårsperiod, vilket är 19,4 procentenheter mer än förändringen i kostnadsindex under motsvarande tid. Bolagets reparationskostnader uppgick till sammanlagt 6 miljoner euro. Kostnadsökningen berodde på stora reparationsprojekt i fastigheterna. De största reparationsprojekten gällde följande fastigheter: Förvaltarbågen 3, badrumsreparationer 0,6 miljoner euro, Kottbyvägen 1, reparation av terrassbalkongernas golvbrunnar och av fönster och dörrar 0,5 miljoner euro, Igelkottsvägen 18, badrumsreparationer 0,3 miljoner euro, och Valtimovägen 3, reparation av terrassbalkonger och av fönster och dörrar 0,3 miljoner euro.

Underhållskostnaderna för de fastigheter som tillhör Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors ökade i medeltal med 6,0 % under en treårsperiod, vilket är 2,1 procentenheter mer än förändringen i kostnadsindex under motsvarande tid. Det förekom stora variationer i bolagets underhållskostnader under olika år, och kostnadsutvecklingen påverkades av förändringar i byggnadsbeståndet åren 2018–2019.

Fastighets Ab Kvarnbäckens Campus byggprojekt framskred under räkenskapsperioden i enlighet med målet i övrigt, men färdigställdes senare än planerat trots åtgärder för att påskynda projektet. Projektet hölls inom kostnadsramarna.

Uppgifter om Palmia Ab:s målutfall framgår av bilaga 2.

Från projektplaneringsfasen för Olympiastadion i maj 2014 till november 2019 har anbudsprisindex stigit med 29 procent. Projektet är inte bundet vid anbudsprisindex. En bakgrundsfaktor till kostnaderna är att projektet är exceptionellt och unikt. Olympiastadion är det genom tiderna största ombyggnadsprojektet i Finland och till svårighetsgraden ett fullständigt exceptionellt projekt. Olympiastadion har också ett starkt byggnadsskydd med stöd av lagen, vilket ställer sina egna krav på projektet. Eftersom säkerhetsbestämmelserna har skärpts anläggs det på Olympiastadion också nya slags säkerhetsportar, som ska användas vid varje storevenemang där. Dessutom har det byggts helt nya lokaler intill och speciellt under stadion.

Close

Kaupunginhallitus 24.02.2020 § 118

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä

  • tytäryhteisöjen vuoden 2019 talousarviossa asetettujen kaupunginvaltuustolle raportoitavien tavoitteiden poikkeamat Keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Korkotukiasuntojen, Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilojen, Kiinteistö Oy Myllypuron Kampuksen, Palmia Oy:n ja Stadion-säätiö sr:n osalta.
Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Pia Halinen, controller, puhelin: 310 25718

pia.halinen@hel.fi

Kaupunginhallituksen konsernijaosto 10.02.2020 § 9

Päätös

Kaupunginhallituksen konsernijaosto esitti kaupunginhallitukselle seuraavaa:

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä

  • tytäryhteisöjen vuoden 2019 talousarviossa asetettujen kaupunginvaltuustolle raportoitavien tavoitteiden poikkeamat Keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Korkotukiasuntojen, Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilojen, Kiinteistö Oy Myllypuron Kampuksen, Palmia Oy:n ja Stadion-säätiö sr:n osalta.
Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Pia Halinen, controller, puhelin: 310 25718

pia.halinen@hel.fi

Tiina Leinonen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 36109

tiina.leinonen@hel.fi
Close

This decision was published on 24.03.2020

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Close

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Pia Halinen, controller, telefon: 09 310 25718

pia.halinen@hel.fi

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.