Tutkimuslupa, en kvalitativ studie om upplevelsen av arbetsmängden och fördelningen av ledarskap

HEL 2020-012244
More recent handlings
§ 4
This decisionmaker is no longer active

Beslut om forskningstillstånd En kvalitativ studie om upplevelsen av arbetsmängden och fördelningen av ledarskap

Terveysasemien johtajalääkäri

Beslut

Chefsläkare för hälsostationerna beviljade forskningstillstånd till ********** forskning "En kvalitativ studie om upplevelsen av arbetsmängden och fördelningen av ledarskap" (pro gradu). Forskningens kontaktperson är överskötare ********** Forskningstillståndet är i kraft tills 31.10.2021.

I forskningen tillämpas följande villkor:

De personer som deltagit i forskningen får ej igenkännas i forskningsrapporten.

Forskningen innebär inga kostnader för social- och hälsovårdssektorn.

Forskaren förbinder sig att följa EU:s allmänna dataskyddsförordning, dataskyddslag (1050/2018) och annan ikraftvarande lagstiftning som ställer krav för forskare.

Vid förfrågan presenterar forskaren avgiftsfritt forskningsresultat inom social- och hälsovårdssektorn.

Elektronisk forskningsrapport eller dess adress skickas för social- och hälsovårdssektorns bruk till adressen: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Forskningsrapporten kommer att vara tillgänglig för personalen på social- och hälsovårdssektorns interna websidor.

Beslutsmotivering

I forskningen produceras kunskap om ledarnas upplevelser av arbetsmängd och fördelning av arbetsmängd på de ledande uppgifterna. Forskningens syfte är att skapa fördjupad förståelse av mellanledares arbetsmängd och hur de fördelar sig på de ledande uppgifterna och för att få en ökad förståelse av situationen och utvecklingsområden. Intervjuer av hälsosationers mellanchefer bildar forskningsmaterialet. Forskningen baserar sig på frivillighet, intervjuerna bandas och transkriberas. Forskningsmaterialet bevaras skyddat och förstörs när forskningen är klar.

Enligt § 134 i social- och hälsovårdsnämndens beslut 8.5.2018 beslutar hälsostationers chefsläkare om socialvårdens dokumentation och hälsovårdens patiensdokumentation (som gäller forskning på hälsostationer).

This decision was published on 26.01.2021

Anvisningar om hur man begär omprövning

Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos Helsingfors stads social- och hälsovårdsnämnd.

Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Formen för och innehållet i begäran om omprövning

Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I begäran om omprövning ska uppges

  • det beslut som begäran om omprövning gäller
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs
  • vem som begär omprövning
  • på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
  • kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor

Close

Ask for more info

Ilona Fagerström, planerare, telefon: 09 310 44913

ilona.fagerstrom@hel.fi

Decisionmaker

Timo Lukkarinen
terveysasemien johtajalääkäri

Attachments

1. Tutkimuslupahakemus, täydennys 9.12.2020, allekirjoitettu tutkimuslupahakemus 1.11.2020
2. Tutkimuslupahakemus 5.11.2020, liite, Forskningsplan
3. Tutkimuslupahakemus 5.11.2020, liite, Intervjufrågorna NY VERSION
4. Tutkimuslupahakemus 5.11.2020, liite, kutsu osallistua tukimukseen Inbjudan till att delta i studien
5. Tutkimuslupahakemus 5.11.2020, liite, Samtycke till deltagande i studien
6. Tutkimuslupahakemus, 5.11.2020, liite, etiska ställningstaganden
7. Tutkimuslupahakemus, täydennys 9.12.2020, liite, rekisteriseloste

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.